نکاتی مهم برای پیاده‌روی اربعین افراد مسن

اربعین یکی از بزرگ‌ترین اجتماعات جهان اسلام است که مشتاقان زیادی را به کربلای معلی می‌رساند. افراد میان‌سال هم با شرکت در پیاده‌روی اربعین افراد مسن عشق و معرفت خود را به حسین ثابت می‌کنند.
چهارشنبه، 9 شهريور 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکاتی مهم برای پیاده‌روی اربعین افراد مسن

افراد مسن قبل از پیاده روی اربعین به چه نکاتی باید توجه داشته باشند؟

هرساله مشتاقان زیارت امام حسین (ع) با شرکت در پیاده‌روی اربعین، عشق و معرفت خود را به امام حسین علیه‌السلام و یاران با وفای آن حضرت نشان می‌دهند و بزرگ‌ترین گردهمایی و تجمع مسلمان جهان اسلام را تشکیل می‌دهند.

این عشق و محبت به سالار شهیدان پیر و جوان نمی‌شناسد، مرد و زن، کودک و نوجوان همه و همه برای پاسداشت خون شهدای کربلا با پای پیاده راهی سفر کربلای معلی می‌شوند و پس از رسیدن به میعادگاه همیشگی، شیعیان و مسلمانان در کنار یکدیگر فریاد لبیک یا حسین سر داده تا اقتدار اسلام و ظلم ستیزی خود را به همه‌ی جهانیان مخصوصا دشمنان اسلام ثابت کنند.

در بین عاشقان امام حسین علیه‌السلام افراد مسن و سالخورده نیز به‌وفور دیده می‌شوند، این دسته از افراد نیز باید پابه‌پای سایر زائران مسیر 80 کیلومتری را تا حرم امام حسین علیه‌السلام با پای پیاده طی کنند به همین دلیل لازم است که برای جلوگیری از برخی مشکلات و بیماری‌های احتمالی به نکاتی توجه داشته باشند که لازم و ضروری می‌باشند. در ادامه‌ی این مقاله از سایت راسخون به بیان نکاتی که برای پیاده‌روی اربعین افراد مسن مهم هستند خواهیم پرداخت.
 

افراد مسن قبل از پیاده‌روی اربعین باید به چه نکاتی توجه کنند؟

 پیاده‌روی اربعین گردهمایی سیاسی، فرهنگی و مذهبی بوده که از اهمیت بالایی برخوردار است به همین دلیل هر کشور موظف است که امکانات و راحتی را برای زائران امام حسین (ع) فراهم نماید، ازجمله این زائران افراد میان‌سال، سالمند و یا کودکان هستند که احتیاج به مراقبت بیشتری دارند؛ اما خود افراد مسن نیز باید توصیه‌های قبل از پیاده‌روی اربعین افراد مسن را دانسته و آن‌ها را جدی گرفته تا سفر راحتی داشته باشند.
 
  • افراد مسن بیشتر از سایر افراد در معرض خطر کم‌آبی قرار دارند، به همین دلیل توصیه می‌شود که در کوله پشتی خود به مقدار کافی آب آشامیدنی تمیز و مایعات دیگر را به همراه داشته باشند.
  • قبل از پیاده‌روی اربعین افراد مسن، باید بدانید که شما چند روز در جاده در حال پیاده‌روی هستید و هر زمان که خسته شدید باید حتماً استراحت کنید پس لازم است که پول، دلار، اشیا قیمتی، عابر بانک و سایر لوازم خود را در محلی مناسب و به دور از دسترس افراد سارق قرار دهید. برای مثال همه‌ی سرمایه خود را در یک کیف یا جیب دم دست قرار ندهید و مقداری پول را در جای دیگر از کیف دستی خود نگهداری کنید تا اگر بخشی از آن ربوده شد، برای شما مشکلی رخ ندهد.
  • داشتن یک کوله پشتی سبک برای سفر افراد مسن لازم است. البته بهتر است که کوله‌ی خود را با وسایل اضافه سنگین نکنید تا هم حمل راحتی داشته باشد و هم باعث خستگی شما نشود.
  • به همراه داشتن بطری‌های آب، خوراکی‌های مقوی و سبک مانند کشمش و بادام، جعبه کمک‌های اولیه، لوازم شخصی، یک دست لباس راحتی، مسواک و برخی اقلام دیگر مانند عرق نعنا، عرق کاسنی، خاکشیر و سایر داروهای گیاهی برای جلوگیری از گرمازدگی، آویشن و عسل برای پیاده‌روی اربعین افراد مسن و سالمندان ضروری است.
  • پا، قلب دوم هر فرد است مخصوصاً برای افراد میان‌سال و سالمند که توانایی بدنی ضعیف‌تری دارند بهتر است از کفش‌های مناسب و طبی نرم استفاده کنند تا علاوه بر اینکه به پاها و کمر آن‌ها آسیب جدی وارد نشود، از تاول زدن پای خود هم جلوگیری کنید. اگر دیابت دارید بیشتر مراقب تاول باشید تا پاهای شما تاول نزنند، مداوم استراحت کنید تا پاهایتان زخم نشوند.
  • اگرچه پیاده‌روی اربعین افراد مسن، می‌تواند به ترشح غضروف در استخوان‌ها و مفاصل کمک کند اما توصیه می‌شود هنگام این سفر، افراد مسن عصای مناسبی به همراه داشته باشند تا فشار کمری به زانو و عضلات آن‌ها وارد شود.
  • به دلیل ازدحام جمعیت و شلوغی مسیر امکان گم کردن همراهان و عقب ماندن شما از بقیه وجود دارد به همین دلیل حتماً توصیه می‌شود که با کاروان حرکت کنید تا عقب نمانید و اگر هم راه را گم کردید به ستاد عتبات عالیات ایران و یا مراکز افراد گمشده در ستون‌های ۷۲، ۳۳۵، ۶۰۲، ۱۱۰۳ مراجعه کنید.
  • یکی از مهم‌ترین نکات برای پیاده‌روی اربعین افراد مسن، پیاده‌روی است و همراه با استراحت است. بهتر است که در هر ۵ ساعت پیاده‌روی، ۸ مرتبه به مدت ۱۵ دقیقه استراحت کنید و در این مدت پاهایتان را با روغن‌هایی مانند سیاه‌دانه و نارگیل ماساژ دهید. توجه کنید حتی اگر از مسیر عقب مانده‌اید و یا توان پیاده‌روی را هم ندارید جای هیچ‌گونه نگرانی نیست و می‌توانید انتهای مسیر را با وسایل نقلیه بین راه طی کنید.
  • افراد مسنی که قصد شرکت در پیاده‌روی اربعین را دارند اما باید داروهای خاصی را برای بهبود بیماری خود مصرف کنند، لازم است که همه داروهای خود را به همراه داشته باشند. البته به همراه داشتن برخی از داروها مانند قرص مسکن یا استامینوفن، پماد برای عرق‌سوز شدن، چسب زخم، باند، قرص ضد حساسیت، قرص معده و… برای همگان ضروری است.
  • در سال‌های اخیر یکی از نگرانی‌های قبل از پیاده‌روی اربعین افراد مسن و سالمندان، مبتلا شدن به ویروس کرونا است. ازآنجایی‌که این دسته از افراد سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، لازم است که حتی‌الامکان از ماسک‌های فیلتر دار استفاده کرده، ژل و مواد ضدعفونی به همراه داشته و از داروهای تقویتی (مانند قرص جوشان و مولتی‌ویتامین‌ها) در طول سفر استفاده کنند. نوشیدن مایعات گرم در پیاده‌روی نیز می‌تواند برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس مؤثر باشد. همچنین درصورتی‌که احساس کردید فردی بیمار است از تماس نزدیک با او خودداری کنید.
  • به‌جای حمل کردن پتوهای سنگین بهتر است که یک پتو مسافرتی سبک و چند ملحفه تمیز با خود بردارید تا بتوانید به‌راحتی در مناطق اسکان استراحت کنید. استفاده از چفیه به‌عنوان ملحفه و همچین برای پوشاندن سرو صورت از گردوغبار و آفتاب نیز می‌تواند کمک بزرگی به زائران کند.

