ویتامین درمانی (بخش دوم)

در بخش پیش به اهمیت استفاده از شش گروه مواد مغذی درتغذیه سالم اشاره کردیم. ویتامین ها ازجمله مهمترین مواد مغذی هستند که نقش اساسی در سوخت وساز بدن و تامین انرژی آن ایفا می کنند. در این مقاله سعی داریم ابتدا شما را با دو دسته کلی ویتامین ها آشنا کنیم، سپس در مرحله بعد ویتامین A را معرفی کنیم تا بتوانید جهت حفظ تندرستی خود از آن استفاده کنید.
جمعه، 13 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
ویتامین درمانی (بخش دوم)
 ویتامین A؛ سلاحی علیه شب کوری
 
چکیده: در بخش پیش به اهمیت استفاده از شش گروه مواد مغذی درتغذیه سالم اشاره کردیم. ویتامین ها ازجمله مهمترین مواد مغذی هستند که نقش اساسی در سوخت وساز بدن و تامین انرژی آن ایفا می کنند. در این مقاله سعی داریم ابتدا شما را با دو دسته کلی ویتامین ها آشنا کنیم، سپس در مرحله بعد ویتامین A را معرفی کنیم تا بتوانید جهت حفظ تندرستی خود از آن استفاده کنید.

تعداد کلمات:  700 کلمه / زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
 

ویتامین A


انواع ویتامین ها

1. ویتامین های محلول در چربی

این ویتامین ها برای جذب بهتر باید همراه با چربی مصرف شوند. بنابراین اگر در غذا چربی نباشد و یا جذب چربی ها مختل شود، این ویتامین ها هضم و جذب نمی شوند. این ویتامین ها، اگر بیش از حد مصرف شوند، مقدار اضافی آن ها در بدن ذخیره شده و از بدن دفع نمی شود. از طرفی علائم کمبود این ویتامین ها به سرعت بروز نمی کند زیرا بدن در شرایط کمبود از ذخایر خود استفاده می کند. همچنین این ویتامین ها از طریق ادرار دفع نمی شوند و نسبت به حرارت مقاوم هستند. از سوی دیگر مصرف زیاد این ویتامین ها در دراز مدت ممکن است ایجاد مسمومیت کند. ویتامین های محلول در چربی شامل ویتامین A، K، E و D هستند.
 

2. ویتامین های محلول در آب

این ویتامین ها در آب حل می شوند و اگر بیش از حد مصرف شوند، اضافه ی آن ها از طریق ادرار از بدن دفع شده و مقدار کمی ذخیره می شود. اگر فردی به مقدار مورد نیاز از این ویتامین ها استفاده نکند، به سرعت علائم کمبود آن ها در بدن ظاهر می شود. بنابراین باید رژیم غذایی روزانه حاوی این ویتامین ها باشد. این ویتامین ها ویتامین های گروه B، ویتامین C و ویتامین PP  هستند.

بیشتر بخوانید : تفاوت میان ویتامین‌های محلول در چربی و محلول در آب

* ویتامینA  (رتینول)

این ویتامین می تواند در کبد و بافت های چربی ذخیره شود تا در زمان کمبود مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین کسانی که ناراحتی کیسه صفرا دارند و نمی توانند چربی ها را هضم کنند باید ویتامین A بیشتری مصرف کنند زیرا جذب این ویتامین به هضم چربی ها بستگی دارد. ویتامین A به دو صورت رتینول و کاروتن وجود دارد. رتینول فقط در غذاهای حیوانی ولی کاروتن هم در غذاهای حیوانی و هم گیاهی وجود دارد. گیاهان ویتامین A ندارند، اما بتاکاراتن دارند. از آن جا که جذب این ویتامین در روده ها انجام می شود، بتا کاراتن در روده به ویتامین A تبدیل شده و سپس جذب بدن می شود.
 

نقش ویتامین  Aدر بدن

این ویتامین یکی از ویتامین های بسیار مهم است و در بسیاری از فعالیت های حیاتی بدن نقش دارد. از آن جمله می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود زخم ها و مشکلات پوستی و سلامت و شفافیت پوست اشاره کرد. همچنین کمک به رشد و بهبود تولید مثل، کمک به رشد و سلامت استخوان ها، پوست و مو و دندان ها و بافت های نرم بدن از دیگر نقش های مهم این ویتامین است. از دیگر نقش های اساسی این ویتامین، تقویت رنگدانه های چشم در تشخیص رنگ ها و تقویت بینایی در شب است.
 

علائم کمبود ویتامین A

علائم کمبود این ویتامین، خود را به صورت شب کوری، خشکی پوست، ناراحتی های گوارشی، اختلال در رشد استخوان ها، میگرن، ضعف مفرط و عدم رشد مناسب جنین و سقط جنین نشان می دهد.
 

منابع غذایی ویتامین A

شیر و لبنیات، تخم مرغ، سبزیجات زرد رنگ (زردک)، سبزیجات سبز رنگ(اسفناج)، میوه های زرد و نارنجی (زردآلو، پرتقال، طالبی، انبه، هلو و شلیل)، جگر سیاه و دل و قلوه از مهمترین منابع تامین ویتامین A در بدن هستند.
 

نکات مهم مربوط به استفاده از ویتامین A

مکمل های ویتامین A باید همراه با غذا و یا با فاصله کوتاهی بعد از غذا مصرف شوند تا بهتر جذب بدن گردند،  همچین با مصرف ویتامین E، جذب ویتامین A افزایش پیدا می کند. از سوی دیگر
 مصرف زیاد مکمل ویتامین A برای بدن سمی و کشنده است. خانم های باردار نیز جهت جلوگیری از نقص مادرزادی جنین، نباید از مکمل ویتامین  A استفاده کنند.


پی نوشت ها :
ویتامینA 
ویتامین درمانی (قسمت اول)


منابع : 
سلیمی، طاهره؛ (1395) ویتامین درمانی، قم، ناشر ابتکار دانش، چاپ اول  
 

بیشتر بخوانید :
ویتامین A نجات‌بخش جان‌ها
نقش ویتامین A در بدن
علایم کمبود ویتامین A
 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.