مصرف کافئین می تواند سردردهای میگرنی را تحریک کند.
 
چکیده: همه ما در زندگی خود به نحوی دچار سردرد شده و طعم تلخ آن را چشیده ایم. سردرد انواع مختلفی دارد و  سردردهای میگرنی از شدیدترین انواع سردرد محسوب می شوند. در بخش اول و دوم این مقاله به نکات جالبی در مورد این بیماری فلج کننده پرداختیم. در این بخش نیز مطالب دیگری در مورد پیشگیری و درمان سردردهای میگرنی بیان می کنیم.

تعداد کلمات 1230 / تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه
مترجم: سید مصطفی سید آقامیری
 
ه. ماساژ را امتحان کنید. ماساژ منظم تأثیری مطلوب بر تنش عضلانی داشته و می تواند به کاهش تعداد حملات میگرنی کمک کند. البته برای تأیید اثربخشی ماساژ نیاز به تحقیقات بیشتر داریم، اما برخی افراد از کاهش سردردهای میگرنی پس از یک دوره ماساژ درمانی، خبر داده اند. اگر امکان دریافت خدمات حرفه ای ماساژ برای شما فراهم نیست، از خود ماساژ دهی استفاده کنید. برای این منظور، با انگشتان خود شقیقه ها و سرتان را به صورت دورانی و آرام، ماساژ دهید.

و. از درمان شناختی رفتاری بهره ببرید. درمان شناختی رفتاری یا CBT یک روش درمانی روانشناختی است که به شما می آموزد الگوهای فکر کردن و رفتار خود را تغییر دهید. یک درمانگر متخصص می تواند روش استفاده از این نوع درمان روانشناختی را به شما آموزش دهد. مطالعات نشان داده اند که درمان شناختی رفتاری می تواند تا حد زیادی به تسکین و پیشگیری از علائم میگرن کمک کند.

ز. طب سوزنی را امتحان کنید. مطالعات نشان داده اند که طب سوزنی ممکن است درمانی مفید برای سردردهای میگرنی باشد. در این روش درمانی، متخصصی که در این زمینه آموزش دیده، سوزن های کوچکی را با هدف تسکین درد، در نقاط خاصی از پوست شما فرو می برد.

ک. دمنوش بابونه گاوی را با احتیاط استفاده کنید. برخی مطالعات نشان داده اند که بابونه گاوی ممکن است بتواند از شدت حملات میگرنی کاسته و حتی به پیشگیری از میگرن نیز کمک کند، اگرچه این مطلب از لحاظ علمی هنوز به تأیید نرسیده است. بابونه گاوی به صورت دمنوش و کپسول در دسترس می باشد.
  قبل از مصرف هر دمنوشی با پزشک خود مشورت کنید. اگر در دوران بارداری و یا شیردهی هستید، بابونه گاوی مصرف نکنید. همچنین مصرف این گیاه دارویی برای کودکان زیر 2 سال ممنوع است.
 

4. به حداقل رساندن محرک ها

الف. از غذاهای محرک میگرن اجتناب کرده و وعده های غذایی خود را به صورت منظم میل کنید. روزه گرفتن و یا حذف یک وعده غذایی می تواند موجب بروز حملات میگرنی گردد. پنیر کهنه و غذاهای شور و فرآوری شده نیز می توانند موجب تحریک میگرن شوند. نمک کمتری میل کرده و برای طعم دادن به غذا از ادویجات دیگر استفاده کنید. از مصرف غذاهای منجمد، غذاهای کارخانه ای و فست فود ها، اجتناب کنید.
افزودنی های مواد غذایی، مانند آسپارتام (یک شیرین کننده مصنوعی است) و غذاهای حاوی مونوسدیم گلوتامات می توانند در برخی افراد موجب تحریک حملات میگرنی گردند.
نیتراتها نیز موجب تحریک سردردهای میگرنی شده و در برخی گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس یافت می شوند.
 
ب. از مصرف الکل اجتناب کنید. الکل نیز یکی از موادی است که می تواند حملات و سردردهای میگرنی را به شدت افزایش دهد.
 
ج. از مصرف زیاد کافئین خودداری کنید. نوشدنی هایی که حاوی مقدار زیادی کافئین هستند، مانند قهوه اسپرسو و یا نوشابه های انرژی زا نیز ممکن است تنها چند ساعت پس از مصرف، حملات میگرنی را ایجاد کنند.
از سویی کاهش ناگهانی مقدار کافئین دریافتی می تواند به خودی خود محرکی برای حملات میگرنی محسوب شود. سعی کنید به جای مصرف کافئین از چای استفاده کرده و صرف کافئین را به حداقل برسانید.
اگر در حال حاضر عادت دارید مقدار زیادی کافئین مصرف کنید، مصرف آن را دفعتاً قطع نکنید، چرا که قطع ناگهانی مصرف کافئین موجب سردرد می شود. مثلاً اگر در حال حاضر روزی 2 فنجان قهوه می نوشید، به مدت یک هفته مصرف خود را به روزی 1 فنجان و سپس به نیم فنجان در روز کاهش دهید.
د. برنامه خواب خود را منظم کنید. در برخی افراد، تغییر برنامه خواب (کم خوابی و حتی زیاد خوابیدن) عاملی می شود برای بروز حملات میگرنی. اگر شما نیز از سردردهای میگرنی در رنج هستید، سعی کنید ساعات خاصی را برای خوابیدن و بیدار شدن رعایت کرده و در طول طول شب حداقل 8 ساعت بخوابید.

ه. در مورد مصرف قرص های ضدبارداری و داروهای قلبی با پزشک خود مشورت کنید. داروهای قلب و عروق مانند نیتروگلیسیرین و همچنین قرص های ضد بارداری می توانند علائم میگرن را تشدید نمایند. البته باید توجه نمود مصرف این داروها مهم بوده و اگر میگرن دارید به خاطر سردرد مصرف داروهای خود را خودسرانه قطع نکنید، بلکه موضوع را با پزشکتان درمیان گذاشته تا در صورت امکان داروهای شما را به داروهای مشابه تغییر دهد به نحوی که برای بیماری میگرن شما نیز دردسر ساز نباشند.
 
و.سردردهای خود را در دفترچه ای ثبت کنید. اگر زمان وقوع سردردها و شرایط حول و حوش آن ها را ثبت نکنید، پی بردن به عوامل محرک سردرد ممکن نخواهد بود. برای این منظور دفترچه ی یادداشتی اختصاص داده و وقتی دچار سردرد شدید، کارهایی که قبل از سردرد انجام داده اید، آنچه که در 12 ساعت گذشته خورده اید و یا هر محرک دیگری را که احساس می کنید در ایجاد سردرد نقش داشته را یادداشت کنید. این یادداشت های به شما کمک می کند که عوامل محرک و تشدید کننده سردرد خود را شناخته و با رعایت آن ها از سردردهای آتی پیشگیری کنید.

 

5. پیشگیری از سردردهای میگرنی

الف. از پزشک خود بخواهید در صورت صلاحدید داروهای پیشگیری از سردرد را برای شما تجویز کند. داروهای پیشگیری از سردردهای میگرنی به علت عوارض جانبی شان، تنها برای موارد شدید و یا مواردی که به سختی درمان می شوند، توصیه می شوند. اگر شما نیز به صورت مکرر دچار سردرد های میگرنی می شوید و زندگی تان تحت تأثیر قرار می گیرد، در مورد داروهای پیشگیری با پزشک خود مشورت کنید.  داروهای پیشگیری کننده می توانند زمان حملات میگرنی را کوتاه تر کرده و از تکرار و شدت آن ها نیز بکاهند. ممکن است شما نیز گزینه ای مناسب برای مصرف داروهای پیشگیری از حملات میگرنی باشید، اگر:
حملات میگرنی شما بیش از 12 ساعت به طول انجامند.
در طول یک ماه بیش از 4 بار دچار سردرد میگرنی شوید.
سردرد شما با مصرف دارو بهبود نمی یابد.
 
ب. داروهای قلبی را امتحان کنید. داروهایی که برای درمان فشار خون بالا تجویز می شوند، در برخی موارد برای پیشگیری از حملات میگرنی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. داروهای مسدود کننده بتا از جمله متوپرولول، داروهای مسدودکننده کانال کلسیم مانند وراپامیل و مهارکننده آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین مانند لیزینوپریل، رایج ترین داروهایی هستند که بدین منظور تجویز می شوند.
اگر دچار بیماری قلبی بوده، اهل دخانیات نیستید و یا بالای 60 سال سن دارید، این داروها برای شما گزینه مناسبی نیستند.
 
ج. داروهای سه حلقه ای ضد افسردگی، مصرف کنید. ثابت شده است که داروی آمیتریپتیلین می تواند از حملات میگرنی پیشگیری کند. درباره مزایا و معایب مصرف این نوع داروها برای پیشگیری از میگرن، با پزشک خود مشورت کنید.
ونلافاکسین (افکسور) یک داروی ضدافسردگی از گروه مهارکننده‌های بازجذب سروتونین و نوراپینفرین است که می تواند از حملات میگرنی پیشگیری کند.
 
د. داروهای ضد تشنج را مد نظر داشته باشید. داروهای ضد صرع مانند سدیم والپروات و توپیرامات می توانند به کاهش دفعات ابتلا به سردردهای میگرنی کمک کنند. با این حال این قبیل داروها می توانند عوارض جانبی جدی ای به همراه داشته باشند. مصرف داروی سدیم والپروات در دوران بارداری ممنوع است.
 
منبع: سایت ویکی هاو

بیشتر بخوانید
همه چیز در مورد میگرن (بخش اول)
همه چیز در مورد میگرن (بخش دوم)
سردرد میگرنی