ریحان یک مسکن طبیعی درد است و زنجبیل به تسکین گلو کمک می‌کند و با میکروب‌هایی که باعث سرفه‌ی خشک می‌شوند، مبارزه می‌کند.
 

مقدمه

سرفه مداوم عذاب آور است و می‌تواند کاملا باعث آشفتگی شود. اساسا دو نوع سرفه وجود دارد. نوع اول سرفه خلط دار است که سعی می‌کنید خلط یا عفونت درون سینه‌تان را با سرفه بیرون بریزید که در واقع نوع خوب آن است و می‌توان با خوردن شربت خلط آور به این فرآیند کمک کرد. در طرف دیگر، سرفه خشک وجود دارد که باید هر چه سریع‌تر آن را فرو بنشانید چون می‌تواند کاملا مزمن و ماندگار باشد. سرفه خشک اغلب به خاطر آلرژی، سرماخوردگی، یا حتی بودن در محیط غبار آلود به وجود می‌آید.

هرچند داروهای مختلفی وجود دارند که می‌تواند سرفه‌ی شما را درمان کند، اما مجبور نیستید همیشه به دارو تکیه کنید. در حقیقت، در اینجا با درمان خانگی سرفه خشک که می‌توانید برای رهایی از سرفه خشک آنها را به کار ببندید به شما معرفی می‌شود.
 

درمان خانگی سرفه خشک

۱. عسل
عسل به عنوان یکی از بهترین درمان‌های سرفه خشک شناخته می‌شود چون غلظت و ویسکوزیته‌ی آن می‌تواند لایه‌ی تحریک شده‌ی دستگاه تنفسی شما را بپوشاند. این درمان طبیعی همچنین به خاطر داشتن خواص ضد باکتریایی به مقابله با هر باکتری که ممکن است باعث سرفه‌ی شما شده باشد کمک می‌کند. شما می‌توانید یک قاشق چایخوری عسل خام را سه بار در روز برای تسکین خارش گلوی‌تان مصرف کنید.
 
۲. لیمو
اگر به دنبال راه‌حل سریعی برای درمان سرفه خشک هستید، چرا از کمی لیمو استفاده نکنید؟ کمی نمک و فلفل سیاه را روی یک برش از لیمو بپاشید و بعد آن را خیلی سریع بمکید. هرچند این درمان برای کسانی که قلب ضعیفی دارند مناسب نیست اما از اینکه چقدر سریع سرفه خشک شما را درمان می‌کند تعجب زده خواهید شد.
 
۳. دمنوش شیرین بیان
ریشه‌ی شیرین بیان خلط آور و تسکین دهنده است، که همزمان مجاری تنفسی‌تان را آرام می‌کند و مخاط شما را نرم و رقیق می‌کند و از حجم آن می‌کاهد. 
 
۴. غرغره آب نمک
خیلی‌ها وقتی گلو درد دارند از غرغره‌ی آب نمک استفاده می‌کنند ولی همین علاج می‌تواند برای درمان سرفه خشک هم به کار بسته شود. وقتی که نمک بیشتری روی مخاط گلو باشد، آب شروع به جاری شدن می‌کند تا اینکه همه چیز را متعادل کند. وقتی که آب پایین می‌رود، ورم گلو و دستگاه تنفسی‌تان نیز فروکش خواهد کرد که در نتیجه موجب تسکین خواهد شد.
 
۵. شربت نعناع زنجبیل
این درمان سرفه قطعا نتایجی را به بار خواهد آورد که به دنبالش هستید بدون آن که برای افزودن زنجبیل به سیستم‌تان با مشکل مواجه شوید. زنجبیل به عنوان یک خلط آور شناخته می‌شود که می‌تواند به بیرون راندن خلط از ریه‌های‌تان کمک کند. و فراتر از آن، زنجبیل می‌تواند به تسکین خارشی که اغلب از انتهای گلو شروع می‌شود کمک کند تا اینکه شما نگران دچار شدن به سرفه‌های خشک و پی در پی نباشید.
 
۶. دمنوش زنجبیل و ریحان
ریحان یک مسکن طبیعی درد است و زنجبیل به تسکین گلو کمک می‌کند و با میکروب‌هایی که باعث سرفه‌ی خشک می‌شوند، مبارزه می‌کند.
 
۷. بخار، بخار، بخار!
باورتان نمی‌شود وقتی صحبت از چیزی برای درمان سرفه، سرماخوردگی یا گرفتگی می‌شود آدم‌ها چقدر اهمیت بخار را دست کم می‌گیرند. بخار نه تنها کاملا خلط و مخاط را، تقریبا بلافاصله، شل و نرم می‌کند بلکه می‌توان روغن‌های معطر فراوانی نیز به آن اضافه کرد که مزایای درمانی شگفت‌انگیزی به همراه خواهد داشت.
 
