حضور گلشیفته فراهانی در هالیوود

اين بازيگر، نخستين بازيگر زن ايراني است كه بعد از انقلاب اسلامي در يك فيلم هاليوودي ظاهر شده است. فراهاني در اين باره به ديلي نيوز گفت: «من به خاطر اين فيلم دردسرهاي زيادي كشيده‌ام. پاسپورت مرا گرفتند و بارها از من بازجويي كردند، اما در پايان قاضي گفت كه ما بايد فيلم را ببينيم و بعد تصميم بگيريم كه با تو چه كار كنيم.» فراهاني گفته است كه با اينكه پاسپورت او را پس داده‌اند اما نمي‌داند بعد از بازگشت به ايران چه بر سر او مي‌آيد. وي در اين گفتگو افزوده است كه: «من عاشق ايران‌ام. ...
پنجشنبه، 25 مهر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حضور گلشیفته فراهانی در هالیوود
حضور گلشیفته فراهانی در هالیوود

انتشار عكسها و فيلمهايي از حضور گلشيفته فراهاني در مراسم افتتاحيه فيلم مجموعه دروغها ،دوباره نام اين بازيگررا برسر زبان انداخت و كنجكاويهايي را درزمينه وضعيت حضور اين بازيگررا در سينماي ايران در ميان اذهان به وجود آورد.
چندي پيش بود كه با انتشار خبر حضور گلشيفته فراهاني در فيلم جديد رايدلي اسكات، اخبار ضد ونقيضي از وضعيت اين بازيگر منتشر شد ابتدا خبر ممنوع الخروج بودن وی منتشر شد سپس رسانه رسمي صدا و سيما اين خبررا تكذيب كرد پس از آن يك مقام مسئول در وزارت ارشاد عنوان كرد كه اين ممنوع الخروج بودن از سوي وزارت ارشاد نبوده است. بعدها وزير ارشاد در نشستي خبري عنوان كرد كه ما مسئول ممنوع الخروج كردن افراد نيستيم و پس از آن در گفت وگويي باايلنا، وجود چنين اخباري را زاييده ذهن ژورناليستها دانست.
مدير كل اداره نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي در گفت وگويي عنوان كرده بود: گلشيفته فرهاني از ابتدا به ما اطمينان داده بود كه بازي اش درفيلم رايدلي اسكات مغاير با ارزشهاي جامعه مانيست. محمود اربابي در اين گفت وگو افزوده بود :خانم فراهاني بعد از بازگشتش به ايران ،پيش من آمدند و از نظر ما او مشكلي ندارد. وي درادامه اين گفت وگو كه آن را ماهنامه فيلم در جديدترين شماره اش منتشركرده تاكيد كرده بود: هنرمندان سينماي ايران براي حضور در آثار بين المللي بايد منافع ملي و ارزشهاي اعتقادي و حقوق شهروندي را رعايت كنند. اربابي در پاسخ به سوالي كه واكنشها درباره اين موضوع چگونه بوده است گفت :ببينيد بعضيها مثل شما مي آيند و با هم بحث منطقي مي كنيم و ممكن است در مواردي اختلاف نظر داشته باشيم. اما برخي مثل فيلمهاي وسترن ،جلوي دفتر كلانتر جمع مي شوند و بدون اينكه از قضيه اطلاع داشته باشند تقاضاي مجازات مي كنند.برخي هم فكر مي كنند كه مانع اصلي رشد و ترقي سينماي ايران بنده هستم .
گلشیفته فراهانی در مصاحبه ای با روزنامه ديلي نيوز از بازگشت خود به ايران ابراز نگرانی کرد. به نوشته ديلي نيوز اين بازيگر، نخستين بازيگر زن ايراني است كه بعد از انقلاب اسلامي در يك فيلم هاليوودي ظاهر شده است. فراهاني در اين باره به ديلي نيوز گفت: «من به خاطر اين فيلم دردسرهاي زيادي كشيده‌ام. پاسپورت مرا گرفتند و بارها از من بازجويي كردند، اما در پايان قاضي گفت كه ما بايد فيلم را ببينيم و بعد تصميم بگيريم كه با تو چه كار كنيم.» فراهاني گفته است كه با اينكه پاسپورت او را پس داده‌اند اما نمي‌داند بعد از بازگشت به ايران چه بر سر او مي‌آيد. وي در اين گفتگو افزوده است كه: «من عاشق ايران‌ام. خانواده‌ام آنجا هستند اما الان اگر آنها بخواهند مرا ببينند بايد كشور را ترك كنند .»  فراهاني همچنين در گفتگو با ديلي نيوز اعلام كرده است كه قصد دارد در آمريكا بماند. وي گفته است : من فرصت تست بازيگري را براي فيلم شاهزاده فارسي از دست دادم و حاضر نيستم بار ديگر اين كار تكرار شود.»
گلشیفته فراهانی به تلاش مجری صدای آمریکا برای کمک در ارائه برداشت های جهت دار پاسخ منفی می دهد.
 او که هم اکنون در آمریکا به سر می برد در برنامه ای که در خصوص اکران فیلم « مجموعه دروغ ها» در صدای آمریکا انجام شد حاضر به مصاحبه با این رسانه آمریکایی نشد.
در این برنامه ناطقی کارشناس برنامه با اشاره به حرکت این بازیگر با بیان اینکه وی اگر با حجاب ظاهر می‌شد، كار دشوارتری انجام می‌داد و بيشتر جلب توجه می‌كرد! اعلام کرد: پيش‌تر در گفتگویی با خانم شيرين عبادی نيز همين مفهوم را از او شنيده است.
مجری برنامه هم که سعی داشت جهت گیری برنامه را به سمت خاصی سوق دهد در واکنش به عدم تمایل فراهانی به مصاحبه با صدای آمریکا گفت: گفتگو با صداي آمريكا به مراتب خطرناك‌تر و جسورانه‌تر از حضور بدون حجاب در فرش قرمز نيويورك است!
 
