تعداد زیادی از کودکان 6 ساله، شب بسیار خوب می خوابند. 
 
چکیده: دوران کودکی انسان دارای مراحل مختلفی می باشد که توجه به این ویژگی ها می تواند در رشد جسمی و روانی کودک تاثیر به سزایی داشته باشد. در این نوشتار به بیان ویژگی های خواب کودک شش ساله پرداخته ایم. با ما همراه باشید. 

تعداد کلمات 824 /زمان تقریبی مطالعه 5 دقیقه

خواب بعد از ظهر

 تعداد کمی از کودکان ۵ ساله به نیم ساعت خواب بعد از ظهر خود وفادار باقی می مانند. حتی اگر کودک ۶ ساله بخواهد بعد از صرف نهار بخوابد شیفت بعد از ظهر مدرسه مانع او می شود. می توان این سؤال را مطرح کرد که آیا فرستادن کودک به مدرسه بعد از نهار کار درستی است ؟ آیا بر اساس میل کودک باید این خواب بعد از ظهر را که سازنده هم هست برای او در نظر بگیریم؟
ساعت خواب
ساختار رفتاری کودک ۵ / ۵ ساله پیش از خواب نشانگر تغییر واضحی در رشد اوست. او واقعا خسته است و به ندرت با خوابیدن در ساعت معمول (۷ یا ۸) یا حتی زودتر مخالفت می کند.
بعضی از کودکان پیش از صرف شام خود را برای خواب آماده می کنند و در تخت خواب خود غذا می خورند، در حالی که پیش از ساعت معمول به خواب نمی روند. در این سن بیشتر دچار ترس می شوند. وقتی که برق می رود از مادرشان می خواهند که آنها را بغل کند، حتی ممکن است تقاضا نمایند که یکی از بزرگسالان در طبقه ای که اتاق آنها واقع شده، بخوابد یا مشترکا با کودک دیگر خانواده در یک اتاق بخوابند. بعضی ها دوست دارند با یک یا حتی دو تا سه عروسک بخوابند. آنها بگونه ای با این اسباب بازی ها رفتار می کنند که گویی حقیقتأ موجودات زنده هستند. خواندن دعا تأثیر فوق العاده ای در آرامش بخشیدن به کودکان دارد و بطور جدی باید آن را انجام داد بخصوص در مورد کودکان ترسو این امر ضرورت دارد. . .. رفتار کودک ۶ ساله در هنگام خواب نسبت به کودکان ۵/ ۵ ساله با ترس کمتری همراه است. به سادگی به خواب می رود و دوست دارد در تخت خوابش کاری بی سر و صدا انجام دهد، بویژه دوست دارد برایش کتاب بخوانند یا نیم ساعتی به تصاویر کتابش نگاه کند، این زمان بهترین وقت برای جلب توجه کودک به خواندن است، او دوست دارد حروفی را که می شناسد بویژه حروف بزرگ الفبا یاحتی کلمات را در کتاب داستانی که پدر یا مادرش برایش می خوانند، جستجو کند. به محض خاموش کردن چراغ ها دوست دارد از حوادث روز و افکارش سخن بگوید. در این سن کودک بسیار صاحب درک است و مادرش تنها می تواند سخنانش را گوش داده و افکارش را در جهت مطلوب هدایت کند. عده ای از کودکان ترجیح می دهند پدرشان آنها را بخواباند و با او راحت تر هستند. گروهی دیگر با پدرشان بیش از حد به شوق می آیند. بعضی از دختر بچه ها، پیش از اینکه پدرشان به آنها شب بخیر بگوید، نمی خوابند. بطور کلی بچه ها برای صحبت هنگام خواب، مادر را ترجیح می دهند.
 

شب

تعداد زیادی از کودکان ۶ ساله، شب بسیار خوب می خوابند، عده ای از آنها که تعدادشان نسبت به سن ۵ سالگی کمتر است، با بیدار شدن در نیمه های شب، برای رفع نیاز یا دیدن کابوس ، خوابشان را مختل می کنند، انسانها و اعمال عجیب در رؤیای آنها پدیدار می شود و وقتی خواب حیوانات را می بینند، که غالبا هم اتفاق می افتد، مثلا در حال گاز گرفتن آنها می باشند. گاهی اگر مادرش در کنار او نخوابیده باشد، کودک پس از دیدن کابوس وحشتناکی قادر به آرام کردن خود نخواهد بود. کودکانی که بتوانند به تنهایی از تخت خواب خود بیرون بیایند، خود را درون تخت والدینشان می اندازند، بخصوص به مادرشان پناهنده می شوند. بعضی از آنها پس از تعریف کردن رویایشان و بعضی دیگر پس از نوازش کوچکی از سوی مادر به بستر خود باز می گردند. اما بعضی از کودکان نیاز دارند که تمام شب را در تخت خواب مادرشان بسر برند، حتی اگر مادرشان برای خواب به تخت آنها بیاید.
در این سن تعداد اندکی از کودکان نیاز دارند که برای رفتن به توالت در طول شب بطور منظم بیدار شوند. برخی از آنها که نیاز دارند نیمه های شب بیدار شوند، باید نتیجه را به والدینشان بگویند اما اکثر آنها به هنگام برخاستن از خواب و به هنگام بازگشت به بسترشان مزاحمتی برای دیگران ایجاد نمی کنند.
 

صبح

در کودکان ۵ /۵ ساله در حالت دیده می شود، کودکانی که سحر خیز هستند (ساعت ۵ / ۵ یا ۶ صبح) و کودکانی که دیر از خواب بیدار میشوند (ساعت ۸ صبح) حتی گاهی لازم است گروه دوم را از خواب بیدار کنند. حدودا در ۶ سالگی ساعت بیدار شدن هم آهنگی بیشتری پیدا میکند. ساعت معمول حدود ساعت (۷) تا (۷ / ۵) است و احتیاجی نیست که کودک را بیدار کنیم. کودک ۵/۵ ساله تقریبا ساعت (5/11 ) می خوابد و کودک ۶ ساله ساعت (۱۱) به خواب می رود. کودک ۶ ساله به محض بیدار شدن به توالت می رود و معمولا بیشتر به بازی های صبحش توجه دارد تا لباسهایش با این حال اگر هر تکه لباسش را بطور جداگانه روی تختش قرار دهیم، می تواند بعد از اینکه او را به این کار تشویق کردیم، به تنهایی لباس بپوشد.


 
منبع: کتاب «روانشناسی کودک»
نویسنده: آرنولدژسل، اف-ال ایلگ


 

بیشتر بخوانید:
نغذیه کودک شش ساله 
آنچه باید درباره تغذیه کودکان دو تا شش سال بدانید (بخش اول)
تغذیه طبیعی در کودکان چه ویژگی‌هایی دارد؟ (از بدو تولد تا دوسالگی).
مشکلات شایعی که منجر بی‌اشتهایی در کودکان می‌شوند.
راهکارهایی در مواجهه با غذا نخوردن کودک خردسال.
بهترین میان وعده برای کودک من.