سلامت روابط زناشویی در طول زندگی (بخش دوم)

بعد از زایمان، زندگی زوجین دست خوش تغییرات زیادی می­ شود. یکی از این تغییرات مهم مربوط به روابط زناشویی زوجین است؛ چرا که زایمان تاثیرات جسمی و روحی زیادی بر زنان می­ گذارد. نحوه مواجه زوجین خصوصا مردان با این تغییرات بسیار مهم است. در زیر با نکات کاربردی در این زمینه آشنا می ­شوید.
دوشنبه، 27 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
سلامت روابط زناشویی در طول زندگی (بخش دوم)
 سلامت رابطۀ جنسی بعد از زایمان، از اهمیت بسزایی برخوردار است.
 
چکیده: بعد از زایمان، زندگی زوجین دست خوش تغییرات زیادی می­ شود. یکی از این تغییرات مهم مربوط به روابط زناشویی زوجین است؛ چرا که زایمان تاثیرات جسمی و روحی زیادی بر زنان می­ گذارد. نحوه مواجه زوجین خصوصا مردان با این تغییرات بسیار مهم است. در زیر با نکات کاربردی در این زمینه آشنا می ­شوید.

تعداد کلمات  664 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه

سلامت روابط زناشویی در طول زندگی

سلامت روابط جنسی در ابتدای زایمان

ـ این که زوجین چه مدت پس از زایمان رابطه‌ی جنسی نداشته باشند، به وضعیت جسمی و نوع زایمان زن (طبیعی یا سزارین) بستگی دارد، پس در این مورد با پزشک متخصص مشورت کنند.
ـ ممکن است پس از زایمان میل جنسی خانم به دلایل گوناگونی از جمله وضعیت زایمان، افسردگی پس از زایمان، افزایش مسئولیت و وظایف او در قبال بچه و... کاهش یابد؛ لازم است آقایان ضمن کمک در امور خانه و بچه‌داری، تکیه‌گاه عاطفی مناسبی برای وی باشند تا خانم‌ هر چه سریعتر به وضعیت عادی خود بازگردد.
ـ چنان چه زن عمل سزارین و یا زایمان طبیعی سختی داشته است مرد باید به نوع قرار گرفتن خود و همسرش در حین آمیزش دقت بیشتری داشته و حرکات ملایم‌تری انجام دهد.
 

 بازگشت میل جنسی پس از زایمان

اگر خانمی مایل است نشاط و حتی میل جنسی خود را به حالت عادی بازگرداند لازم است به نکات زیر توجه کند:
1ـ برای کارهای خانه و بچه‌داری، برنامه‌ریزی صحیح و مناسبی داشته باشید تا ضمن رسیدگی به این امور به استراحت نیز بپردازید.
2ـ نرمش و ورزش‌های صحیحی انجام دهد تا هم عضله‌های کف لگن او تقویت شده و هم شکم به حالت عادی بازگردد.
3ـ تغذیه‌ی مناسب داشته باشد تا زایمان و شیردهی اثر سویی برای او ایجاد نکند.
4ـ چون در اثر زایمان خون زیادی از او رفته و اکنون نیز در دوران شیردهی به سر می‌برد لازم است تا زمانی که پزشک تشخیص داده از قرص‌های آهن و سایر داروهایی که وی تجویز می‌کند استفاده نماید تا زودتر سلامتی خود را بازیابد.
5ـ از لباس‌های تمیز اما مناسب این دوران استفاده کند.
6ـ مواظب باشید با ورود نوزاد به زندگی رابطه‌ی زوجیت شما کمرنگ نشود؛ آنچه به رابطه‌ی پدر و فرزندی و یا مادر و فرزندی زیبایی و نشاط می‌بخشد رابطه‌ی پر مهر زن و شوهری شماست.
7ـ آمیزش با زنی که چهل روز از وضع حملش گذشته ایرادی ندارد، اما قبل از این زمان به دلیل التهاب رحم، زمینۀ عفونت فراهم است و درد ناشی از آن ممکن است در زن سردمزاجی ایجاد کند.[i]
8 ـ پس از به دنیا آمدن بچه، به محض بهبود زخم‌ها و بخیه‌ها و از بین رفتن درد و جراحت میاندوراه و واژن می‌توان به الگوی قبلی زندگی و مقاربت بازگشت.[ii]
 

چند نکته مخصوص مادرخانم‌ها

حال که شما در این ده روز از دختر و نوه‌ی شیرین‌تان نگهداری می‌کنید لازم است به چند نکته توجه داشته باشید.
ـ دخترتان بش از هر چیز به محبت همسرش احتیاج دارد پس بهتر است در طول روز به بهانه‌ی استراحت کردن 1 ـ 2 ساعتی آنها را تنها بگذارید تا از عشق بازی‌های یکدیگر لذت ببرند.
ـ دامادتان ده روز و حتی بیشتر از برقراری رابطه‌ی جنسی با همسرش محروم می‌باشد لذا حریم‌ها را رعایت کنید و طوری لباس بپوشید که دامادتان تحت فشار جنسی و روحی قرار نگیرد.
ـ اگر دختر جوان مجردی در خانه دارید هرگز در این دوران او را به تنهایی به خانه‌ی دامادتان نفرستید تا از دختر تازه زایمان شده نگهداری کند.


ادامه دارد....


تهیه و تنظیم: خانم حدیثه اسفندیار
منبع: اشرف السادات فتحی، مریم تیموری؛ (1394)، محرمانه با همسران، انتشارات حدیث عشق، چاپ دوازدهم
 

بیشتر بخوانید:
سلامت روابط زناشویی در طول زندگی (بخش اول)
عملکرد جنسی مادران پس از زایمان طبیعی و سزارین
زندگی زناشویی بعد از زایمان
بازگشت به زندگی پس از زایمان


پی نوشت : 
[i] ـ مسائل جنسی و زناشویی، لطفعلی پورکاظمی، ص 99.
[ii] ـ همان، ص 99.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.