روش های اشتباه در حل مشکلات خانوادگی

هنگام بروز مشکل و اختلاف در خانواده ها، هر فردی با این اختلاف به گونه ای برخورد می کند تا این اختلاف را حل کند اما بعضی از روش ها هستند که استفاده بیش از حد از آن ها در حل اختلاف باعث به وجود آمدن مشکلات بیشتر می شود. با ما همراه باشید تا با این روش های خطا در حل اختلافات آشنا شوید.
سه‌شنبه، 6 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
روش های اشتباه در حل مشکلات خانوادگی
استفاده مکرر از چند روش در اختلافات باعث بروز مشکلاتی است.
 
چکیده : هنگام بروز مشکل و اختلاف در خانواده ها، هر فردی با این اختلاف به گونه ای برخورد می کند تا این اختلاف را حل کند اما بعضی از روش ها هستند که استفاده بیش از حد از آن ها در حل اختلاف باعث به وجود آمدن مشکلات بیشتر می شود. با ما همراه باشید تا با این روش های خطا در حل اختلافات آشنا شوید.

 تعداد کلمات 656 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه
 
روش های اشتباه در حل مشکلات خانوادگی

اشتباهات رایج در حل تعارض

چهار روشی که در زیر به آن ها اشاره می کنیم، در حل تعارض بین افراد بسیار رایج و در عین حال آسیب زاست. این روش ها شامل انکار، اجتناب، تسلیم و سلطه گری است. از هر یک از این موارد می توان به شکلی مناسب در حل تعارض بین فردی استفاده کرد، ولی استفاده مکرر از آن ها باعث ایجاد پیامدهای منفی می شود.
 

1. انکار

برای برخی از افراد مواجهه با تعارض و حل آن به قدری سخت است که ترجیح می دهند وجود هر گونه مشکل بین فردی را انکار کنند. این افراد در مقابل تعارض های پیش آمده هیچ کار دیگری به جز انکار و دوری از پذیرش آن نمی کنند.
درواقع افراد در این شیوه تظاهر می کنند که همه چیز رو به راه است و هیچ مشکلی وجود ندارد.
 

2. اجتناب

برخی از افراد برای دوری از مواجهه با تعارض هر کاری می کنند. این دسته از افراد هر گاه اختلافی پیش می آید یا خود را از موقعیت کنار می کشند و یا به گونه ای عمل می کنند که گویی مشکلی وجود ندارد.
تفاوت اجتناب با انکار این است که افراد در این حالت تعارض را می پذیرند و می دانند که جزئی از روابط بین فردی است ولی از آن دوری می کنند. در حالی که کسانی که تعارض را انکار می کنند حتی در ذهن خود هم وجود آن را قبول نداشته و می خواهند به زور هم که شده این طور فکر کنند که همه چیز عالی است و اختلافی وجود ندارد.
اجتناب مکرر از مواجهه با تعارض و مشکلات بین فردی، طرفین رابطه را بسیار محدود می کند. چراکه برای دوری از تعارض در بسیاری از مواقع باید نیازهای خود را زیر پا بگذاریم.
تناقض این شیوه در این است که اغلب افراد به منظور داشتن یک رابطه سالم و لذتبخش از آن استفاده می کنند، در حالی که دوری از تعارض رابطه را سست کرده و باعث سردی آن می شود.
 

3. تسلیم

بسیاری از افراد وقتی با دیگران دچار تعارض می شوند، تسلیم شده و به راحتی عقب نشینی می کنند. آن ها زندگی را بدون برآورده شدن نیازهای شان سپری می کنند. وقتی فردی از روی عادت در مقابل دیگری تسلیم می شود، موجی از تنفر را نسبت به او احساس خواهد کرد. شاید این احساس تنفر در ابتدا وجود نداشته باشد ولی در ادامه و با استفاده مکرر از این شیوه ایحاد خواهد شد.
 

4. سلطه گری

یکی دیگر از شیوه های غلط حل تعارض تحمیل راه حل خود به فرد مقابل یا همان سلطه گری است. در چنین حالتی نیازهای فرد مقابل یا اصلا مطرح نشده اند، یا آن طور که باید درک نشده اند و یا به اندازه کافی برآورده نشده اند.
وقتی سلطه گری به طور مکرر اتفاق بیفتد نتایج منفی بسیار هولناکی در پی خواهد داشت که تنها یکی از آن ها فاصله عاطفی طرفین رابطه است.
راه حلی که در اثر سلطه گری به دست می آید، از آنجایی که بدون توجه به نیازهای فرد مقابل به دست آمده است انگیزه لازم برای به نتیجه رسیدن آن را در او ایجاد نخواهد کرد. حتی ممکن است او در جهت به نتیجه نرسیدن آن راه حل کارشکنی هایی هم انجام دهد.
همچنین یکی از بزرگترین اشتباه در مدیریت و حل تعارض این است که ما همیشه انگشت اشاره  را در مشکلات به سمت دیگران می گیریم!
مطمئنا هیچ انسانی بدون اشتباه نخواهد بود. قبل از اینکه به راحتی دیگران را محکوم کنید سعی کنید که کار خود و افکار خود را مورد بررسی قرار دهید . شاید قسمتی از این تعارض و مشکل ایجاد شده به شما برگردد!
 
منبع: درس نامه مهارت های زندگی با رویکرد ازدواج و خانواده
نویسنده: گروه نویسندگان پورتال فرهنگی راسخون

بیشتر بخوانید :
نظر اسلام در حل اختلافات خانوادگی
راه‌کاری برای حل اختلافات خانوادگی
اختلافات زن و شوهر و راه حل آن
راهکارهاى حل اختلافات خانوادگى بر اساس تعالیم اسلام
عوامل مؤثر بر اختلافات خانوادگی
راه های پیشگیری از اختلاف های خانوادگی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.