ماهرانه امتحان بدهید! (بخش دوم)

آیا با مهارت های امتحان دادن موفقیت آمیز آشنائید؟ آیا می دانید باید قبل از امتحان دادن چگونه درس های خود را دوره کنید تا موفقیت بیشتری در امتحانات کسب کنید؟ با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.
چهارشنبه، 4 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ماهرانه امتحان بدهید! (بخش دوم)
با سوال از خود و پاسخ دادن به آنها، تمرین کنید.
 

مطالعه هدفمند

 مطالعه به روشی که قبلا در این کتاب بیان شد، بهترین راه آمادگی برای امتحان است.
اگر به روش هایی که تا به حال ارائه شد توجه کرده باشید، شما برای هر امتحانی آمادگی خواهید داشت. وقتی تاریخ امتحان اعلام می شود، شما فقط احتیاج به مروری جزیی دارید تا نکات مهم را به هم ربط دهید. البته مرور، به معنی دوباره نگاه کردن مطالب، به اوقات خاصی محدود نمی شود، بلکه بازنگری باید یک عمل مداوم و بخشی از زندگی روزمره باشد.
 
چون بحث درباره ی این نوع مرور کافی به نظر می رسد، بیایید نظری به نوع دیگر آن بیافکنیم. بعضی شاگردان که مطالعات اولیه و مرور دوباره را در یک زمان و موفقیت انجام می دهند، اغلب نتیجه ی بسیار بدی می گیرند. برخی دیگر، اول مطالعه و بعد با یک بار خواندن همه مطالب را مرور می کنند. این کار گذشته از آن که وقت زیادی را هدر می دهد، ممکن است نتیجه ی نامطلوبی هم به بار آورد. لازم نیست برای هر مقدار مطلب معین، وقت مساوی تعیین کرد، بلکه باید به بهترین وجه از اوقات موجود استفاده برد. این موضوع در زیر مورد بررسی قرار می گیرد.
 

مرور عنوان های اصلی و فرعی

در هر مروری سعی کنید ابتدا عنوان های اصلی و فرعی هر بخش را به یاد آورید. قبل از ملاحظه ی مطالب، اول این کار را انجام دهید و دقت و یادآوری خود را بیازمایید و هر اشتباه یا قسمت حذف شده را یادداشت کنید.
 

بیان جزئیات هر بخش

جزئیات هر قسمت یا عنوان را بازگو کنید. بعد از شرح هر قسمت، آن را به سرعت بخوانید و هر چه را جا انداخته اید یادداشت کنید، ولی آن چه که درست به یاد آورده اید احتیاج به مرور یا صرف وقت زیاد ندارد، تأکید باید روی قسمت های فراموش شده باشد.
 
آن چه را فراموش کرده اید با قسمت های دیگر ربط دهید. اطلاعات و نظریات فراموش شده را با قسمت های دیگر دنیای خود ربط دهید، تا آنها را از یاد نبرید. راه های مختلف چنین کاری در بخش ۲ آمده است (مثل استفاده از کتاب های مفید).
 
اصول و حقایق مشابه و مربوط به هم را گروه بندی و آنها را نامگذاری کنید. رده بندی موضوع های مشابه کمک زیادی به یاد آوری آنها می کند. حتى لیست های لغات هم بهتر به خاطر می آید، البته اگر گروه بندی شده باشد. این کار در مورد کلیه ی اصول و آرا و دیگر مسایل صادق است. نامگذاری قسمت های مختلف، یادآوری و اثر آنها را افزایش می دهد.
 
هنگام مطالعه، وقتی اصول زیادی را باید به یاد آورید، ترتیبی بدهید که قسمت های مشابه در ردیف هم قرار گیرد. مثلا از تاریخ ها، فهرستی تهیه کنید و حیوانات و گیاهان و دیگر پدیده ها را که دارای خصوصیات مشابهی هستند در کنار هم قرار دهید و از اصطلاحات فنی و اظهارنظرهای احساسی یکی فهرست تهیه و همه را دسته بندی و نامگذاری کنید، نام افراد مهم و شخصیت های اصلی و آن چه را که انجام داده اند جمع آوری کنید و آنهایی که موفقیت های مشابهی داشته اند کنار هم بگذارید.
 
به این طریق می توانید یادداشت های خود را دوباره بنویسید و در عین حال آنها را بخوانید که به نوبه ی خود راهی برای تقویت حافظه خواهد بود. محفوظات دقیق کمک مؤثری در هر امتحان است، به خصوص برای تست های آسان که اصول جزئی و ریزه کاری های آنها به راحتی تمیز داده نمی شود، مگر آن که از حافظه یاری جویید.
 

از خود سئوال بپرسید

 با سوال از خود و پاسخ دادن به آنها، تمرین کنید. اگر هدف شما از یادگیری و مطالعه، پاسخ دادن به سوال هاست باید بدانید که این کار به تمرین نیاز دارد و لذا نزد خودتان پرسش هایی مطرح کنید و به آنها جواب دهید و آن گاه با استفاده از یادداشت ها و کتاب هایتان پاسخ ها را تطبیق دهید و تصحیح کنید.
 
حسن این روش آن است که سوال هایی که شما از خودتان می کنید اغلب در امتحان به کار می آید، چون طبیعی است که از هر درسی می توان تعداد معینی سوال طرح کرد. وقتی در امتحانی باید صحیح یا ناصحیح بودن جمله هایی را تعیین کنید، قبلا چنین کاری را نزد خود انجام دهید. در موقع مطالعه با مطالب صحیح روبه رو هستیم یا اقلا فرض می کنیم که صحیح است، ولی زمانی که امتحان می دهیم با انبوهی از عبارات صحیح و غلط روبه رو هستیم. این تغییر ناگهانی، می تواند بسیار ناراحت کننده باشد، چون ما مستعدیم که مطالب غلط را فراگیریم و قسمت های صحیح را فراموش کنیم و کاملا سر درگم شویم. این سردرگمی و ناراحتی، با آشنایی قبلی نسبت به جملات صحیح و نیمه صحیح و تقریبا صحیح و غلط می تواند کمتر شود. در محیط آرام مطالعه خود را برای مقابله با این درگیری ها آماده کنید و بکوشید که فرد بسیار چیره دستی برای انجام چنین کارهایی بشوید، چون در تمام زندگی احتیاج به این مهارت دارید.
 
ادامه دارد...
 
نویسنده: ویرجینیا وُکس
 
منبع: کتاب «رمز موفقیت در تحصیل»


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.