ویتامین درمانی (بخش چهارم)

در قسمت های پیش با دو دسته ی کلی ویتامین ها- ویتامین های محلول در چربی و ویتامین های محلول در آب-آشنا شدیم. ویتامین A  و ویتامین  D از جمله مهمترین ویتامین های محلول در چربی هستند. در این قسمت با ویتامین  E که در پیشگیری از سرطان موثر است آشنا می شویم.
شنبه، 21 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: محمد دهقان
موارد بیشتر برای شما
ویتامین درمانی (بخش چهارم)
ویتامین E خط اول دفاعی بدن
 
چکیده: در قسمت های پیش با دو دسته ی کلی ویتامین ها- ویتامین های محلول در چربی و ویتامین های محلول در آب-آشنا شدیم. ویتامین A  و ویتامین  D از جمله مهمترین ویتامین های محلول در چربی هستند. در این قسمت با ویتامین  E که در پیشگیری از سرطان موثر است آشنا می شویم.

تعداد کلمات: 681 کلمه / زمان تقریبی مطالعه 3 دقیقه 

 ویتامین ای

مقدمه

ویتامین E، خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و از بافت های بدن محافظت می کند. در  واقع این ویتامین خط اول دفاعی بدن در برابر رادیکال های آزاد است. رادیکال های آزاد مولکول های ناپایدار اکسیژن هستند که می توانند به سلول های بدن آسیب رسانده موجب سرطان، بیماری های قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات سلامتی شوند. ویتامین E عمدتا در بافت چربی و کبد ذخیره شده، برای مغز و سیستم عصبی اهمیت ویژه ای دارد.
 

 نقش ویتامین E

یکی از مهمترین نقش های ویتامین E در پیشگیری از سرطان است. به عبارت دیگر این ویتامین نمی تواند سرطان را درمان کرده یا روند پیشرفت آن را معکوس کند؛ بلکه می تواند آن را به تاخیر انداخته یا نقش پیشگیری کننده داشته باشد. به عنوان نمونه، خطر وقوع سرطان مری، معده و دهانه رحم با مصرف مکمل ویتامین E به مدت چند سال کاهش می یابد. همچنین پیشگیری از آب مروارید، کاهش سرعت پیشرفت آلزایمر، جلوگیری از افزایش عفونت های ریوی در سالمندان و جلو گیری از مسمومیت حاملگی در زنان باردار از دیگر نقش های مهم این ویتامین محسوب می شود. کمک به ساخت گلبول های قرمز خون و رقیق ساختن خون، تنظیم فعالیت ژن ها و نظارت بر تکثیر سلولی، اکسیژن رسانی به سلول ها،  بهبود اختلالات اعصاب در افراد مسن و ترمیم سریع کوفتگی و ضرب دیدگی عضلات از دیگرنقش های این ویتامین به شمار می رود.
 

علائم کمبود ویتامین E

شایع ترین علت کمبود ویتامین E، اختلال جذب چربی هاست. افرادی که به دلیل برخی از بیماری ها قادر به جذب مناسب چربی ها نیستند، این ویتامین را هم نمی توانند جذب کنند؛ چون این ویتامین محلول درچربی است. کمبود ویتامین E شایع نیست ولی در شیرخواران نارس که با وزن کمی متولد می شوند و افراد مبتلا به سوءتغذیه روی می دهد.کمبود این ماده مغذی باعث مشکلاتی در تولید مثل، اختلالات عصبی( شامل کاهش رفلاکس های عصبی، ضعف اندام ها، از بین رفتن حس در ساق ها و بازوها و دشواری راه رفتن)، اختلالات ایمنی و کم خونی در کودکان می شود.
 

علائم مصرف بیش از حد ویتامین E

در مقایسه با سایر ویتامین های محلول در چربی، مصرف خوراکی ویتامین E عوارض جانبی کمتری داشته و نسبتا غیر سمی است. در بزرگسالان دوزهای زیاد آن با جذب ویتامین های A وk تداخل پیدا کرده، موجب خستگی، اختلالات گوارشی و مشکلات تیروییدی می شود. مهمترین موضوع در مورد مصرف مقدار زیاد این ویتامین، به اثر رقیق کننده­ی خون آن برمی گردد وخطر خونریزی های خطرناک را افزایش می دهد.
 

منابع غذایی ویتامین E

روغن های مایع گیاهی(روغن آفتاب گردان، روغن جوانه گندم، روغن کلزا)، آجیل(بادام، فندق و گردو)، سبزیجات برگ سبز، غلات، جوانه گندم، روغن بادام زمینی و کره حاوی ویتامین E هستند.
 

نکات مهم مربوط به مصرف ویتامین E

این ویتامین در برابر حرارت زیاد مقاوم است، اما در مجاورت اکسیژن خاصیت خود را از دست می دهد.
مصرف روزانه سبزیجاتی مثل فلفل دلمه ای، اسفناج، کلم بروکلی، گوجه فرنگی و شلغم برای طراوت و شادابی پوست موثر است.
در رژیم کاهش وزن، به علت کاهش مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین E، بهتر است افراد برای جلوگیری از عوارض این ویتامین زیر نظر پزشک، از مکمل های آن استفاده کنند.
کسانی که در مشاغل پر استرس فعالیت دارند، همچنین کسانی که  فشار خون، دیابت و بیماری های پوستی دارند بیشتر از دیگران باید از این ویتامین استفاده کنند.
 
منابع :
1. سلیمی، طاهره؛ (1395)، ویتامین درمانی، قم، ناشر ابتکار دانش، چاپ اول
2. ترنوس، مورین، مترجم نوید محمدی؛ (1395)، همه چیز درباره ویتامین ها، تهران، انتشارات گلبرگ، چاپ پنجم
 
 

دراین باره حتما بخوانید:
خواص ویتامین E
ویتامین E برای رشد مو
عوارض جانبی ویتامین E
ویتامین ای برای چه چیزایی خوب است؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.