ناراحتی های روحی پس از تعطیلات عید (بخش دوم)

بخشی از افسردگی پس از تعطیلات به خالی شدن دور و برتان از خانواده و دوستان و آشنایان تان برمی‌گردد. شما که در تعطیلات کنار عزیزان تان بودید پس از تعطیلات ناگهان خود را تنها یا در کنار کسانی می‌بینید که بخوبی نمی‌شناسید و دچار اندوه می‌شوید. راهکارهای ارائه شده در این مطلب به شما کمک می‌کند که راحت‌تر از پس افسردگی پس از تعطیلات برآیید.
پنجشنبه، 1 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ناراحتی های روحی پس از تعطیلات عید (بخش دوم)
برای تعطیلات آخر هفته برنامه‌ریزی کنید و باز هم کنار هم باشید و با این ترفند افسردگی را از خود دور کنید.
 

ناراحتی های روحی پس از تعطیلات عید

1- تصمیم‌های سال نو
اگر برای سال نو فهرستی از تصمیم‌ها و اهدافی دست‌نیافتنی ترتیب داده‌اید و اکنون با سپری شدن تعطیلات سال نو، خود را در برابر آنها و سختی‌های عملی کردن شان می‌بینید و نگران شده‌اید، خودتان را بیش از این آزار ندهید. به جای این کار، فهرست خواسته‌ها و اهداف تان را دوباره بررسی و این بار براساس توان و انرژی تان برنامه‌ریزی کنید. آن تصمیم‌هایی را که عملی کردن شان بسیار سخت است و شما را مضطرب می‌کند فعلا حذف کرده و به زمان دیگری که از حال و هوای تعطیلات بخوبی بیرون آمده‌اید موکول کنید.

این‌بار موقع برنامه‌ریزی، دقت کنید اهداف تان دست‌یافتنی و کاملا منطقی باشند. مثلا برای کم کردن وزن، ناگهان در مدت زمانی کوتاه به سایز دلخواه رسیدن شدنی نیست. اما اگر تصمیم بگیرید حداقل چند کیلو از وزن تان بکاهید می‌توان امید داشت که تصمیم درستی گرفته‌اید.
 
2- کنار جمعیت
بخشی از افسردگی پس از تعطیلات به خالی شدن دور و برتان از خانواده و دوستان و آشنایان تان برمی‌گردد. شما که در تعطیلات کنار عزیزان تان بودید پس از تعطیلات ناگهان خود را تنها یا در کنار کسانی می‌بینید که بخوبی نمی‌شناسید و دچار اندوه می‌شوید. اما می‌توانید با حفظ ارتباط تان با دوستان و اعضای خانواده روحیه خود را خوب نگه دارید. برای تعطیلات آخر هفته برنامه‌ریزی کنید و باز هم کنار هم باشید و با این ترفند افسردگی را از خود دور کنید.
 
3- فعالیت‌های جذاب
برای این‌که بتوانید هیجان مشابه سال نو را در وجود خود حفظ کنید، می‌توانید برای خود فعالیت‌های جالب ترتیب دهید. مثلا در یک کلاس آموزشی در زمینه فعالیت مورد علاقه‌تان ثبت‌نام کنید یا به ورزش محبوبتان بپردازید یا به سینما یا تماشای تئاتر بروید. می‌توانید از دوستان تان هم بخواهید که همراهی‌تان کنند. البته بهتر است نوع فعالیت انتخابی‌تان با بودجه‌تان سازگاری داشته باشد. با این روش می‌توانید حتی پس از پایان یافتن هیجان و شادی‌های مربوط به تعطیلات سال نو، همچنان از زندگی‌تان لذت ببرید.
 
4- انتخاب سالم
معمولا هنگام تعطیلات افراد به خوراک خود بدرستی توجه نمی‌کنند و به پرخوری می‌پردازند و احتمال این‌که وزن شان بالا برود بسیار زیاد است و اگر شما به این دلیل نگران هستید، خیلی ساده و راحت می‌توانید برنامه رژیم غذایی مناسب ترتیب داده و با ورزش منظم دوباره به وضع خوب سابق‌تان بازگردید. پس از تعطیلات سعی کنید غذاهایی مصرف کنید که هورمون سروتونین (هورمون سرخوشی و لذت) در بدن تان افزایش یابد. غذاهای حاوی تریپتوفان ـ مانند موز، محصولات لبنی، مرغ و نخودفرنگی ـ این خاصیت را دارند. بدون هیچ عذر و بهانه‌ای ورزش کنید. زیرا ورزش حال روحی‌تان را خوب می‌کند.
 
5- استفاده از فرصت به دست آمده
معمولا تعطیلات سال نو به دلیل برنامه‌های تفریحی و دید و بازدید باعث می‌شود شما به مشکلات زندگی‌تان کمتر فکر کنید، اما با تمام شدن این روزها، ممکن است دوباره به یاد مشکلات و احتمالا موضوعات ناراحت‌کننده‌ای که آزارتان داده است، بیفتید. به جای این‌که به دام افسردگی و غم و اندوه بیفتید از این فرصت استفاده کرده و از مشاوران حرفه‌ای برای حل مشکلات‌تان کمک بگیرید.

اگر از همین ابتدای سال به فکر حل مشکلات‌تان باشید به احتمال زیاد می‌توانید به نتیجه دلخواه تان برسید و از شر موارد ناراحت‌کننده راحت شوید. اگر هم مشکلات مالی یا بدهی دارید با برنامه‌ریزی صحیح به کنترل وضع مالی و پرداخت بدهی‌های تان بپردازید.
 
6- سال پیش‌رو
از همان اولین روز کاری در ذهن تان سال پیش‌رو را سالی پر از موفقیت و پرانرژی تصور کنید تا وجودتان از اضطراب آرام شده و گرفتار نگرانی و افسردگی پس از تعطیلات نشود. با خود تصور کنید در فصل‌های مختلف سال جدید می‌خواهید چه کارهایی انجام دهید و در ذهن خود برنامه‌ریزی کنید. این کار باعث می‌شود به زندگی و شروع دوباره کارها با شوق و اشتیاق نگاه کنید و افسردگی از شما دور بماند.

منبع: جام جم آنلاین


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.