برای رهایی از مشکلات روحی و روانی، سعی کنید افکار و نگرش خودتان را مثبت کنید تا زندگی آرامی داشته باشید. 
 

مقدمه 

زندگی های امروزی با گسترش یافتن تکنولوژی شایسته بود به سمت آرامش، آسایش و مثبت اندیشی پیش برود اما مسیر به سمت دیگری پیش رفته که افکار های مردم را منفی اندیشی فرا گرفته است. ما برای بهبود بخشیدن به زندگی شخصی، اجتماعی و خانوادگی خود نیاز داریم بدانیم که با چه تفکری زندگی می‌کنیم و دیگران را با چه بینش و نگرشی می‌بینیم.
 
نگرش ما می‌تواند آینده ای ما، زندگی ما و روابط ما را بسازد و شخصیت ما را شکل دهد. اغلب روانشناسان بر این عقیده هستند که نگرش ما نه فقط بر احساسات ما، بلکه تقریبا در تمام ابعاد زندگی ما اثر می‌گذارد. تصمیم با خودتان است که زندگی موفقی برای خودتان بسازید یا اینکه زندگی به همراه غم و اندوه داشته باشید. همه اینها بر می‌گردد به نوع نگرش شما به دنیا که مثبت باشید یا منفی، انتخاب با خودتان است. 

بسیاری از مردم بخش مهمی از عمر گرانبهای خود را به صورت تمام، زندگی نمی‌کنند و دائما با دیگران و اطرافیان خود درگیر هستند و عمده دلیل این زندگی خسته کننده، داشتن چشم انداز بدبینی و نگرش منفی است. این منفی نگری ها سبب می‌شود از زندگی لذت نبریم، فرقی نمی‌کند که سرمایه دار و متمکن باشید یا اینکه فقیر باشید، مهم خانه افکار شما است که باید مجلل و بزرگ باشد تا شادی و نشاط را برای شما به ارمغان بیاورد. 
 

نگرش منفی و بیماری های روحی

وقتی شما نگرش منفی داشته باشید باید منتظر این بمانید که آسیب های روحی مانند: افسردگی، اضطراب و احساس ناامیدی به سراغ شما بیاید. مارتین سلیگمن  که بیش از بیست سال از زندگی خود را صرف یکصد آزمایش، روی پانزده هزار نفر کرده است می‌گوید : تعبیر ناامیدانه از یک عملکرد و اتفاق به ناامیدی و افسردگی می‌انجامد. [1] برای رهایی از مشکلات روحی و روانی، سعی کنید افکار و نگرش خودتان را مثبت کنید تا زندگی آرامی داشته باشید. 

همچنین مثبت اندیشی باعث رسیدن به اهداف زندگی، مدیریت و کاهش استرس، تلاش بیشتر برای رسیدن به موفقیت و افزایش تعامل اجتماعی می شود؛ به عبارت دیگر مثبت اندیشان باور دارند که از پس مشکلات زندگی بر می آیند و در صورت وجود مشکل در سر راه زندگی سعی می کنند با اراده و بررسی تمامی جوانب، آن را به بهترین نحو برطرف و عملکردهای خود را کنترل کنند و زندگی زیبایی برای خودشان خلق می‌کنند.

فریدمن و روزنمن می‌نویسند؛ اگر می‌خواهید زندگی شما زیبا باشد اول باید روزهایی زیبا داشته باشید. چگونه می‌شود روزهای زیبایی داشت؟ فریدمن و روزنمن می گویند:برای داشتن روزهای زیبا باید افکارتان متوجه زیبایی های زندگی باشد. [2] 

دنیای آدمها بستگی به نوع نگرش و رفتارهای آنها دارد. شادابی و نشاط را نوع رفتار شما تعیین می‌کند. مانند نقاشی نباشید که در دفتر نقاشی خود فقط از رنگ های مشکی و تیره استفاده می‌کند و دنیای او را افسردگی فراگرفته، بلکه مانند نقاش دیگری باشید که با اضافه کردن رنگ های روشن، به نقاشی خودش جان می‌بخشد تا هم خودش و هم دیگران از آن نقاشی لذت ببرند. 

نوع نگرش ما هم مانند این دو نقاش است که یکی از آنها با درایت خودش از هنر خود به خوبی بهره مند شده و دیگری جزء افسردگی برای خودش ارمغانی ندارد. هر اندیشه ای خوبی که در ذهن ما جاری می‌شود بر سرنوشت ما تاثیر می‌گذارد و مسیر خوشبختی را به ما نشان می‌دهد. به قول فریدون مشیری؛ نگاه توست که رنگ دگر دهد به جهان. 

شخص مثبت‌ اندیش و زیبا نگر، یک ذهنیتی دارند که سبب آرامش آنها می‌شود، آنها هیچ اتفاقی را در عالم ،شر و بد نمی‌داند بلکه از نظر آنها همه رخدادهای دنیا حساب ‌شده و هوشیارانه و تحت کنترل کارگردان بزرگ عالم یعنی خداوند است. در قرآن کریم آمده است: «الَّذِی أَحْسَنَ کُلَّ شَیْءٍ خَلَقَهُ»‏؛ «همان کسى که هر چیزى را که آفریده است نیکو آفریده».[3]

بر خلاف مثبت اندیش ها، افرادی هستند که دنبال بهانه می‌گردند تا زمین و زمان را برهم بزنند و نگاه بدبینی نسبت به همه چیز داشته باشند، این نوع افراد با ذهنیت خود، دنیا را زندانی تاریک برای خود ساختند. لازم است بدانیم که اندیشیدن و نحوه فکر کردن نقش بسیار مهمی در زندگی انسان دارد. یکی از وجه تمایز انسانها از یکدیگر، بر می‌گردد به نوع نگرش آنها نسبت به دنیا و اطرافیانش. افراد موفق اگر به جای رسیدن عمده دلیل آن به نوع نگرش و طرز فکر آنها بر می گردد.
 

تعریف مثبت اندیشی

خوش بینی را می توان استفاده کردن از تمامی ظرفیت های ذهنی مثبت، نشاط انگیز و امیدوار کننده در زندگی، برای تسلیم نشدن در برابر عوامل منفیِ ساخته ذهن و احساس های یأس آورِ ناشی از دشواری ارتباط با انسان ها و رویارویی با طبیعت، دانست.[4] 

توجه :فردی که با نگرش مثبت در زندگی رو به رو است، در زندگی حرفه‌ای و شخصی، موفق‌تر از افرادی است که قادر به کنترل افکارشان نیستند.

پی نوشت :
[1] ویتلی دنیس،(1375) بهترین شدن، ترجمه سید مرتضی میرهاشمی، تهران: انتشارات ققنوس ،صفحه 187
[2] هریس امیب، به نقل از فریدمن و روزنمن، ماندن در وضعیت آخر، ترجمه اسماعیل فصیح، تهران: نشر فاخته، سال چاپ 1375، صفحه 120
[3] قرآن کریم، سوره مبارکه ‏ سجده، آیه 7
[4] الوود همپتن، نگرش مثبت، ترجمه فهیمه نظری، تهران : شرکت انستیتو ایزایران، سال چاپ: 1384، چاپ دوم، صفحه 11