معرفی گوجه فرنگی و خواص آن

گوجه فرنگی از جمله سبزیجات پرخاصیت است که اگرچه به صورت پخته و رب - در غذا - زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی مصرف آن به صورت خام بسیار مفیدتر است.
يکشنبه، 15 مهر 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معرفی گوجه فرنگی و خواص آن
گوجه فرنگی با ایجاد احساس سیری برای مدت طولانی، در کنترل وزن افراد تأثیر زیادی دارد.
 
 چکیده : گوجه فرنگی از جمله سبزیجات پرخاصیت است که اگرچه به صورت پخته و رب - در غذا - زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی مصرف آن به صورت خام بسیار مفیدتر است.

تعداد کلمات 1318 / تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه

معرفی گوجه فرنگی و خواص آن

تاریخچه بوته گوجه فرنگی

 گوجه فرنگی با نام علمی Solanum lycopersicum میوه‌ای سرخ‌ رنگ و آبدار از راسته بادنجان‌ سانان و تیره سیب‌ زمینیان است. این گیاه بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است که طی دوره استعماری اسپانیا به سایر نقاط جهان منتقل شد. با وجود این که گوجه فرنگی در علم گیاه‌شناسی یک میوه تلقی می‌شود، اغلب به‌عنوان تره‌بار شناخته می‌ شود. انواع مختلف این گیاه امروزه در سراسر جهان پرورش داده می‌شود.
این میوه امروزه به روش‌های مختلفی، به طور خام یا به‌ عنوان یکی از مواد لازم برای تهیهٔ غذا، انواع سس و نوشیدنی مصرف می‌شود و بخش مهمی از رژیم غذایی مردم بسیاری از کشورها را تشکیل می‌دهد. کشت و پرورش این گیاه به طور کلی، مساحتی حدود سه میلیون هکتار را به خود اختصاص داده است، که نزدیک یک‌سوم کل مساحت مختص به کشت تره‌بار در جهان است. شواهد
 ژنتیکی نشان می‌دهند که اجداد گوجه فرنگی گیاهانی خودرو و علفی بودند که میوه‌های کوچک سبزرنگی داشتند و در نقاط کوهستانی پرو می‌روییدند.
تاریخ دقیق پرورش گوجه فرنگی برای اولین بار مشخص نیست. به نظر می‌رسد نخستین گوجه فرنگی پرورش‌یافته نوعی میوهٔ زردرنگ به اندازهٔ گوجه فرنگی‌های ریز گیلاسی بوده که توسط آزتک‌ها کشت می‌شده است. نوشته‌های برجامانده از این تمدن نشان می‌دهند که این میوه همراه با فلفل، ذرت و نمک آماده و مصرف می‌شد
.
 
برخی از خواص گوجه فرنگی 

کاهش وزن

همه شیوه هارا برای کاهش وزن و تناسب اندام را آزمودید. این دفعه گوجه فرنگی را نیز درلیست غذایی خود بگنجانید البته به آلرژی زا  بودن این سبزی توجه داشته باشید. میوه این گیاه به صورت خام یا پخته در سالاد، انواع سس ها، سوپ و انواع مواد غذایی به طور وسیع در جهان مورد استفاده قرار می گیرد.
مهمترین ترکیبات گوجه فرنگی شامل حدود
۹۰ درصد و یا کمی بیشتر آب می باشد و بقیه آن را پروتئین، چربی، قندهای مختلف از جمله گلوکز و فروکتوز، ویتامین های A ، C ، K ، تیامین، ریبوفلاوین، پانتوتنیک اسید، اسید فولیک، ویتامین E ، اسید آمینه های ضروری، املاح معدنی از جمله کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، منیزیوم، مس، منگنز، کبالت، روی و آرسنیک می باشد و به تازگی وجود ید نیز در گوجه فرنگی گزارش شده است. با توجه به ترکیبات یاد شده که فقط قسمتی از ترکیبات گوجه فرنگی را تشکیل می دهند، می توان به خواص کم نظیر آن پی برد. املاح معدنی موجود در این گیاه با ارزش، وظایف مهمی در بدن ایفا می کند که بسیاری از آنها در تحقیقات جدید پزشکی در حال بررسی است. گوجه فرنگی در بعضی افراد ایجاد حساسیت می کند که باید به آن توجه کرد.
محققان معتقدند،
 گوجه فرنگی با ایجاد احساس سیری برای مدت طولانی، در کنترل وزن افراد تأثیر زیادی دارد. متخصصان علوم تغذیه پیشتر دریافته بودند، گیاهخواران و افرادی که میوه و سبزی زیادی مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که از رژیم غذایی استاندارد مدرن حاوی غذاهای فراوری شده فراوان استفاده می کنند، لاغرتر هستند، اما اکنون دریافتند، این امر صرفاً ناشی از پایین بودن کالری سبزی و میوه ها نیست.گوجه فرنگی سرشار از لیکوپین است که بنابرعقیده دانشمندان، با کاهش هورمون اشتها، به احساس سیری افراد کمک می کند.

گوجه فرنگی جایگزین طبیعی آسپرین

تحقیقات دانشمندان نشان می دهد دانه های گوجه فرنگی می تواند به عنوان یک عنصر طبیعی برای داشتن زندگی طولانی تر استفاده شود. تحقیقات دانشمندان نشان می دهد دانه های گوجه فرنگی می تواند به عنوان یک عنصر طبیعی برای داشتن زندگی طولانی تر استفاده شود.ضمن این که از آن می توان به عنوان جایگزین طبیعی آسپیرین مورد استفاده واقع شود. دانشمندان در دانه های گوجه فرنگی ماده طبیعی را پیدا کردند که می تواند  با پیشگیری از لخته شدن خود در بدن به چرخش طبیعی خون در بدن انسان کمک کرده و به نوعی عملکرد قرص آسپیرین را شبیه سازی کند. این ماده که بدون رنگ و بدون طعم است می تواند به غذاها اضافه شده و بدون تغییر مزه و رنگ غذا فواید بسیاری را برای مصرف کنندگان آن به همراه داشته باشد. مقامات سلامت اتحادیه اروپا نیز خواص این ماده جدید کشف شده توسط دانشمندان انگلیسی را تائید کرده اند.
تحقیقات نشان می دهد این ماده طبیعی می تواند مانند آسپیرین از لخته شدن خود در بدن کمک کند.هم اکنون میلیون ها سالمند در سراسر جهان روزانه مقادیر کمی از آسپیرین را مصرف می کنند تا از لخته شدن خون در بدن خود کمک کنند ، این در حالی است که مصرف این دارو می تواند عوارض زیادی مانند خونریزی معده و مانند آن را به همراه داشته باشد. پروفسور آسیم دوتاروی زمانی که سرگرم بررسی فواید غذاهای مدیترانه ای بود این ماده را کشف کرد و معتقد است می توان از آن به عنوان جایگزینی برای آسپیرین استفاده کرد.

 درمان سرطان

ویتامین C و لیکوپن موجود در گوجه فرنگی ما را تا حد قابل توجهی از این بیماری دور می کند.  براساس تحقیقات و مطالعات دکتر جان اردمن مواد موجود در گوجه فرنگی با ایجاد حفاظت اپیدمیلوجیکال درصد ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهدمصرف فراوان چربی با ایجاد تغییر در متابولیسم کلسترول و استروئید، شانس بروز سرطان را افزایش می دهد.
مصرف سبزیجات یا رنگدانه های سبز و زرد یک اثر حفاظتی از بروز سرطان پروستات دارد، شانس بروز سرطان پروستات با گذشت سن افزایش می یابد ممکن است به علت تغییرات هورمونی حاصله نظیر کاهش مقدار آندرسترون و یا افزایش مقادیر سرمی استروژن و استرادیول باشد. تماس با عوامل شغلی و محیطی شانس بروز سرطان را بیشتر می کند، شغل هایی که شانس بروز سرطان را بیشتر می کنند شامل کارگرانی که با کودها، بافتنی ها و لاستیک سر و کار دارند، تماس با باتری های حاوی کادمیوم است
پروستات پس از سن ۴۵ تا ۵۰ سالگی آغاز به رشد می کند به افراد بالای این سن توصیه می شود روزانه یک گوجه فرنگی خام مصرف کنند. غربالگری موجب تشخیص سریعتر و در مراحل پائین تر بیماری شده و درنتیجه اثربخشی درمان را بیشتر کرده و موجب افزایش طول عمر مبتلایان می شود.
 

گوجه فرنگی در طب سنتی

در طب سنتی نقاط مختلف جهان، برای گوجه فرنگی اثراتی برای تسکین و بهبود بعضی بیماری ها نظیر آسم، سرفه، آنفلوآنزا، امراض چشم، گوش درد، حصبه، برص و تب زرد قایل می باشند. در تحقیقات جدید علمی خاصیت های ضد میکروب، ضد اسهال، هضم کننده و ادرارآور را برای آن ذکر کرده اند. گرچه شباهت هایی بین ترکیبات گوجه فرنگی قرمز و سبز (نرسیده) وجود دارد، ولی رنگ های گیاهی موجود در گوجه فرنگی رسیده (قرمز) در سبز وجود ندارد و ممکن است گاهی در گوجه فرنگی سبز، مواد سمی وجود داشته باشد. با توجه به ارزش غذایی و اثرات جالب دارویی آن، استفاده روزمره و یا ممتد آن در رژیم غذایی توصیه می شود.

خواص آب‌ گوجه فرنگی

آب این سبزی کالری،بسیار کمی دارد، به‌ طوری که هر ۱۰۰ میلی‌لیتر از آن حدود ۲۰ کیلوکالری انرژی دارد و با وجود کالری کم، غنی از مواد معدنی و ویتامین‌هاست و آن را نوشیدنی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ می‌دانند. به‌طور کلی حاوی مواد محافظتی در برابر سرطان است. در واقع نه تنها آب گوجه بلکه آب تمامی سبزیجات، کالری کم و ریز مغذی‌های اصلی و مهم زیادی دارند و فرد با مصرف آهن در ضمن دریافت انرژی کم می‌تواند ویتامین و مواد معدنی زیادی به بدنش برساند.

به پنج دلیل به شما توصیه می‌کنیم که از این نوشیدنی میل کنید:
اول اینکه آب گوجه‌فرنگی کم‌کالری و پرویتامین است، به شرطی که ۱۰۰ درصد طبیعی باشد.
دوم خاصیت ادرارآوری دارد.
سوم، داروی بسیار خوبی برای گلو درد و آکنه است.
چهارم اینکه ضدخستگی و ضدگرسنگی بوده .
پنجم اینکه برای پیشگیری از بروز دیابت، سرطان پروستات، سرطان ریه، معده و بیماری‌های قلبی عروقی مفید شناخته شده است.

منبع : www.amazing.ir

بیشتر بخوانید :
خواص گوجه فرنگی
خواص و فواید گوجه فرنگی برای سلامتی
گوجه فرنگی پخته مفیدتر است
گوجه فرنگی بخورید
سلامتی با گوجه فرنگی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما