محوطه خطا (THE BLIND SIDE)

شنبه، 27 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
 محوطه خطا (THE BLIND SIDE)

درام/ ورزشي
[خود را تسليم ياس نکنيد؛ او سر قول خود نمي ماند.]
کارگردان: جان لي هنکاک. بازيگران: ساندرا بولاک (لي آن توئي)، تيم مک گراو(شون توئي)، کوئينتين آرون(مايکل اوهر)، لي لي کالينز(کالينزتوئي). 126دقيقه. درجه ي نمايشي:PG-13.
محوطه ي خطا روايتگر يک داستان زيبا و انساني درباره ي خانوده ي سفيد پوستي است که يک نوجوان سياهپوست بي خانمان را زير بال و پر خود مي گيرند و به وي کمک مي کنند تا روياهاي خودش را جامه عمل بپوشاند. در مجموعه اي از صحنه هاي بازگشت به گذشته اين نوجوان را مي بينيم که در خانه با چه مشکلاتي روبرو است: مادر معتاد به مواد مخدر و پدري که معمولا در بيرون خانه است. اما در يک شب زمستاني، سرنوشت اين نوجوان براي هميشه عوض مي شود. او که در ابتدا به چيزي جز سقفي بر بالاي سر و غذايي براي خوردن نمي انديشيد به محض حل شدن اين مشکلات، چشمان خود را به دنياي اطرافش مي گشايد و کشف مي کند که توان رسيدن به آرزوهاي بزرگ را دارد.
فيلم محوطه ي خطا داستان زندگي واقعي مايکل اوهر، ستاره ي فوتبال آمريکايي و بازيکن برجسته ي تيم «کلاغ هاي بالتيمور»است. ساندرا بولاک در فيلم محوطه ي خطا در نقش «لي آن توئي» ظاهر مي شود. اين زن جنوبي ثروتمند، مادر با هوش، سرشار از انرژي و فوق العاده با اعتماد به نفسي است که مايکل نوجوان را تحت حمايت خود مي گيرد. شوهر و دو فرزند «لي آن» نيز در کنار وي يار و يارو عضو جديد خانواده، مايکل، هستند. مايکل به همان مدرسه ي خصوصي اي فرستاده مي شود که بچه هاي «لي آن» در آن تحصيل مي کنند. قد و بالاي مناسب مايکل بلافاصله توجه مربي تيم فوتبال مدرسه را جلب مي کند.آنها تشخيص ميدهند که اين نوجوان مي تواند به يک فوتباليست خوب وحرفه اي مبدل شود و...
فيلم دربردارنده ي يک رابطه ي محکم و جاندار بين کاراکترهاي مادر (بولاک) و فرزند خوانده (آرون) است. بولاک برخلاف کار قبلي اش (همه چيز درباره ي استيو) اين بار يکي از قوي ترين نقش آفريني هاي خود را به انجام رسانده است.آرون نيز با وجودي که هيچ تجربه اي در کار بازيگري ندارد، توانسته معصوميت وآسيب پذيري کاراکتر مايکل را به زيبايي تجسم ببخشد. در واقع محوطه ي خطا فيلم ساندرا بولاک است. او نقش لي آن را با چنان مهارت و استادي بازي کرده که تماشاگر موقع تماشاي فيلم، بولاک ستاره را کاملا از ياد مي برد و فقط يک زن سفيدپوست جنوبي عاشق زندگي را بر پرده ي سينما مي بيند.
کارگردان فيلم، جان لي هنکاک، هفت سال پيش فيلمي را ارائه کرد تحت عنوان بازيکن تازه کار که داستان واقعي آن درباره ي يک قهرمان ورزش بيسبال بود. هنکاک در فيلم تازه ي خود همان پيام قديمي را مي دهد: براي عملي کردن روياهايتان دست به کار شويد.محوطه ي خطا مثل بازيکن تازه کار از ورزش به عنوان استعاره اي براي پرداختن به زندگي سود مي جويد.
اما محوطه ي خطا جداي از جذابيت هايي که براي تماشاگران عام سينما دارد، براي تماشاگران خاص، يعني دوستداران حرفه اي مسابقات ليگ فوتبال آمريکايي(NFL)، نيز جذابيت هاي ويژه اي دارد. فيلم آکنده از اطلاعات و اشارات گوناگون درباره ي ورزش فوتبال آمريکايي است و از همه مهمتر گروهي از چهره هاي اسطوره اي اين ورزش و به ويژه مربيان سرشناس فوتبال آمريکايي، در فيلم حضور دارند.
محوطه ي خطا داستاني را دستمايه ي خود قرار داده که شباهت فراواني به داستان هاي سبک قديم دارد، همان داستان هايي که فرانک کاپرا در تبديل کردن آنها به فيلم استاد بود. در اين نوع داستان ها اميد به آينده و تحقق آرزوهاي بزرگ، پررنگ تر از هر چيز ديگري است و بدبيني و کلبي مسلکي هيچ جايي ندارد. فيلم با وجودي که اندکي طولاني است و ضرباهنگ اش کند به نظر مي رسد، اما هرگز به ورطه ي خستگي و ملال نمي افتد، به ويژه آنکه فيلمساز موفق شده مايه هايي از طنز را در فيلم خود بگنجاند.
منبع: دنياي تصوير- ش 188



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.