خواص تخم کتان در طب سنتی

تخم کتان یکی از دانه هایی است که مصرف آن فواید بسیار زیادی دارد. همچنین تخم کتان می تواند کمک زیادی به کاهش وزن کنداز دانه های کتان در اثر فشار و بدون حرارت دادن روغنی بدست می آید که به روغن کتان معروف است.
پنجشنبه، 23 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
خواص تخم کتان در طب سنتی
تخم کتان کاهش دهنده چربی شکم است .
 
چکیده : تخم کتان یکی از دانه هایی است که مصرف آن فواید بسیار زیادی دارد. همچنین تخم کتان می تواند کمک زیادی به کاهش وزن کنداز دانه های کتان  در اثر فشار و بدون حرارت دادن روغنی بدست می آید که به روغن کتان معروف است.

تعداد کلمات 1279 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

خواص تخم کتان در طب سنتی

فواید تخم کتان

* تخم کتان می تواند سبب کاهش کلسترول خون و همچنین پایین آمدن قند خون گردد. فیبر محلول موجود در تخم کتان می تواند سبب کاهش کلسترول گردد و از افزایش پلاک در خون جلوگیری کند و در نتیجه از تنگ شدن دیواره عروق خونی که می تواند منجر به افزایش فشار خون و در نهایت سکته و حملات قلبی گردد، جلوگیری و پیشگیری نماید.فیبر موجود در تخم کتان همچنین می تواند از افزایش قند خون در بیماران دیابتی جلوگیری کند.
* تخم کتان از پوکی استخوان و تحلیل رفتن بافت استخوانی جلوگیری می کند. تحقیقاتی که بر روی موش های آزمایشگاهی انجام شد، حاکی از به تأخیر افتادن تحلیل استخوانی در موش های آزمایشگاهی بود که با تخم کتان تغذیه شده بودند و این امر به سبب وجود اسیدهای چرب امگا-3 موجود در تخم کتان می باشد. 
* تخم کتان برای افرادی که تمایل به کاهش وزن و کنترل وزن دارند بسیار مناسب می باشد. خوردن تخم کتان 30 دقیقه قبل از خوردن وعده غذایی سبب پر شدن معده و احساس سیری در افراد شده و در نتیجه موجب کنترل اشتها و کم خوری می شود.
 

خواص درمانی تخم کتان (Flaxseed)

تخم کتان (Flaxseed) خوراکی و دارویی است که در قرن های متوالی در طب سنتی مدیترانه ای بعنوان دارو استفاده می شود. روغن تخم کتان نیز از محصولات همین ماده خوراکی بوده و حاوی بخشی از خواص و فواید تخم کتان می باشد. 
تخم کتان حاوی ریزمغذی های زیادی همچون فیبر خوراکی، منگنز، ویتامین B1 و اسیدچرب ضروری آلفالینولینک اسید که به امگا 3 معروف است، می باشد. 
تخم کتان نتنها منبعی سالم از چربی های سالم، آنتی اکسیدان و فیبر میباشد، بلکه تحقیقات جدید نشان میدهند که تخم کتان می تواند به کاهش خطر دیابت، سرطان و بیماری های قلبی کمک نماید.
 

