مقدمه

از شایع ترین مشکلاتی که والدین در رابطه با تربیت فرزندشان با آن درگیرهستند بد اخلاقی نوجوانان است. این معضل گاهی آنقدر طاقت فرسا می شود که زندگی را برای کل خانواده غیر قابل تحمل می کند. نوجوانان در این سن دچار انواع بیماری های روانی و گوشه گیری و افسردگی های شدید می شوند. در واقع نمی دانید که چه رفتاری حال او را خوب می کند. حتی مدتی که حالش بهتر می شود دوباره بهانه گیری هایش را از سر می گیرد. مدام کلافه است و شما را کلافه می کند. به طوری که کاملا از او نا امید می شوید. بد اخلاقی نوجوانان حتی باعث افسردگی شما نیز خواهد شد زیرا کودکی که قبلا آرام و ساکت بود تبدیل به فردی بی ادب، بد رفتار و پرخاشگر کرده است. در این مقاله قصد داریم در مورد بد اخلاقی های نوجوانان و راه های کنترل آن بیشتر توضیح دهیم.
 

نشانه های بد اخلاقی نوجوانان

نشانه های ظاهری بد اخلاقی نوجوانان
•    برافروخته شدن
•    عرق کردن
•    لرزش عضلات
•    بالا بردن صدا
•     لرزش صدا
•    برافروختگی
•    قرمز شدن چشم ها
 
نشانه های رفتاری بداخلاقی نوجوانان
از نشانه های رفتاری بداخلاقی نوجوانان می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    اضطراب و استرس مداوم
•    تحریک پذیری شدید
•    احساساتی شدن
•    ناراحتی های دائم
•    اختلالات خواب
•    خودخواه بودن
•    کوتاه نیامدن در طول بحث های مختلف
•    لجبازی های شدید
•    افسردگی های رفتاری و گوشه گیری

نشانه های ظاهری و نشانه های رفتاری نوجوانان اهمیت این مساله را نسبت به شناخت و درمان این تغییرات دو چندان می کند. خصوصا بد اخلاقی های نوجوانان که متاسفانه بسیاری از والدین نسبت به آن ناراحت هستند و به دنبال راهی برای مدیریت این شرایط می گردند. بهتر است با برخی رفتارها و اقدامات آن ها آشنا شوید.
 

راه های کنترل بد اخلاقی نوجوانان

کنترل شرایط
اولین رفتار مناسب نسبت به بداخلاقی نوجوانان، کنترل شرایط است. اما چگونه می توان شرایط را به سود خود تغییر دهیم؟ اول از همه باید بر روی خود کنترل داشته باشیم. باید خودمان آن را مدیریت کنیم. والدین الگوی رفتاری فرزندان خود هستند. آرامش آن ها باعث آرامش فرزندان شده و پرخاشگری های آنان بالطبع روی نوجوانان  تاثیرات مستقیمی دارد. پس بهتر است خشونت را با خشونت جواب ندهید. در واقع به جای جر و بحث کردن به او اجازه دهید تا صحبت هایش را بکند و سپس با آرامش و صدای آهسته به او نزدیک شوید و با او صحبت کنید. درست است که کار سختی است و نیاز به کنترل زیادی دارداما اگر بتوانید رفتار خود را مدیریت کنید و آرامش خود را حفظ کنید قطعا نتیجه خوبی به دست خواهید آورد.
 
صحبت کردن در مورد قوانین خانواده
یکی از مسائلی که در بد اخلاقی نوجوانان تاثیر مستقیمی دارد صحبت کردن در مورد قوانین و شرایط خانوادگی است. اگر والدین از همان ابتدا نوجوان را با باید ها و نباید های خانواده و قوانین اخلاقی و رفتاری آشنا کنند، دعوا و جر و بحث به حداقل کاهش پیدا خواهد کرد. چه اشکالی دارد اگر جز به جز این قوانین را با اودر میان بگذارید و از عواقب انجام ندادن آن او را آگاه کنید.
 
تاثیر ورزش در رفتار نوجوانان
والدین عزیز آگاه باشند اگر از بداخلاقی نوجوانان رنج می برید یکی از سریع ترین راه ها برای آرام کردن شان تشویق آن ها به ورزش کردن است. بهتر است نوجوانان در این مرحله حساس زندگی حتما یک ورزش کالری سوز و پر انرژی را دنبال کنند. به عنوان مثال، یوگا، استخر، فوتبال و آمادگی های جسمانی در کنترل خشم آن ها بسیار مفید خواهد بود. اگر نوجوان در ین سن انرژی خود را خالی کند قطعا به دنبال بحث های بیهوده و یا رفتارهای نامناسب نخواهد رفت.
 
محیط خانه را آرام کنید
از دیگر مواردی که در بداخلاقی نوجوانان بسیار تاثیر خواهد گذاشت محیط خانه است. بعضی از مادران نسبت به دکوراسیون و نظافت خانه بی اهمیت هستند اما اگر بدانند این موضوع چه پالس منفی را به اعضای خانواده می دهد قطعا تجدید نظر خواهند کرد. گاهی روشن کردن چند شمع در خانه و تغییر دکوراسیون به سبکی زیبا و کلاسیک و گذاشتن موزیکی آرام و ملایم در روحیه نوجوان تان تاثیر بسیار عالی خواهد داشت. کافی است یکبار امتحان کنید. 
 
با نوجوان صحبت کنید
از دیگر مواردی که در بداخلاقی نوجوانان تاثیر مستقیمی خواهد گذاشت صحبت کردن در مورد علت ناراحتی اوست. به او مستقیم بگویید چرا از دست شما خشمگین است. علت ناراحتی او چیست و چه کاری از دست شما بر می آید که برای او انجام دهید. به جای استفاده از تهدید و خشم متقابل، دلیل این رفتار او را شناسایی کنید و به او کمک کنیدتا این رفتارش را ترک کند. باورکنید این کار نتیجه بخش تر از تهدید و خشم و استفاده از تنبیه های رفتاری خواهد بود.
 
اجازه دهید نوجوان مستقل باشد
از جمله راه های مدیریت خشم و بداخلاقی نوجوانان این است که گاهی او را آزاد بگذارید. محدودکردن نوجوان در این سن او را خشمگین می کند. متاسفانه کنترل مداوم والدین به دلیل حساسیت بالای او در این دوران جدی تر می شود. نوجوان نیز در این دوران دوست ندارد مدام جلوی دست و پای او باشید و مدام او را کنترل کنید. در بعضی موارد به او آزادی بدهید. اجازه دهید گاهی خودش تجربه کند. مدام به او نبایدها را توضیح ندهید. گاهی تجربه یک مساله باعث می شود نوجوان دیگر به سمت آن ها نرود و شما نیز انرژی زیادی را به این خاطر خرج نمی کنید. البته این آزادی ها باید منطقی باشد. علاوه بر این باید از دور مراقب او باشید.
 
جر و بحث و دعوا ممنوع
و در آخر مهم ترین دلیل روانی برای بد اخلاقی نوجوانان در دوران بلوغ اختلافات شدید خانوادگی و دعواهای میان والدین است. بسیاری از خانواده ها به دلایل مختلف دچار اختلافات شدید خانوادگی هستند. فرزندشان نیز معمولا از کودکی شاهد این مشاجرات بوده است و به نوعی با این تنش ها بزرگ شده و قطعا در آینده بر روی او تاثیر مستقیمی خواهد داشت. توقع تربیت فرزندی آرام از این خانواده کار غیر ممکنی خواهد بود.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب - معصومه راهی