مارچوبه و خواص درمانی آن (بخش اول)

فواید سلامتی مارچوبه عبارتند از سلامت قلب و عروق، بارداری سالم، بهبود باروری، رهایی از سندرم پیش از قاعدگی و بهبود سلامت استخوان. مارچوبه به درمان سرطان، دیابت، آب مروارید، روماتیسم، سل، افسردگی، بیماری های نورولوژیک، و تشنج کمک می کند. این گیاه عفونت های مجاری ادراری و کلسترول خون را کاهش می دهد. همچنین برای سلامت دستگاه گوارش مفید است.
چهارشنبه، 17 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مارچوبه و خواص درمانی آن (بخش اول)
عصاره مارچوبه می تواند به طور موثر برای کاهش نفخ پیش از قاعدگی استفاده شود.
 
چکیده : فواید سلامتی مارچوبه عبارتند از سلامت قلب و عروق، بارداری سالم، بهبود باروری، رهایی از سندرم پیش از قاعدگی و بهبود سلامت استخوان. مارچوبه به درمان سرطان، دیابت، آب مروارید، روماتیسم، سل، افسردگی، بیماری های نورولوژیک، و تشنج کمک می کند. این گیاه عفونت های مجاری ادراری و کلسترول خون را کاهش می دهد. همچنین برای سلامت دستگاه گوارش مفید است.

تعداد کلمات 1092 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

مارچوبه و خواص درمانی آن (بخش اول)

مارچوبه چیست؟

نام علمی مارچوبه، Asparagus officinalis می باشد، که متعلق به خانواده نیلوفرها است و به خاطر خواص درمانی آن ارزشمند تلقی می شود. مارچوبه در زبان انگلیسی (Asparagus) یک واژه یونانی است که به معنی “جوانه” است وحدود ۳۰۰ گونه از این جوانه در سراسر جهان وجود دارد.
مارچوبه در رنگ های سفید، سبز و بنفش موجود است. مارچوبه سفید به دور از نور خورشید رشد می کند و از این رو، رنگدانه سبز، کلروفیل کمی دارد. مارچوبه بنفش سرشار از فیتوکمیکال ها و آنتوسیانین ها است که سبب رنگ منحصر به فرد آن می شوند.
اثر دارویی این گیاه از ریشه به جوانه بیشتر می شود و کاربرد آن در علوم همچنین سیستم های پزشکی بومی مانند سیدها، آیورودا و طب یونانی آزمایش و اثبات شده است.
 

حقایق تغذیه ای مارچوبه

مارچوبه منبع خوبی از ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین های ضروری است. مارچوبه غنی از ویتامین A، ویتامین B1 (تیامین)، ویتامین B2 (ریبو فلین)، ویتامین B3 (نیاسین)، ویتامین B5 (پانتووتنیک اسید)، ویتامین B6، فولات، ویتامین C، ویتامین E (آلفا توکوفرول) و ویتامین K (فیلووینون) می باشد.
گنجینه های معدنی که در مارچوبه ذخیره شده اند عبارتند از آهن، کلسیم، فسفر، منیزیم، منگنز، روی، سلنیوم و پتاسیم.مارچوبه حاوی مقادیر بسیار کمی کالری بدون کلسترول و همچنین سدیم پایین است. علاوه بر این، منبعی غنی از فیبرمی باشد که برای بدن ضروری است.
 

فواید سلامتی مارچوبه

اجازه دهید فواید مختلف مارچوبه برای سلامتی را مفصل تر بررسی کنیم.

حفظ سطح هوموسیستئین

مارچوبه غنی از ویتامین های B است که در حفظ سطح هوموسستئین سالم، که در هنگام تجزیه اسید آمینه (متیونین) در بدن، در خون تولید می شود، کمک می کند. ویتامین B، بویژه فولات، B6 و B12 نقش مهمی در تبدیل هوموسیستئینبه سیستئین ایفا می کنند که پس از آن به عنوان متاسیون متناوب به متیونین تبدیل می شوند.
کمبود ویتامین B در بدن می تواند سطوح هموسیستئین را بالا ببرد و خطر آسیب رساندن به رگ های خونی، ترومبوز وریدی راکه در آن لخته شدن خون در رگ ها، آترواسکلروز و سایر اختلالات قلبی رخ می دهد، افزایش می دهد. علاوه بر این، ویتامین B با کمک به متابولیسم درست نشاسته و قندهای موجود در بدن، به حفظ سطح سالم قند خون کمک می کند.
 

کمک به بارداری

محتوای فولات بالا در مارچوبه به کاهش خطر وزن پایین نوزاد در هنگام تولد و نقص جنین در دوران بارداری کمک می کند. فولات برای رشد جنین ضروری است. همچنین به دلیل اثر دیورتیک آن به کاهش عوارض اِدم یا حفظ آب در بافت های بدن کمک می کند.
 

مبارزه با سندرم پیش از قاعدگی

عصاره مارچوبه می تواند به طور موثر برای کاهش نفخ پیش از قاعدگی استفاده شود. وجود مواد مغذی ضروری به مبارزه با افسردگی و خستگی و همچنین کاهش گرفتگی قاعدگی کمک می کند. همچنین به کنترل قند خون و حفظ تعادل هورمونی در طول قاعدگی کمک می کند.
 

بهبود باروری

ریشه مارچوبه به طور گسترده ای در طب آیورودا ستایش می شود و معروف به شاتاوری است که در زبان آنها به معنی “کسی است که ۱۰۰ شوهر دارد”. شاتاوری دارای خواص شهوت زا است و برای تنظیم هورمون ها و درمان اختلالات جنسی زنان و مردان استفاده می شود. شاتاوری خواص ضد اضطراب دارد و به درمان ضعف جسمی و ذهنی در مردان کمک می کند. همچنین به افزایش میل جنسی کمک می کند و تعداد اسپرم و حرکت آن را افزایش می دهد. در زنان، مارچوبه اثبات شده است که در سندرم یائسگی و کم خونی موثر است. شاتاوری به عنوان یک شیرآور برای زنان شیرده مورد اعتماد واقع شده است و برای اثربخشی آن در بهبود کیفیت و کمیت شیر مادر ارزشمند است، در عین حال، اشتها زنان شیرده را افزایش می دهد. مطالعات انجام شده روی حیوانات اثرات مثبتی بر اندام های تناسلی و غدد پستان زنانی که مقدار کافی مارچوبه مصرف کردند، را اثبات کردند.
 

بهبود روند گوارش

مارچوبه حاوی مقادیر قابل توجهی ماده مغذی اینولین است که نوعی کربوهیدرات پیچیده است که معمولا به عنوان پروبیوتیک شناخته می شود. مارچوبه تا زمانی که به روده بزرگ برسد، جایی که با نوعی باکتری خوب مانند لاکتوباسیلتغذیه می شود، هضم نمی شود. اینولین به جذب بهتر مواد مغذی و کاهش خطر ابتلا به سرطان معده و آلرژی ها کمک می کند.
مارچوبه برای در اختیار دادن فیبر، مفید شناخته میشود و دارای خواص ملین است که به عملکرد روان روده کمک می کند و نفخ و یبوست را در حالت خفیف نگه می دارد. علاوه بر هضم سالم، فیبر به کاهش سطح کلسترول بدن نیز کمک می کند. مارچوبه به طور گسترده ای در طب آیورودا به خاطر اثربخشی آن در درمان اسهال، اسهال خونی و سوء هاضمه که احساس ناراحتی های شکمی از جمله سوزش یا دل پیچه که در طول غذا خوردن یا پس از آن رخ می دهند، توصیه می شود مطالعات انجام شده نشان داده است که شاتاوری به اندازه داروهای تجاری مدرن در درمان سوء هاضمه موثر است.
 

مبارزه با تومور

مارچوبه شاتاوری یا مارچوبه وحشی شامل انواع خاصی از فیتونوترینت های طبیعی است که موسوم به ساپونین هستند. مطالعات نشان داده اند که ساپونین های به دست آمده از مارچوبه دارای خواص ضد سرطانی و ضد التهابی هستند.
علاوه بر اثربخشی پیشگیرانه شیمیایی، مارچوبه به افزایش سطح گلوتاتین، ترکیب آنتی اکسیدانی و سم زدا، نیز کمک می کند. همچنین به جلوگیری از بیماری های متعدد مانند اچ آی وی ، ایدز، فیبروز کیستیک، بیماری آلزایمر، کم خونی، سرطان، دیابت و اختلالات قلبی مختلف کمک می کند.
 

درمان مسمومیت الکلی

عصاره مارچوبه حاوی اسید آمینه های ضروری می باشد که می توانند در درمان مسمومیت الکلی موثر باشند. خماری به اثر روحی و روانی ناخوشایند ناشی از مصرف زیاد نوشیدنی های الکلی اشاره دارد. علائم آن شامل اضطراب، خستگی و اختلالات معده مانند حالت تهوع، استفراغ و کم آبی بدن است. تحقیقات انجام شده نشان داده اند که برگ و جوانه های مارچوبه دارای مقادیر خوبی از مواد معدنی هستند که به حفاظت از سلول های کبدی از اثرات سمی الکل کمک می کنند.
 
ادامه دارد...

منبع :
سایت راستینه

بیشتر بخوانید :
مارچوبه و سرطان
فواید گیاه مارچوبه چیست؟
خواص درمانی مارچوبه
مارچوبه برای مقابله با یبوست



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.