چگونگی برخورد با بستگان آزار دهنده (بخش اول)

همه ما در خانواده مان ممکن است افرادی را داشته باشیم که رفتار، گفتار و حتی دیدن آن ها برایمان آزار دهنده باشد. در بسیاری از موارد امکان قطع رابطه با چنین افرادی وجود ندارد. در این مقاله به راهبردهایی اشاره می کنیم که با به کار بستن آن ها در ارتباط با افراد آزار دهنده، آسیب کمتری خواهید دید.
سه‌شنبه، 11 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
چگونگی برخورد با بستگان آزار دهنده (بخش اول)
در محیط های خانوادگی از مشاجرات سیاسی اجتناب کنید.
 
چکیده: همه ما در خانواده مان ممکن است افرادی را داشته باشیم که رفتار، گفتار و حتی دیدن آن ها برایمان آزار دهنده باشد. در بسیاری از موارد امکان قطع رابطه با چنین افرادی وجود ندارد. در این مقاله به راهبردهایی اشاره می کنیم که با به کار بستن آن ها در ارتباط با افراد آزار دهنده، آسیب کمتری خواهید دید.

تعداد کلمات 1043 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
چگونگی برخورد با بستگان آزار دهنده (بخش اول)

مقدمه

بستگان آزار دهنده بخشی از زندگی همه ما بوده و با روش های مختلف موجبات آزار و اذیت ما را فراهم می کنند. چه بخواهید و چه نخواهید برخی اوقات ناچارید با این بستگان روبرو شوید، پس بهتر است روش هایی را بیاموزید که با رعایت آنها بتوانید در مواجهه با چنین افرادی کمترین آسیب را ببینید. در ادامه روشهایی را ذکر می کنیم که می توانید آن ها را امتحان کرده و متناسب با شرایط خودتان بهترینشان را انتخاب کنید.
 

1. اجازه ندهید اذیت شوید!

الف. سعی کنید کمتر دور و بر بستگان آزار دهنده بپلکید. اگر بستگانی دارید که همیشه موجب ناراحتی شما می شوند، سعی کنید حتی المقدور ارتباطتان با آن ها را قطع و یا کم تر کنید.
اگر نمی توانید ارتباط خود را به طور کامل با آن ها قطع کنید، زمان تماس و ارتباط را به حداقل زمان ممکن کاهش دهید.
اگر به هر دلیل مجبورید با این افراد در تماس باشید، سعی کنید صحبت کردن با آن ها را به حداقل برسانید.
 
ب. بی تفاوت باشید. اگر بستگان و فامیلی دارید که رفتار و گفتار و حتی دیدنش به شدت شما را آزار می دهد سعی کنید نسبت به آن ها تمرین بی خیالی کنید.
یکی از بهترین روش های برخورد با رفتارهای آزار دهنده نادیده گرفتن و بی توجهی به آن هاست، چرا بی توجهی نمودن به چنین اشخاصی، احتمال تکرار رفتارهای مشابه توسط فرد مقابل را کاهش خواهد داد.

ج. یک فعالیت فردی انجام دهید. انجام فعالیت های انفرادی در مکان هایی که بستگان آزار دهنده حضور دارند، می تواند دیواری عایق را اطراف شما ایجاد کند که به واسطه آن از آزار و اذیت این افراد در امان بمانید.
به آشپزخانه، اتاق خواب و یا حیاط بروید.
برخی اوقات نیز می توانید از هدفون استفاده کنید. وقتی به گوشتان هدفون می زنید، اطرافیانتان متوجه می شوند که شما  علاقه ای به صحبت کردن ندارید و دوست دارید موسیقی، کتاب صوتی، رادیو و یا هر چیز دیگری را گوش دهید.
کتاب بخوانید. معمولاً، حتی افراد آزار دهنده نیز، وقتی ببینند در حال مطالعه هستید، سعی می کنند با شما صحبت نکنند. اگر دیدید که طرف مقابل قصد صحبت کردن دارد، از او عذر خواهی کرده و بگویید در حال خواندن مطلب بسیار مهمی هستید.
 
د. از یک سپر اجتماعی استفاده کنید. سپر می تواند هر فردی باشد که توانایی کنار آمدن و مقابله با یک فامیل آزار دهنده را داشته باشد، این فرد می تواند مادر، پدر، خواهر یا برادر و یا هر شخص دیگری باشد.
سپرهای اجتماعی باید حواسشان جمع باشد که قرار است دقیقاً چه کاری را انجام دهند و اینکه سعی کنند در مقابل رفتارهای ایذایی فرد، عکس العمل متقابل از خود نشان دهند.
 

2. چگونگی صحبت کردن و برقراری ارتباط با بستگان آزار دهنده

الف. اگر لازم است با او سخن بگویید، قبل از دادن هر پاسخی اندکی تأمل کنید. قبل از اینکه شروع به صحبت کردن کنید، نفس عمیقی بکشید و با اندکی وقفه صحبت خود را شروع کنید.
گاهی اوقات با همین مکث نمودن، فرد مقابل خودش موضوع بحث را عوض می کند و مشکل شما در پاسخ دادن تا حد زیادی حل می شود.
همچنین اگر قبل از هر گونه صحبت کردن اندکی صبر کرده و تأمل نمایید، احتمالاً با این روشتان خواهید توانست از هر گونه واکنش تند و سخن پشیمان کننده ای، پیشگیری نمایید.
عمولاً مشخص است که بستگان آزار دهنده چه حرف ها و صحبت هایی را مطرح می کنند، پس بهتر است قبل از ملاقات و هم صحبت شدن با آن ها، پاسخ های خود به صحبت های چنین افرادی آماده کنید.

ب. سخنان آزار دهنده آن ها را تکرار کنید. یکی از بهترین روش ها برای اینکه افراد به زشتی و آزار دهنده بودن کلامشان پی ببرند، تکرار حرفهایشان می باشد.
گوش دادن یک مهارت است و تکرار آن چه افراد آزار دهنده می گویند نه تنها آن ها را متوجه حرفهایشان می سازد بلکه موجب می شود حس و حال طرف مقابلشان را نیز درک کنند.

ج. موضوع بحث را عوض کنید. اگر کلام و رفتار فامیل شما به شدت آزار دهنده است، سعی کنید با پرسش سؤالی خارج از موضوع، اصطلاحاً حرف را عوض کنید.
د. محترمانه، خالصانه و با سیاست صحبت کنید. وقتی تصمیم می گیرید در برابر بستگان آزار دهنده خود لب به سخن بگشایید و یا سؤالات طرف مقابلتان پاسخ دهید، بسیار محترمانه و با جزئیاتی که خودتان صلاح می دانید، پاسخش را بدهید. همچنین وقتی از شما سؤالی پرسیده می شود، سعی کنید خیلی مقتدرانه پاسخ دهید.
گوش دادن را تمرین کنید. البته گوش دادن همیشه به این معنا نیست که صبر کنید تا طرف مقابل حرفش تمام شود.
 
د. سعی کنید از مطرح کردن موضوعاتی که خشم شما و یا طرف مقابلتان را بر می انگیزاند، اجتناب کنید. مثلاً ممکن است بدانید که اعتقادات و گرایشات سیاسی شما با فامیلتان کاملاً متفاوت باشد، بنابراین سعی کنید از مطرح نمودن چنین موضوعاتی خودداری کرده و اگر از سوی طرف مقابل مطرح شد، بحث را ادامه نداده و موضوع را تغییر دهید.
سعی کنید از مطرح کردن موضوعات حساس و جنجالی اجتناب کرده و به جای آن ها به موضوعات خنثی و یا هر موضوعی که مورد علاقه طرفین است، بپردازید.
تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا وارد بحث و جدل نشوید، بدانید که بحث و جدل به خودی خود تعارضات را افزایش می دهد.

ه. اگر احساس می کنید نیاز به استراحت دارید، حتماً به خودتان استراحت دهید. اگر می بینید در طول بحث کم آورده اید و نمی توانید خودتان را جمع و جور کنید، نیازی به ادامه بحث نیست. می توانید ضمن عذر خواهی مجلس را ترک کرده و اندکی استراحت کنید، زمانی که حالتان مساعد شد دوباره برگردید و صحبت کنید.
اگر باز هم در ادامه همین حالت پیش آمد، باز به خودتان استراحت دهید و این کار را هر چه قدر لازم است تکرار کنید.
ادامه دارد....

منبع:سایت ویکی هاو
مترجم: سید مصطفی سید آقامیری

بیشتر بخوانید
«رفق و مدارا» در ارتباط با دیگران (بخش اول)
«رفق و مدارا» در ارتباط با دیگران (بخش دوم)
اهمیت مدارا در اسلام



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.