ماهرانه امتحان بدهید! (بخش اول)

با فرا رسیدن فصل امتحان، برخی از افراد دچار استرس شدید و اضطراب های موقعیتی شدید می شوند که همین استرس و اضطراب سبب شکست های ایشان در امتحانات می شود. با ما همراه باشید تا بیاموزید که چگونه ماهرانه امتحان بدهید.
چهارشنبه، 4 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ماهرانه امتحان بدهید! (بخش اول)
ماهرانه امتحان دادن، خود یک مهارت آموختنی است. 
 

اثر امتحان

در تمام زندگی، ما در معرض انواع امتحان ها قرار داریم، از جمله تست های استعداد، هوش، حافظه، معلومات، لغت، مهارت، کنکور دانشکده، امتحان ادامه ی تحصیل، انتخاب شغل در کارخانه، تجارت، ادارات کشوری، ارتش، نیروی دریایی، تست برای کسب مجوز وکالت، طبابت یا دیگر شغل ها و دریافت گواهی ارتقاء شغل در طبقه بندی مشاغل و رانندگی و غیره. این ها شمار معدود و مشخصی از امتحان ها است.
 
زیرا که ما، امتحانات بسیار زیادی را می گذاریم که چندان هم مشخص و آشکار نیست. از قبیل مسابقات نمایشنامه ها و سمفونی ها، تیم ها، مصاحبه برای احراز شغل، انتقالات و ترفیعات، درجه بندی مشاغل، مرورهای منتقدان، گفت و گوهای عادی که طی آن از ما ارزشیابی می شود و در زندگی ما تأثیر دارد.
 
فهرست امتحانات خیلی طولانی تر از این هاست و ما در هر لحظه ای از زندگی، نوعی از آن تست ها را انجام می دهیم که به روش و شغلی هم که انتخاب کرده ایم بستگی چندانی ندارد؟ قسمت اعظم زندگی ما بستگی به موفقیت در امتحانات مختلف دارد که در سراسر عمرمان ادامه می یابد.
 
بنابراین، ما احتیاج داریم توانایی و آمادگی روبه رو شدن با امتحانات را در خود افزایش دهیم. یکی به این دلیل که آزمون ها، بخش بزرگی از زندگی ما است و دیگر این که تمامی جنبه های زندگی حال و آینده ی ما را تحت تأثیر قرار می دهد. دانشکده، بهترین محل برای ایجاد و گسترش مهارت های لازم در راه یک زندگی انسانی است و هر فردی، فرصت های مناسب زیادی برای تمرین دارد، چون روزی نمی گذرد که در آن امتحانی نداده باشیم.
 

تمرین زمینه ساز موفقیت است

تمرین موجب کمال است ولی انتخاب راه های خبط و ناصواب و نمونه های فاسد برای ممارست می تواند فرد را از راه اصلی منحرف کند. به این ترتیب، خود عادات زیان آوری پیدا می کند و به حالتی می رسد که هر آزمایشی (حتی معاینه ی یک پزشک) او را دچار ناراحتی می کند و در وضعیت نامناسبی قرار می دهد. در نتیجه فکر هر امتحانی و حتی کلمه ی امتحان، می تواند نشانه ای برای نا آرامی فکری و رفتاری او باشد.
 
از طرف دیگر ما می توانیم راه های جواب دادن به سوال را تمرین کنیم و خود را مرتبا فردی شاد و سرحال و ماهر بار آوریم. ما می توانیم از فنون، روش ها، نظریه ها و احساسانی که عادات سازنده در کسب مهارت های اعجاب انگیز در امتحان به وجود می آورد، استفاده کنیم. مدارس ابتدایی محل بسیار مناسبی برای شروع این کار است ولی دوره ی دانشگاهی هم می تواند مطلوب و مناسب باشد.
 

تجدید نظرهای لازم و آمادگی های دیگر

با تست های آزمایشی، آمادگی و قدرت عمل ماهرانه ای کسب کنید. یکی از مزایای تحصیل در دانشگاه یا دانشکده، این است که فرد معمولا به دفعات زیادی امتحان می دهد که در مقایسه با تست هایی که در مراحل بعدی زندگی وجود دارد این آزمایش های کوچک در دانشکده کم اهمیت و ناچیز جلوه می کند. ولی این آزمون ها به منزله ی تمرین های حساسی برای کسب آمادگی در آزمون های آنی است که هر انسان در معرض آن قرار دارد. چون هنگام مطالعه برای آزمون های کم اهمیت، شاگرد به راحتی می تواند خود را بدون ترس و اضطراب مهیا سازد.
 
بنابراین، وقتی محصل برای تست کوچکی آرام و هوشیارانه مطالعه کند، رفته رفته برای آزمایش های بزرگ هم به همین گونه عمل خواهد کرد و این عادات جنبه ی کلی پیدا می کند. به احتمال قوی، با تمرین زیاد، عادات احساسی عمومیت می یابد و در مواقع حساس و مهم هم مفید واقع می شود.
 
تمامی این نظریات، جهت کسب مهارت های لازم برای مطالعه و امتحان دادن، صادق است و در راه و رسم این کار تأثیر فراوان دارد. هنگام مطالعه نیز تمرین را با مباحث کم اهمیت شروع کنید و بعد به قسمت های جدی و دشوار بپردازید تا قدرت و مهارت شما افزایش یابد و بهتر بتوانید، متون مهم را بخوانید. در مواقعی که راحت و آرام هستید کسب مهارت های تازه در فکر کردن، مطالعه، نوشتن و دیگر موارد بغرنج، آسان تر است تا در مواقع حساس که باید کار خود را بدون اشتباه و ناراحتی انجام دهید.
 
ادامه دارد...
 
نویسنده: ویرجینیا وُکس
 
منبع: کتاب «رمز موفقیت در تحصیل»


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.