روزنامه کیهان نیز مطلبی نوشت و از مافیای هالیوود گفت. کیهان: مافياي هالیوود كه پيش از اين ادعا مي كرد سفر «گلشیفته فراهانی» به خارج با ممانعت مواجه شده، بهانه اين سفر را اكران فيلم آمريكايي «مجموعه دروغ ها» با بازي مشترك اين بازيگر ايراني و دي كاپريو بازيگر آمريكايي در نيويورك عنوان كرده بود. اما پس از انجام سفر وی، مافياي سينمايي مرتبط با طرف آمريكايي نامبرده را وادار كرد با چهره اي مكشفه و لباس نامناسب در مقابل دوربين عكاسان قرار گيرد و بلافاصله تصاوير آن روي سايت ها منتشر شود. و اين در حالي بود كه فراهانی، در فيلم ياد شده با حفظ حجاب، نقش يك زن افغاني را بازي كرده بود! و ادعا مي كرد شئونات اسلامي را رعايت مي كند.
زمينه چيني براي ايفاي نقش هنرمندان و نويسندگان و روشنفكران ايراني در پروژه هاي شبيخون فرهنگي به بهانه شهرت، شيوه اي است كه از چند سال پيش در دستور كار محافل غربي قرار گرفته و به عنوان مثال از اين طريق سعي مي شود قبح بدحجابي و بي حجابي شكسته شود.
و ادامه می دهد: دو هفته پيش اسكارلت يوهانسن بازيگر معروف هاليوودي در گفت وگو با تايمز ضمن پوچ خواندن هاليوود و انتقاد از نگاه ابزاري آن به زنان بازيگر گفته بود: هاليوود از جواني زنان بازيگر استفاده مي كند اما وقتي آنها پا به سن مي گذارند، به آنها مي گويد آه! دوران شكوفايي شما به سر آمده و ديگر فاقد جذابيت هاي جنسي هستيد و نمي توانيد سمبل باشيد! اين اقدام آنها باعث افسردگي بازيگران زن مي شود.
در نمونه اي ديگر از اين روند ماه گذشته، سايت هاي ويژه سينما، یک زن بازيگر بدسابقه و مبتذل سينماي قبل از انقلاب را در نيمكت پاركي يافتند كه با سرووضعي ژوليده از بي توجهي مشوقان و سينماگران و مطبوعاتي هاي سابق نسبت به خود شكايت مي كرد و از بي خانماني و بي سرپناهي دچار افسردگي و اعتياد شده بود.
از سوی دیگر پس از حواشي به وجود آمده در رابطه با حضور گلشيفته فراهاني در يک فيلم هاليوودي، يک روز بعد از اکران اين فيلم، محمدمهدي عسگرپور مديرعامل خانه سينما در اظهاراتي صريح به نقد چگونگي حضور عوامل سينماي ايران در پروژه هاي خارجي پرداخت و در گفت وگويي با ايسنا حضور بين المللي عوامل سينماي ايران را اقدام مبارکي دانست و آن را نشان از رسيدن سينماي ايران به نقطه يي که مقبوليت هاي مختلف پيدا مي کند، برشمرد. او در ادامه گفت؛ «اين پل هاي ارتباطي هر چقدر برقرار شود به نفع مجموعه سينماي ايران است؛ اما نکته يي که از طرف دست اندرکاران سينما بايد به آن دقت شود، اين است که اگر مايلند زير چتر سينماي ايران زندگي کنند و حضور داشته باشند و بر آن اصرار هم دارند، پس مقتضيات آن را هم در نظر داشته باشند. سينماي دنيا ـ به ويژه هاليوود ـ بي رحمي هاي خودش را دارد که اين براي دست اندرکاران خودش هم هست و خود آنها هم مي دانند تاريخ مصرف مشخصي براي سينما دارند.» مديرعامل فعلي خانه سينما با بيان اينکه گاهي اوقات ممکن است تعبير ما از حضور دوستان مان در جاهاي مختلف دنيا متفاوت باشد، اعلام کرد؛ «ممکن است کسي فکر کند حضور همکارش در پروژه يي، مانند يک اتفاق خيلي عجيب تاريخي است که انگار تکرار نخواهد شد. در صورتي که اين گونه نيست و بعضي وقت ها اين حضورها بايد در يک پلان کلي تر ديده شود. به طور مثال وقتي بحث هاليوود مطرح مي شود، ما بايد ببينيم هاليوود با بازيگران خودش در طول سال ها چگونه رفتار کرده که با يک نفر از يک طرف ديگر دنيا، مانند ايران بخواهد رفتار کند.»عسگرپور موضوع حضور عوامل سينماي ايران در سينماي دنيا را موضوع نوظهوري دانست و با بيان اينکه هنوز قانون مدوني براي اين همکاري وجود ندارد، گفت؛ «اساساً فيلم هاي ما از طريق بعضي از کارگردانان به دنيا معرفي شدند و اخيراً هم حضور بعضي از بازيگران و عوامل ديگر مطرح است که اين از نظر من اشکال نيست و حق طبيعي يک فرد است که کجا کار و زندگي کند و از طرف ديگر باعث خوشحالي مجموعه سينماي ايران مي تواند باشد که اين سينما در حال رسيدن به نقطه يي است که در دنيا معروف و شناخته مي شود. بايد تکليف خودمان براي خودمان مشخص باشد، که چقدر مايليم زير چتر سينماي ايران باشيم و اگر مايليم حتماً بايد مقتضيات آن را درک و رعايت کنيم . احترام به قوانين و فرهنگ عمومي كشورمان جزو مسائلي است كه در زير چتر سينما ‌بودن از ملزومات آن است، مگر اين‌كه كسي مايل نباشد ديگر زير اين چتر حضور داشته باشد كه آن هم بحث ديگري است.»
فيلم «مجموعه دروغ‌ها» به كارگرداني «ريدلي اسكات» و نقش‌آفريني «لئوناردو دي‌كاپريو» و «راسل كرو» روز يكشنبه در مركز لينكولن نيويورك براي اولين‌بار اكران شد.
گلشیفته فراهانی در فيلم «مجموعه دروغ‌ها» نقش پرستاري به‌نام «عايشه» را در مقابل «لئوناردو دي‌كاپريو» بازي مي‌كند.
«دي‌کاپريو» نیز نقش «راجر فريس»، مامور سازمان اطلاعات جاسوسي آمريكا که به اردن فرستاده مي‌شود و «راسل کرو» نقش «اد هافمن» که با «فريس» همکاري مي‌کند، را بازي كرده‌اند.  
فيلم «مجموعه دروغ‌ها» علاوه بر آمريكا،  استراليا، كانادا، ونزوئلا، روسيه، كره‌جنوبي، مصر و لهستان به‌روي پرده خواهد رفت. برنامه‌ي اكران اين فيلم در ماه نوامبر نيز با نمايش در كشورهاي اسپانيا، فرانسه، سوئد، بلژيك، آلمان، يونان، اتريش و چندين كشور ديگر ادامه خواهد يافت.  
لازم به ذکر است که اين فيلم در شصت‌وپنجمين جشنواره فيلم ونيز در بخش خارج از مسابقه حضور داشت و براي مراسم اختتاميه‌ دومين جشنواره فيلم خاورميانه در ابوظبي امارات نيز انتخاب شده است.
 

منابع: ایلنا/ کیهان/ سینمای ما/ فیلم نیوز


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.