شنبه، 8 آبان 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

کمال‌الدین جناب

کمال‌الدین جناب
دکتر کمال‌الدین جناب استاد و رئیس دانشکده علوم، معاون اتحادیه بین‌المللی ژئودزی و ژئوفیزیک در پاریس و عضو کمیته ملی پیکار با بی‌سوادی استان مرکزی است.
 
شناسنامه
 دوم مهر سال 1287 ه.ش  تولد
 شهریور سال 1385 ه.ش  درگذشت
 -  علت درگذشت
 -  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 -  دیگر نام ها
 دکتری تخصصی (PhD) فیزیک هسته‌ای  تحصیلات
 انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا  دانشگاه
 تحقیق، پژوهش  زمینه فعالیت
 -  سبک
 از سال 1316 ه.ش  سال های فعالیت
 تألیف کتاب و چندین مقاله علمی  آثار مهم
 دریافت مدال درجه اول علمی و انتخاب بعنوان چهره ماندگار  جایزه ها
 -  وبگاه رسمی
 -  همسر
 یک دختر ویک پسر  فرزندان
 پدر: میرسیدعلی جناب – مادر: سلطنت خانم دولتشاهی  والدین

زندگی نامه

تولد
دکتر کمال الدین جناب در سال ۱۲۸۷ ه.ش در شهر اصفهان در خانواده ای با اصالت به دنیا آمد. پدرش، میرسیدعلی جناب صاحب کتاب مهم «الاصفهان» و مادرش سلطنت خانم دولتشاهی دختر محمدحسین میرزا مؤیدالدوله (نوه طهماسب میرزا) بود. . از وی دو فرزند دختر و پسر که دارای تحصیلات عالی هستند به جای ماند.
 
درگذشت
کمال‌الدین جناب در روز شنبه ششم تیرماه ۱۳۸۵ ه.ش فوت کرد.

سمت و فعالیت ها

فعالیت های علمی
تحصیلات
او تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه گلبهار و تحصیلات متوسطه خود را زیر نظر ضیاءالدین جناب در دبیرستان صارمیه به پایان رساند. (۱۳۰۵ ه.ش) سپس یک سال به تدریس پرداخت و سپس به تهران رفت و در دارالمعلمین تهران زیر نظر محمود حسابی به مدت سه سال در رشته فیزیک تحصیل کرد ولی همزمان سرپرست آزمایشگاه‌های فیزیک و شیمی بود. وی پس از پایان دوره سربازی در سال ۱۳۱۲ ه.ش جهت ادامه تحصیل به فرانسه اعزام رفته و از دانشگاه نانسی نیز در زمان کوتاهی دانشنامهٔ فیزیک و ریاضی دریافت کرد و در دانشگاه سوربن، دوره لیسانس شیمی را نیز گذرانید و عازم آمریکا شد در آمریکا زیر نظر میلیکان فیزیک‌دان برجسته (که در سال ۱۹۲۳ به دریافت جایزه نوبل نائل آمد) ادامه تحصیل داد.
 
کمال‌الدین جناب

تدریس
پس از دریافت درجه دکترا در فیزیک هسته‌ای، به ایران برگشت و به عنوان دانشیار دانشکده علوم به تدریس فیزیک پرداخت (۱۳۱۶ ه.ش) و از همان زمان با ایجاد و تأسیس آزمایشگاه فیزیک اتمی به پژوهش در فیزیک هسته‌ای و تربیت کارشناس اتمی مبادرت ورزید. وی به عنوان نماینده ایران در اولین کنفرانس بین‌المللی اتم برای صلح شرکت نمود.
 
فعالیت های فرهنگی
دکتر کمال‌الدین جناب حدود پنجاه سال به کارهای مهم علمی، پژوهشی و فرهنگی پرداخت. اما محور اصلی تمام فعالیت‌های وی تدریس در دانشکده علوم و دانشسرای عالی و سایر مراکز علمی کشور بود.

کمال‌الدین جناب اولین ایرانی بود که دکترا فیزیک هسته‌ای گرفت و برای پیشرفت این دانش در ایران تلاش فراوانی کرد. در دولت ملی دکتر مصدق وقتی دکتر محمود حسابی وزیر فرهنگ بود، دکتر جناب را به معاونت برگزید.

ریاست سازمان تربیت بدنی، ریاست دانشکده علوم، عضو مؤثر انجمنهای علمی و بین‌المللی، عضو انجمن فیزیک‌دانان آمریکا، عضو فرهنگستان واژه گزینی، مدیر کل دبیرخانه دانشگاه از جمله مسوولیت‌های او بود. کتابها و مقالات زیادی را به رشته تحریر درآورد که درمجلات معتبر جهان به چاپ رسیده‌است. کتابهای «فیزیک جدید»، «تحقیقات علمی در فیزیک اتمی»، «مکانیک مایعات»، «مکانیک نقاط مادی» از جمله تألیفات اوست. در سال ۱۳۳۳ هه.ش به دلیل اعتراض به قرارداد کنسرسیوم نفت از دانشگاه برکنار شد، اما پس از مدتی با احترام بیشتر در استقبال بی سابقهٔ دانشجویان به دانشگاه بازگشت. دکتر کمال الدین جناب، به زبان های انگلیسی، فرانسه، عربی و آلمانی آشنایی کامل داشت.

از دیگر فعالیت‌های سید علی جناب می‌توان به تأسیس و اداره یکی از اولین مدارس اصفهان بنام گلبهار اشاره کرد. این مدارس با همین نام ابتدا در نقاط مختلف اصفهان تأسیس شد و سپس هر یک با نام‌های جدید، فعالیت خود را ادامه دادند. از تربیت یافتگان میرسیدعلی جناب، ضیاءالدین جناب بود که وقتی به کمال رشد رسید و درکسب علوم زمان متبحر گردید ریاست دبیرستان صارمیه را بر عهده گرفت و منشأ خدمات بسیار ارزشمندی در اصفهان شد. از این دبیرستان شخصیت‌های والا مقامی همچون پروفسور تقی فاطمی و استاد جلال‌الدین همائی فارغ‌التحصیل شدند.

جوایز و افتخارات

از افتخارات این استاد فقید، دریافت مدال درجه اول علمی از وزارت معارف و معرفی شدن به عنوان چهره ماندگار عرصه فیزیک در سال ۱۳۸۳ ه.ش است.

آثار

آثار «فیزیک جدید»، «تحقیقات علمی در فیزیک اتمی»، «مکانیک مایعات»، «مکانیک نقاط مادی» از جمله تألیفات استاد ارجمند، کمال‌الدین جناب، است. کتاب «مکانیک فیزیک» از کتاب‌های منتشرشده توسط او است که نیم‌ًقرن در دانشکده علوم دانشگاه تهران تدریس می‌شد.

در نگاه دیگران

فیلم
در مرداد ماه سال 1385 ه.ش فیلمی از زندگی او ساخته شد که از تلویزیون سراسری پخش گردید.

منابع:
1. ویکی پدیا
2. دانشگاه تهران
3. ویستا


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.