مهارت یادداشت برداری و جزوه نویسی (بخش دوم)

خواندن به تنهایی کافی نیست. دانسته ها به سادگی به فراموشی سپرده میشوند. خواندن زمانی مفید است که از تکنیک های مختلف برای به خاطر سپردن و خلاصه نویسی استفاده کنیم. با ما همراه باشید .
سه‌شنبه، 1 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مهارت یادداشت برداری و جزوه نویسی (بخش دوم)
یادتون باشه که باید یادداشت بردارید نه این که کل کلاس رو رونویسی کنید.
 
چکیده : خواندن به تنهایی کافی نیست. دانسته ها به سادگی به فراموشی سپرده میشوند. خواندن زمانی مفید است که از تکنیک های مختلف برای به خاطر سپردن و خلاصه نویسی استفاده کنیم. با ما همراه باشید .

تعداد کلمات 1304 / تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه 

مهارت یادداشت برداری و جزوه نویسی (بخش دوم)
بخش ۲: بهینه کردن یادداشت برداری

 ۱-یادتون باشه که باید یادداشت بردارید نه این که کل کلاس رو رونویسی کنید
برای این که بهتر بتونید یادداشت برداری کنید نیاز هست که “شنونده فعال” باشید. یعنی فقط چیزی که گفته می شه رو ثبت نکنید. بلکه، باید خودتون رو درگیر موضوع کنید و بفهمید که قسمت های مهم چیزی که گفته می شه کجاهاست.
مثلاً به جای این که توی درس تاریخ همه وقتتون رو سر این بذارید که کل جزئیات رو راجع به انقلاب اسلامی بنویسید، سعی کنید فقط اتفاقای مهم و مفاهیم کلیدیش رو بنویسید. این طوری وارد پروسه یادگیری و درک موضوع (یا به عبارتی مطالعه کردن) می شید.
به خاطر همین ضرورت درگیر شدن با موضوعه که خیلی از کارشناسا با ضبط کردن مطالب کلاس مخالفن.
اگه خیلی دوست دارید که کلاس ها رو ضبط کنید و یا حس می کنید به این کار نیاز دارید، قبل کلاس از معلم تون بپرسید که آیا این اجازه رو دارید یا نه. چون در واقع مالکیت معنوی مطالب کلاس، متعلق به معلم هستش. علاوه بر این بعضی مؤسسات اجازه ضبط کردن کلاس ها رو نمی دن.

۲-به مقدمه ای که در مورد درس گفته می شه خوب گوش بدید
وقت تون رو هدر ندید و از همون شروع کلاس، راه یادداشت برداری تون رو هموار کنید. از ابتدای کلاس آماده باشید.
اول جلسه معمولاً با چیزی که قراره طی کلاس گفته بشه شروع می شه و یا حداقل درباره چیزی که قراره نهایتاً بهش برسید حرف زده می شه. بنابراین با دقت به شروع کلاس گوش بدید تا موضوع دست تون بیاد و راحت تر بتونید مطالب رو ساماندهی کنید و قسمت های مهم رو بهتر و راحت تر بفهمید.
 
۳-هر چی که روی تخته نوشته می شه رو عیناً بنویسید
هر معلمی چیزی که قراره بگه رو به چند بخش تقسیم می کنه، گرچه ممکنه این بخش ها بی ربط و نامفهوم به نظر برسه. اطلاعاتی که توی اسلایدها گذاشته می شه بهتون ایده خوبی میده که چطور یادداشت هاتون رو سر و سامون بدید و سازماندهی کنید.

۴-یاد بگیرید که توی درس دنبال سرنخ ها و نشونه ها بگردید
معلم برای تأکید روی بخشای مهم درس از یه سری صداها و جملات خاص، ژستای خاص و… استفاده می کنه. برای تشخیص این که چه مطالبی مهم هستن این الگوها و ژست ها رو پیدا کنید.
با فهمیدن کلمات و عباراتی که نشون می ده قراره چیز مهمی گفته بشه، بخشا و ایده های اصلی درس رو تشخیص بدید. قرار نیست که معلم تون وقتی می خواد چیز مهمی بگه و یا مثال مهمی بزنه، حرکت عجیب غریبی کنه. ولی حتماً یه جوری بهتون نشونه می ده که چیزی که می خواد بگه مهمه. هر گوینده خوبی از این نشونه ها و سیگنال ها استفاده می کنه و شما باید بتونید اون ها رو دریافت کنید. مثلاً:
سه تا دلیل وجود داره که چرا…
اول… دوم… سوم…
اهمیت این موضوع به خاطر اینه که…
تأثیر این موضوع اینه که…
ازین رو، می تونیم ببینیم که…
یاد بگیرید که سرنخ های دیگه رو هم به خوبی شناسایی کنید. وقتی قراره نکته مهمی گفته بشه، ممکنه گوینده صداش رو آروم تر یا بلندتر کنه؛ یه عبارت یا جمله رو تکرار کنه؛ قبل از ادامه حرفش یه مکث طولانی کنه (حتی شاید یه جرعه آب بخوره)؛ حرکت دستاش رو به وضوح بیشتر کنه؛ قدم زدنش رو متوقف کنه و یا مشتاق تر به شنونده ها نگاه کنه و…

۵-برای خودتون یه روش خلاصه نویسی مخصوص درست کنید.
خلاصه نویسی راهی برای استفاده از یه سری میانبرهاست که به کمک اون دیگه مجبور نیستید کلمه به کلمه چیزی که گفته می شه رو بنویسید.همچنین با استفاده ازون می تونید تندتر یادداشت بردارید. یادداشت برداری سریع برای وقتی که توی کلاس دارید به درس گوش می دید یه مهارت خیلی مهم و ضروریه. اما موقع یادداشت برداری مثل یه تندنویس نباشید، چون این کار نیاز به رونویسی طولانی داره. درعوض، برای خودتون یه سری میانبر، کلمات اختصاری، نماد، طرح و… درست کید. حتی اگه هیچکسی هم نفهمه که شما چی نوشتید، مهم اینه که خودتون می فهمید.

برای یادداشت برداری بهتر، از کلمات اختصاری استفاده کنید و کلمات بی اهمیت رو رد کنید. فقط کلمات مهمی رو بنویسید که برای فهمیدن درس بهشون نیاز دارید. از کلماتی مثل “و”، “یا” و… که ارزشی به محتوای درس اضافه نمی کنن بگذرید. برای سریع تر نوشتن، یه سری علامتای اختصاری برای خودتون در نظر بگیرید، مثلاً از فلش برای افزایش/ کاهش و یا علت و معلول استفاده کنید و برای عبارتایی که بارها و بارها استفاده می شن از کلمات اختصاری استفاده کنید (مثلاً به جای روابط بین المللی بنویسید ر ب).
سعی کنید به جز فرمولا و تعاریف خاص که باید کلمه به کلمه توی امتحان نوشته بشن، بقیه چیزا رو مختصر کنید.
برای مثال ها، تعاریف و یا قسمتای مهم دیگه از دایره، ستاره و… استفاده کنید و یا زیرشون خط بکشید. می تونید این شکلا رو برای خودتون کدبندی کنید و با هر شکل یه چیز خاصی رو نشون بدید.
برای مفاهیمی که نمی تونید به سرعت توضیحش رو بنویسید و یا بفهمید، از شکل یا نمودار استفاده کنید. مثلاً برای نشون دادن جمعیت شهرهای مختلف یه کشور از نمودار دایره ای استفاده کنید.

۶-واضح و خوانا بنویسید
سعی کنید حروف و کلمات تون به اندازه کافی از هم فاصله داشته باشه و خوانا باشه تا بتونید بعداً اون ها رو راحت تر بخونید. هیچ چیز خسته کننده تر از خوندن یه دست خط بد نیست، مخصوصاً اگه موضوع درس هم سخت باشه.

۷-بین نوشته هاتون فضای خالی هم بذارید
سعی نکنید توی یه برگه تا جایی که جا هست بنویسید. تو هر صفحه برای خودتون به اندازه کافی جا بذارید. هر قدر بین نوشته هاتون جای خالی بیشتری بذارید، بعداً راحت تر می تونید اصلاح و حاشیه نویسی کنید. این طوری مطالب رو هم راحت تر می فهمید و راحت تر می خونید.
 
۸-آخر کلاس حواس تون رو جمع کنید
معمولاً هر قدر به آخر کلاس نزدیک می شید حواس تون بیشتر پرت می شه. ممکنه دانش آموزای دیگه این وقتا شروع کنن وسایلشون رو جمع کنن و یا با دوست شون راجع به ناهار حرف بزنن. ولی از لحاظ مفاهیم کلیدی و بیان کلیات موضوع ، آخر کلاس هم درست به اندازه اول کلاس مهمه.
اگه آخر کلاس معلم تون خلاصه ای از درس رو گفت، کامل حواستون رو جمع کنید. می تونید از این خلاصه برای سر و سامان دادن به یادداشت هاتون استفاده کنید. اگه به نظرتون یادداشت هاتون آشفته اس، نکات اصلی خلاصه ای که گفته می شه رو کپی کنید. این کار بعداً به اصلاح نوشته هاتون کمک می کنه.

 ۹-سؤال بپرسید
هم طی کلاس و هم آخر کلاس درباره چیزهایی که نفهمیدید سؤال بپرسید. وقتی بچه های دیگه سؤال می پرسن، هم سؤالشون رو و هم جواب معلم تون رو بنویسید. این اطلاعات اضافه ممکنه جواب سؤالات شما هم باشه.
اگه خجالت می کشید که جلوی بقیه سؤال بپرسید (و برای این که مزاحم بچه هایی نشید که یه پاشون بیرون دره و یه پاشون تو کلاس)، بعد از کلاس از معلم تون بپرسید. خواهید دید که بچه های دیگه ای هم هستن که آخر کلاس سؤال هایی می پرسن و می تونید به سؤال اون ها هم گوش بدید.
همچنین می تونید سؤال هاتون رو بنویسید و برید توی اتاق معلم تون و ازش سؤال بپرسید.

منبع : nojavanshad.ir

بیشتر بخوانید :
مهارت یادداشت برداری و جزوه نویسی (بخش اول)
20 نکته در مورد یادداشت برداری
چگونه در کلاس به شیوه مؤثر یادداشت برداری کنیم؟
مهارت یادداشت برداری برای درس خواندن
یادداشت برداری در کلاس (1) خوب گوش دادن در کلاس



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.