۸. چای آویشن
قرن‌ها از آویشن استفاده می‌شده است. حتی در خلال شیوع یکی از ویرانگرترین بیماری‌های همه‌گیر که در تاریخ بشر رخ داد نیز از آن استفاده شد. مرگ سیاه، طاعونی بود که از ۱۳۴۶-۱۳۵۳ میلادی در اروپا شایع شد. مردم برای مبارزه با این بیماری و دور نگه داشتن آن از خود دسته‌دسته گیاه آویشن می‌سوزاندند. آویشن عضلات نای و نایژه را آرام و مجاری تنفسی را باز می‌کند. نتیجه‌ی آن سرفه‌ی کمتر و راحتی بیشتر است.
 
۹. فلفل و عسل
فلفل سیاه پرفروش‌ترین ادویه‌ی جهان است، اما بیشترین استفاده‌ی آن به دنیای آشپزی محدود می‌شود. آنچه مردم از آن اطلاع ندارند این است که از فلفل سیاه می‌توان به عنوان یک درمان عالی برای سرفه‌هایی که با خلط زیاد یا احتناق سینه همراه هستند استفاده کرد.
 
۱۰. چای سبز و عسل
چای سبز گلو را آرام می‌کند در حالی که عسل باکتری‌هایی را که باعث سرفه‌ی خشک می‌شوند، از بین می‌برد. چای را با استفاده از یک چای سبز کیسه‌ای خریداری شده از فروشگاه آماده کنید و کمی عسل برای طعم دادن به آن اضافه کنید.
 
۱۱. زردچوبه
زردچوبه یک ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی است، بنابراین میکروب‌هایی را که باعث سرفه‌ی خشک می‌شوند، از بین می‌برد.
 
۱۲. پیاز خام
پیاز ترکیباتی را که باعث رفلکس سرفه می‌شوند مهار می‌کند و به خارج شدن خلط از گلو کمک می‌کند.
 
۱۳. شیر داغ و عسل
شیر داغ به تولید مخاط کمک می‌کند تا گلو و سیستم تنفسی نرم شود، در حالی که عسل گلو را آرام می‌کند و باکتری‌هایی را که باعث عفونت می‌شوند، از بین می‌برد.
 
۱۴. ژلاتین
ژلاتین گلو را آرام می‌کند و سرفه‌ی خشک را تسکین می‌دهد.
 
۱۵. اورگانو (پونه‌ی کوهی)
اورگانو یا پونه‌ی کوهی به شل شدن خلط کمک می‌کند، و به این ترتیب می‌توان آن را به راحتی از سیستم تنفسی خارج کرد.
 
۱۶. کشمش
کشمش پر از قندهای طبیعی است که به آرام کردن گلو کمک می‌کنند و سرفه‌های خشک را درمان می‌کنند.
 
۱۷. دمنوش گیاه ختمی
گیاه ختمی باعث کاهش التهاب می‌شود و به عنوان یک مسکن درد عمل می‌کند. این گیاه دارویی همچنین از غشای مخاطی و بافت گلو در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت می‌کند.
 
۱۸. بادیان رومی
بادیان رومی به شل شدن مخاط کمک می‌کند و به این ترتیب سبب می‌شود که راحت‌تر از سیستم تنفسی خارج شود.
 
۱۹. نارون قرمز
پوست درخت نارون قرمز، حاوی یک ماده‌ی ژل مانند است که گلو را پوشش می‌دهد و سرفه را به حداقل می‌رساند.
 
۲۰. بادام
طبق چند رسم باستانی از بادام برای درمان سرفه خشک استفاده می‌شود. فقط کافی است که چند بادام را با یک لیوان آب پرتقال مخلوط کنید و آن نوشیدنی را در طول روز سر بکشید تا از دست سرفه‌های خشک و آزاردهنده خلاص شوید.
 
۲۱. تکنیک آرام سرفه کردن
سرفه‌ی شدید بدون توقف، گلو را تحریک می‌کند، باعث بروز آسیب در گلو و سرفه‌ی بیش‌تر می‌شود. وقتی احساس می‌کنید که قرار است سرفه کنید، سعی کنید آن را کنترل کنید. چند سرفه‌ی کوچک و ملایم بکنید برای این‌که موکوس (خلط) به سمت قسمت بالایی مجاری تنفسی حرکت کند، سپس یک سرفه‌ی شدید بکنید تا خلط را تا جایی که می‌توانید خارج کنید.
 
۲۲. سوپ جوجه یا سوپ مغز قلم
سوپ‌های درست شده از گوشت یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای سرفه خشک هستند، به خصوص آن سرفه‌هایی که به خاطر عفونت ویروسی به وجود آمده‌اند. بسیاری از پزشکان به جای خود درمانی و مصرف داروهای بدون نسخه، خوردن سوپ را توصیه می‌کنند. سوای آب گرم که به تسکین گلو و از بین بردن خلط کمک می‌کند، بسیاری از سبزیجات، ریشه‌ها، و ادویه‌های استفاده شده‌ی سوپ در ترکیب با یکدیگر یک علاج مغذی برای سرفه خشک فراهم می‌آورند.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – کامروا ابراهیمی و سارا فیضی