کلم برای افرادی که از دیابت رنج می‌برند بسیار مفید است زیرا به دلیل داشتنِ شاخص قند خونِ پایین به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند.
 

مقدمه

کلم گیاهی با برگ سبز است که رابطه‌ی نزدیکی با سایر سبزیجات چلیپایی مانند گل کلم، کلم بروکلی، کلمه بروکسل و غیره دارد و در بسیاری از رنگ‌های مختلف مانند قرمز، سفید، بنفش، سبز و غیره موجود است که در این میان محبوب‌ترین و گسترده‌ترین گونه‌ی در دسترس کلم سبز است. این گیاه بیش‌تر به عنوان سبزیجات و برای تهیه‌ی سالاد مصرف می‌شود و به دلیل تعداد مواد مغذی موجود در آن، دارای مزایای زیادی برای سلامتی و زیبایی است، اما خوردن آن به میزان بیش از حد نیز برخی عوارض جانبی را به همراه دارد و به همین دلیل، توصیه می‌شود کلم را به مقدار متوسط ​​میل کنید. در این مقاله، اطلاعات مفصلی در مورد مضرات کلم برگ دریافت خواهید کرد.
 

مضرات کلم برگ

۱. نفخ ایجاد می‌کند
کلم سرشار از فیبرهای غذایی است و به همین دلیل برای سیستم گوارشی ما فایده‌ی زیادی دارد. این فیبرها به خارج کردن مواد زاید از بدن کمک می‌کنند و در عین حال با پر کردن شکم سبب می‌شوند که وزن‌مان را راحت‌تر مدیریت کنیم. با این وجود خوردن بیش از حد کلم می‌تواند تأثیر بسیار بدی بر معده‌ی ما بگذارد و می‌تواند مشکلاتی مانند نفخ ایجاد کند. این پیامد به دلیل وجود قند غیرقابل هضم موجود در آن، به نامِ رافینوز است. رافینوز کربوهیدرات پیچیده است که بدون هضم مناسب از روده‌ی ما عبور کرده و نفخ ایجاد می‌کند، و در عین حال سبب بروز سایر علائم مرتبط با نفخ شکم مانند دلپیچه، ناراحتی شکم، گاز و غیره می‌شود.
 
۲. ریسک بروز اسهال را افزایش می‌دهد
چنان‌جه گفته شد کلم منبع بسیار خوبی از فیبرهای غذایی است. در حقیقت، یک فنجان کلم سبز حاوی حدود ۵.۸ گرم فیبر است. این فیبرها برای سالم نگه داشتن معده‌ی ما بسیار مفید هستند زیرا به دفع زباله از بدن کمک می‌کنند و در عین حال با ایجاد احساس سیری در معده به مدتِ طولانی در مدیریت وزن نیز نقش مثبت دارند.

با این وجود، فیبر موجود در کلم از نوع نامحلول بوده و خوردنِ بیش از حد این فیبرها می‌تواند برای سلامتی ما بسیار بد باشد زیرا می‌توانند سبب بروز اسهال یا انسداد روده شوند و در نتیجه جذب مواد مغذی را دشوار کنند. به دلیل بروز اسهال ناشی از کلم، به بیمارانی که تحت درمان سرطان قرار دارند توصیه می‌شود که کلم را از رژیم غذایی‌شان حذف کنند زیرا مصرف آن می‌تواند وضعیت اسهال ناشی از شیمی درمانی را بدتر کند.
 
۳. با برخی داروهای خاص تداخل ایجاد می‌کند
ویتامین K یک ویتامین اساسی است که در روند لخته شدن خون نقش بسیار مهمی دارد. وجود ویتامین K از مزایای کلم است، اما همین ویتامین K سبب می‌شود که کلم برای افرادی که داروهای ضد انعقاد خون مصرف می‌کنند (موادی که مانع از انعقاد خون می‌شوند)، نامناسب باشد. مطابق با گزارش مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، کلم منبع عالی ویتامین K است. یک لیوان کلم سبز حاوی حدود ۵۳ میکروگرم ویتامین K است و همان میزان کلم قرمز حدود ۳۴ میکروگرم ویتامین K دارد.

