وظایف والدین کودک باهوش

داشتن یک کودک باهوش از جمله خواسته های هر پدر و مادری است و برای دست یابی به این مهم از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند بود. نحوه رفتار و برخورد پدر و مادر می تواند موجب تقویت و یا کاهش هوش کودک بشود؛ اما اینکه چگونه می بایست با یک کودک باهوش رفتار کرد، مطلبی است سعی داریم تا به آن بپردازیم.
پنجشنبه، 30 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
وظایف والدین کودک باهوش
 فرزندان موفق حاصل تلاش والدین وظیفه دارند.
 
چکیده: داشتن یک کودک باهوش از جمله خواسته های هر پدر و مادری است و برای دست یابی به این مهم از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند بود. نحوه رفتار و برخورد پدر و مادر می تواند موجب تقویت و یا کاهش هوش کودک بشود؛ اما اینکه چگونه می بایست با یک کودک باهوش رفتار کرد، مطلبی است سعی داریم تا به آن بپردازیم.

تعداد کلمات 757 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه

وظایف والدین کودک باهوش

والدین کودک باهوش

پدر یا مادر خوبی برای یک کودک پرهوش بودن کار بسیار دشواری است زیرا معمولا والدین گرفتار وظایف روزمره مربوط به بزرگ کردن کودکشان می شوند و بنابراین نمی توانند نمای بزرگتری را که در پیش رویشان است ببینند. قسمتی از وظیفه ما به عنوان پدر یا مادر این است که روح بزرگی را که در روزمرگی ها گرفتار است، نوری را که در درون کودک وجود دارد، ببینیم. به عنوان مثال، نقاشی های کودک شاید تصویری از آگاهی در حال شکوفا شدن او را به شما نشان دهد. همچنین ما وظیفه داریم که به کودک، بخصوص کودک باهوش، تجربیات روحانی را در دنیای مادی روزمره نشان دهیم، مثلا می توانید به او یاد دهید جهانی را در یک دانه شن و جاودانگی را در فاصله زمانی یک ساعته ببیند و به این ترتیب سبب تحول و شکوفایی کودک خود در جریان این فرآیند شوید. پدر یا مادر یک کودک پرهوش بودن، انرژی بسیار زیادی را نیز می طلبد.
 

ما به عنوان پدر و مادر

ما باید به خودمان سخت نگیریم و در مورد کمبودهایمان بردبار باشیم و باید درمورد رشد خودمان به عنوان پدر یا مادر با خود مهربان باشیم و زیاد از خود ایراد نگیریم. لازم است که همواره انرژی خود را تجدید کنید. در غیر این صورت بداخلاق، بی حوصله و مجادله گر خواهید شد. بنابراین باید به اندازه کافی خوابید بخصوص وقتی که بچه ها کوچکتر هستند. البته همه ما بهترین چیزها را برای کودکمان می خواهیم ولی خیلی از کسانی که برای اولین بار پدر یا مادر می شوند، چیز زیادی درباره وظایف خود را چگونگی تربیت کودکان نمی دانند. خیلی وقتها مجبور می شوید کم کم که پیش می روید، یاد بگیرید و این موضوع ناراحت کننده است. با این همه این تجربیات فرصت های فراوانی برای رشد شما به عنوان پدر یا مادر علاوه بر رشد کودکانتان فراهم می کنند.
به عنوان اولین آموزگار کودک، شما باید حتما فضایی پر از عشق و صمیمیت، نظم و علاقه و اشتیاق که همگی برای رشد او حیاتی هستند، آماده کنید. کسی که از شما انتظار ندارد که با کودک پرهوش خود در حد یک کارشناس برخورد کنید. تنها انتظاری که از شما می رود، این است که شیوه جدیدی پیدا کنید تا قادر به در نظر گرفتن تمامی جنبه های رشد کودک خود کمک می کنید تا با چالش های دنیای متغیر ما روبرو شود و بهترین ثمره را از زندگی خود بگیرد. نکته مهم این است که به یاد داشته باشید کودک استثنایی شما یک بزرگسال کوچولو نیست. نحوه تفکر، استدلال، احساس یا درک او از جهان همانند شما نیست. مرکز توجه بیشتر کودکان تا سن هفت سالگی، بدن آنهاست. کودکان در این سن به سرعت در حال رشد هستند و نیاز به جنبش و ورزش دارند. به یاد داشته باشید که کودک شما عمدتا از طریق نمونه و تقلید می آموزد. به علاوه نظم و تکرار  حاصل از کارهای روزمره عناصر اساسی در دنیای سالم کودک خردسال هستند و سبب ایجاد حس امنیت و اعتماد می شوند.
 فرزندتان اطلاعات را بدون هر گونه ممانعت یا تصفیه جذب می کند و به همین دلیل باید به چگونگی محیط زندگی او وقایعی که برایش رخ می دهد دقت کنیم. لازم است که تعادلی بین تحریک حواس کودک و محافظت از آنها برقرار کنید. تاثیر یک محرک مصنوعی تلویزیون و فیلم ها بر ذهن کودک کاملا با تاثیر صدا، توجه و مراقبت شما فرق دارد.
 باید درک کنید که هر چیزی در زندگی کودک شما چنان عمیق جذب ذهنش می شود که ممکن است پس از تغییر شکل یافتن دوباره در بازی های خلاق او تجلی کند. بنابراین بازی خلاق برای کودک پرهوش حکم غذا و آب را دارد و لازم است که با آماده کردن وقت و مواد مناسب برای این نوع بازیها، کاری کنید که کودکتان بتواند با تقلید هر آنچه که برایش رخ می دهد از راه بازی کردن، مسیر خود را در زندگی روزمره پیدا کند. شکوفاکردن جوشش طبیعی تخیل خلاق، یکی از بزرگترین هدیدهایی است که می توانید به کودکتان بدهید.
 
منبع: کتاب «اگر فرزند باهوش می خواهید»
نوشته: ستار پورابراهیم
 

بیشر بخوانید :
ویژگی های کودک تیزهوش و نحوه تربیت او
6 کلید طلایی ِ تربیت بچه‌های زیادی باهوش!
توجه به استعداد کودک در تربیت او
آموزش کودک و رشد ذهنی او



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما