آسیب شناسی ارتباط آزاد دختر و پسر (بخش اول)
بر اساس شواهد موجود، نیاز عاطفى ـ جنسى انسان نه تنها با روابط آزاد و بی قید و شرط دختر و پسر تأمین نمى شود، بلکه خود مشکل آفرین است. ارتباط آزاد آثار مخرب فردى، مثل انحرافات جنسى ـ اخلاقى، شکل گیرى عشق هاى آتشین که خود مى تواند به اختلالاتى نظیر افسردگى و اضطراب منجر شود، را به دنبال دارد. با ما همراه باشید.
شاید یکى از مهمترین معضلات ارتباط آزاد و دوستى دختر و پسر شکل گیرى عشق هاى مجازى (و به تعبیر دیگر، عشق هاى آتشین) و عوارض ناشى از آن است.
آسیب هاى ارتباط آزاد
ارتباط آزاد، داراى آسیب هاى گوناگون فردى، خانوادگى و اجتماعى است که در اینجا به برخى از آنها اشاره مى کنیم:
1. آسیب هاى فردى
الف) انحراف هاى جنسى و اخلاقى:
یکى از ویژگى هاى بارز انسان، کمال طلبى و زیاده خواهى است که تمام جنبه هاى جسمانى و روحانى را دربر مى گیرد. کسى که در پى کسب علم و دانش باشد، هیچگاه دست از آن برنمى دارد؛ کسى که به دنبال کسب مال است، اگر ثروت قارون را هم در اختیار داشته باشد باز احساس بى نیازى نمى کند.1 مزلو نیز کمال گرایى را یکى از فرانیازها مى داند که انسان در پى کسب آن است.2 انسان اگر درگیر امور مثبت شود تلاش خود را براى کسب کمال در آن سمت وسو به کار مى برد؛ ولى اگر در امور منفى باشد به ناچار روزبه روز در آن بیشتر فرو مى رود و اشتیاق او سیرى ناپذیر خواهد بود. شاید این آیه شریفه قرآن به این حقیقت اشاره دارد: «بَلْ یُرِیدُ الْإِنسَانُ لِیَفْجُرَ أَمَامَهُ» (قیامت: 5)؛ [انسان شک در معاد ندارد ] بلکه او مى خواهد [آزاد باشد و بدون ترس از دادگاه قیامت ] در تمام عمر، گناه کند.
بنابراین، چنین ارتباطاتى، به تدریج افراد را وارد شرایطى مى سازد که چه بسا هیچکدام، خواستار آن نبوده اند. گردون هاى که گاه رهایى از آن، مستلزم هزینه کردن تمام انرژى روانى و جسمانى فرد است و قرار گرفتن در بنبستى شدید را در پى دارد.3 این روند، ممکن است عواقبى را به بار آورد که ضربه هاى جبران ناپذیر روحى، جسمى، عاطفى و اجتماعى را به دنبال داشته باشد. عوارضى همچون افسردگى ها، خودکشى ها، ارتباط هاى نامشروع، باردارى هاى ناخواسته و مانند آن، همه از این روابط ناشى مى شود. امام على (علیه السلام) مى فرماید: «هر کس از شهوت ها دورى کند از بلاها ایمن مى ماند.»4
بنابراین، چنین ارتباطاتى، به تدریج افراد را وارد شرایطى مى سازد که چه بسا هیچکدام، خواستار آن نبوده اند. گردون هاى که گاه رهایى از آن، مستلزم هزینه کردن تمام انرژى روانى و جسمانى فرد است و قرار گرفتن در بنبستى شدید را در پى دارد.3 این روند، ممکن است عواقبى را به بار آورد که ضربه هاى جبران ناپذیر روحى، جسمى، عاطفى و اجتماعى را به دنبال داشته باشد. عوارضى همچون افسردگى ها، خودکشى ها، ارتباط هاى نامشروع، باردارى هاى ناخواسته و مانند آن، همه از این روابط ناشى مى شود. امام على (علیه السلام) مى فرماید: «هر کس از شهوت ها دورى کند از بلاها ایمن مى ماند.»4
ب) شکل گیرى عشق هاى مجازى:
شاید یکى از مهمترین معضلات ارتباط آزاد و دوستى دختر و پسر شکل گیرى عشق هاى مجازى (و به تعبیر دیگر، عشق هاى آتشین) و عوارض ناشى از آن است. رشد گرایش روانى، عاطفى و جنسى دو جنس مخالف، غریزى، فطرى و اجتناب ناپذیر است. بنابراین، روابط آزاد اگر به شکل فراگیر ایجاد گردد، کمکم منجر به شکل گیرى روابط عاطفى قوى در بین افراد شده و عوارض گوناگونى را به بار مى آورد.
