مشکلات بارداری برای خانم ها

یکی از بهترین دوران های خانم ها، دوران بارداری است که پر فراز و نشیب و سختی های خاص خودش را به همراه دارد. بسیاری از این سختی ها را می‌شود با دانش و آگاهی به حداقل رساند. ما در این نوشتار به چند موارد از سختی های دوران بارداری اشاره می‌کنیم.
چهارشنبه، 15 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
مشکلات بارداری برای خانم ها
مشکلات تنفسی که در دوران بارداری بوجود می‌آید به طور عمده ناشی از تغییرات طبیعی بدن است که بدن باید خود را برای نگه داشتن کودک خود تطبیق دهد.
 

مقدمه 

حاملگی یکی از دورانهای با اهمیت زندگی است؛ زیرا زن از یک سو احساس مفید بودن می کند و از جهت دیگر با تغییرات جسمی و روانی مواجه می شود که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت. چه بسا، تغییرات خفیف این دوران، بیماری های شدید روانی را به دنبال داشته باشد؛ زیرا در حاملگی تغییرات مهمی از نظر ساختمانی در بدن، فیزیولوژی، روانی، اجتماعی به وجود می آید. تطابق با همه این تغییرات مشکل است و می توان حاملگی را یک دوره بحرانی از زندگی زن به شمار آورد.

آنهای که بارداری اولشان است شاید اطلاعات کافی نداشته باشند و از مشکلاتی طبیعی که بارداری به همراه خودش دارد خبر نداشته و احساس نگرانی کنند. ما می‌خواهیم در این نوشتار به ناراحتی های که زمان بارداری بوجود می‌آید رسیدگی کنیم. 
 

1. تنگی نفس

بیشتر زنان باردار، تنگی نفس را تجربه می کنند.  مشکلات تنفسی که در دوران بارداری بوجود می‌آید به طور عمده ناشی از تغییرات طبیعی بدن است که بدن باید خود را برای نگه داشتن کودک خود تطبیق دهد. خانم باردار به علت بزرگ شدن رحم و افزایش فشار آن به قسمت پایین ریه ها ونیز اثرات هورمون های مربوط به بارداری ، ممکن است مختصری احساس تنگی نفس و تند شدن تنفس ایجاد شود. و این امر کاملا طبیعی است و مشکلی برای شما و نوزادتان بوجود نمی‌آورد. 
 

2. خواب آلودگی و خستگی مفرط

بارداری هم بر کمیت خواب و هم بر کیفیت خواب تاثیر می گذارد.  دلیل خستگی مفرط در اوایل دوران بارداری مشخص نیست، اما احتمالاً تغییرات هورمونی، به ویژه افزایش زیاد هورمون پروژسترون و ریلاکسین است که از جفت ترشح می‌شود و حالت بی‌حالی و خستگی را ایجاد می‌کند. این نوع خستگی معمولاً در انتهای سه ماهۀ اول برطرف می‌شود. همچنین اختلالات خواب در دوران بارداری نیز ممکن است مانع از داشتن یک خواب خوب شده باشد و این بی‌خوابی باعث احساس خستگی مفرط در طول روز شود.و شما دوست دارید که در رخت خواب تان باشید و استراحت کنید تا خستگی را برطرف سازید. 

با تغییراتی که در بدن شما ایجاد می‌شود  می‌بایست بدن خود را رفته رفته با وضع جدید تطبیق دهید و به آن عادت کنید و به این جهت نیاز به استراحت، بیشتر از زمان عادی محسوس می‌گردد و به تدریج که بارداری جلو می‌رود، بدن با وضع جدید آشنا شده، خواب آلودگی هم از بین می‌رود و وظیفه شما این است که ساعات منظمی در شب بخوابید و در روز هم ساعاتی استراحت کنید. [1]
 

3. تکرر ادرار

تکرر ادرار جزو شایعترین علائم اولیه حاملگی است که در حدود هفته ششم حاملگی شروع می شود. عمده ترین دلیل تکرر ادرار این است که حجم رحم بزرگتر می‌شود و بزرگ شدن رحم سبب می‌شود تا بر مثانه فشار وارد شود و سبب تکرر ادرار می‌گردد. افزایش حجم خون در حاملگی هم یکی از دلایلی است که سبب افزایش ادرار می شود. 

نکته: از ماه سوم به بعد تکرر ادرار قطع می‌شود و در ماه های آخر مجددا تکرر ادرار به سراغ خانم های باردار خواهد آمد. 
 

4. یبوست

یبوست مشکل رایج در طول بارداری است که نیمی از زنان باردار به آن دچار می‌شوند و علت آن هم این است که تولید یکی از هورمون ها که توسط تخمدان ها ساخته می‌شود کاهش می‌یابد و این امر موجب یبوست می‌گردد. [2] عمده دلیل برای یبوست، افزایش هورمون پروژسترون است که حرکت ماهیچه‌های صاف کل بدن مثل ماهیچه‌های روده را کند می‌کند.

نکته: مناسب ترین راه برای از بین بردن یبوست، خوردن غذاهای ملین و میوه های مثل آلو، گلابی و سالاد با با یکی دو قاشق روغن زیتون و انواع سبزی ها است. [3]
 

5. سردرد 

سردرد در اوایل بارداری، یکی از جمله ناراحتی های شایع و رایج می‌باشد. عمده دلیل سردرد هم می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ افزایش حجم و جریان خون به خصوص در ابتدای بارداری یک عامل تعیین کننده است. ترک ناگهانی مواد غذایی حاوی کافئین هم می تواند باعث ایجاد سردرد شود.کم خوابیدن یا خستگی عمومی، گرفتگی سینوس ها، آلرژی، خستگی چشم ها، استرس، افسردگی، گرسنگی و کمبود آب، سایر علت های سردرد هستند.

نکته:  ممکن است سردرد در هفته‌های اول بارداری شدید تر باشد و معمولاً در شش ماه آخر کمتر می‌شود یا کاملاً از بین می‌رود. 
 

6. کمردرد 

کمر درد در دوران بارداری کاملا طبیعی است. پزشکان می گویند حداقل نیمی از زنان باردار در طول بارداری از کمردرد رنج می برند و دلیل آن هم افزایش وزن، تعادل زن باردار نیز تغییر پیدا می‌کند و در نتیجه بر کمر فشار وارد می‌آید.  این درد ها اغلب ملایم است و در اثر خستگی و راه رفتن زیاد ایجاد می‌شود و با استراحت خوب می‌شود. ولی گاهی این درد ها شدت یافته و بیمار را ناچار به بستری شدن می‌کند. ممکن است در اثر گرفتگی و اسپاسم عضلات ناحیه پشت باشد. [4]

 پی نوشت :
[1] اسماعیل اژدری، دکتر برای همه، تهران: اقبال، 1373سال چاپ، صفحه 126.
[2] رضا کریمی، راز سلامتی و طول عمر (با میوه‌ها و گیاهان داروئی)، تهران: نسیم حیات، چاپ هفتم 1386، صفحه 117.
[3] همان قبلی، صفحه 117.
[4] دکتر برای همه ، صفحه 129.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.