آداب همبستری در اسلام (بخش اول)

از آنجایی که اسلام دینی همه جانبه است، برای تمام جوانب زندگی انسان دستورالعمل دارد. یکی از مهمترین این دستورالعمل­ ها در حوزه ازدواج، مربوط به آداب همبستری جهت انعقاد نطفه است؛ از سوی دیگر برقراری رابطۀ جنسی با هدف انعقاد نطفه و باردار شدن آدابی دارد که رعایت آن در رابطه‌ای که فقط با قصد التذاذ و کامیابی صورت می‌گیرد، الزامی نیست.
شنبه، 5 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
آداب همبستری در اسلام (بخش اول)
 روایات زیادی دربارۀ آداب همبستری در اسلام مطرح شده است.
 
چکیده : از آنجایی که اسلام دینی همه جانبه است، برای تمام جوانب زندگی انسان دستورالعمل دارد. یکی از مهمترین این دستورالعمل­ ها در حوزه ازدواج، مربوط به آداب همبستری جهت انعقاد نطفه است؛ از سوی دیگر برقراری رابطۀ جنسی با هدف انعقاد نطفه و باردار شدن آدابی دارد که رعایت آن در رابطه‌ای که فقط با قصد التذاذ و کامیابی صورت می‌گیرد، الزامی نیست.

تعداد کلمات 1220 /  تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

آداب همبستری در اسلام

آداب همبستری

روایات زیادی دربارۀ مستحبات و مکروهات همبستری و بهترین و بدترین اوقات، مکان‌ها و ویژگی‌های روحی، جهت انعقاد نطفه به دست ما رسیده است؛ زیرا ساعت‌ها، روزها، ماه‌ها، سال‌ها، قرن‌ها و مواضع خورشید، ماه، زمین و ستارگان و محیط، بر آمیزش و نطفه، اثر حتمی الوقوع دارند که چهارده قرن پیش، اسلام برای آن‌ها دستورها و مقرراتی صادر کرده که هنوز علت بسیاری از آن‌ها، برای علم روز کشف نشده است.[1]

در ذیل به مواردی اشاره می‌شود که طبق روایات نباید والدین قبل از انعقاد نطفه از آن‌ها غفلت ورزند:

1. پیش از آغاز، «اعوذُ باللهِ من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم»، گفته شود. از حضرت امیرالمؤمنین علیه السّلام روایت شده: «چون یکی اراده جماع داشته باشد بگوید: بِسْمِ اللهِ وَ بِاللهِ اللَّهُمَّ جَنِّبْنِی الشَّیْطَانَ وَ جَنِّبِ الشَّیْطَانَ مَا رَزَقْتَنِی. و در ادامه فرمود: فَإنْ قَضَی اللهُ بَیْنَهُما وَلداً لَا یَضُرُّهُ الشیطانُ بِشیءٍ أبداً؛ اگر فرزندی به وجود آید، شیطان هرگز به او ضرر نمی‌رساند،[2] از او دور خواهد شد و در نطفه شریک نمی‌شود.»[3] خداوند دربارۀ نقش شیطان در اموال و اولاد انسان‌ها می‌فرماید: «وَ شارِکْهُمْ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ».[4] این آیه، راجع به کسانی است که شیطان در نطفۀ آن‌ها شرکت جسته است.
در تفسیر هدایت ذیل این آیه آمده است: «مشارکت [شیطان] در اولاد به معنای فساد پیدا کردن تربیت کودکان است و شیطان با پدر در پرورش فرزندانش شریک می‌شود، و هر چه زودتر آنان را در اختیار خویش می‌گیرد تا فکر خود را به ایشان تزریق کند تا حاملان رسالت او شوند. معنای عمیق این آیه چنین است: اگر انسان به فطرت خود واگذار شود، از زندگی خود فایده می‌برد، ولی شیطان همراه با انسان، در هر چیز همچون شریکی وارد می‌شود و شیرۀ تلاش‌های او را می‌مکد، پس انسان بهره‌ای برای زندگی آخرت خویش به دست نمی‌آورد و همچون برده‌ای در اختیار شیطان قرار می‌گیرد.[5]

 2. در محیط سفید و روشن انجام شود و اجسام و صورت‌های زشت و تنفرآمیز در آن محیط وجود نداشته باشد.

3. مرد با تخیل زن دیگر، با زنش همبستر نشود یا زنی با تخیل و وسوسۀ شیطانی با شوهرش آمیزش نداشته باشد، زیرا اگر در آن وقت نطفه ایجاد شود موجب دیوانگی فرزند می‌شود.[6]

4. پرهیز کردن از شراب: یونگ ـ روان‌پزشک آلمانی ـ می‌نویسد: مستی زن و شوهر در لحظه همبستر شدن، یک جنایت غیرقابل بخشش می‌باشد؛ زیرا کودکانی که در این شرایط به وجود می‌آیند، دچار عوارض شدید عصبی و روانی می‌شوند.[7] براساس تحقیقات، شراب نطفۀ مرد را خراب و بی‌بنیه می‌کند، آثار سوء آن را، به جنین منتقل می‌سازد، ویتامین D را در نطفه از بین می‌برد و باعث نرمی استخوان فرزند و در موارد زیادی موجب نقص عضو یا مشکلات روحی و روانی می‌شود.

5. وجود رغبت و میل جنسی:[8] زیرا در زیبایی جنین و هوشمندی وی اثر قطعی خواهد داشت.

6. سخن نگفتن: زیرا ممکن است فرزندی که به دنیا می‌آید لال باشد.[9]

7. نگاه نکردن به فرج زن: چون امکان دارد کودک کور به دنیا آید.[10]

8. مرد یا زن بر سر خود حنا و یا غیر آن، نگذاشته باشد، که موجب مخنّث شدن[11] طفل می‌گردد.[12]

9. به حالت ایستاده نباشد: موجب بول کردن فرزند در رخت‌خواب خواهد شد.[13]

10. محتلم نباشد: اگر ارادۀ جماع داشت و محتلم بود، اول غسل کند؛ زیرا طبق روایات اگر فرزندی که به هم رسد و دیوانه شود کسی را جز خود ملامت نکند.[14]

11. رو یا پشت به قبله نبودن: زیرا موجب لعنت خداوند و فرشتگان خواهد بود.[15] از طرفی در هنگام آمیزش باید بین مغز زن و شوهر مبادلاتی انجام پذیرد، اما خطوط مغناطیسی که در سمت قبله وجود دارد، مانع انجام عملکرد صحیح بین دو نیم کرۀ مغزی خواهد شد.[16]

12. در مقابل نور خورشید قرار نگرفتن: در غیر این صورت، همیشه در بدحالی و پریشانی خواهد بود تا زمانی که بمیرد. لذا پرده‌ای آویزان کنند.[17]

13. در حال حیض نبودن: زیرا فرزند مبتلا به خوره یا پیسی می‌گردد.[18] امام صادق علیه السّلام در این باره می‌فرمایند: «دشمن ما اهل بیت نیست مگر کسی که ولد زنا باشد یا مادرش در (وقت) حیض به او حامله شد».[19]

14. وضو داشتن به خصوص در صورت حامله بودن زن: زیرا اگر نطفه‌ای منعقد شود، کوردل و بخیل می‌باشد.[20]

15. با آرامش و نشاط جسمی باشد.

منبع: آقا میری؛ فاطمه سادات (1395)، عطیه الهی، انتشارات بوستان کتاب، چاپ اول، قم.

در این زمینه حتما بخوانید:
آداب همبستری در اسلام (بخش دوم)
تربیت دینی در دوران جنینی؛ چرا و چگونه
آداب بچه دار شدن از منظر روایات اسلامی (بخش اول)
آداب بچه دار شدن از منظر روایات اسلامی (بخش دوم) 

 
 
پی نوشت :
[1]. سیدرضا پاک‌نژاد، ازدواج مکتب انسان‌ساز، ج 2، ص 273 و 281.
[2]. همان، ص 100.
[3]. الکافی، ج 5، ص 503.
[4]. اسراء، آیه 64.
[5]. محمدتقی مدرسی، تفسیر هدایت، ترجمۀ گروهی از مترجمان، ج 6، ص 262.
[6]. پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم: «یا علی! به شهوت و خواهش زن دیگر با زن خود جماع مکن که اگر فرزندی به هم رسد (و نطفه‌ای منعقد شود) مخنث یا دیوانه باشد» (محمدباقر مجلسی، حلیة المتقین، ص 95).
[7]. محسن دهقانی، بارداری آسان، ص 276.
[8] .www.zibaei.parsiblog.com.89/3/24
[9].امام صادق علیه السّلام «در وقت جماع سخن مگویید که بیم آن است اگر فرزندی به هم رسد لال باشد» (حلیة المتقین، ص 93).
[10]. امام صادق علیه السّلام «در آن وقت [جماع] به فرج زن نگاه نکنید که بیم آن می‌رود فرزندی که به هم رسد کور باشد» (حلیة المتقین، ص 93 و مکارم الاخلاق، ص 209).
[11]. در فرهنگ معین این کلمه به معنای مردی است که در جماع ناتوان باشد و حالت زنانه داشته باشد.
[12]. محمدباقر مجلسی، حلیة المتقین، ص 98.
[13]. قَالَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه و آله و سلم: یَا عَلِیُّ لَا تُجَامِعِ امْرَأَتَک مِنْ قِیَامٍ فَإِنَّ ذَلِک مِنْ فِعْلِ الْحَمِیرِ وَ إِنْ قُضِیَ بَیْنَکمَا وَلَدٌ کانَ بَوَّالاً فِی الْفِرَاشِ کالْحَمِیرِ الْبَوَّالَةِ تَبُولُ فِی کلِّ مَکانٍ (مکارم الاخلاق، ص 210).
[14]. مجلسی، همان، ص 94 ـ 95.
[15]. قَالَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه و آله و سلم لَا تُجَامِعْ فِی السَّفِینَةِ وَ لَا مُسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةِ وَ لَا مُسْتَدْبِرَهَا (مکارم الاخلاق، ص 212).
[16]. سیدرضا پاک‌نژاد، ازدواج مکتب انسان‌ساز، ج 2، ص 285.
[17]. وَ قَالَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه و آله و سلم یا عَلِیُّ ، لا تُجامِعِ امرَأَتَکَ فی وَجهِ الشَّمْسِ وَ شُعَاعِهَا إلاّ أنْ یُرخِیَ سِتْرٌ فَیَسْتُرَکُما فَإِنَّهُ إِنْ قُضِیَ بَیْنَکُما وَلَدٌ لا یَزَالُ فی بُؤْسٍ وفَقْرٍ حَتَّى یَمُوتَ (مکارم الاخلاق، ص 210).
[18]. وَ قَالَ رَسُول اللهِ صلی الله علیه و اله: مَنْ جَامَعَ امْرَأَتَهُ وَ هِیَ حَائِضٌ فَخَرَجَ الْوَلَدُ مَجْذُوماً أوْ أبْرَصَ فَلَا یَلُومَنَّ إلَّا نَفْسَهُ (همان، ص 212).
[19]. مجلسی، حلیة المتقین، ص 93.
[20]. قال رسول الله صلی الله علیه و اله: یَا عَلِیُّ إِذَا حَمَلَتِ امْرَأَتُک فَلَا تُجَامِعْهَا إلَّا وَ أَنْتَ عَلَی وُضُوءٍ فَإِنَّهُ إِنْ قُضِیَ بَیْنَکمَا وَلَدٌ یَکونُ أَعْمَی الْقَلْبِ بَخِیلَ الْیَدِ (مکارم الاخلاق، ص 210).


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.