گیلاس و آلبالو دارای قند کمی هستند، بنابراین می‌توانند به شما در جلوگیری از بیماری‌هایی مانند دیابت کمک کنند.
 

فواید گیلاس و آلبالو برای سلامتی 


1. آلبالو و گیلاس التهاب را کاهش می‌دهند.
التهاب به‌دلیل آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد به‌ وجود می‌آید و بر واکنش طبیعی سیستم ایمنی تاثیر بد می‌گذارد و به‌همین دلیل، عامل اصلی بیماری قلبی محسوب‌ می‌شود. آلبالو و گیلاس حاوی مواد ضد التهاب است که به کاهش ورم مفاصل، درد مفاصل و آرتریت کمک می‌کنند. ترکیبات آنتوسیانین که باعث ایجاد رنگ آلبالو و گیلاس هستند، توانایی مبارزه با رادیکال‌های آزاد که در قسمت‌های مختلف بدن رخ‌می‌دهند را دارند و بنابراین از التهاب جلوگیری‌می‌کنند. آب آلبالو برای کاهش التهاب مفید است. آلبالو و گیلاس هم چنین حاوی ملاتونین هستند که می‌تواند به مبارزه با التهاب کمک کند. ملاتونین می تواند آنیون پروکسی نیتریت، رادیکال‌های هیدروکسیل و هیپوکلرو اسید که در فرآیند التهاب نقش دارند را مهار کند.

مطالعه‌ای که در مجله‌ی انجمن بین‌المللی تغذیه‌ ی ورزشی منتشر شد، توانایی آلبالو را در کاهش آسیب‌های عضلانی و درد در طول انجام تمارین ورزشی شدید ارزیابی کرد. در این مطالعه، ۵۴ دونده‌ی سالم به طور متوسط ۲۵ کیلومتر را طی یک دوره‌ی ۲۴ ساعته دویدند. شرکت‌ کنندگان بطری‌های ۳۵۵ میلی‌لیتری آب آلبالو یا یک نوشیدنی مصنوعی ظاهرا شبیه آلبالو را دو بار در روز و به مدت هفت روز قبل از این رویداد و در روز مسابقه نوشیدند. هرچند هر دو گروه افزایش درد را پس از مسابقه گزارش دادند، اما افزایش درد گروهی که آب آلبالو نوشیده بودند به طور قابل‌ توجهی کم‌تر از میزان درد گروه دارونما بود. اعتقاد بر این است که این نتیجه به دلیل خواص ضد التهابی آلبالو است؛ درد عضلات پس از دویدن به حداقل رسیده بود، زیرا آلبالو توانسته بود التهاب را کاهش بدهد.

تحقیقات دیگری که در مجله‌ ی تغذیه (Journal of Nutrition) منتشر شد، ۱۰ زن سالم را بین سنین ۲۲ تا ۴۰ سال ارزیابی کرد. این زنان دو وعده گیلاس بعد از بیدار شدن از خواب خوردند. نمونه‌ی خون و ادراری که قبل و بعد از مصرف گیلاس گرفته شد، نشان داد که این میوه التهاب را کاهش می‌دهد، مسیرهای التهابی را مهار می‌کند و اوره‌ی پلاسما را که نمک مشتق شده از اسید اوریک است، کاهش می‌دهد. نوشیدن ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌لیتر آب آلبالو در روز و به‌مدت دوهفته، می‌تواند با کاهش سطح اوره، از حمله نقرس جلوگیری‌کند.
 
2. پتاسیم فراوانی دارند.
یک فنجان گیلاس یا آلبالو ۹ درصد از ارزش توصیه‌ی شده‌ی روزانه پتاسیم را تامین می‌کند. در حالی که شما این میوه‌های خوشمزه و سرشار از پتاسیم را به عنوان میان‌ وعده می‌خورید، به بدن‌تان یک ماده‌ی معدنی ضروری را برای عملکرد اندام‌های متعدد از جمله قلب، کلیه‌ها، مغز و بافت‌های عضلانی می‌رسانید. پتاسیم خطر ابتلا به سکته‌ی مغزی را کاهش می‌دهد، فشار خون بالا را پایین می‌آورد، گرفتگی عضلانی را کاهش می‌دهد و باعث بهبود قدرت عضلانی می‌شود.
 
3. آرتروز را درمان می‌کند.
رایج‌ترین نوع آرتریت که ۳۳ میلیون امریکایی بالغ را مبتلا کرده‌است استئوآرتریت (یا همان آرتروز) است. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که غضروف بین استخوان‌ها و مفاصل فرسوده شوند و از بین بروند. این فرسودگی سبب می‌شود که استخوان‌ها به ه دم ساییده شوند. در واقع استخوان‌ها دیگر از حمایت غضروف‌ها برای حرکت آسان برخوردار نیستند.

