نکاتی در مورد تفاوت ‏های مردان و زنان

اگر گاهی اوقات از برخی رفتارهای همسرتان تعجب می‌کنید خوب است بدانید دلیل این رفتارهای او، گستاخی یا بی‌توجهی نیست. گاهی علت خشونت‌های جزئیِ همسرتان به جنسیت او و ویژگی‌های خاص آن برمی‌گردد.
سه‌شنبه، 15 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
نکاتی در مورد تفاوت ‏های مردان و زنان
زن و مرد یکدیگر را تکمیل می‌کنند و می‌توانیم از تفاوت‌ها نکات زیادی بیاموزیم.
 
اگر گاهی اوقات از برخی رفتارهای همسرتان تعجب می‌کنید خوب است بدانید دلیل این رفتارهای او، گستاخی یا بی‌توجهی نیست. گاهی علت خشونت‌های جزئیِ همسرتان به جنسیت او و ویژگی‌های خاص آن برمی‌گردد.

تعداد کلمات 1001 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
 
نکاتی درباره تفاوت زن ومرد

کمک به یکدیگر بجای جنگ

مرد و زن یکدیگر را تکمیل می‌کنند و تفاوت‌های بسیاری که بین آنها وجود دارد یا به تکنیک‌های بقا در گذشته برمی‌گردد یا با تفاوت‌های ژنتیک مرتبط است. دلیل تفاوت‌ها هرچه باشد مهم این است که ما می‌توانیم از این تفاوت‌ها نکات زیادی بیاموزیم که باعث شود به جای به راه انداختن جنگ به یکدیگر کمک کنیم.
زنان و مردان با هم متفاوتند، اما جدا از تمایزهای روشنی که دو جنس زن و مرد با یکدیگر دارند، تفاوت‌های عجیب دیگری ـ از تفاوت‌های زیستی گرفته تا تفاوت‌های عاطفی ـ نیز بین این دو جنس وجود دارد که ممکن است تاکنون متوجه آنها نشده باشید.
 

 ژن ‏ها مسئول تفاوت ‏ها

براساس تحقیقات علمی، 6500 ژن در بدن انسان وجود دارد که بین مرد و زن متفاوت است. از لحاظ زیست‏شناختی این اختلافات، بر مواردی مانند بیماری‌ها، رشد مو و حتی عملکرد جنسی تاثیر می‌گذارد.
اما این ژن‌ها چیزهای دیگری را هم کنترل می‌کند و می‌تواند مسئول تفاوت‌های جالب دیگری باشد که میان زن و مرد وجود دارد. با این حال چه بدانیم و چه ندانیم دلایلی برای این اختلافات وجود دارد. این آگاهی می‌تواند دید شما را به طور کلی تغییر دهد.
 

تفاوت در ادراک فضایی

مردان و زنان چیزهای اطراف خود را نه فقط به شکل نمادین، بلکه از نظر فیزیکی متفاوت می‌بینند. نتایج مطالعات نشان می‌دهد یک مرد، ادراک فضایی (توانایی درک پدیده‌های دیداری) بسیار بهتری دارد و می‌تواند اشیای در حال حرکت را بسیار بهتر از یک زن ببیند. به عبارت دیگر مردان قادرند به‌طور ذهنی یک جسم و حرکات آن را تصور کنند، درحالی‌که زنان به نوعی، با چالش‌های بیشتری در این زمینه مواجه هستند. متخصصان پزشکی دریافته‌اند که زنان دارای ناحیه جداری ضخیم‌تری از مغز هستند که باعث می‌شود توانایی فضایی آنها در تصور اجسام در ذهن کاهش یابد. در مقابل، توانایی زنان در دید پیرامونی (توانایی دیدن چیزهایی که می‌بینیم بدون آن که مستقیما به آنها نگاه کنیم) بسیار بهتر است.
 

تمرکز بر رنگ یا حرکت

حتما شنیده‌اید که زنان می‌توانند طیف وسیع‌تری از تنوع رنگ را نسبت به مردان ببینند و هنگام خرید به تفاوت رنگ‌ها بسیار دقت می‌کنند. گذشته از مسائل ژنتیک، دلیل دیگری نیز وجود دارد که حاکی از این تفاوت است و آن، این که در گذشته‌های دور، مردان شکارچیان بهتری بودند و به جای تمرکز بر رنگ، روی حرکت‌ها دقت می‌کردند. در حالی که زنان در جمع‌آوری به عنوان یکی از تاکتیک‌های زنده‌ماندن بهتر عمل می‌کردند. این نقاط قوت و ضعف را می‌توان در درک این واقعیت به کار گرفت که زنان و مردان ادراک متفاوتی دارند. توانایی دیدن طیف وسیع‌تری از رنگ‌ها به زنان اجازه می‌داد از این توانایی در جست‌وجوی انواع توت‌ها استفاده کنند. توت‌هایی به رنگ قرمز تیره احتمالا مسموم بود، در حالی که توت‌های قرمز روشن برای خوردن مناسب بود. از سوی دیگر، توانایی مردان برای دیدن اشیای متحرک مزیت خوبی برای شکار سریع به شمار می‌آمد.
این موضوع مجموعه جدیدی از پرسش‌ها را برای عصر جدید مطرح می‌کند؛ این که در حال حاضر در موقعیت‌های شکار و جمع‌آوری قرار نمی‌گیریم، از این نقاط قوت و ضعف چگونه استفاده می‌کنیم؟
 

سردی دست‌ها و پاها در زنان

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا دست‌های همسرتان اغلب وقت‌هایی که آن را لمس کرده‌اید سرد است؟ به طور کلی 75درصد افراد سردی دست‌ها و پاها را تجربه می‌کنند، اما بروز این مشکل در زنان، بویژه زنان زیر 40 سال شایع‌تر است. دلیل این موضوع به نحوه جریان خون در بدن زنان و مردان برمی‌گردد. از آنجا که بخش میانی بدن زنان به دلیل قابلیت بارداری نیاز به گرمای بیشتری دارد جریان خون زنان در مرکز بدن و در ناحیه لگن بسیار بیشتر از سایر نقاط بدن است. اما در مورد مردان، خون در بدن به شکل یکنواخت‌تری توزیع می‌شود؛ بنابراین دست‌ها و پاها در آنها به طور کلی بسیار گرم‌تر است. کم خونی ناشی از کمبود آهن و کم‌کاری تیروئید نیز که از عوامل عمده سردی دست‌ها و پاها به شمار می‌آیند در زنان شایع‌تر است. یک زن از هر پنج زن و نیمی از زنان باردار دچار کمبود آهن هستند و بخش عمده آنها از سردی دست‌ها و پاها رنج می‌برند.
 

زنان نیازمند استراحت بیشتر

زنان در هر دوره خواب، تقریبا به 20 دقیقه خواب بیشتر نیاز دارند. علت اصلی این تفاوت این است که زنان در چندکاره بودن یا پرداختن به چند فعالیت به طور همزمان مهارت بیشتری دارند و این نوع فعالیت بیشتر از پرداختن به یک کار، به صرف انرژی نیاز دارد. در واقع، فرآیند تفکر در زنان، انرژی بیشتری صرف می‌کند و در نتیجه زنان نیازمند استراحت بیشتری هستند. جیم هرنی، مدیر تحقیقات مرکز خواب دانشگاه لافبورو انگلستان می‌گوید: یکی از عملکردهای اصلی خواب در بدن ایجاد فرصت بهبود و مرمت مغز است. طی خوابی عمیق، قشر مغز که مسئول حافظه، تفکر و زبان است از احساسات رها شده و به ترمیم خود می‌پردازد. زنان به علت انجام امور مختلف در یک زمان برای این ترمیم به زمان بیشتری نیاز دارند. به عبارت دیگر به دلیل تفاوت ساختار و پیچیدگی مغزی زنان، زمان مورد نیاز آنان برای خواب کمی بیشتر است.
 

تفاوت در برقراری روابط

زنان نسبت به مردان، تمایل بیشتری به برقراری ارتباط، تمرکز بر یافتن راه‌حل در یک گروه، صحبت در مورد مسائل مختلف و استفاده از علائم غیرشفاهی مانند تن صدا، احساسات و همدردی دارند. در مقابل، مردان وظیفه‌گرا بوده، کمتر حرف می‌زنند و بیشتر انزوا را ترجیح می‌دهند. مردان در درک احساسات غیر شفاهی با مشکلات بیشتری مواجه می‌شوند، اما زنان گیرنده‌های قدرتمندتری در کشف سرنخ‌های احساسی و عاطفی دارند. این تفاوت‌ها بیان می‌کند چرا گاهی اوقات زنان و مردان در برقراری ارتباط مشکل دارند و چرا دوستی‌های مردان با مردان و زنان با زنان با یکدیگر متفاوت است.
 
 
منبع: سایت راه برترین‏ها
 

 بیشتر بخوانید : 
شناخت تفاوتهای زن و مرد راهی برای تحمل اختلافات
تفاوت‌های مغز زنانه و مغز مردانه
تفاوت درک شخصیت زن و مرد(1)
توجه به تفاوت های زن و مرد



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما