تنفس عمیق، انجام حرکات کششی، تمرین‌های مدیتیشن، دعاکردن یا انجام هر فعالیتی که از آن لذت می‌برید، به حفظ آرامش روحی کمک می‌کند.
 

چطور می‌توانیم در شرایط قرنطینه یا خانه‌نشینی بر خودمان مسلط شویم و اوضاع را تحت کنترل‌ بگیریم؟

هماهنگی با کارفرما به‌منظور کاهش نگرانی‌های مالی و حفظ امنیت شغلی
 معمولا اگر مجبور به خانه‌نشینی شوید و به دستور پزشک متخصص، از حضور در محل کار و سایر اماکن عمومی منع شوید، به شما برای مدتی مرخصی استعلاجی می‌دهند. اگر چنین امکانی نداشتید یا بازه زمانی در نظر گرفته‌ شده برای قرنطینه یا درمان طولانی‌تر شد، می‌توانید مرخصی بدون حقوق بگیرید. البته قوانین و شرایط برای کارکنان شرکت‌های خصوصی و دیگران می‌تواند به‌ گونه دیگری باشد. به هر عنوان حتما باید با برقراری تماس با کارفرمای خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید تا از این بابت جای نگرانی نباشد. اگر تنها زندگی می‌کنید، برای پرداخت از راه‌ دور قبض‌های برق، آب، گاز و هزینه اپراتورهای اینترنتی و موارد دیگر هم باید هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.
 
ارتباط با دیگران
داشتن ارتباط با کسانی که مورداعتمادمان هستند یکی از بهترین راهکارها برای کاهش نشانه های اضطراب، افسردگی، احساس تنهایی و بی حوصلگی ناشی از قرنطینه یا خانه‌نشینی است. برای این منظور، به این توصیه‌ها توجه کنید:

- آنچه برای برقراری ارتباط با دوستان یا اعضای خانواده نیاز دارید از قبل فراهم کنید (تلفن، موبایل، لپ‌تاپ و …)؛

- با استفاده از نرم‌افزارهایی مانند اسکایپ با عزیزان تان تماس ویدئویی برقرار کنید؛

- اگر پزشک متخصص منع و محدودیتی وضع نکرده بود، از دوستان یا اعضای خانواده بخواهید هر از چندگاهی برای تان روزنامه، کتاب و فیلم بیاورند؛

- ایمیل یا شماره تلفن همراه خود را در خبرگزاری‌ها و منابع اطلاع‌رسانی ثبت کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن از آخرین به‌روزرسانی‌های اخبار و وقایع مطلع شوید؛

- از اینترنت، رادیو و تلویزیون برای کسب آگاهی از آخرین اخبار داخلی و خارجی استفاده کنید؛

- اگر به نوشیدنی‌های الکلی یا موادمخدر اعتیاد داشته‌اید و دوران ترک و بهبودی را سپری می‌کنید، شماره تلفن یکی از مراکز خدماتی را داشته باشید تا در شرایط بغرنج روحی از حمایت درمانگران محروم نشوید.
 
استفاده از راهکارهایی برای حفظ آرامش روحی و کنارآمدن با شرایط
- تنفس عمیق، انجام حرکات کششی، تمرین‌های مدیتیشن، دعاکردن یا انجام هر فعالیتی که از آن لذت می‌برید، به حفظ آرامش روحی کمک می‌کند.

- به‌هنگام انجام فعالیت‌های تنش‌زا شرط آهستگی و پیوستگی را رعایت کنید و با عجله‌کردن خود را خسته نکنید. بعد از پایان هر کار دشوار، فعالیت موردعلاقه‌تان را انجام دهید.

- اگر حال تان را بهتر می‌کند، با عزیزان و دوستان تان درددل کنید.

- امیدوار بمانید و مثبت اندیشی را فراموش نکنید. دفترچه‌یادداشتی همراه داشته باشید که در آن راجع‌به اتفاق‌های خوب و نعمت‌های خداوندی بنویسید.
 

اوضاع و شرایط پس از گذراندن دوره قرنطینه یا خانه‌نشینی چگونه خواهد بود؟

پس از سپری‌شدن دوره قرنطینه یا خانه‌نشینی هم احساسات و واکنش‌هایی خواهیم داشت. به‌طور طبیعی، اولین احساس ما آسودگی‌خاطر از برگشتن زندگی به روال عادی خواهد بود. اگر مشکوک به ابتلای به کرونا بوده‌ایم و به این خاطر مجبور به خانه‌نشینی شده‌ایم، پس از سپری‌شدن دوره آن ممکن است دوستان و عزیزانمان از ما کناره بگیرند (از ترس ابتلا به ویروس)، حتی اگر جواب آزمایش‌هایمان منفی بوده باشد. بنابراین باید آمادۀ چشیدن احساسات منفی چون ناراحتی و عصبانیت ناشی از این رفتارها هم باشیم.

بهترین راهکار برای مقابله با چنین شرایطی، کسب آگاهی واقعی و هرچه بیشتر از بیماری و خطراتی است که دیگران را در معرض آن قرار می‌دهد. درمیان‌گذاشتن این اطلاعات با دیگران می‌تواند به کاهش ترس و نگرانی‌هایشان از نزدیکی با شما کمک کند.

اگر شرایط پس از دوران خانه‌نشینی به‌حدی دشوار شد که در انجام کارهای روزمره ناتوان شدید و نشانه‌های استرس شدید پیدا کردید، حتما از کمک متخصص برای بهبود اوضاع کمک بگیرید و اجازه ندهید این شرایط تداوم پیدا کند. برخی از نشانه‌های استرس شدید عبارت‌اند از: مشکل در به‌خواب‌رفتن، کمتر یا بیشتر از حد معمول غذاخوردن یا روی‌آوردن به موادمخدر و نوشیدنی‌های الکلی.
 

در صورت زندگی با کسی که مجبور به خانه‌نشینی شده است چه باید بکنیم؟  

برای بیشتر ما جداشدن کامل از چنین شخصی معمولا ممکن نیست؛ بنابراین تا جای‌ ممکن باید ارتباط و تماس خود با او را محدود کنیم. اگر با کسانی سروکار داریم که مشکوک به کرونا هستند، باید توصیه‌هایی مثل شستن صحیح دست ها با آب و صابون به‌صورت مکرر به‌مدت ۲۰ ثانیه را رعایت کنیم، به‌ویژه بعد از تماس با این افراد یا دست‌زدن به چیزی که آنها استفاده کرده‌اند.

حوله، صابون، تیغ اصلاح و سایر لوازم شخصی را به هیچ عنوان نباید به‌طور اشتراکی استفاده کرد. در صورت امکان، بهتر است اتاق‌خواب و سرویس‌بهداشتی کاملا مجزا در اختیار شخص مشکوک به کرونا بگذاریم (در غیر این صورت او باید آخرین کسی باشد که از سرویس‌بهداشتی استفاده می‌کند). زباله‌های مواد و لوازم مورداستفاده شخص مشکوک به کرونا را باید در دو کیسه زباله قرار دهیم (کیسه زباله اولی را در کیسه دیگری قرار دهیم) و تا زمانی که جواب آزمایش مشخص نشده است، کیسه‌‌های زباله را دور نیندازیم. اگر جواب آزمایش مثبت بود، برای دورریز صحیح و مناسب کیسه‌های زباله باید هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم (مثلا با مسئولان مراکز درمانی به‌ منظور دفع آنها همراه با پسماندهای عفونی بیمارستانی).
 
کلام آخر
شیوع ویروس کرونا طی هفته‌های اخیر روندی صعودی داشته است و متأسفانه همچنان راهکار درمانی قطعی برای کووید-۱۹ پیدا نشده است. به همین خاطر، احتمالا طی هفته‌های آتی تعداد بیشتری از ما مجبور به خانه‌نشینی می‌شویم؛ یعنی در بازه زمانی ۱۴ تا ۲۰روزه‌، از تماس با دیگران منع می‌شویم و تمام روز را باید در اتاق یا خانه سر کنیم. در چنین شرایطی، ارتباط با دیگران محدود می‌شود؛ پس طبیعی است که از لحاظ روحی و احساسی دچار مشکلاتی شویم؛ اما با درنظرداشتن راهکارهای مناسب و درک موقتی‌بودن شرایط، می‌توانیم این دوره را هم پشت سر بگذاریم.

منبع: سایت چطور