اختلالات جنسی شایع ترین مشکل در ارتباط همسران

در شکایت هایی که امروزه در میان همسران وجود دارد، عدم رضایت جنسی است که می تواند زمینه ساز نارضایتی های دیگر هم باشد. این اختلالات قابل درمان است. با ما همراه باشید تا در مور این دست از اختلالات بیشتر بدانید.
يکشنبه، 28 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
اختلالات جنسی شایع ترین مشکل در ارتباط همسران
درمان اختلالات جنسی، می تواند به رضایت همسران بی انجامد.
 
چکیده: در شکایت هایی که امروزه در میان همسران وجود دارد، عدم رضایت جنسی است که می تواند زمینه ساز نارضایتی های دیگر هم باشد. این اختلالات قابل درمان است. با ما همراه باشید تا در مور این دست از اختلالات بیشتر بدانید.

تعداد کلمات 1564 / تخمین زمان مطالعه 8 دقیقه
 
اختلالات جنسی شایع ترین مشکل در ارتباط همسران

اختلالات جنسی، شایع ترین مشکل

اختلالات جنسی یکی از شایع ترین مشکلاتی است که افراد جامعه با آن دست به گریبان هستند. حدود یک سوم مردهای روی زمین از اشکلات مربوط به انزال و یک سوم خانم ها از اختلال در ارگاسم رنج می برند و چنانچه انبوه مبتلایان به سایر اختلالات را هم به این ارقام اضافه کنیم این ادعا که اختلالات جنسی شیوع بسیار بالایی دارند واقعیت محض خواهد بود. علیرغم این شیوع، تا حدود ۳۰ سال قبل امکانی برای درمان وجود نداشت و تنها روانشناسان و روانپزشکان معتقد به مکتب روانکاوی این گونه بیماران را می پذیرفتند که نتایج درمانی ناچیز بود و علیرغم صرف وقت و هزینه زیاد کمکی به بیماران نمی کرد.

از سال ۱۹۷۰ میلادی نگرش های تازه ای توسط پزشکان برای فهم بهتر فیزیولوژیکی و در نهایت درمان اختلالات جنسی ارایه شد که منجر به نتایج درمانی بسیار بهتری گردید. اساس درمان بر مفاهیم شناختی - رفتاری متمرکز بود و این شیوه درمانی، هر چند بتدریج توسعه و تغییر یافته است، ولی هنوز اصلی ترین روش در درمان اختلالات جنسی به خصوص در اختلالات کارکردی است.
بدون تردید مشکلات جنسی بی نهایت شایع بوده و به همین لحاظ برای کمک به تعداد زیادی از همسران با افرادی که این گونه مشکلات را تجربه می کنند نیاز قابل توجهی به خدمات درمانی وجود دارد. هر چند برآورد دقیق میزان بروز اختلال های جنسی دشوار است، اما مطالعات انجام شده بیانگر آن است که ۳۰ تا ۵۰ درصد مردان و زنان با این مشکلات جنسی مواجهند. به عنوان مثال، در نمونه ای از از زن و شوهرهای آمریکایی گزارش شده که ۴۰ درصد از مردان حداقل یکی از اختلال های کنشی جنسی را تجربه کرده اند. درصد بالاتری از مشکلات جنسی نظیر اشکال در آرامیدگی به هنگام ارتباط جنسی و میزان ناکافی پیش نوازی قبل از آمیزش گزارش شده است.

در بیست سال گذشته زن و شوهرهایی که در صدد رفع مشکلات جنسی خود بوده اند افزایش چشمگیری داشته است. بعید به نظر می رسد که این روند واقعا بازتابی از افزایش میزان بروز مشکلات جنسی باشد و به احتمال زیاد نتیجه تغییر نگرش های اجتماعی و دستیابی به خدمات است. در گذشته، زن و شوهرهای مبتلا به مشکلات جنسی یا به رابطه ناکامل خود در غیاب یک مؤلفه جنسی ادامه می دادند و یا در جستجوی شریک جنسی دیگری بر می آمدند. همان طور که نگرش های اجتماعی مربوط به امور جنسی تغییر یافته، مراجعه به درمانگران جهت رفع مشکلات جنسی نیز مقبول تر شده است. عموم مردم آگاه شده اند که خدمات و فنون موجود می توانند بسیار موفقیت آمیز باشند. وسایل ارتباط جمعی این پیام را مطرح می کنند که جنسیت بخش مهمی از ارتباط است، یعنی هر شخص (حتی زنان) بایستی به لذت جنسی، انگیختگی و ارگاسم دست یابند. بعلاوه، عموم مردم انتظارات بیشتری از روابط جنسی خود دارند. همچنین ظهور و پیدایش ایدز می تواند عاملی باشد تا زن و شوهرها به جای جستجوی ارتباط جنسی خارج از حریم خانواده خود در جهت بهبود مشکلات جنسی تشویق شوند.
 

چرا افراد، توانایی جنسی را بسیار مهم تلقی می کنند

 از دیدگاه زیست شناختی، فعالیت جنسی ایجاد کننده مکانیسمی است که به واسطه آبستنی و تولید مثل امکان پذیر می گردد. به همین لحاظ رفتار جنسی پاسخی در نظر گرفته می شود که به بقای گونه های مختلف کمک می کند. با این حال، برای بسیاری از زن و شوهرها فعالیت جنسی کارکرد متفاوتی دارد. برای بعضی منشاء بروز عواطف و صمیمیت است. در حقیقت، شواهد قابل توجهی برای توصیف ارتباط نزدیک بین فعالیت جنسی و رضایت زناشویی وجود دارد. در عمل، این امر نشان دهنده تاثیر دو جانبه ای است که در آن ناسازگاری جنسی، نارضایتی زناشویی و ناهماهنگی زناشویی مشکلات جنسی را به وجود می آورند.
رویدادهای زندگی کنونی، مانند رابطه زناشویی فرد بر آگاهی، نگرش ها و عقاید فرد تأثیر گذاشته و از این طریق بر تفسیر ما از رویدادها نیز تأثیر می گذارد.
اعتقاد بر این است که شیوه تفسیر محرک های ورودی تعیین می کند که آیا پاسخ های فیزیولوژیکی برانگیختگی جنسی و در نهایت ارگاسم رخ خواهد داد؟
به طور خلاصه، فرض بر این است که در خصوص افراد و یا زن و شوهرهای مبتلا به اختلال جنسی باید تعامل بین عوامل شناختی و زیستی در تعیین میل، برانگیختی و ارگاسم به دقت شناخته شود.


از این رو، در تداوم و حفظ روابط سالم زناشویی وجود ارتباط جنسی رضایت بخش نقش و اهمیت فراوانی دارد. با این حال، لازم به ذکر است که خیلی از همسران بدون هر گونه فعالیت جنسی در روابط خود بسیار موفق بوده اند. اما در نزد برخی دیگر فعالیت جنسی منبعی برای کاهش تنش است. بدون در نظر گرفتن هر علتی، اکنون در وضعیتی هستیم که برای خیلی از زن و شوهرها روابط جنسی رضایت بخش هدفی بسیار با ارزش است و خواه ناخواه این هدف قابل بحث می باشد.
با توجه به مراجعه روزافزون زن و شوهرها برای درمان اختلال های جنسی، ایجاد و توسعه روش های درمانی مؤثر، از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر چه موفقیت های زیادی در ایجاد برنامه های درمان و روان شناختی به دست آمده است، اما مطالعات تحقیقاتی نشان می دهند که رویکردهای سنتی درمان برای بسیاری از زن و شوهرها، بخصوص برای انواع خاصی از اختلال های جنسی، موثر نیستند. بنابراین، لازم است به تلاش های مان برای شناخت ماهیت و سبب شناسی اختلال های روانی جنسی، همچنان ادامه دهیم و راه های نوین و مؤثرتری برای درمان این گونه اختلال ها طراحی نماییم. خوشبختانه، این کتاب برای تحقق هدف فوق گام هایی برداشته است.
بررسی ماهیت و تعیین کننده های رفتار جنسی پیچیدگی های بسیاری را در پاسخ جنسی انسان آشکار ساخته و نشان داده است که مجموعه ای از عوامل عضوی و روانی اجتماعی در ایجاد و تداوم اختلال های جنسی دخالت دارند. اعتقاد بر این است که رفتار جنسی شامل مؤلفه های شناختی- عاطفی، فیزیولوژیکی و رفتاری آشکاری است که ممکن است در افراد مختلف به طرق متفاوتی تظاهر نماید.


شناخت رفتار جنسی

آنچه موضوع را پیچیده تر می سازد این است که رفتار جنسی تحت تأثیر طیف وسیعی از عوامل زیستی و روانی قرار دارد و برای شناخت کامل آن باید این عوامل به دقت ارزیابی شوند. با توجه به تعامل بین متغیرهای زیستی و روانی - اجتماعی، باید از ترکیب رویکردهای طبی و روانشناختی استفاده شود. حتی در مواقعی که علل اختلال غالبا عضوی هستند، درمان در صورتی موفقیت آمیز خواهد بود که با تأثیرات روانی ادبیات قبلی این حوزه بر عوامل شناختی تاکید کند. عوامل شناختی رانه تنها باید به عنوان یک جنبه از رفتار جنسی در نظر گرفت. بلکه همچنین، این عوامل به عنوان پیشایندها یا پیامدهای رفتار جنسی وارد عمل شده در نتیجه؛ ممکن است در ایجاد و تداوم اختلال جنسی نقش مهمی داشته باشند. الگوی ارائه شده در این جا بیانگر راه هایی است که از آن طریق عوامل زیستی و روانی با یکدیگر تعامل نموده و پاسخ های میل، برانگیختی و ارگاسم را متاثر می سازند.
به ویژه بر نقش رویدادهای شناختی در تفسیر محرک ها یا وقایع، و تأثیر آن پاسخ دهی جنسی افراد در مراحل مختلف چرخه پاسخ جنسی تأکید می کند. در این الگو فرض بر این است که تجارب قبلی زندگی در فرآیند یادگیری دخالت نموده، و خاطرات، آگاهی، نگرش ها و عقاید کنونی افراد را شکل می دهند. این ساخت ها تفسیر محرک ورودی را تحت تاثیر قرار داده و آن را به شکل یک محرک شهوانی فیزیکی، شنیداری، دیداری با خیال پردازی در می آورد.

رویدادهای زندگی کنونی، مانند رابطه زناشویی فرد بر آگاهی، نگرش ها و عقاید فرد تأثیر گذاشته و از این طریق بر تفسیر ما از رویدادها نیز تأثیر می گذارد. اعتقاد بر این است که شیوه تفسیر محرک های ورودی تعیین می کند که آیا پاسخ های فیزیولوژیکی برانگیختگی جنسی و در نهایت ارگاسم رخ خواهد داد؟ به طور خلاصه، فرض بر این است که در خصوص افراد و یا زن و شوهرهای مبتلا به اختلال جنسی باید تعامل بین عوامل شناختی و زیستی در تعیین میل، برانگیختی و ارگاسم به دقت شناخته شود.
این نوع رویکرد به اختلال جنسی بر لزوم اصلاح عوامل شناختی، ارتباطی و سایر تأثیرات روانی اجتماعی در اختلال درمان تاکید دارد. از آن جایی که عوامل شناختی، مانند: نگرش ها با افکار ناسازگارانه در تداوم مسایل جنسی نقش دارند، این نکته حایز اهمیت است که بازسازی یک بخش از مداخله را به خود اختصاص دهد. در عین حال، باید اظهار داشت که برای ارائه جزئیات عملی در خصوص چگونگی استفاده از روش های بازسازی شناختی باروری در مانجویان مبتلا به مشکلات جنسی تاکنون تلاش اندکی صورت گرفته است.
 

رضایت در رابطه جنسی

معمولا اعتقاد بر این است که جهت تأثیر بین رضایت از رابطه جنسی و رضایت از رابطه کلی دو سویه است. این احتمال وجود دارد که مشکلات جنسی به ناهماهنگی زناشویی بی انجامد و مسایل موجود در رابطه کلی در کارکرد جنسی تداخل ایجاد کنند. بنابراین، رویکرد درمانی اتخاذ شده در این جا بر فراگیری مهارت های متعددی که هم در رابطه جنسی و هم در روابط کلی رضایت بخش متداول هستند تأکید می کند. به عنوان مثال: مهارت های ارتباطی، مهارت های حل مسأله و بسامد تعاملات مثبت زن و شوهر احتمالا در ابعاد جنسی و غیر جنسی رابطه تعیین کننده های مهمی به حساب می آیند. با توجه به این که بسیاری از زن و شوهرهایی که برای درمان مشکلات جنسی خود در جستجوی کمک هستند مشکلاتی نیز در حیطه های دیگر روابطشان نشان می دهند. در مطالبی که گفته شد تلاش زیادی شده است تا رویکردی یکپارچه ارائه گردد که بطور معمول جنبه های جنسی و غیرجنسی رابطه را بطور همزمان مورد مداخله قرار دهد.
 
منبع : کتاب «دائره المعارف جنسی آقایان»
نویسنده: محمدرضا جعفری نیا

بیشتر بخوانید :
آنچه همسران باید در مورد مسایل جنسی بدانند
علل ناکامی جنسی همسران
ریشه مشکلات جنسی در همسران جوان
مشکل جنسی یک سوم زنان



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.