برای پیشگیری از سینوزیت مجرای بینی‌تان باید به اندازه‌ی کافی مرطوب باشد.
 

راهکارهای درمانی سینوزیت را بشناسید

1. در نقاط خاص بدن‌تان از طب فشاری استفاده کنید
برای درمان عفونت سینوس، ‌علاوه بر انجام بسیاری از درمان‌های خانگی طبیعی موجود در این مطلب، می‌توانید از برخی اقدامات سنتی نظیر طب فشاری استفاده کنید تا درد یا فشار ناشی از سینوزیت در شما کاهش یابد. عده‌ای معتقدند با امتحان طب فشاری، عفونت سینوس‌تان کاهش خواهد یافت.

روش انجام این کار به این صورت است که با قسمت نرم سر انگشتان‌تان بر دو طرف بینی و روی ابروها فشار ملایمی وارد کنید تا دردتان کاهش یابد و گردش خون در اطراف دیواره‌ی‌ مربوط به حفره‌های سینوسی بیش‌تر شود. با انجام این کار،‌ التهاب‌تان کاهش می‌یابد و احساس بهتری خواهید داشت. ولی پیش از وارد آوردن فشار بر صورت‌تان، باید نقطه‌ی دقیق آن را بدانید تا از ایجاد درد غیرمنتظره در صورت‌تان پیشگیری نمایید؛ برای این‌ کار بهتر است از یک متخصص طب فشاری کمک بگیرید.
 
2. به اندازه‌ی کافی بخوابید
خواب نقش مهمی در تعیین وضعیت سلامتی‌تان ایفا می‌کند. خوب یا بد بودن وضعیت سلامتی‌تان به چگونگی و میزان خواب‌‌تان در شبانه‌روز بستگی دارد. توصیه‌هایی مبنی بر داشتن خواب کافی شاید خیلی پیش پا افتاده به نظر برسند، ولی رعایت این توصیه بهترین تاثیر را بر سینوزیت‌تان خواهد داشت.

خوب بخوابید تا بدن‌تان در مبارزه علیه عفونت احساس بهتری داشته باشد. اگر به شدت به کارها و مشاغل روزانه مشغول هستید یا حتی شب‌ها نمی‌توانیم لحظه‌ای چشم روی هم بگذارید،‌ در هر ساعت از روز هر قدر وقت کردید، کمی چرت بزنید تا بدن‌تان انرژی از دست رفته‌اش را باز یابد. اگر با درد و ناراحتی ناشی از سینوزیت دست به گریبان هستید،‌ و به دلیل گرفتگی بینی و درد ناشی از این بیماری به خوبی نمی‌توانید بخوابید، باید از دستگاه‌های بخارساز یا رطوبت‌ساز هوا با رایحه‌های گیاهی کمک بگیرید و در ضمن، همیشه باید سرتان را کمی بالاتر از بدن قرار دهید و هوای اتاق‌تان پاکیزه و با تهویه‌ی مناسب باشد. این اقدامات باعث می‌شوند هنگام خواب هوایی تازه و مرطوب تنفس کنید. یک بار دیگر توصیه می‌کنیم، اگر این اقدامات به درمان سینوزیت‌تان کمک نکرد، بی‌درنگ به پزشک مراجعه کنید.
 
3. برای درمان سینوزیت از بروملین استفاده کنید
بروملین که به آسانی در ساقه‌های آناناس یافت می‌شود، به عنوان یک مکمل دارویی شناخته می‌شود ولی بسیاری آن را یکی از بهترین درمان‌های خانگی طبیعی برای سینوزیت می‌شناسند. در واقع، بروملین یک آنزیم پروتئین‌کافت است که برای مبارزه علیه علائم تورم استفاده می‌شود. به علاوه، سال‌ها است که مردم آمریکای مرکزی و جنوبی به طور گسترده از این ماده برای درمان سوءهاضمه و التهاب استفاده می‌کنند؛

و هم‌چنین بروملین ماده‌ی مورد علاقه‌ی هیئت علمی و مشاوره‌ای سازمان غذا و داروی آلمان است که آن را برای تسکین تورم و التهاب بعد از عمل، به ویژه عمل سینوس توصیه می‌کند. طبق یافته‌های برخی پژوهشگران، بروملین فرایند تسکین و بازیابی از سینوزیت را تسریع می‌کند.

از دیدگاه مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، بروملین مکمل خوبی است که به درمان انواع گوناگونی از بیماری‌ها کمک می‌کند؛ و به ویژه در کاهش التهاب ناشی از جراحات و عفونت‌ها نیز موثر است. این مرکز پزشکی هم‌چنین تاکید می‌کند، بروملین می‌تواند بر کاهش عطسه و هم‌چنین مخاط بینی تاثیرگذار باشد؛ این دو علامت مستقیما با سینوزیت در ارتباط هستند؛ هم‌چنین بروملین می‌تواند التهاب و تورم ناشی از رینیت آلرژیک را کاهش دهد.

به طور کلی، استفاده از بروملین گزینه‌ی ایده‌آلی است که برای خلاصی سریع از شر سینوزیت باید آن را انتخاب کنید. هنگام انتخاب و استفاده از بروملین باید دقت کنید که این دارو با داروهای مصرفی دیگرتان تداخل نداشته باشد؛ در این شرایط، پیش از مصرف، با مسئول مراقبت‌های بهداشتی یا پزشک مشورت کنید.
 
4. آب بنوشید تا به اندازه‌ی کافی به بدن‌تان آبرسانی کنید
همیشه به بدن‌تان آبرسانی کنید – ظاهرا هر وقت دچار مشکلات جدی سلامتی می‌شوید، این توصیه‌ی لازم‌الاجرا را از زبان همه‌ی مشاوران بهداشتی و پزشکان شنیده‌اید. سینوزیت هم از این قاعده مستثنی نیست. همان‌طور که برخی مسئولان بهداشتی گفته‌اند، هر گاه کل بدن‌تان سالم باشد، هر بخشی از بدن‌تان برای پیشگیری از هجوم بیماری‌ها به اندازه‌ی کافی قدرتمند خواهد بود. به این معنی که هر گاه بدن‌تان به اندازه‌ی کافی آبرسانی شده باشد، عفونت‌های سینوسی جایی برای پنهان شدن در بدن‌تان نخواهند داشت. این روش درمان بسیار آسان است، ولی واقعا یکی از موثرترین درمان‌های خانگی طبیعی برای سینوزیت به شمار می‌رود.

باید مطمئن شوید که به اندازه‌ی کافی به بدن‌تان آبرسانی می‌شود؛ در غیر این‌ صورت، هر روز باید به طور میانگین ۸ تا ۱۰ لیوانِ پر آب بخورید؛ نه خیلی کم‌تر و نه خیلی بیش‌تر. یا هم‌چنین می‌توانید آب میوه‌های بدون قند، انواع دمنوش‌های گرم، و آب گوشت نوش جان کنید. این مایعات واقعا از راه‌های گوناگون به بدن‌تان کمک می‌کنند، به ویژه این‌که با مرطوب نگه داشتن سینوس‌ها برای از بین بردن سینوزیت نیز مفید هستند. باید در طول روز به مقدار نسبی آب بنوشید، ولی باید از نوشیدن مایعاتی حاوی قند، کافئین یا الکل پرهیز کنید، زیرا آن‌ها با کاهش سطح آب بدن باعث غلیظ شدن مخاط و انسداد مجاری ملتهب هوا می‌شوند.

میزان مناسب مصرف آب میان آدم‌ها متفاوت است، ولی قاعده‌ی طلایی این است که “‌روزی حداقل ۸ لیوان حدودا ۲۳۰ میلی‌گرمی آب بنوشید‌”‌ تا مجرای بینی‌تان را مرطوب نگه دارید و از بروز سینوزیت پیشگیری نمایید. هر گاه ادرارتان بی‌رنگ و شفاف شود، به این معنی است که به اندازه‌ی کافی به بدن‌تان آبرسانی می‌کنید.
 
5. با کمپرس سرد یا گرم فشار سینوس را کاهش دهید
برای پیشگیری از سینوزیت مجرای بینی‌تان باید به اندازه‌ی کافی مرطوب باشد. وقتی دچار سینوزیت می‌شوید، به این معنی است که بینی‌تان دچار کم‌آبی شده است، و برای تامین رطوبت لازم باید به اقدامات درمانی نظیر استفاده از کمپرس گرم دست بزنید. برخی معتقدند با گذاشتن کمپرس گرم و مرطوب بر روی صورت می‌توان سینوزیت را تا حدودی کنترل کرد. به گفته‌ی دکتر لین، استفاده از کمپرس گرم احساس راحتی خوشایندی برای بینی‌تان به همراه دارد.

