کودکان در معرض آسیب های اینترنتی قرار دارند

توسعه فناوری اطلاعات به ویژه استفاده گسترده و عمومی از اینترنت امکان دسترسی همه اقشار اجتماعی به ویژه کودکان و نوجوانان را به هر گونه اطلاعات و تصاویر فراهم می‌آورد. در کشورهای در حال توسعه از جمله کشور ما بنابر شرایط فرهنگی و اجتماعی احتمال آسیب‌پذیری زیادی در اثر تعامل گسترده با دیگر فرهنگ‌ها وجود دارد.
چهارشنبه، 22 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
کودکان در معرض آسیب های اینترنتی قرار دارند
سوءاستفاده و سوءرفتار جنسی علیه کودکان ، بخش عمده‌ای از بزهکاری جنسی در اینترنت را تشکیل می­ دهد.
 
چکیده : توسعه فناوری اطلاعات به ویژه استفاده گسترده و عمومی از اینترنت امکان دسترسی همه اقشار اجتماعی به ویژه کودکان و نوجوانان را به هر گونه اطلاعات و تصاویر فراهم می‌آورد. در کشورهای در حال توسعه از جمله کشور ما بنابر شرایط فرهنگی و اجتماعی احتمال آسیب‌پذیری زیادی در اثر تعامل گسترده با دیگر فرهنگ‌ها وجود دارد.

 تعداد کلمات 1340 / تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه
 
زنان خانه‌دار و ضرورت توانمند شدن در عرصه تکنولوژی ارتباطات

انواع آسیب‌های فناوری اطلاعات در خانواده

توسعه فناوری اطلاعات و امکان دستیابی به هر گونه اطلاعات در زمینه‌های اخلاقی، علمی، سیاسی، اجتماعی و غیراخلاقی نوعی سردرگمی، بی‌هویتی و خودباختگی را در کودکان به وجود می‌آورد. همچنین توسعه و گسترش آن در سطح جامعه بر اعتقادها، باورها و ارزش‌های یک جامعه تأثیر می‌گذارد؛ زیرا هجوم بی‌رویه برخی افکار که مرتبط با فرهنگ و دیدگاه خاصی است، افزایش مطالبات و توقع‌ها را در سطح اجتماع به طور عام و در سطح خانواده‌ها به طور خاص موجب می‌گردد.
 

آسیب‌های اخلاقی و تربیتی

اکثر کودکانی که در مقابل شبکه قرار می‌گیرند تجربه‌های مثبتی کسب می‌کنند، اما مانند هر تجربه دیگر همچون بیرون رفتن، بازی کردن و یا مدرسه رفتن ریسک‌های مختلف هم تجربه می‌کنند. دنیای شبکه همانند اجتماع از افراد گوناگون تشکیل شده است. بعضی‌ها قابل احترام و بی‌گناه و بعضی دیگر تحقیرکننده، تند، پرخاشگر و... می‌باشند. اما این حقیقت که از طریق اینترنت بر علیه کودکان و در حق آنها جنایت‌هایی انجام می‌شود، دلیل بر این نخواهد بود که آنها را از استفاده از این وسیله محروم کنیم. این مسئله درست مثل این است که کودکان را از رفتن به مدرسه بازداریم؛ زیرا ممکن است در آنجا صدمه ببینند. منطقی‌تر این خواهد شود که به آنان آموزش بدهیم تا خطرهای دنیای اینترنت را بشناسند و یاد بگیرند چگونه از خود در مقابل موقعیت‌های خطرناک محافظت نمایند.
یکی از امکاناتی که اینترنت در اختیار افراد می‌گذارد ارتباطی است که از طریق اتاق‌های گفتگو بین افراد مختلف برقرار می‌شود و در برخی موارد صدمه‌های زیادی را به همراه دارد. این ارتباط‌ها که معمولاً تحت یک نام جعلی صورت می‌گیرد می‌تواند زمینه‌های لازم را برای ایجاد برخی از مفاسد اجتماعی به وجود آورده و تقریباً راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد. به جرئت می‌توان گفت که خطر اتاق‌های گفتگو (chat) زیادتر از سایر فعالیت‌های موجود در شبکه است.
قرار گرفتن در معرض فرهنگ‌های گوناگون و آزادی‌های زیاد در یک دوره زمانی نسبتاً کوتاه و امکان دسترسی به اطلاعات غیراخلاقی گوناگون از جمله خطرهای فراوان این وسیله ارتباطی است. در کشورهای در حال توسعه از جمله کشور ما بنابر شرایط فرهنگی و اجتماعی احتمال آسیب‌پذیری زیادی در اثر تعامل گسترده با دیگر فرهنگ‌ها وجود دارد. تجاوز فرهنگی (سلطه یا استعمار فرهنگی) نیز از عواقب این وسیله است و در واقع می‌توان گفت که در صورت عدم توانایی در کنترل صدمات اینترنت به زودی نظام و محیط فرهنگی خواهیم داشت که نه توسط پدر و مادرها و نه مدارس و مذاهب، بلکه تحت تأثیر نهادها و شرکت‌های بزرگ و بانفوذ سیاسی و تجاری ایجاد و کنترل می‌شوند.
 

آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی

از بُعد فرهنگی و اجتماعی موارد زیر را می‌توان به عنوان اساسی‌ترین و مهم‌ترین فاکتورهای ناشی از توسعه فناوری اطلاعات قلمداد نمود:
منزوی کردن بسیاری از کودکان؛ کودکانی که از بدو زندگی در دوران کودکی به دلیل کمبود فضاهای تفریحی و آموزشی در منزل با بازی‌های کامپیوتری مشغول می‌شوند به مرور نوعی انزواطلبی را پیش می‌گیرند که در نهایت باعث منزوی شدن آنان از اجتماع می‌شود. کودکان در دوران رشد می‌بایست با همنوعان و کودکان هم‌سن خود بازی‌های دسته جمعی انجام دهند تا ارتباطات اجتماعی را فراگیرند. منزوی شدن کودک و بازی با افرادی که در دنیای واقعی وجود ندارند در آینده ممکن است اثرات بسیار منفی و نامطلوبی را روی رفتارهای اجتماعی کودک ایجاد نماید. محتویات نامطلوب و ناسالم موجود در اینترنت موجب تبلیغ روحیه خشونت و پرخاشگری گردیده و بر ارتکاب جرم تأثیر می‌گذارد و از طرف دیگر باعث ایجاد فاصله میان والدین و فرزندانشان می‌شود. پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهند که استفاده فزآینده از اینترنت باعث کاهش ارتباطات خانوادگی و محافل اجتماعی شده، تنهایی و افسردگی را در نوجوانان تقویت می‌کند.
بسیاری از افراد آن قدر برای استفاده از اینترنت زمان صرف می‌کنند که دیگر اجزای زندگی‌شان را نادیده می‌گیرند. بعضی هم به خاطر کار با اینترنت در مورد شغل یا خانواده‌شان اهمال می‌کنند و به این ترتیب روابط خانوادگی و شغل‌شان را در معرض خطر قرار می‌دهند. برخی هم عنوان می‌کنند که صرف زمان پشت کامپیوتر می‌تواند جانشین مناسبی برای دیگر فعالیت‌ها و روابط باشد. دانش‌آموزان در تمامی سنین ممکن است تا حد نزول نمرات درسی و به هم خوردن روابط دوستانه‌شان در اینترنت زمان صرف کنند. تشخیص نشانه‌های هشداردهنده اعتیاد پنهان اولین قدم به سوی کمک به فردی است که بیش از حد با اینترنت کار می‌کند. اکثریت استفاده‌کنندگان اعتراف می‌کنند که زمان هنگام استفاده از اینترنت سریع‌تر گذشته و با صمیمیت زود هنگام و احساس بی‌قیدی در روابط اینترنتی مواجه شده‌اند. افرادی که دچار اعتیاد به صحبت اینترنتی می‌شوند معمولاً بیش از حد درگیر شده و احتمال اینکه به مسائل غیراخلاقی نیز آلوده گردند زیاد است. دوستان اینترنتی خیلی سریع اهمیت و جایگاه روابط خانوادگی و دوستان قدیمی را می‌گیرند. این اعتیاد در اکثر موارد منجر به شکست ازدواج‌ها و بی‌ثباتی در روابط خانوادگی می‌گردد. به همین دلیل گروهی از متخصصین این سؤال را مطرح می‌کنند که آیا عصر اطلاعات پایان حجب و حیا است؟
یکی از مهم‌ترین این معضلات پورنوگرافی است که عمدتاً عبارت است اقدام بزرگسالان برای کشاندن کودکان به ورطه هرزه‌نمایی و یا عرضه مطالب و تصاویر مبتذل به آنان. به نظر می‌رسد هر چه پیشرفت الکترونیک بیشتر می‌شود اضمحلال حجب و حیا نیز بیشتر سرعت می‌گیرد. کسانی که با لذت مجلات پورنوگرافی را ورق و سپس شیفته تصاویر متحرک ویدئویی می‌شوند با همفکران خود از طریق شبکه اینترنت آشنا شده و از طریق اتاق‌های گفتگو و یا ملاقات‌های تلفن دیجیتالی دیدار می‌کنند.
سوء استفاده و سوء رفتار جنسی علیه کودکان بخش عمده‌ای از بزهکاری جنسی گزارش شده را تشکیل می‌دهد. امروز دنیای اینترنت تبدیل به مخفی‌گاهی امن برای خلافکاران شده تا به جای کمین کردن در زمین‌های بازی و حیاط مدارس کودکان را به دام پلید خود اندازند. دادگاه‌ها مدام شاهد افزایش تعداد شکایات از موارد سوء رفتار جنسی و انحراف اخلاقی کودکان در اینترنت هستند. افزایش بی‌رویه پرونده‌های مرتبط با این موضوع در کشورهای غربی زنگ هشداری برای خانواده‌ها است. در اکثر موارد شخص بزهکار هیچ‌گونه سابقه محکومیت یا ناراحتی روانی ندارد. این اشخاص که معمولاً به عنوان مسافر شناخته می‌شوند شهروندان قانونمند و فعال در اجتماع هستند. قانون نیز معمولاً گمنام بودن افراد در محیط اینترنت را در شکل‌دهی انحراف، فریب و اعمال خلاف قانون بسیار قابل توجه و مؤثر می‌داند.
 