تحقیقات نشان مى دهد یکى از عوامل ایجاد جاذبه میان افراد، مجاورت است؛ یعنى افراد اگر مکررا در محیط هاى فیزیکى با هم برخورد داشته باشند منجر به جاذبه مى شود.5 عامل دیگر، ویژگى هاى قابل مشاهده است که جاذبه را به ارمغان مى آورد.6 این جاذبه با گذشت زمان و تکرار برخوردها، بخصوص هنگامى که با ابراز عواطف مثبت همراه باشد،7 دلبستگى را به بار مى آورد و آرام آرام تبدیل به وابستگى شده، عشق هاى مجازى شکل مى گیرد و مشکلات فراوانى به وجود مى آید. برخى سعى کرده اند تبیین هاى قابل قبولى براى این امر ارائه نمایند.
ایور موریش، درباره لزوم قانونمندى در اعتماد و عواطف مى گوید: جامعه باید اظهار عواطف را به سامان درآورد و هر فرد، بفهمد که مهار خود و قبول مسئولیت در قبال حالت هاى عاطفى، چقدر اهمیت دارد.8 شاید بتوان عوارض این پدیده را بر درد بى درمانى تطبیق داد که پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) آن را از عوارض ارتباط آزاد بین زن ومرد دانسته است: « زنان و مردان [نامحرم ] را از هم جدا کنید. اگر چشم ها در هم گره بخورد و ملاقات ها فراوان شود، دردى به وجود خواهد آمد که درمان ندارد.9
تحقیقات نشان مى دهد یکى از عوامل ایجاد جاذبه میان افراد، مجاورت است؛ یعنى افراد اگر مکررا در محیط هاى فیزیکى با هم برخورد داشته باشند منجر به جاذبه مى شود.5 عامل دیگر، ویژگى هاى قابل مشاهده است که جاذبه را به ارمغان مى آورد.6 این جاذبه با گذشت زمان و تکرار برخوردها، بخصوص هنگامى که با ابراز عواطف مثبت همراه باشد،7 دلبستگى را به بار مى آورد و آرام آرام تبدیل به وابستگى شده، عشق هاى مجازى شکل مى گیرد و مشکلات فراوانى به وجود مى آید. برخى سعى کرده اند تبیین هاى قابل قبولى براى این امر ارائه نمایند.
ایور موریش، درباره لزوم قانونمندى در اعتماد و عواطف مى گوید: جامعه باید اظهار عواطف را به سامان درآورد و هر فرد، بفهمد که مهار خود و قبول مسئولیت در قبال حالت هاى عاطفى، چقدر اهمیت دارد.8 شاید بتوان عوارض این پدیده را بر درد بى درمانى تطبیق داد که پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) آن را از عوارض ارتباط آزاد بین زن ومرد دانسته است: « زنان و مردان [نامحرم ] را از هم جدا کنید. اگر چشم ها در هم گره بخورد و ملاقات ها فراوان شود، دردى به وجود خواهد آمد که درمان ندارد.9
بعضى از عوارض عشق های مجازی :
1. افسردگى:
وقتى وابستگى ها شکل مى گیرد، پس از مدتى امکان جدایى از نظر روانى، بسیار سخت و مشکل آفرین مى شود. در چنین مواقعى، بسیارى از جوانان به افسردگى شدید دچار مى شوند؛ چون از طرفى، در بسیارى از موارد، هر دو طرف خواهان استمرار این ارتباط دوستانه هستند و از طرف دیگر، امکان وصلت به خاطر ویژگى هاى شخصى، خانوادگى، اقتصادى و اجتماعى وجود ندارد. از اینرو، دچار تنش شده و در یک بن بست سخت و شدید گرفتار مى آیند.10 تحقیقات، همبستگى مثبت بین عشق مجازى (عشق وابسته وسواسى) و روان رنجورى را نشان مى دهند.11
على علیه السلام مى فرماید: «چه بسا اندک شهوتى، اندوه و غم طولانى به بار آورد.»12 آن حضرت در روایت دیگرى مى فرماید: «شگفتا براى انسان عاقل که چگونه به شهوات مى نگرد، در حالى که حسرتى به دنبال دارد.»13 اگرچه غم و اندوه و حسرت حقیقى انسان شهوت پرست در قیامت خواهد بود، اما این روایات غم حسرت دنیوى را هم شامل مى شود.
على علیه السلام مى فرماید: «چه بسا اندک شهوتى، اندوه و غم طولانى به بار آورد.»12 آن حضرت در روایت دیگرى مى فرماید: «شگفتا براى انسان عاقل که چگونه به شهوات مى نگرد، در حالى که حسرتى به دنبال دارد.»13 اگرچه غم و اندوه و حسرت حقیقى انسان شهوت پرست در قیامت خواهد بود، اما این روایات غم حسرت دنیوى را هم شامل مى شود.
تبیین روان شناختى:
الف) روان تحلیلگرى:
انسان همانگونه که داراى انرژى جسمانى اى است که به وسیله آن، بسیارى از فعالیت ها را انجام مى دهد، در بُعد روانى هم داراى انرژىاى است که به وسیله آن، بسیارى از فعالیت هاى زندگى را انجام مى دهد. این انرژى ذخیره شده و ماندگار، در هر زمانى موضوعى را دنبال مى کند و همت خود را براى تحقق آن موضوع، به کار مى گیرد و وقتى به نتیجه رسید، موضوع جدیدى را دنبال مى کند. اگر در این بین، روى موضوعى بخصوص عاطفى سرمایه گذارى کند و به آن دست پیدا نکند و نیز نتواند جایگزین مناسبى بیابد، این انرژى ذخیره شده، روزبه روز روان انسان را به خود مشغول مى کند.14 تا جایى که بیمارى هاى ناشى از عشق را پدید مى آورد. ارتباط آزاد شکل گیرى موضوع عشق سرمایه گذارى روانى عدم دستیابى به موضوع فقدان موضوع براى عشق بیمارى هاى ناشى از عشق (افسردگى و...)
ب) احساس گناه:
تخلف از محدوده شرعى و هنجارهاى اجتماعى، گاه احساس گناه و آن نیز پیامدهاى روانشناختى، مانند خودسرزنشى، احساس حقارت، در پیش گرفتن نوعى انزوا و دورى از روابط اجتماعى را به دنبال خواهد داشت.15
ادامه دارد...
پی نوشت :
ادامه دارد...
پی نوشت :
1ـ محمدرضا احمدى، همان، ص 28.
2ـ دوان پى شولتز و سیدنى آلن شولتز، همان، ص 353.
3ـ محمدرضا احمدى، همان، ص 28.
4ـ میرزا حسین نورى، مستدرک الوسائل، ج 11، ص 344.
5ـ مسعود آذربایجانى و همکاران، روانشناسى اجتماعى، ص 233.
6ـ همان، ص 250؛ رابرت بارون، روانشناسى اجتماعى، ترجمه یوسف کرمى، ص 427.
7ـ مسعود آذربایجانى و همکاران، روانشناسى اجتماعى، ص 239.
8ـ ایور موریش، همان، ص 42.
9ـ دفتر تبلیغات اسلامى، ره توشه راهیان نور، ویژه جوانان، ص 147.
10ـ محمدرضا احمدى، همان، ص 31.
11ـ حمزه عبدى و محمود گلزارى، «ارتباط میان سبک هاى عشق و ویژگى هاى شخصیتى»، روانشناسى و دین، ش 3، ص 70ـ71.
12ـ محمدبن حسن حرّ عاملى، همان، ج 15، ص 210.
13ـ میرزا حسین نورى، همان، ج 14، ص 358.
14ـ لورنس اى. پروین و اولیور پى. جان، همان، ص 115.
15ـ محمدرضا سالارى فر، همان، ص 21.
نویسنده : محمد زارعى توپخانه
2ـ دوان پى شولتز و سیدنى آلن شولتز، همان، ص 353.
3ـ محمدرضا احمدى، همان، ص 28.
4ـ میرزا حسین نورى، مستدرک الوسائل، ج 11، ص 344.
5ـ مسعود آذربایجانى و همکاران، روانشناسى اجتماعى، ص 233.
6ـ همان، ص 250؛ رابرت بارون، روانشناسى اجتماعى، ترجمه یوسف کرمى، ص 427.
7ـ مسعود آذربایجانى و همکاران، روانشناسى اجتماعى، ص 239.
8ـ ایور موریش، همان، ص 42.
9ـ دفتر تبلیغات اسلامى، ره توشه راهیان نور، ویژه جوانان، ص 147.
10ـ محمدرضا احمدى، همان، ص 31.
11ـ حمزه عبدى و محمود گلزارى، «ارتباط میان سبک هاى عشق و ویژگى هاى شخصیتى»، روانشناسى و دین، ش 3، ص 70ـ71.
12ـ محمدبن حسن حرّ عاملى، همان، ج 15، ص 210.
13ـ میرزا حسین نورى، همان، ج 14، ص 358.
14ـ لورنس اى. پروین و اولیور پى. جان، همان، ص 115.
15ـ محمدرضا سالارى فر، همان، ص 21.
نویسنده : محمد زارعى توپخانه
سبک زندگی مرتبط
تازه های سبک زندگی
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}