فواید کتابخوانی در موفقیت تحصیلی (بخش سوم)

آیا تا به حال به این فکر کرده اید چه راه هایی برای رسیدن به موفقیت تحصیلی وجود دارد؟ یکی از مهم ترین این راه ها، کتابخوانی است. با ما همراه باشید تا در مورد فواید کتابخوانی بیشتر بدانید.
دوشنبه، 25 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید کتابخوانی در موفقیت تحصیلی (بخش سوم)
سعی کنید که در کتابخوانی و روش های آن مهارت کافی به دست آورید.
 

فواید کتاب برای تحصیل

1.وقتی درک موضوعی مشکل می نماید آن را مجددا به طرزی دیگر بخوانید.

گاهی اوقات وقتی پاراگرافی را برای اولین بار می خوانیم چیزی از آن  درنمی یابیم. اگر دوباره هم به همان طریق اول بخوانیم نتیجه تقریبا همان خواهد بود. این کار ممکن است بارها تکرار شود ولی بارها هم آن را نفهمیم و در نتیجه تصور کنیم که کند ذهن هستیم و احساس کنیم که تلاش  برای درک مسائل غامض کار نابخردانه ای است و به همین علت از ادامه مطالعه منصرف شویم. به جای این کار هر وقت درک مطلبی دشوار می نماید آن را دوباره بخوانید ولی نه به همان طریقی که اولین بار خوانده اید. این دفعه روی هر جمله تأمل کنید و از خود بپرسید که معنی آن چیست.
 
مسلما خواهید توانست هر جمله ای را که به زبانی که درک آن برایتان آسان تر است تبدیل کنید و به مطالعه ی خود ادامه دهید. مرتب بخوانید و تفسیر کنید. به این ترتیب تمامی مطلب پس از بررسی تک تک جملات آن، خیلی واضح و روشن خواهد شد.
 
در صورتی که مطلب هنوز هم روشن نیست آن را علامت زده و موقتا از آن بگذرید و قسمت های دیگر آن را مطالعه کنید و بعد از چندی دوباره نگاهی به آن بیفکنید. معمولا پس از کسب اطلاعات جدید و بیشتر و درک قسمتی از مطلب، فهم آن قسمت مشکل هم آسان می شود و حتی ممکن است تعجب کنید که چرا در ابتدا مشکل به نظرتان رسیده بود. این کار در مورد مسائل ریاضی هم مصداق دارد. اگر چه این روش گاهی مؤثر است ولی احتمال دارد که همیشه مؤثر نباشد. در این صورت بهتر است در کلاس یا دفتر استاد، از او کمک بخواهید چون مشکلاتی که بعد از بررسی فراوان برای شما قابل حل نباشد، مسلما برای دیگران همچنین است و بهتر است با کمک یکدیگر به حل آن بکوشید و آن را فهمیده و همیشه به خاطر بسپارید.
 

2.سعی کنید که در کتابخوانی و روش های آن مهارت کافی به دست آورید.

 اغلب، نه همیشه، موفقیت های تحصیلی بستگی به مهارت در مطالعه دارد. بعضی ها در هر دقیقه ۵۰۰ کلمه یعنی یک یا دو صفحه کتاب را می توانند بخوانند، و عده ای هم خیلی بیش از این سرعت دارند و موضوع را هم خوب درک می کنند. آیا می دانند چه طور این کار را انجام می دهند؟ بله، این افراد توانایی خود را همان طوری که به آن اشاره شد، به دست آورده و دارای مهارت های مکانیکی در خواندن هستند. چشم این افراد بسیار سریع حرکت می کند و در هر نگاه یک عبارت یا جمله را می خوانند و احتیاج به دوباره خوانی و مرور ندارند و هنگام مطالعه لب های آنها نیز حرکت نمی کند.
 
اگر شما می توانید ۵۰۰ کلمه در دقیقه بخوانید و آن را خوب بفهمید مطمئنا دارای مهارت های لازم هستید؛ و اگر با تأنی می خوانید از نظر قدرت خواندن ضعیف هستید. بعضی ها حتی حروف را می خوانند و آنها را در کلماتی مثل «رفت» تلفظ و تکرار می کنند. عده ای هم کلمه ها را می خوانند اما شما باید یاد بگیرید که قدرت خود را افزایش دهید، و عبارت ها و جملات کوتاه را یکجا و در یک نگاه بخوانید. به این ترتیب بر سرعت خود می افزایید ضمن آن که مطلب را نیز درک می کنید.
 
بیشتر دانشگاه ها و دانشکده های دنیا آزمایشگاه هایی برای تقویت قرائت (خواندن) دارند که استفاده از آنها برای عموم آزاد است.
 
مربیان این آزمایشگاه ها افراد نخبه ای در رشته ی قرائت متون هستند و به طور موثری برای توسعه ی مهارت های لازم به دانشجویان کمک می کنند. به طوری که در عرض چند ماه، قدرت مطالعه ی آنها دو یا سه برابر می شود، در عین حال که مطلب را نیز به خوبی می فهمند.
 
این موضوع درباره ی بزرگسالان نیز صادق است و آنان می توانند سرعت قرائت خود را به طور چشمگیری بالا ببرند و به همان نسبت تعداد لغات بیشتری یاد بگیرند و درک خود را از مطلب نیز افزایش دهند و نمرات خوبی کسب کنند. برای رسیدن به حد دلخواه، می توانید با خواندن کتاب های ساده به تندخوانی عادت کنید بدون این که حتی به کلاس مخصوص بروید.
 

3.چشم های خود را حتما معاینه کنید.

مشکلات کتاب خوانی و به ویژه کندی در این کار ممکن است به علت نقص و ضعف دید چشم باشد. اگر در موقع مطالعه یا دیدن فیلمی در سینما، چشم ها و سر شما درد می گیرد، حتما چشمانتان ناراحت است و همین طور اگر نتوانید برای مدتی طولانی مطالعه کنید و چشم هایتان زود خسته شود، لازم است که برای گرفتن عینک به دکتر مراجعه کنید. قدرت دید چشم، هر سال تغییر می کند و گاهی احتیاج به عینک نیست و با داروهای تقویتی اصلاح می گردد، ولی باید دانست عینکی که در سن معینی استفاده می شود ممکن است در سال های بعد مناسب نبوده و لازم به تعویض باشد.
 
برخی ناراحتی های چشم، سال به سال تغییر می کند، یعنی احتمال دارد یک ناراحتی از بین برود و نوع دیگری از آن به وجود آید. به همین دلیل می بایستی به چشم پزشک مراجعه کنید تا داروهای لازم و شیشه ی عینک متناسب را برایتان تجویز کند.
 
 اگر با رعایت تمام موارد ذکر شده باز هم مشکل سریع خوانی وجود دارد به یک روانشناس یا متخصص دیگری که می تواند شما را یاری دهد مراجعه کنید.
 
علی رغم تمرین و استفاده از تمام موارد مذکور، احتمال دارد بعضی محصلین نتوانند سرعت قرائت خود را افزایش دهند و مطالب را خوب درک کنند. در این حالت ممکن است علت آن یک نوع ناراحتی روانی باشد. ناراحتی های روانی بدون کمک متخصصان برطرف نمی شوند و روانشناسان و متخصصان فن می توانند شما را در رفع مشکلات باری دهند تا عادات بهتری کسب کنید و سریع تر و خوب تر بخوانید.
 
نویسنده: ویرجینیا وُکس
 
منبع: کتاب «رمز موفقیت در تحصیل»


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.