مهارت‌های زندگی ؛ زنان با نشاط در خانواده شاد (بخش دوم)

با افزایش مهارت­های زندگی در زنان، حس شادکامی و کامیابی در خانواده افزایش می‌یابد در بخش اول این مقاله به ضرورت شاد زیستن در زندگی و راهکارهایی جهت شاداب کردن محیط منزل پرداختیم. در بخش دوم این مقاله به ادامه راهکارها اشاره می­ کنیم.
سه‌شنبه، 14 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
مهارت‌های زندگی ؛ زنان با نشاط در خانواده شاد (بخش دوم)
 زنان شادکام، خانواده شادکام تربیت می‌کنند.
 
چکیده: با افزایش مهارت­های زندگی در زنان، حس شادکامی و کامیابی در خانواده افزایش می‌یابد در بخش اول این مقاله به ضرورت شاد زیستن در زندگی و راهکارهایی جهت شاداب کردن محیط منزل پرداختیم. در بخش دوم این مقاله به ادامه راهکارها اشاره می­ کنیم.

تعداد کلمات 814 /  تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه
 
مهارت‌های زندگی ؛ زنان با نشاط در خانواده شاد

مقدمه

زنان نقش بسیار موثری در ایجاد احساس شادکامی در محیط خانواده دارند؛ چرا که همه اعضای خانواده با زن به عنوان مادر یا همسر ارتباط تنگاتنگ دارند و این ارتباط تاثیر مستقیمی بر حالات و احوالات اعضای خانواده دارد. به یقین مادران شاد، فرزندانی شاد تربیت خواهند کرد و همسران شاد، نقش موثری در حفظ روحیه امید و نشاط شوهران خود خواهند داشت.
 

راهکارهایی برای شاد کردن محیط منزل

2) ظاهر خود را شاد و چهره خویش را بشاش نگاه دارید.
در احادیث آمده است: "حزن انسان مؤمن در دل اوست ولی چهره او بشاش است." اگر زن این گونه باشد چهره او پیام‌آور شادی و شادمانی است که امکان مسرت همسر و فرزندان را فراهم می‌سازد. به همین دلیل بهتر است زمانی که به استقبال همسر و فرزندان می‌روید دارای احساس شادی باشید. در این حال یقیناً شادی چهره از حزن درونی نیز می‌کاهد. لذا در کارهای درمانی، درمانگران به بیماران افسرده توصیه می‌کنند که برای درمان افسردگی، سعی کنند ظاهر خود را شاد نگه دارند و تلاش کنند که ادای انسان­های شاد را درآورند. ممکن است پاسخ دهید که چه فایده که لبانم خندان ولی دلم غمگین باشد، اما اگر دقت کنید، می‌توانید در عمل به خود ثابت کنید که به نتیجه مثبتی می‌رسید. همان گونه که نوع لباس بر روی رفتار شما تأثیر می‌گذارد خندۀ روی لب هم می‌تواند منجر به احساس شادمانی در وجودتان شود. در همین زمینه امام علی (ع) می‌فرمایند: "کسی که خود را به قومی شبیه کند از آنان خواهد بود."پس بیاییم خود را با انسان‌های با نشاط همانند سازیم تا از آنان باشیم. ما می‌توانیم با اخذ تصمیم چنین کنیم؛ چرا که شکل بخشیدن به حالت چهره در دست خود ماست. در امر درمان افسردگی یکی از تکنیک‌های مورد استفاده تکنیک دکمه فشار است. دلیل استفاده از این تکنیک هم آن است که غم و شادی مانند دو دکمه در اختیار انسان می‌باشد و انسان می‌تواند هر یک از آنها را که بخواهد فشار دهد؛ یعنی، می‌تواند خاطرات شاد دوران زندگی خود را به خاطر آورد و خود را شاد سازد و یا بالعکس. با این اوصاف می‌توان قضاوت نمود که اگر کسی نتواند خود را شاد کند، چطور می‌تواند دیگران را شاد و مسرور سازد. ظهور خنده در چهره سبب نشاط خود و دیگری می‌گردد و گفته‌اند که خنده بر هر درد بی‌درمان دواست. امروزه در روانشناسی از خنده درمانی به عنوان یک تکنیک درمانی استفاده می‌شود. پس سعی کنید که همراه با اعضای خانواده بخندید، نه اینکه به آنها بخندید (یعنی اینکه دیگران را به تمسخر نگیرید.) از این روست که با دیدن شادی در زندگی شما دیگران نیز احساس شادمانی و رضایت می‌کنند و آن را پایدار تلقی می‌نمایند.

3. راه دیگر دستیابی به شادکامی و شاد کردن محیط منزل، اخلاق نیکوی زن است.
اخلاق خوب زن سایر اعضا را شاد می‌سازد. شاید شنیده باشید که زوجین در آخر شبیه یکدیگر می‌شوند؛ زیرا شادی یا بالعکس افسردگی هر یک روی دیگری تأثیر می‌گذارد. معصومین (ع) نیز خوش‌خلقی را از نشانه‌های فرد باایمان دانسته‌اند. پیامبر (ص) فرموده است که هر کس ایمانش بهتر است اخلاقش نیکوتر است. شادکامی در سایه خوش‌خلقی حاصل می‌شود و خوش‌خلقی جذاب و کشش‌آفرین است و همسر سودا زده را به سوی خود می‌خواند.

4. راه دیگر شاد کردن محیط منزل، تهیه وسایل مورد علاقه برای اعضای خانواده است.
پرسش از علائق بسیار ضروری است و با کمی تأمل در پیام‌های ارسال شده توسط اعضای خانواده می‌توان به علائق آنان پی برد. اگر پیام‌ها را خوب درک کرده باشید یقیناً می‌توانید به تهیه هدیه مورد علاقه آنان بپردازید. پس از تقدیم هدیه، طراوت و شادابی را در چهره آنان می‌بینید و از این طریق خود نیز شاد و مسرور می‌شوید.

5. سفر رفتن و مسافرت نیز به شرط امکان مالی موجب شاد نمودن اعضای خانواده می‌گردد.
چرا که در سفر فوائد زیادی وجود دارد که یکی از آنها کسب تجربه و در آمدن از خامی است، سفر به انسان سلامتی می‌بخشد. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: "مسافرت کنید تا سلامت باشید." پس اگر سفر سبب دگرگونی روحی و روانی می‌شود و زندگی را از حالت یکنواخت و ملال‌آفرین خارج می‌سازد، آیا کفر نیست از این طریق شادی و شادکامی را برای خانواده خود به ارمغان نیاوریم؟

ادامه دارد...

تهیه و تنظیم:
خانم حدیثه اسفندیار

بیشتر بخوانید:
مهارت‌های زندگی ؛ زنان با نشاط در خانواده شاد (بخش اول)
رازهای شادکامی برای شاد زیستن
لبخند، راز شادکامی همسران 
راهکارهای ساده برای شاد بودن



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.