بالا رفتن انگیزه کودک برای زندگی، درس، تحصیل و حتی برنامه ریزی در آینده داشتن خانواده ای پرمهر و محبت است.
 

مقدمه

یکی از اصولی ترین و کاربردی ترین نقش ها در تعلیم و تربیت کودک تاثیر محبت ورزی در تربیت کودک است. در واقع انسان از بدو تولد تا دم مرگ نیازمند به محبت است. از این تنها روش داشتن تربیتی موفق محبت ورزی منطقی و به جاست. از این رو والدین عزیز سعی کنید به این نیاز کودک توجه خاص داشته باشند و سعی کنند اساس تربیت خود را بر اصل محبت پایه گذاری کنند.
 

تاثیر محبت ورزی در تربیت کودک

کودک مسئولیت پذیر می شود
از جمله تاثیر محبت ورزی در تربیت کودک افزایش مسئولیت پذیری اوست. متاسفانه بسیاری از کودکان به دلیل بی محبتی و پرخاشگری والدین سعی می کنند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند. اما اگر تربیت آنها با چاشنی محبت همراه باشد او سعی می کند نهایت تلاش خود را برای رضایت والدین به کار گیرد. فرض کنید از کودک خود چیزی می خواهید. یک بار با محبت و یک بار با پرخاشگری امتحان کنید. نتیجه آن را خواهید دید. به مرور این کودک به وظایف خود آشنا می شود و دیگر نیاز نیست مسئولیت او را مدام گوشزد کنید.
 
بالا رفتن اعتماد به نفس کودک
از جمله تاثیرات محبت ورزی در تربیت کودک بالا رفتن اعتماد به نفس اوست. تجربه نشان داده کودکانی که با محبت والدین و بر اساس اصول منطقی و آرامش تربیت شده اند در اجتماع، نیز از عزت نفس بالایی بر خوردارند. این بسیار مهم است که کودک در ابتدای زندگی با مهر و محبت والدین بزرگ شود. این کودک می تواند با پشتوانه ای قوی زندگی کند و این پشتوانه قوی باعث افزایش عزت نفس او خواهد شد.
 
اطاعت و فرمان پذیری کودک بالا می رود
محبت از معجزات تربیتی است. از جمله تاثیر محبت ورزی در کودک،  می توان به بالارفتن قدرت اطاعت پذیری کودک اشاره کرد. این کودک دیگر پرخاشگر و سرکش بار نمی آید. بلکه دارای ذاتی آرام و دلی پاک خواهد بود. تربیتی که بر اساس محبت باشد نتیجه اش آرامش است. متاسفانه کودکان پرخاشگر و سرکش در جامعه بسیار زیاد هستند و علت آن تنها بی توجهی و بی محبتی والدین است. به همین دلیل به والدین توصیه می شود که سعی کنید محبت و عشق را از کودک خود دریغ نکنید و حتی در سخت ترین شرایط آرامش کودک را بر هم نزنید زیرا این کار تاثیر مستقیمی در رفتار او خواهد داشت.
 

تاثیر محبت ورزی در نشاط و شادابی کودک

شاید مهمترین تاثیر محبت ورزی در کودک افزایش نشاط و شادابی اوست. مسلما کودکی که در خانواده پرمحبت و آرام رشد کرده با کودکی که در محیط پرتنش و استرس آور پرورش یافته کاملا متفاوت است. این نشاط و شادابی در تمام مراحل زندگی کودک نقش داشته و در واقع پایه های موفقیت او با این روحیه بالا شکل می گیرد. والدین عزیز درک می کنند که همین جملات عاشقانه و محبت های از روی منطق، می تواند چه نقشی در آینده کودک داشته باشد.
 
کودک راه و رسم محبت کردن را می آموزد
آیا دوست دارید کودکانی مهربان و دلسوز تربیت کنید؟ راه حل آن بسیار ساده است. به او محبت کنید. اما محبت کردن والدین باعث می شود کودک نیز شیوه محبت کردن را بیاموزد و حتی به نسل های بعد از خود منتقل کند. مطالعات نشان داده که کودکانی که در گذشته سختی زیادی کشیده اند و بی توجهی دیده اند نمی توانند در زندگی آینده خود فردی دلسوز و مهربان باشند. بلکه بسیار پرخاشگر و دل سنگ بار خواهند آمد. این موضوع مصداق بارز این جمله است که هر آنچه می کاری همان را هم درو خواهی کرد. پس سعی کنید حدالامکان طوری رفتار کنید که بتواند در آینده بازدهی خوبی برای شما داشته باشد.
 
انگیزه کودک در زندگی بالا می رود
بالا رفتن انگیزه کودک برای زندگی، درس، تحصیل و حتی برنامه ریزی در آینده داشتن خانواده ای پرمهر و محبت است. این محبت می تواند از هر کسی به کودک منتقل شود. اما هیچ محبتی بهتر و ارزشمند تر از محبت والدین به کودک نیست. بالارفتن انگیزه کودک باعث موفقیت در آینده او خواهد شد. تجربه نشان داده امکثر افراد موفق، خانواده و دوستانی مهربان داشته اند که حامی مالی و معنوی آنها بوده اند. محبتی که از روی منطق باشد از کودک فردی مهربان و با انگیزه و منطقی و پیروز در آینده خواهد ساخت. ازجمله تاثیر محبت ورزی به کودک این مورد مهم است که تا نسل ها بعد ادامه خواهد داشت.
 
بالا رفتن اطمینان کودک
از جمله تاثیر محبت ورزی در تربیت کودک بالا رفتن اعتماد به نفس اوست. کودک خوب و بد را به خوبی تشخیص می دهد. نگاه های از سر محبت و یا ناراحتی را به خوبی می شناسد. معمولا از آنجایی که اعتماد و اطمینان به کسی در زندگی هر فردی شکل گرفته از محبت است این مورد در کودک نیز فطری است. اگر می خواهید کودک تان به شما اطمینان کند به او محبت کنید. به همین سادگی. محبت کردن باعث می شود کودک شما را به عنوان پشتیبان خود ببیند. کسی که همیشه مراقب او هستید. کودک دلسوزی شما را کاملا درک خواهد کرد. این موضوع باعث می شود حتی در بدترین شرایط به سمت شما بیاید و از شما کمک بخواهد. اگر کاری را از او بخواهید با کمال میل انجام می دهد. مشکلات ومسائل خود را با شما در میان می گذارد.
 
ترس و اضطراب از کودک دور می شود
تجربه نشان داده اکثر کودکانی که در زندگی بی توجهی و بی مهری دیده اند آثار بسیار مخربی در روان کودک ایجاد می کنند. از جمله این آثار مخرب اضطراب و ترس کودک است. متاسفانه کودکان ترسو و مضطرب نمی توانند در جامعه و با هم سن و سالان خود ارتباط داشته باشند و اکثر تنها و گوشه گیر هستند بدون اینکه کسی علت آن را بداند. برعکس کودکانی که از محبت لبریز هستند افرادی قوی در زندگی خواهند شد و علاوه بر عزت نفس بالا، ترس و اضطراب نیز از او دور می شود. به همین دلیل به عقیده روانشناسان تاثیر محبت ورزی در تربیت کودک از اهمیت زیادی برخوردار است. 
 

توصیه به خانواده ها

همان گونه که محبت آثار مثبتی را بر روی رفتار کودک خواهد گذاشت محبت زیاد از حد هم میتواند به همین میزان آثار منفی روی رفتار و روحیه او داشته باشد. پس بهتر است در محبت کردن نیز متعادل باشید. دلسوزی ها و محبت های های زیاد باعث می شود از کودک فردی لوس، ضعیف، از خود راضی بار بیاید.

نویسنده: معصومه راهی