خوردن دو فنجان کلم سبزیجات می‌تواند به بدن ما در دریافت میزان کافی از ویتامین K کمک کند بدون این‌که منجر به هر گونه عوارض جانبی شود. توصیه می‌شود که دوز ویتامین K  به طور روزانه ۱۲۰ میکروگرم برای مردان و ۸۰ میکروگرم برای خانم‌ها باشد. فقط با خوردن دو فنجان کلم سبز می‌توانید حدود ۱۰۶ میکروگرم ویتامین K دریافت کنید.
 
4. ممکن است باعث کم‌کاری تیروئید شود
اگر از کمبود ید رنج می‌برید، باید در مصرف کلم بسیار مراقب باشید و هرگز نباید آن را به مقدار زیاد بخورید. بنا به مطالعات صورت گرفته، مصرف بیش از حد کلم (مثلا ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ گرم در روز) در صورتی که از کمبود آهن رنج می‌برید می‌تواند منجر به کمبود هورمون تیروئید شود و ممکن است در بروز کم‌کاری تیروئید نقش داشته باشد.

علاوه بر این، گلوکوزینولات‌ها (ترکیب حامل گوگرد و نیتروژن) ممکن است در تولید هورمون تیروئید اختلال ایجاد کنند. غده‌ی تیروئید برای عملکرد مناسب به ید نیاز دارد و کمبود آهن می‌تواند وضعیت را بدتر کند و باعث کم کاری تیروئید شود. یک واقعیت مهم در مورد کلم این است که مصرف بیش از حد آن فقط در افراد دچار کمبود ید و (نه در افراد عادی) باعث کم‌کاری تیروئید می‌شود.
 
۵. استفاده از کلم در دوران بارداری و شیردهی
کلم تا زمانی که در حد اعتدال مصرف شود، یک ماده‌ی غذایی بدون خطر است. زنان باردار باید نسبت به همه‌ی چیزهایی که می‌خورند و می‌نوشند بسیار محتاط باشند و در مورد کلم اطلاعات کافی مرتبط با بی‌خطر بودن آن در این دوران وجود ندارد. بنابراین، بهتر این است که جانب احتیاط را رعایت و پیش از مصرف این گیاه در دوران بارداری با پزشک‌تان مشورت کنید.

استفاده از کلم روی پوست برای مادر شیرده به مدت کوتاه، خطری ندارد. در حقیقت، ماساژ سینه‌ها با برگ‌های کلم چند بار در روز و به مدت یک یا دو روز، می‌تواند تورم و درد ناشی از شیردهی را تسکین بدهد. با این حال، مادر شیرده باید در مورد خوردن منظم این ماده‌ی خوراکی محتاط باشد، زیرا شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد حتی مصرف کمِ (مثل یک بار در هفته) کلم توسط مادران شیرده می‌تواند باعث ایجاد کولیک نوزادان شیرخوار شود.
 
۶. کلم می‌تواند باعث هیپوگلیسمی یا افتِ قند خون شود
کلم برای افرادی که از دیابت رنج می‌برند بسیار مفید است زیرا به دلیل داشتنِ شاخص قند خونِ پایین به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند. این یکی از مزایای کلم است اما در صورت مصرف بیش از حد آن، همین فایده می‌تواند به یک عارضه تبدیل شود. مصرف کلم به مقدار بسیار زیاد می‌تواند سطح قند خون ما را به میزان زیادی پایین بیاورد و حتی ممکن است باعث بروز هیپوگلیسمی‌ یا افت قند خون شود.
 
۷. در هنگام جراحی در کنترل قند خون تداخل ایجاد می‌کند
اگر قرار است به زودی زیر تیغ جراحی بروید، بهتر است دست کم دو هفته قبل از عمل، مصرف کلم را متوقف کنید به این دلیل که کلم می‌تواند بر قند خون در بدن ما تأثیر بگذارد و همین ممکن است در کنترل قند خون قبل و بعد از عمل جراحی اختلال ایجاد کند.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی