حجاب در نقاشی های قبل از میلاد مسیح نیز دیده شده است.
چکیده: می دانیم که خداوند متعال برای پوشش زنان، حد و مرزی را در مقابل نامحرمان قرار داده است. رعایت این پوشش چه ثمراتی برای زنان دارد؟ آیا در صورت بی توجهی به پوشش اسلامی ضرری شامل حال جامعه خواهد شد؟ چرا باید از چادر مشکی استفاده شود؟ انگیزه بدحجابی ها و بی حجابی ها در چیست؟ پاسخ این سوالات را می توانید در این نوشتار جویا شوید.

تعداد کلمات: 970 کلمه / تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه
حسین ابراهیمی تهرانی

مقدمه

از آن جا که علم خداوند به انسان و نیازهای او احاطه دارد، دینی کامل که احکام و دستورالعمل های آن برطرف کننده نیازهای اوست را برایش مقدر نمود. عمل به دستورات دین؛ سبب رشد، شکوفایی و بهرمندی از مواهب دنیا و آخرت در پرتو آرامش برای بشر خواهد بود
حجاب؛ سپر محافظت کننده از زن است که سبب می شود نیازهای واقعی او در جامعه، زندگی و خانواده برطرف شده و به کمالات انسانی دست یابد. بر همین اساس، در تمام ادیان آسمانی اشاره به حجاب شده و این نیاز زن مورد توجه قرار گرفته است.
حجاب نه فقط مورد تائید ادیان الهی بوده، بلکه فطرت انسان نیز به آن تمایل داشته و آن را طلب می کند. ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن معتقد است که حجاب ربطی به مذهب نداشته و در تصاویری که مربوط به قبل از میلاد مسیح از انسان ها پیدا شده، زنان با حجاب بوده اند.
اما با اینکه میل و فطرت بشر؛ پوشش زن را طلب می کند و ادیان الهی نیز آن را تائید کرده و بر آن تاکید می کنند، شیاطین جن و انس دست از پا ننشسته و به اغفال و سوء استفاده از زنان پرداختند.
بعد از انقلاب صنعتی، با رونق کار در کارخانجات، زن به عنوان نیروی کار ارزان در خدمت نظام سرمایه داری قرار گرفت و از خانه به بیرون کشیده شد. اما موضوع به همین جا ختم نشد، بلکه تولید انبوه، به فروش انبوه نیاز داشت. بهترین بازاریاب، فروشنده و تبلیغ کننده کالا کسی جز زن با بهرمندی از جذابیت های ذاتی اش نمی توانست باشد. لذا مجددا تبدیل به ابزاری کاربردی برای فروش کالاها و دست آوریزی برای شهوترانی مردان قرار گرفت.
خداوند متعال حد و مرزهای عفاف و حجاب را جهت محدود شدن میل جنسی بشر در قالب روابط همسران وضع نمود، اما تمایلات افسارگسیخته سبب شد تا انسان ها پا را از حد فراتر نهاده و به شهوترانی در جامعه بپردازند.
دو ویژگی میل به خودنمایی زن و میل به تماشاگری مرد که می بایست در میان همسران و در جهت افزایش مهر و محبت آنان نسبت به هم و تولید نسل سالم و پاک برای آینده قرار گیرند، در خدمت خودفروشی و هوسرانی نااهلان قرار گرفت.

اهمیت حجاب

خداوند در چند آیه قرآن کریم به رعایت حجاب دستور داده است. به عنوان مثال در سوره احزاب می فرماید:
« یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیما»[1]
ای پیامبر، به همسران و دخترانت و زنان مومنان بگو حجابها (روسری های بلند) خود را بر خویش فروافکنند. این کار برای این که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است. (و اگر تاکنون خطا و کوتاهی از آنان سر زده، توبه کنند) خداوند همواره آمرزنده و مهربان است.
آیه فوق یکی از آیاتی است که خداوند در آن به صراحت به مساله حجاب اشاره نموده و به رعایت آن امر می فرماید. لذا با توجه به آن که شیعیان به قطعی الصدور بودن قرآن از طرف خداوند و عدم تحریف آن اعتقاد دارند، هیچ شک و شبهه ای از ناحیه وجوب حکم حجاب باقی نمی ماند.

چرا چادر مشکی؟

این صحیح است که در قرآن به پوشش زنان امر شده و سخنی از چادر به میان نیامده، اما می توان گفت که چادر، کامل ترین و نزدیک ترین پوشش به توصیفی از حجاب است که در قرآن به آن اشاره شده است. همچنین؛ چادر بهترین وسیله ای است که می تواند کارکردهای حجاب را برای زن به ارمغان آورد.
گروهی رنگ مشکی را برای چادر ناپسند می دانند و کراهت رنگ مشکی را عاملی برای بدی چادر بر می­شمارند. در کلمات دانشمندان اسلامی و روان‏شناسی شواهدی وجود دارد که تأیید کننده تأمین حجاب و پوشش بیش‏تر زنان توسط حجاب‏های رنگ مشکی است. برای مثال، فقیه برجسته شیعه، صاحب جواهر در ذیل برخی روایات مربوط به کراهت استفاده از لباس‏های مشکی، این‏گونه نقل کرده است که براساس دیدگاه‏ فقیهان شیعه، کراهت پوشش مشکی مختص مردان است؛ زیرا شارع مقدس، پوشش غلیظتر و بیش‏تری برای زنان هنگام مواجهه با نامحرم قرار داده است و رنگ مشکی در مقایسه با رنگ‏های دیگر، به نحو بهتری پوشش بیش‏تر را تأمین می‏کند[2].
روان‏شناسی رنگ‏ها نیز می‏گوید سیاه به معنای "نه" بوده و نقطه مقابل "بله" است. زنی که در بیرون منزل و در مقابل نامحرم از حجاب مشکی استفاده می‏کند، در واقع می‏خواهد به او "نه" بگوید و زنی که لباس سفید می‏پوشد، راه نگاه‏ها را به‏سوی خود باز می‏گذارد و آن فردی که لباس‏های رنگارنگ و جذاب می‏پوشد، خواسته یا ناخواسته خود را در مقابل نگاه‏های هرزه و آلوده قرار می‏دهد[3].
 رنگ مشکی، اثر تخفیف تحریک روحی داشته و رنگی غیر محرک است و واکنش روانی مهمی در بیننده ایجاد نمی‏کند. ازاین‏رو، یکی از بهترین وسایل تخفیف واکنش‏های روانی است که نه‏تنها وسیله جلب توجه دیگران نمی‏شود، بلکه کمک به انصراف و عدم توجه نیز می‏کند[4].
چنین ویژگی‏هایی در رنگ مشکی حجاب بانوان در مقابل نامحرم، با فلسفه و حکمت حجاب که همان پوشیدگی بدن در مقابل نامحرم و عدم تحریک جنسی اوست، بسیار سازگار می‏باشد.
ادامه دارد.

پی نوشت
 [1] سوره احزاب، آیه 59.
[2] محمدحسن نجفی، جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام، ج8، ص 325.
[3] حجت اللّه رحمانی، "اعجاز رنگ سیاه، چرا چادر مشکی"، نشریه فیضیه، 7 آذر 1379ص 3
[4] دکتر احمد اردوباری، آیین بهزیستی اسلام، ج 2، (خود آرایی، رنگ پوشاک)، ص 97 - 146.

بیشتر بخوانید
رابطه حجاب با اصل آزادی
چادر حجاب خوب یا برتر
چرا چادر فقط حجاب برتر و کامل محسوب می شود؟