به علاوه، استفاده از کمپرس مرطوب می‌تواند باعث رطوبت بینی و تسکین فشار سینوس شود. در واقع، می‌توانید برای این کار هم از کمپرس سرد و هم از کمپرس گرم استفاده کنید، ولی کمپرس گرم مطلوب‌تر است، و با گذاشتن آن روی پیشانی و اطراف چشم‌ها که مستقیما تحت تاثیر عفونت سینوس دردناک و ملتهب هستند، احساس آرامش خواهید کرد.

آکادمی آمریکایی گوش و حلق و بینی توصیه می‌کند،‌ کمپرس گرم را به مدت سه دقیقه روی سینوس‌های‌تان قرار دهید، و سپس کمپرس سرد را به مدت ۳۰ ثانیه جایگزین آن کنید. این کار را ۳ دفعه پشت سر هم تکرار کنید، و کل این فرایند را ۲ تا ۶ مرتبه در طول روز انجام دهید. یا حتی می‌توانید راه دیگری را نیز امتحان کنید: یک ظرف را پر از آب داغ کنید؛ حوله‌ی نرمی دور سرتان بپیچید و صورت‌تان را نزدیک ظرف نمایید. سپس لازم است بخار آب را استنشاق کنید. این کار واقعا درد و ناراحتی‌تان را کم می‌کند و با مرطوب کردن بینی‌تان باعث تسکین سینوزیت می‌شود.

این نکته را به خاطر بسپارید: هرگز علائم جدی‌تر سینوزیت را نادیده نگیرید و هر گاه با علائمی نظیر درد یا تورم اطراف چشم‌ها، سر درد شدید، تورم پیشانی، گرفتگی و درد گردن،‌ تنگی نفس، و دو بینی مواجه شدید، لحظه‌ای درنگ نکنید و برای دریافت درمان‌های مناسب‌تر فورا به پزشک مراجعه کنید.
 
6. یک رطوبت ساز یا بخار ساز در خانه داشته باشید
رطوبت ساز یا بخارساز یکی از وسایل ضروری است که اگر به دنبال درمان سریع سینوزیت‌تان هستید، باید یکی از آن را در خانه داشته باشید. همان‌طور که ممکن است بدانید، یکی از عوامل اصلی که به عفونت سینوس منجر می‌شود، خشکی هوا است. برای حل این مشکل، به شدت توصیه می‌شود دستگاه رطوبت سازی را در خانه یا در اتاق‌تان داشته باشید تا هوای اطراف‌تان را به اندازه‌ی کافی مرطوب کند؛ ولی برای جلوگیری از ایجاد آلرژی‌های قارچی باید مطمئن شوید این دستگاه به اندازه‌ی کافی تمیز باشد، زیرا دستگاه رطوبت ساز کثیف می‌تواند باعث رشد و تکثیر قارچ‌ها شود. مورد دیگری که باید به آن توجه کنید این است که نباید محیط زندگی‌تان را بیش از اندازه خشک و بیش از اندازه مرطوب نگه دارید.

وقتی محیط اطراف‌تان بیش از اندازه مرطوب باشد، ممکن است باعث رشد قارچ‌ها شود و این مسئله نیز می‌تواند به بروز سینوزیت منجر شود. وقتی محیط اطراف بیش از اندازه خشک باشد، در صورتی که شما نیز بیش از اندازه حساس باشید احتمال ابتلا به سینوزیت در شما بالا می‌رود. به طور کلی، استفاده از رطوبت ساز در روزهای خشک سال در اتاق خواب یکی از بهترین راه‌ها برای دور شدن از سینوزیت است. به علاوه، همیشه باید به سطح رطوبت خانه‌تان دقت کنید. به گفته‌ی کارشناسان، وجود ۳۵ تا ۵۰ درصد رطوبت در فضای خانه کافی و مناسب است.

بخارساز نیز دستگاهی ضروری است که در روزهای مبارزه در برابر سینوزیت می‌تواند آرامش را به بدن‌تان بازگرداند. ولی هنگام استفاده از این قبیل دستگاه‌ها باید مراقب باشید؛ هرگز آن را در یک گوشه‌ی اتاق رها نکنید، در عوض هر روز آن را تمیز کنید تا از رشد باکتری در این دستگاه پیشگیری نمایید. باید ذرات مه تولید شده به وسیله‌ی این دستگاه را تنفس کنید، نه بخار آب؛ زیرا بخار داغ می‌تواند باعث آسیب شود، بنابراین دقت کنید این دستگاه بخار سرد تولید کند، و نه بخار داغ؛ تا از بروز سوختگی در بدن به ویژه صورت جلوگیری کند.
 
ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیررضا مصطفایی