مطالعه‌ای که در مرکز تحقیقات آرتروز انجام شد، ۵۸ بیمار غیر دیابتی مبتلا به آرتروز را مورد بررسی قرار داد. این بیماران دو بطری ۲۴۰ میلی‌لیتری آب آلبالو را هر روز و به مدت شش هفته نوشیدند. در نتیجه‌ی این مطالعه، امتیاز شاخص آرتروز وسترن انتاریو مک‌مستر (شناخته شده به عنوان WOMAC) به طور قابل‌توجهی پس از درمان آب آلبالو کاهش یافت. امتیازات حساسیتِ بالا نیز پس از درمان با آلبالو کاهش یافت- این نشان می‌دهد که آب آلبالو علائم را در بیماران مبتلا به استئوآرتریت تسکین می‌دهد.
 
4. به تنظیم چرخه‌ی خواب کمک می‌کند
گیلاس و آلبالو و آب آلبالو حاوی سطح بالایی از مواد شیمیایی گیاهی، از جمله ملاتونین هستند، ملاتونین هورمونی است که توسط غده‌ی پینه‌آل (یا صنوبری)، غده‌ی کوچکی در مغز، تولید می‌شود. این هورمون به کنترل و تنظیم چرخه‌ی خواب و بیداری کمک می‌کند و فرآیند پیری را به تاخیر بیندازد. مولکولی که برای تنظیم چرخه‌ی خواب و بیداری ما حیاتی است. با استناد به مطالعه دانشگاه نورتامبریا، در افرادی که آب گیلاس مصرف کردند، میزان قابل توجهی ملاتونین وجود داشت.

در یک مطالعه که در مجله‌ی اروپایی تغذیه (European Journal of Nutrition) منتشر شد، ۲۰ داوطلب دارونما یا کنسانتره آب آلبالو را به مدت هفت روز مصرف کردند. درمان آلبالو نیز به افزایش قابل‌ توجه زمانی که فرد در بستر سپری می‌کند، افزایش زمان کل خواب و کیفیت خواب منجر شد.در نتیجه‌ی این درمان، میزان ملاتونین کل در گروهی که آب آلبالو مصرف کرده‌ بودند، افزایش یافت. این داده‌ها نشان می‌دهند که آب آلبالو یا مکمل آن می‌تواند الگوی خواب را بهبود دهد و به آدم‌هایی که در زمینه‌ی خواب مشکل دارند یا کسانی که نمی‌توانند بخوابند، کمک می‌کند. چون ملاتونین آلبالو، از ملاتونینی که به‌ طور طبیعی در بدن تولید می‌شود بیشتر است، برای مبارزه با بی‌خوابی و افسردگی مناسب است. نوشیدن ۲۵ میلی‌لیتر کنسانتره آب آلبالو، یک ساعت قبل از خواب، به آرامش ذهن کمک‌ کرده و خواب آرام و راحت را تسهیل‌ می‌کند.
 
5. تسکین درد ( کاهش تا حدود ۲۰٪)
عصاره گیلاس می‌تواند از آنزیم COX-1 و COX-2  که در فرآیند التهاب و احساس درد نقش دارند جلوگیری ‌کند. فعالیت بازدارنده آنتوسیانین با مصرف برخی داروها قابل مقایسه است. تحقیقات نشان می‌دهد افراد مبتلا به پوکی استخوان که روزانه دو لیوان آب گیلاس نوشیدند بعد از سه هفته با کاهش التهاب مواجه شدند. درد آن نیز تا ۲۰٪ کاهش یافت.
 
6. از بروز دیابت جلوگیری می‌کنند
گیلاس و آلبالو دارای قند کمی هستند، بنابراین می‌توانند به شما در جلوگیری از بیماری‌هایی مانند دیابت کمک کنند. اگر بخواهیم گیلاس و آلبالو را با میوه‌هایی مانند انگور، آلو و غیره مقایسه کنیم، مصرف آن بیش‌تر از باقی میوه‌ها توصیه می‌شود. اگر شما به طور مرتب گیلاس و آلبالو مصرف کنید، بدن‌تان کم‌کم از اختلالات مختلف دور خواهد شد و از بروز بیماری‌هایی مانند دیابت نیز جلوگیری می‌شود.
 
7. بازسازی عضلات ( مصرف قبل از فعالیت)
گیلاس خاصیت ضد التهابی دارد که می‌تواند به کاهش درد عضلات کمک کند. با استناد به مطالعات انجام شده توسط دانشگاه سلامت و علم ایالت ارگان، ورزشکارانی که قبل از دویدن یک مسیر طولانی، آب گیلاس نوشیدند در مقایسه با کسانی که این آبمیوه را ننوشیدند با درد کمتری در عضلات روبرو شدند.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده