حل مشکلات روابط جنسی همسران

یکی از مواردی که بر بهتر شدن روابط همسران نقش بسیار مهم و غیر قابل انکار دارد، روابط جنسی سالم و مبتنی بر رضایت است. اما برخی از زوج های پریشان، توجه ندارند که علت به هم ریختگی رابطه آنها ریشه در عدم رضایت جنسی دارد. راه حل مشکلات روابط جنسی همسران چیست؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سئوال را بیابید.
جمعه، 11 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حل مشکلات روابط جنسی همسران
همسران باید از طریق کسب آگاهی های لازم، تفاوت های جنسیتی و نیازهای عاطفی و جنسی همسر خود را بدانند.
 
چکیده: یکی از مواردی که بر بهتر شدن روابط همسران نقش بسیار مهم و غیر قابل انکار دارد، روابط جنسی سالم و مبتنی بر رضایت است. اما برخی از زوج های پریشان، توجه ندارند که علت به هم ریختگی رابطه آنها ریشه در عدم رضایت جنسی دارد. راه حل مشکلات روابط جنسی همسران چیست؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سئوال را بیابید. 

تعداد کلمات 712 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه
حل مشکلات روابط جنسی همسران

حل مشکلات روابط جنسی همسران

یکی از راه های برای این امر به رسمیت شناختن تفاوت های جنسیتی است. که برای این امر هم گام هایی قابل ترسیم هست.

 نخستین گام

 برای غلبه بر مشکلات جنسی و سلامت بخشی به روابط جنسی و زناشویی، نخستین گام این است که همسران از طریق کسب آگاهی های لازم، تفاوت های جنسیتی و نیازهای عاطفی و جنسی همسر خود را بدانند و آنها را به رسمیت بشناسند تا از این راه بتوانند در برابر نیازها و ترجیحات متفاوت، واکنش های مناسبی نشان دهند و در تعاملات جنسی و زناشویی، به درک و تفاهم متقابل برسند.

دومین گام، همدلی

گام دوم، همدلی است. زمانی که تفاوت های جنسیتی همسران مشکل ساز می شود، برای اینکه زن یا شوهر از احساس واقعی طرف مقابلش آگاه شود، لازم است که خود را در جایگاه و موقعیت همسرش تصور کند، تا بدین شکل بتواند درد و مشکل ارتباطی همسرش را کاملا درک نماید. به زبان ساده تر، فرد خود را جای همسرش بگذارد و با زدن عینک او، دنیا و مسائل جنسی میان خودشان را از دریچه نگاه او ببیند و با او هم احساس شود؛ و در صورت وجود اختلال جنسی در همسر یا هر اختلال و مشکل دیگری که غیر مستقیم روابط جنسی آنها را تحت تأثیر قرار می دهد، با او همدرد شود. با این همدلی، پازل هم پذیری کامل تر میشود. در چنین شرایطی، فرد می کوشد با در نظر گرفتن تفاوت های فردی و مسائل پیرامونی، به سمت رابطه جنسی ای که برای هر دو آنها رضایت بخش است، گام بردارد. گاه با یک دلجویی ساده و گفت و گو درباره مسائل عاطفی و ناراحتی هایی که خانم دارد و اجازه دادن به او برای تخلیه هیجانی و ابراز احساسات، می توان زمینه یک آمیزش دلپذیر را فراهم کرد. گاهی نیز با یک اعتمادبخشی کلامی، مانند گفتن این نکته که به هیچ کس جز همسرش نمی اندیشد، محبوب او فقط همسرش است یا هیچ کس در زندگی زناشویی برای او از لحاظ جنسی جذاب تر از همسرش نیست، نیاز به تعلق داشتن، ارزشمندی و دلبستگی همسر تأمین می شود و شور و اشتیاق وصف ناپذیری به رابطه جنسی در او ایجاد می گردد.

درک متقابل، سومین گام

گام سوم، درک متقابل است. با سپری کردن گام پیشین، زمینه های درک متقابل از همسر فراهم می شود. همسران می فهمند که چه موقع و در چه شرایطی رابطه جنسی را آغاز کنند. آنها در فرایند آمیزش نیز به نیازهای همدیگر توجه دارند؛ سعی می کنند در آن لحظات، بیشترین دغدغه آنها ایجاد شرایط لذت جویی طرف مقابل باشد؛ می کوشند که در این مسیر، هم قطار باشند، اما به جای خودمیان بینی و توجه صرف به نیازهای خود یا تألمات خاطر از روابط دیگر، نیازهای طرف مقابل همسان با نیازهای خودشان پیش برود و آمیزشی پر از شور و هیجان رقم بخورد. آنها دیگر فهمیده اند که موقعیت های برقراری رابطه جنسی، زمان تسویه حساب، باج خواهی، و معامله و قراردادهای مشروط نیست؛ آنچه مهم است، یک رابطه جنسی لذت بخش است. باید دانست که بخشی از زندگی مشترک زناشویی، روابط جنسی است؛ تا حد امکان نباید مسائل دیگر را در مسائل جنسی دخالت داد. در بسیاری از مواقع، داشتن یک آمیزش خوشایند، زمینه ساز حل مسائل دیگر هم بوده است.
برای افزایش درک متقابل و ایجاد هماهنگی با ویژگی ها و نیازهای همسرتان، از تکنیک وارونگی نقش و ایفای نقش همسر بهره بگیرید. بدین منظور، به تناوب و با حفظ حرمت، از همدیگر بخواهید که حرکات و سکنات همدیگر را نمایش دهید، تا بدین وسیله رفتارهای جنسیتی هرکدام به صورت دقیق برای شما مشخص شود و هرکدام ببینید که کدام رفتارها یا بی توجهی ها طرف مقابل را آزار می دهد یا در ایجاد رابطه خوب جنسی خلل ایجاد می کند. نحوه گفت و گو و تُن صدا، اقدام عملی، موقعیت قرار گرفتن و حالت بدن، نگاه ها و اشاره ها، واکنش های متناسب به رفتار خاص طرف مقابل را زیر نظر قرار دهید. البته مناسب است که این ایفای نقش، بسیار با دقت و با حفظ حرمت، بدون مبالغه و تنش، و به صورت هر از گاهی نه همیشه انجام شود. در غیر این صورت، امکان دارد زمینه کدورت و سوء تفاهم بیشتر را فراهم آورد.
 
 
منبع: کتاب «سلامت و اختلال جنسی همسران (رویکردی اسلامی و روان شناختی)»
نویسنده: مسعود نورعلیزاده میانجی


 

بیشتر بخوانید :
مسایل جنسی بایدها و نبایدها (بخش اول)
مسایل جنسی بایدها و نبایدها (بخش پنجم)
رابطه ی زناشویی (بخش اول)
همه چیز درباره رابطه جنسی با همسر
10+1 اشتباه آقایان در هنگام ارتباط جنسی با همسر



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما