علائم سرطان ریه که باید به آنان توجه کرد (بخش سوم)

بین سرطان سینه و سیگار کشیدن ارتباطی بسیار قوی وجود دارد و حدود ۹۰٪ موارد سرطان سینه نتیجه‌ی استفاده از تنباکو هستند. هرچه سیگار بیش‌تری بکشید و هرچه مدت زمان بیش تری سیگاری باشید، خطر سرطان ریه افزایش می‌یابد و با ترک دخانیات خطر ایجاد سرطان ریه کاهش می یابد. با ما همراه باشید.
جمعه، 10 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علائم سرطان ریه که باید به آنان توجه کرد (بخش سوم)
 بیماری‌های خطرناکی هم‌چون سرطان ریه می‌توانند باعث بروز ذات‌الریه شوند.

مهمترین علائم سرطان ریه که باید بدانید


۱. از دست دادن حافظه
یکی دیگر از علائم سرطان ریه از دست دادن حافظه است. این وضعیت هنگامی رخ می‌دهد که فرد در اغلب اوقات احساس فراموشی می‌کند. در صورت ابتلا به سرطان ریه، از دست دادن حافظه به دلیل انتشار سلول‌های سرطانی در مغز رخ می‌دهد؛ در این حالت، توانایی مغز در به خاطر آوردن مسائل مختلف تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

اگر احساس می‌کنید دچار ضعف حافظه شده‌اید و مسائلی را که حتی کمی پیش‌تر اتفاق افتاده‌اند، نمی‌توانید به خاطر بیاورید، ضروری است در اسرع وقت به انجام اقدامات درمانی لازم بپردازید، زیرا این وضعیت می‌تواند بسیار جدی و خطرناک باشد. در این شرایط، پزشک جهت تشخیص علت اصلی بروز ضعف حافظه، آزمایش‌های متعددی به عمل خواهد آورد:
الف. آزمون شناختی
ب. انجام ام‌آر‌آی
پ. انجام آنژیوگرافی مخ
 
2. ذات‌الریه
یکی دیگر از علائم سرطان ریه ، ذات‌الریه یا سینه ‌پهلو است. ذات‌الریه عبارت است از بروز عفونت در یک یا هر دو ریه. با این‌که عفونت‌هایی که می‌توانند به ذات‌الریه منجر شوند، معمولا در اثر باکتری یا ویروس ایجاد می‌شوند، بیماری‌های خطرناکی نیز هم‌چون سرطان ریه می‌توانند باعث بروز ذات‌الریه شوند؛ زیرا سلول‌های سرطانی باعث می‌شوند کیسه‌های هوایی دچار التهاب شوند. آن‌گاه کیسه‌های هوایی مملو از مایع می‌شوند، و همین مسئله تنفس را با مشکل مواجه می‌کند.

بنابراین، اگر فرد همراه با احساس تنگی نفس دچار درد قفسه‌ی سینه و هر یک از علائمی شد که در این مقاله ذکر شده‌اند، باید فورا به پزشک مراجعه کند، زیرا ممکن است دچار سرطان ریه شده باشد. درمان رایج ذات‌الریه‌ی ناشی از سرطان ریه انجام عمل جراحی و هم‌چنین شیمی‌درمانی است.
 

چگونه خطر ایجاد سرطان ریه را کاهش دهیم ؟


۱. دخانیات را ترک کنید.
اگر هنوز این کار را نکرده‌اید. اگر دود دخانیات را استنشاق می‌کنید، برخوردتان را با دود تنباکو حذف کنید.
 
۲. خانه‌تان را برای رادون تست کنید.
اگر مشکوک به وجود گاز رادون در خانه‌تان هستید، یک جعبه‌ی تست رادون خانگی بخرید که بتواند سطوح بالای رادون را در خانه‌تان شناسایی کند.
 
۳. در محل کار از مواد سرطان‌زا دوری کنید.
احتیاط کنید که در محل کار در مقابل مواد سمی از خودتان مراقبت کنید.
 
۴. سایر تغییرات سبک زندگی
شواهد قدرتمندی وجود دارد که نشان می‌دهد ورزش منظم می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه و سایر انواع سرطان را کاهش دهد. هم‌چنین رژیمی سرشار از فیبر را همراه با میوه‌ها و سبزیجات فراوان رعایت کنید. هم چنین شواهدی وجود دارد که برخی ز این سبزیجات می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند.
 
۵. غربالگری اولیه
رادیوگرافی قفسه سینه در تشخیص سرطان ریه در مراحل اولیه موثر نیست. با این وجود سی‌تی اسکن‌های دوز پایین می‌تواند مرگ‌ومیر ناشی از سرطان ریه را تا ۲۰٪ کاهش دهد.
 

عوامل خطرآفرین سرطان ریه


استعمال دخانیات :
بین سرطان سینه و سیگار کشیدن ارتباطی بسیار قوی وجود دارد، و حدود ۹۰٪ موارد سرطان سینه نتیجه‌ی استفاده از تنباکو هستند. هرچه سیگار بیش‌تری بکشید و هرچه مدت زمان بیش تری سیگاری باشید، خطر سرطان ریه افزایش می‌یابد. تصور می‌شود در میان سیگاری‌هایی که در روز یک یا دو پاکت سیگار می‌کشند، یکی از هر هفت نفر بر اثر ابتلا به سرطان ریه بمیرد.
 
استنشاق دود دخانیات :
لازم نیست خودتان سیگاری باشید که سلامت‌تان به خطر بیفتد. دود تنباکو حاوی مواد شیمیایی بسیاری است که سرطان‌زا تشخیص داده شده‌اند. هرچه بیش‌تر در معرض سیگارهای دود شده توسط دیگران قرار بگیرید، خطر آن افزایش می‌یابد.
 
آلودگی هوا :
تصور می‌شود تماس طولانی‌مدت با هوای به شدت آلوده می‌تواند خطر ایجاد سرطان ریه را مانند استنشاق دود دخانیات افزایش دهد.
 
الیاف آزبست و دیگر مواد شیمیایی :
استفاده از آزبست در بسیاری از کشورها محدود یا ممنوع شده است، اما در گذشته به شکل گسترده‌ای استفاده می‌شد. این مورد شامل قرار گرفتن در معرض مواد و ترکیبات شیمیایی خاصی نیز می‌شود که در مشاغل و صنایع بسیاری استفاده می‌شوند مانند آرسنیک، برلیوم، کادمیوم، زغال سنگ، سیلیکا، و نیکل.
 
گاز رادون :
یک گاز طبیعی رادیواکتیو محصول اورانیوم است. نامرئی و بدون بو است و می‌تواند همراه با خاک وارد خانه شود.
 
وراثت :
استعداد ژنتیک فردی ممکن است در ابتلا به سرطان ریه نقش داشته باشد. هم‌چنین افرادی که عضوی از خانواده‌شان مبتلا به سرطان ریه است، خطر ابتلایشان به این بیماری افزایش می‌یابد.
 
بیماری‌های ریوی :
بیماری‌های ریوی خاصی با خطر بیش‌تر ابتلا به سرطان ریه در ارتباط هستند، مانند بیماری انسداد ریوی مزمن و زخم ریه.
 
سن بالای ۶۵ سال :
تقریبا ۷۰٪ افرادی که مبتلا به سرطان ریه تشخصی داده می‌شوند بالای ۶۵ سال سن دارند، در حالی‌که کمتر از ۳٪ سرطان‌های ریه در افراد زیر ۴۵ سال رخ می‌دهد.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – اسما حسنی و امیررضا مصطفایی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.