بادیان رومی نه تنها برای سلامت بزرگسالان بلکه برای سلامت نوزادان نیزمفید است. این باور وجود دارد که درد شدید معده و سکسکه را درمان می‌کند.
 

مقدمه

بادیان رومی یا انیسون نوعی گیاه گلدار است که به خانواده آپیاسه (چتریان) تعلق دارد و بومی جنوب غربی آسیا و منطقه مدیترانه است. خواص بادیان رومی بسیار زیاد است و این گیاه به نام پیم پینلا انیسوم شناخته می‌شود و طعمی شبیه به شیرین بیان و رازیانه دارد. طول  این گیاه می‌تواند به ۱ متر برسد و برگ‌های پرزدار و سبز رنگی دارد. همچنین گل‌های سفیدی دارد که به شکل چتر در کنار هم قرار گرفته‌اند.

بادیان رومی از قرن‌ها پیش در مصر کاشت می‌شده است اما امروزه در تمام دنیا یافت شده و در پاییز، رسیده و برداشت می‌شود. چون بادیان، طعمی معطر و شیرین دارد به عنوان عامل معطر در صابون‌ها، کرم‌ها و عطرها کاربرد دارد. بادیان رومی در محصولاتی مانند ژلاتین، آبنبات و گوشت‌ها نیز به کار می‌رود. دانه، ریشه و برگ‌های این گیاه به عنوان داروهای طبیعی کاربرد دارند. این باور وجود دارد که بادیان رومی برای درمان ناراحتی معده، سرفه، بی‌خوابی و تشنج مفید است.
 

ارزش تغذیه‌ای بادیان رومی

اطلاعات تغذیه‌ای مقدار در هر ۱۰۰ گرم :
پروتئین۱۸ گرم
آب۹.۵ گرم
کالری کل۳۳۷
کربوهیدرات کل۵۰ گرم
فیبر رژیمی۱۵ گرم
چربی کل۱۶ گرم
چربی تک غیر اشباع۹.۸ گرم
اسیدهای چرب امگا۶۳.۲ گرم
چربی چند غیر اشباع۳.۲ گرم
چربی اشباع۵۸۶ میلی‌گرم
 
ویتامین‌ها :
فولات۱۰ میکروگرم
نیاسین۳.۱ میلی‌گرم
اسید پانتوتنیک۷۹۷ میکروگرم
ریبوفلاوین۲۹۰ میکروگرم
تیامین۳۴۰ میکروگرم
ویتامین A۳۱۱ واحد بین‌المللی
ویتامین B6۶۵۰ میکروگرم
ویتامین C۲۱ میلی‌گرم
 
مواد معدنی :
کلسیم۶۴۶ میلی‌گرم
مس۹۱۰ میکروگرم
آهن۳۷ میلی‌گرم
منیزیم۱۷۰ میلی‌گرم
منگنز۲.۳ میلی‌گرم
فسفر۴۴۰ میلی‌گرم
پتاسیم۱.۴ گرم
سلنیوم۵ میکروگرم
سدیم۱۶ میلی‌گرم
زینک۵.۳ میلی‌گرم
 
همان‌گونه که در جدول دیدید، بادیان رومی مواد مغذی بسیاری در خود دارد. برای اطلاعات بیشتر درباره خواص بادیان رومی برای سلامتی، این مطلب را تا انتها بخوانید.


فواید بادیان رومی (انیسون) برای سلامتی 

۱. خاصیت ضد باکتری
بادیان رومی نه تنها عطری قوی دارد بلکه یک درمان مفید نیز هست. این گیاه دارای خواص ضد باکتری است که برای محافظت از بدن در برابر ویروس‌ها، قارچ‌ها و باکتری‌ها عالی هستند. این اثر ضد باکتری بادیان رومی در افزایش سلامت دهان و جلوگیری از عفونت‌های میکروبی نیز نقش دارد.
 
2. ترکیبات پلی فنول
گیاه بادیان رومی دارای منبعی از مواد مغذی از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی است. یکی از مواد مغذی عالی موجود در آن، پلی‌فنول است. این ترکیب در مبارزه با سرطان و جلوگیری از آن و همچنین جلوگیری از آسیب ناشی از خورشید و عفونت‌های میکروبی نقش دارد. شاید اصلا انتظار نداشتید که پلی‌فنول‌ها برای افزایش سلامتی مفید باشند. این ترکیبات، مانند آنتی اکسیدان عمل کرده و رادیکال‌های اکسیژنی خطرناک را خنثی می‌کنند. در نتیجه، مصرف خوراکی‌های حاوی پلی‌فنول در جلوگیری از فشار خون بالا، آسم و دیابت به شما کمک می‌کند.
 