آسیب‌های پزشکی

با توجه به توسعه انواع تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مرتبط با فناوری اطلاعات و همه‌گیر شدن آن، مشکلات عدیده‌ای از نظر پزشکی و بهداشت برای استفاده‌کنندگان به وجود آمده است که می‌توان مواردی را به شرح زیر برشمرد:
اثرات منفی که بر روی اعصاب و مغز کودکان و حتی بزرگترها در اثر بازی‌های کامپیوتری ایجاد می‌شود؛ زیرا بازی‌های کامپیوتری به دلیل داشتن صفحه‌های گرافیکی و تنوع رنگ و سرعت زیاد، تعویض صفحه‌ها، اثرات منفی بر اعصاب کودکان داشته و از این راه برخی اختلال‌ها را موجب می‌شوند. اثرات منفی که بر روی بینایی افراد در اثر کار زیاد با کامپیوتر ایجاد می‌شود موجب سوزش چشم می‌شود. اثرات منفی که بر روی بدن می‌گذارد؛ دردهای شدید کمر، دست، گردن و سر که به صورت آرتروز ظاهر می‌شود و گاه‌گاهی موجب ایجاد کیست مفصلی در مچ دست می‌شود. افتادن سرشانه‌ها و خارج شدن ستون فقرات از حالت طبیعی مشکلات دیگر مرتبط با آسیب‌های پزشکی است که به دلیل نشستن طولانی در پشت کامپیوتر و کار زیاد با آن به وجود می‌آید.


منبع: مهارت­ های زندگی زنان خانه ­دار
 

بیشتر بخوانید:
خانواده و ضرورت آشنایی با تکنولوژی ارتباطات (بخش اول)
خانواده و ضرورت آشنایی با تکنولوژی ارتباطات (بخش دوم)
فضای مجازی ؛ آسیب ها و تهدیدها (بخش اول )
فوبیای اجتماعی؛ تهدیدی برای اعتیاد به اینترنت  



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما