زوجین و پذیرش تفاوت ها در زندگی مشترک (بخش دوم)

تفاوت ­های جنسیتی و شخصیتی بین زنان و مردان که بعد از ازدواج بروز می­ کند، موجب می­ شود که هریک از زوجین سعی در ایجاد تغییر در طرف مقابل خود کند؛ غافل از اینکه پذیرش تفاوت­ های یکدیگر اولین و مهمترین گام در بهبود روابط زوجین است.
پنجشنبه، 21 تير 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
زوجین و پذیرش تفاوت ها در زندگی مشترک (بخش دوم)
زوجین با شناخت و پذیرش نقاط ضعف و قوت خود، توان و پتانسیل ایجاد یک زندگی زناشویی عالی را دارند.
 
چکیده: تفاوت ­های جنسیتی و شخصیتی بین زنان و مردان که بعد از ازدواج بروز می­ کند، موجب می­ شود که هریک از زوجین سعی در ایجاد تغییر در طرف مقابل خود کند؛ غافل از اینکه پذیرش تفاوت­ های یکدیگر اولین و مهمترین گام در بهبود روابط زوجین است.

تعداد کلمات 843 /  تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه

زوجین و پذیرش تفاوت ها در زندگی مشترک

مقدمه

در بخش اول این مقاله به تفاوت­ های فیزیولوژیکی و روانشناختی بین زنان و مردان که بعد از ازدواج با آن مواجه می ­شوند اشاره کردیم. همچنین به اهمیت پذیرش این تفاوت ­ها در بهبود رابطه زناشویی اشاره کردیم.
 

دوستت دارم ، تو عالی هستی ، حالا تغییر کن

زمانی که هرچه در ابتدا ما را مجذوب یکدیگر کرده بود، آزار دهنده شد، سعی کردیم یکدیگر را تغییر دهیم. این کار عملی نبود. من نمی فهمیدم چرا کلودیا نمی تواند به مسائل بخندد و زندگی را تا این حد جدی نگیرد. کلودیا می خواست من درون نگر و تحلیل گر باشم.
بعد شغلمان تغیر کرد، به گونه ای که مجبور بودیم به مجموعه ای از سوال های روان شناسی پاسخ دهیم. ما هنوز روزی را که به آن سوال ها جواب دادیم به خاطر داریم. من با بی اعتنایی، در حالی که فوتبال تماشا می کردم، به سوال ها پاسخ دادم، اما کلودیا با دقت درباره هر سوال فکر می کرد و به آن ها پاسخ می داد.
هفته بعد با یک دکتر روان شناس مصاحبه کردیم. دکتر پشت میزش نشست و به سوال های ما نگاهی انداخت. سپس به من گفت: «دیو، نقاط قوت تو این زمینه هاست.» سپس زمینه های مورد نظرش را فهرست وار برایم گفت. همچنان که احساس بهتری پیدا می کردم ادامه داد: « و این ها زمینه هایی هستند که در آن ها ضعیف هستی.» شنیدن این قسمت برایم چندان لذت بخش نبود، اما دکتر بلودا درست به هدف زده بود!
سپس همین روند را با کلودیا ادامه داده بود و نقاط قوت و ضعف او را برشمرد. او در حالی که به هردوی ما نگاه می کرد، گفت: «شما دو نفر در این زمینه ها با هم توافق دارید و در این زمینه ها دچار مشکل هستید.» او توانسته بود همه موارد را به طور دقیق مشاهده کند و چیزی از نظرش پنهان نمانده بود. در اینجا اعتقاد و احترام من به سوال های روان شناختی سه برابر شد. سپس یکی از چالش برانگیزترین روش های مفید زندگیمان را به ما آموخت: «شما احتمالا متوجه شده اید که نقاط ضعف دیو، همان نقاط قوت کلودیاست و برعکس؛ نقاط ضعف کودیا نقاط قوت دیو است. اگر هرکدام به دیگری اجازه دهد در زمینه های قوت خود عمل کند بی آنکه رنجیده خاطر گردد، توان و پتانسیل ایجاد یک زندگی زناشویی عالی را دارید.»
ما بلافاصله توصیه او را به کار گرفتیم (اما این کار آن قدرها هم ساده نبود). برای هردوی ما سخت بود که تصدیق کنیم نقاط ضعف ما، نقاط قوت فرد مقابل است. این کار به زمان و تمرین نیاز داشت. گاهی این کار مشکل بود، اما ما توصیه دکتر بلودا را جدی گرفتیم. می دانستیم که اگر از توصیه های او پیروی کنیم، تیم قوی تری خواهیم شد.
 

تمرین تعادل

ما همیشه در زمینه امور مالی توافق نداشتیم. در گذشته این امر موجب تنش و ناراحتی می شد. اما پس از ملاقات با دکتر بلودا و توصیه او مبنی بر تعدیل نقاط قوتمان، تصمیم گرفتیم روش استفاده از پولمان را تغییر دهیم.
ابتدا نقاط قوت خود را ارزیابی کردیم. دیو در رشته مهندسی ریاضی تحصیل کرده بود. به این نتیجه رسیدیم که او امور مالی را به طور مرتب در کامپیوتر به روز کند. بررسی حساب های بانکی، پرداخت صورت حساب ها و محاسبه مالیات بر درآمد، برای او بسیار ساده تر از من است. این امر به معنای آن نیست که من در امور مالی شرکت نکنم. ما بودجه را با هم تنظیم می کنیم و تصمیم های مالی مهمی می گیریم.
به همین ترتیب، کلودیا در امر خرید تبحّر دارد. او می تواند از فروشگاه هایی که کمی دورتر از خانه است، اجناسی را با قیمت پایین تر بخرد. او مخارج خانه را تنظیم می کند و بیشتر خرید خانه را انجام می دهد. وقتی دیو به خرید می رود، احتمالا با 15 قوطی سوپ و میان وعده های پرچرب و خوشمزه مورد علاقه اش به خانه می آید، بدون آنکه شیر و نان مورد نیاز را خریده باشد.
ایا ما همیشه درمورد مسائل مالی و خرید توافق داریم؟ البته که نه، اما ارتباط برقرار کردن، مصالحه و تهیه برنامه درآمد، پس انداز و خرج کردن پولمان را آموخته ایم. همکاری کردن به ویژه در امور مالی یک امتیاز برایمان بوده است.
شاید بخواهیم نقاط قوت و ضعفمان را ارزیابی کنید و توجه کنید که چگونه می توانید دیگری را تشویق کنید تا در حد ممکن در زمینه های قوت خود بیشتر کار کند. ضرورتی ندارد که به سوال های روان شناسی پاسخ دهید، بلکه سعی کنید از یکی از دستاوردهای عالی پیش از ازدواج بهره بگیرید که می تواند به شما کمک کند دارایی های مشترکتان را بشناسید.

منبع: دیوید آرپ و دیگران ( )، ده قرار مهم برای زندگی مشترک،  ترجمه اکرم قیطاسی، انتشارات صابرین.

بیشتر بخوانید:
زوجین و پذیرش تفاوت ها در زندگی مشترک (بخش اول)
شناخت تفاوت های زن و مرد راهی برای تحمل اختلافات
تفاوت های زیستی(فیزیولوژیکی و بیولوژیکی) زنان و مردان
توجه به تفاوت های زن و مرد
تفاوت های فیزیولوژیکی زن و مرد
شناخت تفاوت های زنان و مردان



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.