توصیه‌های بهداشتی و درمانی هنگام پیاده‌روی اربعین افراد مسن

  • همان‌طور که گفته شد افراد مسن به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن، بیشتر در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها ازجمله کرونا، وبا، اسهال و استفراغ و ... قرار دارند به همین جهت توصیه می‌شود که زائران عزیز پس از مراجعه به مکان‌های شلوغ ازجمله سرویس‌های بهداشتی حتماً دست‌های خود را شسته و یا از الکل برای ضدعفونی کردن دست‌ها قبل از صرف غذا استفاده نمایند.
  • ازآنجایی‌که پیاده‌روی باعث کاهش سطح کلسترول و فشارخون و بیماری‌های قلبی می‌شود این افراد نیز می‌توانند در پیاده‌روی شرکت کنند اما افراد مسنی که از عمل قلب آن‌ها کمتر از دو سال می‌گذرد باید با مشورت پزشک خود اقدام به سفر کنند. بیماران قلبی و دیابتی‌ها باید مراقب باشند تا در طول سفر به ویروس سرماخوردگی مبتلا نشوند و حتی‌الامکان لباس و کلاه مناسب استفاده نمایند. البته اگر زائری در حین مسیر دچار کوچک‌ترین حمله قلبی شد، بهتر است که هرچه سریع‌تر به پزشکانی که در مسیر هستند مراجعه کرده و ادامه مسیر را با وسایل نقلیه طی کند.
  • استفاده از ماسک‌های فیلتر و یک‌بارمصرف علاوه بر جلوگیری از ورود گردوغبار به ریه‌های افراد مسن و سالمند در پیاده‌روی اربعین، از ورود انواع ویروس و میکروب‌ها نیز جلوگیری می‌کند.
  • تزریق واکسن‌های مختلف ازجمله آنفلوانزا، کرونا و مننژیت به افراد مسن مخصوصاً اگر بیماری‌های زمینه‌ای، دیابت و یا فشار خون دارند توصیه می‌شود.
  • یکی دیگر از نکاتی که لازم است هنگام پیاده‌روی اربعین افراد مسن به آن توجه داشت، استفاده از پمادهای ترمیم‌کننده مانند ویتامین "آد" یا وازلین و ... برای رفع تاول یا جلوگیری از زخم شدن پاشنه‌ی پاها است که برای افراد دیابتی این اقدام اهمیت ویژه‌ای دارد.

پیاده‌روی اربعین به چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

 قبل از شروع پیاده‌روی اربعین افراد مسن، ستاد مرکزی اربعین عده‌ای از این افراد را از همراهی در پیاده‌روی اربعین منع کرده است که بهتر است همه‌ی این دسته از افراد برای شرکت در این سفر معنوی سلامت خود را نیز مدنظر داشته باشند. ازجمله این افرادی که بهتر است از حضور در پیاده‌روی اربعین خودداری کنند:
 
  • * بیماران دیابتی که مشکلات کلیوی دارند.
  • * افراد مسنی که مبتلا به رتینوپاتی پیشرفته هستند.
  • * افرادی که مشکل قلبی و عروقی حاد دارند باید با مشورت پزشک در این سفر حضور یابند.
  • * بیماران مبتلا به سرطان که وضعت جسمانی نامناسبی داشته و یا تحت درمان هستند.
  • * بیماران مبتلا به آسم و COPD که قادر به پیاده‌روی نباشند.
  • * افرادی که دارای بیماری‌های واگیرداری مانند آنفلوانزا هستند.
  • * افراد مسنی که دارای بیماری‌های تنفسی، گوارشی و پوستی هستند.
  • * مسن که بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشارخون و دیابت کنترل نشده دارند.
  • * زنان باردار، سالمندان بالای 60 سال و افراد مسنی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
  • * افرادی که به طور مزمن از ترکیبات حاوی سالیسیلات استفاده می‌کنند.
  • * افراد مشکوک به بیماری کرونا که تب بالا و سایر علائم مانند تنگی نفس را دارند.

کلام آخر

سالانه مسافران زیادی از سرتاسر جهان به قصد زیارت امام حسین علیه‌السلام با وجود بیماری‌ها و مشکلاتی که دارند، راهی پیاده‌روی اربعین می‌شوند و این یعنی حتی بیماری‌های قلبی، دیابت، کمردرد و پادرد، کهولت سن و ... نمی‌توانند در برابر عشق به امام حسین مقاومت کند.

پیاده‌روی اربعین افراد مسن یک سفر معنوی است که مسافران مختلفی دارد، پیاده‌روی افراد مسن مانند یکی از پر چالش ترین ورزش‌هایی است که هر فرد میان‌سال می‌تواند با انجام دادن آن، هم اجر معنوی و هم سلامتی خود را تضمین کند. البته افراد مسن باید توجه داشته باشند که اگرچه این پیاده‌روی آهسته و تدریجی است اما اگر وضعیت سلامتی بدن شخصی نامناسب باشد و یا پزشک او را از پیاده‌روی و همچنین خروج از خانه منع کرده، پیاده‌روی اربعین به آن‌ها توصیه نمی‌شود و باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشند.
 


اخبار مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.