خواص درمانی تخم کتان

خواص و فواید درمانی تخم کتان هنوز کاملا شناخته شده نیست و هنوز تحقیقات بیشتری برای آشنایی با همه خواص و فواید آن لازم می باشد بعضی از خواص آن شامل:
•    کاهش کلسترول خون – تحقیقات نشان داده که سطح کلسترول خون در مردانیکه از تخم کتان در رژیم غذاییشان استفاده کرده اند کاهش یافته است. همچنین درصورت مصرف زیاد این ماده خوراکی (روزانه 38 تا 60 گرم) میزان تری گلیسیرید خون نیز کاهش پیدا می کند.
•    محافظت دربرابر سرطان – مصرف تخم کتان ممکن است بتواند به فرد برای مقابله و محافظت از خود در برابر سرطان هایی از جمله سرطان پروستات، سرطان روده بزرگ (کولون) و سرطان پستان کمک نماید. بنظر می رسد تخم کتان بتواند در پیشگیری از رشد سلول های سرطانی کمک کرده و همچنین می تواند جلوی ایجاد رگهای خونی جدید توسط تومورها را بگیرد. یکی از تحقیقات جدید نشان داده که تخم کتان یک خوراکی ایمن بوده و به فرد در مقابله با سرطان پروستات کمک می نماید.
•    پیشگیری از گر گرفتگی – نتایج یکی از تحقیقاتی که درباره تخم کتان انجام شده نشان می دهد که تخم کتان می تواند از گرگرفتگی در زنان یائسه پیشگیری کرده و همچنین تاثیرات خوبی برروی سلامت عمومی آنها نیز داشته باشد. تحقیقات نشان می دهد که روزانه 40 گرم تخم کتان مانند مانند درمان هورمونی برای بهبود گرگرفتگی و عرق کردن های شبانه مفید بوده و همچنین برای بهبود یبوست نیز مفید است.
•    بهبود قندخون – مدارک نشان می دهند که مصرف روزانه تخم کتان به مردان و زنان چاق که در مرحله پیش از دیابت هستند برای پایین آوردن قند خون کمک می کند.
•    بهبود عملکرد کلیه – مدارک نشان میدهند که تخم کتان در افراد مبتلا به بیماری لوپوس باعث بهبود عملکرد کلیه ها می شود. بااینحال درصورتیکه مبتلا به بیماری لوپوس هستید قبل از مصرف تخم کتان با پزشکتان مشورت نمایید.
توجه داشته باشید که هنوز نیاز به تحقیقات بیشتر و جامع تری درباره تاثیر تخم کتان برروی بیماری های قلبی، سرطان، پوکی استخوان و دیابت لازم می باشد.
•    وغن تخم کتان دارای روغن امگا3 می باشد که از انعقاد و لخته شدن خون در داخل رگ ها جلوگیری می کند و رگ ها را سالم نگه می دارد. امروزه برای جلوگیری از لخته شدن خون معمولا آسپرین استفاده می کنند که البته همیشه خطر خونریزی داخلی را دارد ولی با استفاده از روغن تخم کتان این اشکال به هیچ وجه پیش نخواهد آمد .
•    در گذشته با استفاده از روغن تخم کتان فشارخون و کلسترول و تری گیلیسیرید را پایین آورده، برای اشخاصی که در معرض حمله قلبی قرار دارند داروی موثرتری خواهد بود.
•    خاصیت مهم دیگر روغن تخم کتان اثر ضد تورم آن می باشد.
•    میگرن های دردناک شما را شفا داده و عادات ماهانه دردناک را برطرف می کند.
•    غیر از این خواص برای رماتیسم و آتروز و دیگر بیماری هایی که در اثر سیستم مصونیت بدن پیش می آید بسیار موثر است.
•    مطالعات جدید نشان داده است که که روغن تخم کتان حتی می تواند مصونیت بدن را در مقابل بیماری ها بالا ببرد. استفاده  از این روغن از سرطان جلوگیری می کند.
•    یبوست را برطرف کرده و در معالجه زخم معده، کولیت روده، آسم، اگزما، امراض ادراری، ضعف جنسی مردان اثر بسیار خوبی دارد. کسانی که همیشه احساس خستگی می کنند حتما باید از این روغن استفاده کنند.
•    تخم کتان به علت داشتن موسیلاژ زیاد، نرم کننده بسیار خوبی است و در رفع یبوست می توان از آن استفاده کرد. به این منظور باید تخم کتان را روی زبان ریخت و با مقداری آب آن را بدون جویدن بلعید و یا می توان تخم کتان را در آب در شب خیس کرد و صبح ناشتا خورد.
•    دم کرده ی تخم کتان نیز معجزه گر است. آن را مانند چای دم کنید و دم کرده ی آن علاج بیماری های مجاری ادرار، زخم معده، ورم روده، یبوست، ورم مثانه، سنگ کلیه، سرفه، دردهای پریود و حتی مرض قند می باشد.
•    از تخم کتان می توان پماد تهیه کرد. تهیه پماد کتان به این صورت است که مقداری تخم کتان را کاملا آرد می کنند و در کمی آب مقطر می ریزند و آن را می جوشانند تا حجم آن تقریبا نصف شود. سپس آن را در محلهای دردناک می گذارند.
•    پماد کتان دمل را باز می کند و اگر درد به علت کشیدگی عضله باشد آن را از بین می برد.
•    می توان تخم کتان را با مقداری آب جوشانید و سپس جوشانده ی آن را در داخل وان حمام ریخت و در آن دراز کشید. خارش پوست را فورا از بین می برد.
 

ترکیبات تخم کتان

* تخم کتان حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی از جمله اکثر ویتامین های گروه B بوده و دارای منیزیم و منگنز نیز می باشد.
* تخم کتان دارای دو نوع فیبر محلول و نامحلول می باشد.
* تخم کتان دارای چندین نوع آنتی اکسیدان قوی از جمله لیگنان است. از آنجایی که تخم کتان یک ماده گیاهی است، یکی از بهترین منابع لیگنان ها می باشد.
*تخم کتان حاوی اسیدهای چرب امگا- 3 بوده و از این رو ضد التهاب می باشد. تخم کتان یکی از منابع غنی گیاهی است که دارای امگا-3 گیاهی به نام آلفالینولنیک اسید (ALA) می باشد. بعد از روغن تخم کتان، روغن کانولا بیشترین میزان ALA را دارا است.
 

لاغری با تخم کتان

همه افراد دوست دارند تناسب اندام داشته باشند ،و لاغری خودرا حفظ کنند. این روزها همه جا صحبت از فواید بی نظیر تخم کتان، برای کم کردن وزن است که شکم را صاف میکند.

منبع : برگرفته از آکاایران/ کتاب یکصد گیاه معجزه گر( دکتر سهراب خوش بین)
 

بیشتر بخوانید :
معرفی تخم کتان و خواص درمانی آن
آشنایی با خواص بذر کتان



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.