سلامت دندان با رژیم غذایی مناسب

رژیم غذایی سلامتی بخش ، شامل یک برنامه ی غذایی طبیعی بوده که همه ی مواد مغذی لازم برای رشد کودکان را به همراه داشته باشد و شامل چند گروه عمده مواد غذایی است که باید روزانه مصرف شوند و عبارتند از میوه و سبزیجات ، نان و حبوبات ، شیر و لبنیات ، گوشت ، ماهی و تخم مرغ. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 29 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سلامت دندان با رژیم غذایی مناسب
باید بدانید که همه ی انواع قند ها می توانند باعث پوسیدگی شوند. میوه ها و برخی سبزیجات و محصولات لبنی دست کم دارای یک نوع قند می باشند.
 
چکیده : رژیم غذایی سلامتی بخش ، شامل یک برنامه ی غذایی طبیعی بوده که همه ی مواد مغذی لازم برای رشد کودکان را به همراه داشته باشد و شامل چند گروه عمده مواد غذایی است که باید روزانه مصرف شوند و عبارتند از میوه و سبزیجات ، نان و حبوبات ، شیر و لبنیات ، گوشت ، ماهی و تخم مرغ. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 703 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه
سلامت دندان با رژیم غذایی مناسب 

ویژگی های یک رژیم غذایی خوب چیست ؟

کودک نیاز دارد که یک رژیم غذایی متعادل برای شکل گیری و تکامل دندان ها داشته باشد. همچنین کودک برای اینکه لثه ای سالم که دندان ها را در بر می گیرد داشته باشد ، نیازمند داشتن تغذیه سالم است. یک برنامه ی غذایی با مقادیر بالای کربوهیدرات مانند مواد قندی و نشاسته ای می تواند برای کودک شما ، ایجاد ریسک بالایی از نظر ابتلا به پوسیدگی دندان نماید .
 

چگونه یک رژیم غذایی خوب برای خانواده درنظر بگیریم ؟

ابتدا مطمئن شوید که برنامه ی غذایی شما متعادل و کامل است ؟ سپس ببینید که چند مرتبه در روز از غذاهای حاوی مواد قندی و نشاسته ای مصرف خواهید کرد. غذاهای نشاسته ای شامل نان ، برنج ، شیرینی و سیب زمینی می باشد. هنگامی که فرزند خود را از نظر مصرف این مواد کنترل می کنید، بهتر است نگاهی نیز به ظرف محتوای این مواد و همچنین شکلات و شیرینی داشته باشید. بعضی از مواد غذایی شامل یک یا چند نوع قند می باشند و باید بدانید که همه ی انواع قند ها می توانند باعث پوسیدگی شوند. میوه ها و برخی سبزیجات و محصولات لبنی دست کم دارای یک نوع قند می باشند. قند را می توان در تجزیه بسیاری از مواد غذایی پیدا کرد. حتی در برخی از مواد غذایی که طعم شیرین ندارند. برای مثال در کره ، بادام زمینی و بسیاری از سس ها و ژله ها .
 

آیا کودکان باید تمام مواد قندی را کنار بگذارند ؟

قطعا خیر . مقادیر بالایی از این موا مورد نیاز کودکان می باشند. شما باید به سادگی آن را انتخاب نموده و مصرف را درحد طبیعی و منطقی نگهدارید. یک غذای حاوی قند و نشاسته اگر با مواد غذایی دیگری چون گوشت همراه شده و دربرنامه ی غذایی روزانه یعنی نهار ، شام و صبحانه قرار گیرد ، برای رشد و تکامل دندان ها بسیار مفید است ولی اگر به صورت تنقلاتی چون چیپس ، پفک و اسنک باشد ، خیر . غذاهای چسبنده و کشدار مانند میوه های خشک و انواع تافی ها و شکلات ها براحتی توسط بزاق دهان و آب و شیر از سطح دندان شسته نمی شوند ، بنابراین آنها می توانند نقش بیشتری را در ایجاد پوسیدگی داشته باشند تا غذاهای فیبر دار و سلولزی که دندان ها را نیز تمیز می کنند .
ضمن استفاده از نخ دندان و مسواک زدن صحیح ، آنهم حداقل روزی دو بار ، با دندان پزشک اطفال تان در مورد انتخاب ، نگهداری و طرز مصرف مواد غذایی مشورت نمایید .
 

 آیا با داشتن یک رژیم غذایی متعادل می توان مطمئن شد که کودک فلوراید دریافت کرده است ؟

خیر ، یک رژیم غذایی متعادل ، متضمن فراهم نمودن مقدار کافی از فلورایدی که برای رشد و نگهداری از دندان های کودک لازم است نمی باشد . اگر شما در جامعه ای زندگی می کنید که فلورایده کردن مواد غذایی در برنامه آنها وجود ندارد و یا میزان فلوراید موجود در آب آشامیدنی کافی نمی باشد ، کودک شما در طی سالیانی که دندان هایش تشکیل می شوند نیاز به یک فراورده دارویی فلوراید دار دارد که البته دندان پزشکان ، مقدار مصرف فراورده های فلوراید دار برای کودک را مشخص می سازند .
 

سخن پایانی

درکودکانی که هنوز قادر به خوردن مواد غذایی جامد نیستند هنگام خواب و یا برای خواباندن نوزاد ، به او شیر ، آب میوه و آب قند ندهید.

منبع : سایت راستینه

بیشتر بخوانید :
نقش تغذیه در سلامت دهان و دندان(1)
نقش تغذیه در سلامت دهان و دندان(2)​​​​​​​
نقش تغذیه در سلامت دهان و دندان(3)
سلامت دندان ها و تغذیه
اثر تغذیه بر سلامت دندان‌های دانش‌آموزان



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما