علل پرخوابی

نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که خوابیدن بسیار زیاد برای سلامتی خطرناک است و به عبارت دقیق تر، خوابیدن بیش از ۹ ساعت در شب به همراه نشستن بسیار زیاد در طول روز و ورزش نکردن می‌تواند به اندازه سیگار کشیدن مضر باشد. با ما همراه باشید تا با علل پرخوابی آشنا شوید.
دوشنبه، 18 تير 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
علل پرخوابی
خواب ناکافی شبانه ممکن است سبب خواب آلودگی در طول روز باشد.
 
چکیده: نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که خوابیدن بسیار زیاد برای سلامتی خطرناک است و به عبارت دقیق تر، خوابیدن بیش از ۹ ساعت در شب به همراه نشستن بسیار زیاد در طول روز و ورزش نکردن می‌تواند به اندازه سیگار کشیدن مضر باشد با ما همراه باشید تا با علل پرخوابی آشنا شوید.

تعداد کلمات 439 / تخمین زمان مطالعه 2 دقیقه

 علل پرخوابی

علل پرخوابی

هنگامی که از علل پرخوابی سخن به میان می آید، دلایل گوناگونی مطرح می شود. پرخوابی ممکن است به دلایل زیر ایجاد شود:
1. اختلالات روانی، مانند افسردگی، حمله خواب، حرکت دادن پاها در خواب و...؛
۲. مشکلات جسمی، مانند پرکاری تیروئید، مشکلات سوخت وسازی بدن، مشکلات تنفسی و.... همچنین ممکن است خانم ها در دوره های قاعدگی، هنگام یائسگی یا در جریان حاملگی به پرخوابی گرفتار شوند؛[1]
٣. مصرف یا ترک یک دارو، مانند برخی از مسکن ها یا محرک ها؛
۴. سبک و عادت های بد زندگی.
 اگر پرخوابی شما، در یک اختلال روانی، مشکل جسمی، یا استفاده و یا ترک یک دارو ریشه داشته باشد، برای حل مشکل خود باید به یک روان شناس یا پزشک مراجعه کنید؛ چراکه ما در پی درمان پرخوابی ناشی از سبک و عادات بد زندگی هستیم.

اما اگر پرخوابی شما به علت سبک و عادت های بد زندگی باشد، به احتمال بسیار به یکی از مشکلات زیر گرفتارید:
1. نگرانی و مشکلات روزانه: در پرخوابی ها به عکس بی خوابی ها، فرد برای فرار از مشکلات روزمره زندگی به خواب پناه می برد و ساعت های طولانی روز و شب را در خواب آلودگی یا خواب عمیق می گذراند.[2]
٢. خواب ناکافی شبانه: نداشتن خواب ناکافی در طول شب که ممکن است به علت شیفت کاری یا دیر خوابیدن باشد، سبب خواب آلودگی روزانه می شود. افراد بزرگسال، به طور معمول شبها بین هفت تا نه ساعت می خوابند. البته افرادی وجود دارند که به طور طبیعی به زمان بیشتری برای خواب نیاز دارند.
 ٣. نداشتن برنامه خواب بیداری منظم: افرادی که برای زمان خوابیدن و بیدار شدن خود برنامه ای ویژه ندارند، معمولا به پرخوابی و خواب آلودگی روزانه گرفتار می شوند.
۴. محیط نامناسب: گاه انسان در محیطی زندگی می کند که اطرافیان آن کسل و پرخواباند و از آنجا که نشست و برخاست ها بر انسان تأثیر می گذارد، فرد این ویژگی ناپسند را از اطرافیان می گیرد.
 
 
منبع: کتاب «به خواب شیرین بروید (خواب و بی خوابی)»
نویسنده: جواد ترکاشوند

بیشتر بخوانید :
علل خواب زیاد
پر خوابی چیست؟
علت های زیاد خوابیدن

:پی نوشت 
[1]
. هامایاک اوادیس یانس، راهنمای تشخیصی و آماری اختار های روانی(DSM IV)، ترجمه محمدرضا نیکخو، ص ۸۹۱.
[2] . پریرخ دادستان، روان شناسی مرضی تحولی از کودکی تا بزرگسالی، ج 2، ص 65.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.