مقدمه

با شیوع ویروس کرونا (کووید 19)، متخصصان سازمان بهداشت جهانی و دیگر مراکز و سازمان های مرتبط با بهداشت و سلامت، مردم سرتاسر جهان را به شستشوی مکرر دست ها تشویق می کنند.
 
دکتر آدام فریدمن، استاد پوست و مو در دانشکده علوم پزشکی جورج واشنگتن می گوید: "چه در حال حاضر که این ویروس جدید کرونا سر و کله اش پیدا شده و چه در زمان شیوع هر بیماری ویروسی دیگری باشیم، شستشوی مکرر دست ها می تواند یکی از بهترین روش های پیشگیری از انتقال بیماری باشد. متأسفانه، استفاده زیاد از صابون و حتی شستشوی دست ها با آب خالی می تواند مشکلاتی را برای پوست ما به همراه داشته باشد.
 
وقتی دست ها را بیش از حد معمول می شوییم، قطعاً مشکلاتی برایمان ایجاد خواهد شد. به همین خاطر متخصصین پوست برای پیشگیری و درمان چنین مشکلاتی، توصیه هایی می نمایند که در ادامه سعی داریم برخی از آن ها را با شما خواننده عزیز راسخون در میان بگذاریم.
 

1. دستان خود را با آب گرم بشویید

دکتر دانیلا کروشینسکی، مدیر بخش پوست و مو کودکان در بیمارستان ماساچوست می گوید برای پیشگیری از انتقال بیماری، لازم است دستهای خود را حداقل به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید. برای اطمینان یافتن از نابودی ویروس ها باید به خوبی کف دست، پشت دست، انگشتان، بین انگشت ها، مچ و حتی ناخن های خود را به خوبی بشویید. او افزود: استفاده از آب گرم، بسیار مناسب تر و سالم تر از آب داغ است.
 
استفاده از آب داغ موجب خشکی پوست دست می شود و از سویی وقتی آب داغ باشد نمی توانید دستانتان را به مدت طولانی زیر آب نگه دارید و در نتیجه ممکن است به خوبی تمیز نشوند.
 
لوسی زو، متخصص پوست و مو و مؤسس کلینیک لیزر درمانی خاطرنشان کرد: "استفاده از آب داغ موجب از بین روفتن چربی های طبیعی روی پوست شده و در نتیجه پوست شما دچار آسیب و خشکی می شود. بنابراین توصیه ما این است که دستان خود را با آب ولرم و صابون زیاد بشویید."
 

2. از صابون های حاوی مواد مرطوب کننده استفاده کنید

از آنجا که بیشتر صابون های موجود در بازار لوازم بهداشتی می توانند موجب خشکی پوست شوند، بهتر است در این روزهایی که مجبوریم دست های خود را بیشتر بشوییم، از صابونی استفاده کنیم که دارای مواد مرطوب کننده و نرم کننده باشد تا این خشکی به حداقل ممکن برسد.
 
به عنوان مثال می توانید یک صابون مایع کرمی را برای استفاده انتخاب کنید. همچنین در هنگام تهیه صابون دقت کنید که گلیسیرین و لانولین جزء مواد اولیه آن باشد. از سویی تا حد امکان از مصرف صابون های قالبی (جامد) اجتناب کنید.
 
برای جامد کردن صابون معمولاً از موادی استفاده می شود که دارای pH بالایی بوده و در نتیجه موجب خشکی پوست می شوند. در عوض صابون های مایع فاقد چنین ترکیباتی بوده و استفاده از آن ها آسیب های کمتری به همراه خواهد داشت.
 
مهم نیست از چه نوع محصول و با چه مارکی استفاده می کنید، مهم این است که پوست شما با آن صابون احساس راحتی نموده و پس از استفاده از آن دچار خشکی نشود.
 

3. از مرطوب کننده ها استفاده کنید

همانطور که همه شما تجربه کرده اید، شست و شوی زیاد دست ها سبب خشکی و از بین رفتن رطوبت دست ها می شود. علت این وضعیت این است که آب مانند یک آهن ربا عمل نموده و آب را از عمیق ترین لایه ها جذب نموده و بخار می کند. نتیجه آن هم می شود خشکی بیشتر پوست. برای پیشگیری از چنین مشکلی بهتر است بلافاصله پس از شستن دست ها از یک مرطوب کننده مناسب استفاده کنید. حتی یک لایه نازک از مرطوب کننده می تواند بسیار اثرگذار و مفید باشد.
 
متخصصان پیشنهاد می کنند که بهتر است به جای لوسیون از پماد یا کرم استفاده کنید، زیرا در پیشگیری از خشکی پوست مؤثرتر هستند. مرطوب کننده ها به دلایل زیر از خشکی پوست پیشگیری می کنند:
 
- عملکرد لایه بیرونی پوست را بهبود می بخشند
- لایه ای محافظتی بر روی پوست ایجاد می کنند
- شکاف های کوچک روی پوست را می پوشانند
- مقدر آب روی پوست را افزایش می دهند
- پوست را نرم و لطیف می کنند
- ظاهر و بافت پوست را بهبود می بخشند
 

4. دستکش بپوشید

متخصصین توصیه می کنند بهتر است به مدت 5 دقیقه دست ها را در یک ظرف آب بدون صابون قرار دهید، سپس بر روی آن ها مرطوب کننده بمالید و بعد به مدت 1 تا 2 ساعت، دستکش بپوشید. این کار موجب می شود که پوستتان به اندازه کافی مرطوب شود. برای گرفتن نتیجه بهتر، می توانید شب قبل از خواب به دست خود مرطوب کننده بزنید و سپس در طول شب یک دستکش کتان بپوشید.
 
دستکش مانند یک ماسک عمل می کند و به پوست دست فرصت می دهد تا در طول 6 تا 8 ساعت، رطوبت مورد نیاز خود را از طریق مرطوب کننده کسب کند.
 
همچنین پوشیدن دستکش در روزهای سرد و روزهایی که باد می وزد نیز به پیشگیری از خشکی پوست کمک فراوانی می کند.
 

5. از ترمیم کننده های پوست استفاده کنید

اگر از بیماری های پوستی مانند اگزما و یا پسوریازیس رنج می برید و به سبب شستشوی زیاد دست ها، پوستتان به شدت دچار خشکی و شکنندگی می شود، بهتر است از ترمیم کننده های پوستی مانند وازلین استفاده کنید تا نقاط آسیب دیده ترمیم شوند.
 
استفاده از ترمیم کننده های پوست علاوه بر اینکه مشکلات پوستی را بهبود بخشیده و پوست را تسکین می دهند، از آسیب بیشتر به آن نیز پیشگیری می کنند. استفاده از ترمیم کننده ها برای افرادی که ساعات بیشتری را در بیرون از خانه و در محیط باز هستند، بیشتر توصیه می شود.
 

6. به جای آب و صابوت از ژل ضد عفونی کننده استفاده کنید

اگر دستان شما در اثر استفاده زیاد از آب و صابون، آسیب دیده است، بهتر است موقتاً به جای آب، از ژل ها و محلول های ضد عفونی کننده استفاده کنید.
 
استفاده از ژل های ضد عفونی می تواند تا بهبود پوست دست، جایگزینی برای آب و صابون باشد. البته توجه داشته باشید که قبل از خوردن غذا و پس از رفتن به دستشویی و یا وقتی دست ها به شدت آلوده هستند، باید حتماً دست ها را با آب و صابون بشویید.
 
منبع: هلث لاین