۳. خواص آنتی اکسیدانی
این مورد باز هم به ترکیب پلی‌فنول اشاره می‌کند و در نتیجه به مورد قبلی مرتبط است. بادیان رومی منبع خوبی از ویتامین C نیز هست که یک آنتی اکسیدان عالی محسوب می‌شود. بادیان رومی با داشتن این مواد مغذی در برابر بیماری‌هایی مانند سرطان از شما محافظت می‌کند.
 
4. منبع مواد مغذی عالی
مواد مغذی موجود در بادیان، از دانه‌های آن می‌آیند. این دانه‌ها به روغن معطر تبدیل می‌شوند که عطری شیرین و معطر دارد. ترکیبات مغذی مانند آنتول، استرادیول، استوفنون، پینن و غیره در این روغن وجود دارند. این روغن به عنوان یک درمان جایگزین و یک عامل ضد عفونی کننده، ضد اسپاسم و تونیک به کار می‌رود. به علاوه، روغن این دانه‌ها حاوی ویتامین‌های گروه B- کمپلکس مانند پیریدوکسین، نیاسین، ریبوفلاوین و تیامین نیز است که برای بهبود عملکرد مواد شیمیایی عصبی در مغز ضروری هستند. در نتیجه، این مواد مغذی، باهم، بر افزایش سلامت عمومی بدن تاثیر می‌گذارند.
 
۵. منبع مواد معدنی
همان‌گونه که در جدول بالا می‌بینید، بادیان رومی منبع خوبی از مواد معدنی مانند پتاسیم، آهن، کلسیم، منگنز، زینک و منیزیم است. برای مثال، مصرف ۱۰۰ گرم بادیان رومی، ۳۷ میلی‌گرم یا ۴۶۲٪ آهن مورد نیاز روزانه شما را تامین می‌کند. از سوی دیگر، بادیان رومی منبع خوبی از پتاسیم است که به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک می‌کند. پتاسیم در بهبود عملکرد عضلات و ساخت آن‌ها نیز نقش دارد. یک قاشق غذاخوری بادیان رومی، ۴-۳٪ نیاز روزانه به کلسیم را تامین می‌کند. بنابراین، نقش آن در بهبود سلامت استخوان را نمی‌توان نادیده گرفت.
 
6. منبع مس
برای تامین مس مورد نیاز بدن، می‌توانید غذاهای دریایی مانند صدف و هشت‌پا، کلم کالی، قارچ و انواع دانه‌ها را مصرف کنید. بنابراین، با مصرف روغن دانه بادیان رومی مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می‌کنید. مس، نقش مهمی در بهبود واکنش‌های آنزیمی و افزایش انرژی بدن نیز ایفا می‌کند. مس برای تولید سلول‌های قرمز خون مفید است. بنابراین باید به طور منظم، خوراکی‌های حاوی مس بخورید.
 
۷. جلوگیری از یبوست
بادیان رومی به دلیل داشتن فیبر زیاد به کاهش یبوست کمک می‌کند. در واقع، فیبر یکی از مواد مغذی مفید در درمان یبوست محسوب می‌شود. در نتیجه، اگر می‌خواهید از یبوست خلاص شوید، بادیان را به طور منظم مصرف کنید. در کنار آن، مصرف میوه‌ها و سبزیجات حاوی فیبر را نیز توصیه می‌کنیم.
 
۸. دستگاه گوارش سالم
همان‌گونه که قبلا گفته شد، بادیان رومی در جلوگیری از یبوست و درمان آن نقش دارد. این خاصیت به دلیل وجود فیبر است. فیبر نه تنها برای جلوگیری از یبوست بلکه برای بهبود حرکات روده نیز مفید است. بنابراین بادیان رومی در بهبود وضعیت دستگاه گوارش و جلوگیری از مواردی مانند استفراغ، تهوع، اسهال، درد شکمی، نفخ و ورم معده موثر است. به علاوه، بادیان رومی با افزایش عملکرد آنزیم‌ها به تحریک اشتها کمک می‌کند.
 
۹. سلامت نوزادان
بادیان رومی نه تنها برای سلامت بزرگسالان بلکه برای سلامت نوزادان نیزمفید است. این باور وجود دارد که درد شدید معده و سکسکه را درمان می‌کند.
 
۱۰. افزایش شیر مادر
بعد از خواندن خواص بادیان برای سلامتی نوزادان، خاصیت آن برای مادران شیرده را نیز بخوانید. بادیان رومی به دلیل داشتن دیانترون و فوتوآنتول به افزایش شیر مادر کمک می‌کند. این مواد مغذی تاثیرات استروژنی دارند که می‌تواند شیر مادر را افزایش دهد. اگر مادر بخواهد برای افزایش شیر خود از بادیان رومی استفاده کند، بهتر است قبل از آن با پزشک مشورت کند.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – مژگان گوران