پنجشنبه، 29 ارديبهشت 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

عثمان محمد پرست

عثمان محمد پرست
عثمان محمدپرست معروف به عثمان خوافی از استادان دوتار نوازی خراسان بود.
 
شناسنامه
 سال 1307 ه.ش   تولد
 29 اردیبهشت سال 1401 ه.ش  درگذشت
 عفونت ریه  علت درگذشت
 خواف  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 سنی  مذهب
عثمان خوافی  دیگر نام ها
 موسیقی  زمینه فعالیت
 اجرای ترانه «نوایی نوایی»  آثار مهم
 6 پسر و سه دختر  فرزندان

زندگی نامه

تولد
عثمان محمدپرست در سال ۱۳۰۷ ه.ش در شهر خواف از توابع خراسان رضوی زاده شد. وی از طایفه "بای" بود که طایفه‌ای دامدار و چادرنشین هستند. عثمان محمد پرست، شش پسر و سه دختر دارد.
 
درگذشت
وی در سال‌های اخیر چندین بار در بیمارستان بستری شده بودند و طی روزهای اخیر به دلیل عفونت ریه و تشدید آن به بیمارستان رفته بود که پس از دو روز بستری، صبح ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ ه.ش در بیمارستان ۲۲ بهمن خواف در سن ۹۴ سالگی درگذشت.
 
عثمان محمد پرست

سمت و فعالیت ها

فعالیت های هنری
او از سن ۱۰ سالگی با دوتار مأنوس بوده است. پدر وی با نوازندگی مخالف بود. اما پس از آنکه دید عثمان درباره محمد شعر می‌گوید و می‌نوازد نظرش تغییر کرد. عثمان درباره موسیقی خود می‌گوید زمانی که ۱۳ سال سن داشته با دوتا شروع کرده و شب و روز با اشتیاق تمام به تمرینی پرداخته است هیچ استادی نداشته و به صورت تجربی و با گوش دادن به آهنگ های مختلف خراسانی توانست بر این حرفه مسلط شود و حالا به یکی از چهره های سرشناس کشور تبدیل گردد. او می‌گوید که توتان از آلات موسیقی سنتی تربت جام و خراسان است و بیشتر آهنگ های فارسی و محلی می باشد.
 
عثمان محمد پرست

عثمان محمدپرست، در خصوص منشأ دوتار نوازی می‌گفت: “خاستگاه دوتار، سه شهر خواف، تایباد و تربت جام است که بیشتر آهنگ‌های فارسی و محلی می‌پردازند و بعد از آن هم در قوچان، شیروان و بجنورد “دوتار” رایج است که با آن آهنگ‌های کردی و ترکی می‌زدند، از آنجا هم به ترکمن‌ها در گنبد کاووس رسید که با دوتار، آهنگ‌های ترکمنی می‌نواختند. عثمان محمدپرست آثار مطرح و معروفی دارد که از چاوشی و سرحدی گرفته تا دیگر مقام‌های این دیار، اجراهای گوناگونی را درعین وحدت آفریده‌ بود.

آثار

عثمان محمد پرست آثار مطرح و معروفی دارد که از چاوشی و سرحدی گرفته تا دیگر مقام‌های این دیار، اجراهای گوناگونی را درعین وحدت آفریده‌است. وی در چند فیلم از جمله گفت زیرسلطه من آیید محصول سال ۱۳۶۲ ه.ش به نویسندگی و کارگردانی داریوش ارجمند نیز به ایفای نقش پرداخته‌ است. او اولین کسی بود که در سال ۱۳۵۳ ه.ش ترانه «نوایی نوایی» را اجرا کرد. این نوازنده دوتار از موسسان موسسه خیریه مدرسه سازان استبا همت و نوازندگی های او  737 مدرسه تا کنون در ایران از سوی این مؤسسه خیریه ساخته شده است.
 
عثمان محمد پرست

جوایز و افتخارات

 ۸ شهریور ۱۳۹۶ ه.ش، نخستین کاشی ماندگار خراسان‌رضوی در راستای حفظ میراث ناملموس کشور از سوی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی خراسان‌ رضوی بر سر در منزل عثمان محمد پرست نصب شد. استاد عثمان محمدپرست از اساتید موسیقی نواحی است که مدرک درجه یک هنری دارد و از سال 1392 ه.ش عضو مؤسسه هنرمندان پیشکسوت است. در ۱۳ تیر ۱۳۹۱ ه.ش در مراسم نکوداشت عثمان محمدپرست، با حضور هنرمندانی همچون محمود دولت‌آبادی از سردیس عثمان محمدپرست خوافی رونمایی شد. آبان ۱۳۹۸  ه.ش تندیس عثمان محمد پرست در مجتمع فرهنگی هنری مدرس شهر خواف رونمایی شد. در ادامه این مراسم از خالق اثر نوایی با حضور جمع کثیری از مردم و هنرمندان خوافی و تایبادی تقدیر شد.
 
عثمان محمد پرست

اندیشه / نظرات

ما 2500 سال سابقه فرهنگی داریم در حالی که امریکا 250 سال سابقه دارد. امریکا نه فرهنگ و نه سرمایه اش از ما بیشتر نیست. اما ما باید بیش از این ها قدر داشته هایمان را بدانیم.
بیشتر از شعرهای عبدالرحمان جامی استفاده می کنم که در وصف پیامبر (صلی الله علیه و آله) و در وصف حضرت رضا (علیه السلام) سروده است. شعر «نوایی نوایی» از طبیب اصفهانی است و من نخستین کسی بودم که این شعر را در سال 1342 ه.ش با ملودی که خودم ساخته بودم، اجرا کردم.

عثمان برای بیان دردهای منطقه خود و همچنین برای نشان دادن تاثیر خود بر اوضاع خواف، دو بیت سروده است که در پایین این دو بیت را می خوانید.
ای خواف شگفت روزگاری داری  / درد و غم و رنج بی شماری داری
محروم ، بدون غمگساری اما / عثمان دوتار بی قراری داری

منابع:
1. ویکی پدیا
2. همشهری آنلاین
3. خبرگزاری تسنیم
4. مؤسسه هنرمندان پیشکسوت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.