گفتگو با عصام العماد ( وهابي اي که به مذهب تشيع گرويده است )

دکتر عصام العماد که يمني الاصل و 39 ساله است و تحصيلات خود را در دانشگاه هاي عربستان گذرانده و روزي خود در زمره پيروان وهابيت بوده و امروز به عنوان يک شيعه شناس در ايران به تدريس و تاليف مشغول است ، در گفتگويي تفصيلي با خبرنگار فقه و حقوق خبرگزاري دانشجويان ايران ( ايسنا ) اظهار داشت : صدور فتواي تکفيري 38 نفر از علماي وهابي عربستان چيز غريب و جديدي نيست...
شنبه، 21 آذر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گفتگو با  عصام العماد ( وهابي اي که به مذهب تشيع گرويده است )
 
دکتر عصام العماد ، شيعه شناس ، متخصص در علم رجال و حديث و تاريخ ، مدرس مجمع جهاني اهل بيت عليهم السلام و فارغ التحصيل دانشگاه محمد ابن سعود مذاهب عربستان سعودي است . وي که خود زماني پيرو وهابيت بوده و به مذهب تشيع گرويده است ، در گفتگوي تفصيلي به تشريح شکل گيري فرقه وهابيت و افشاي ماهيت آن پرداخته است . وي با بيان اينکه مبناي فقهي وهابيون بسيار مصلحتي است ، گفت که نگاه فرقه وهابيت فقط در مورد قبور است و انفجار قبوري که در دنيا صورت مي گيرد ناشي از اين تفکر است .
العماد ، بزرگ ترين مشکل دنياي اسلام را حرکت وهابيت دانست و با بيان اينکه وهابيون به مقوله اي به نام « تقريب مذاهب » اصلاً اعتقادي ندارند ، پيشنهاد داد که علماي شيعه و سني در مقابل صدور فتاوي تکفيري وهابيون بيانيه اي مشترک صادر کنند .
وي با اشاره به اينکه فتواي وهابيون ناشي از تاثيرات عناصر اسرائيلي در ميان آنان است ، آن را در راستاي متوقف کردن حرکت حزب الله لبنان و اخوان المسلمين دانست .
دکتر عصام العماد که يمني الاصل و 39 ساله است و تحصيلات خود را در دانشگاه هاي عربستان گذرانده و روزي خود در زمره پيروان وهابيت بوده و امروز به عنوان يک شيعه شناس در ايران به تدريس و تاليف مشغول است ، در گفتگويي تفصيلي با خبرنگار فقه و حقوق خبرگزاري دانشجويان ايران ( ايسنا ) اظهار داشت : صدور فتواي تکفيري 38 نفر از علماي وهابي عربستان چيز غريب و جديدي نيست ؛ چرا که وقتي ما به تاريخ وهابيت از بدو تاسيس آن نگاه مي کنيم ، مشاهده مي کنيم که وهابيت در بستر تکفير به وجود آمده و بر طبق آن رشد و حرکت کرده است .
وي گفت : گمان نمي کنم هيچ مذهبي همانند وهابيت در فضاي تکفيري تبلور يافته باشد و متاسفانه اين گونه تندروي آنان ناشي از جهل به معني تکفير و خصوصيات آن است .
العماد اظهار داشت : بنده از آن زمان که به ايران آمدم مشغول تاليف کتب و نقد روش وهابيت شدم که يک نمونه از مناظراتم با يکي از مفتي هاي کويت صورت گرفت و آن در مجموعه کتاب « الزلزال » چاپ شده است که به فارسي نيز ترجمه شده است .
موسس فرقه وهابيت اطلاع کاملي از علوم اسلامي چون منطق و اصول و لغت نداشته است .
وي ادامه داد : شيخ محمد عبدالوهاب موسس مذهب وهابيت است و فردي است که در خانواده ي علمي رشد و در نزد پدر و برادر خود تحصيل کرده است و ليکن متاسفانه انحرافات بزرگ فکري داشته است .
معتقدم شيخ عبداالوهاب با دو مشکل بسيار بزرگ دست و پنجه نرم مي کرد که البته اين دو مشکل را از مطالعات مکرر کتاب وي ، کشف کرده ام . مشکل اول وي کمبود علم بوده است . او اطلاع کاملي از علوم اسلامي چون منطق و اصول و لغت و ... نداشته است .
وي گفت : شيخ محمد عبدالوهاب هرگز نتوانسته است تحصيلي کامل و جامع از علوم ، در يک دانشگاه معتبر داشته باشد و هرگز نتوانسته به شکلي ملازم نزد شخصيتي علمي تلمذ کند .
عصام العماد افزود : متاسفانه شيخ محمد عبدالوهاب قبل از اينکه تحصيلات خود را به طور کامل تکميل کند ، عهده دار امر تبليغ دين شد ؛ اين در حالي بود که وي داراي روحيه ي تندرويي بود .
مشکل اساسي و بزرگ موسس وهابيت انحراف سلوکي نبوده بلکه مشکل فکري بوده است .
وي مشکل دوم شيخ محمد الوهاب را انحراف فکري و عقيدتي برشمرد و عنوان کرد : مشکل اساسي و بزرگ وي ، مشکل فکري بوده است که نمونه چنين مساله اي در ميان خوارج در زمان امام علي (ع) وجود داشته است .
عبدالوهاب علاوه بر شيعه ، اهل تسنن معتدل را نيز مورد هجمه قرار داد .
وي اضافه کرد : از بدو ظهور شيخ محمد عبدالوهاب ما شاهد افکار خطرناکي از وي بوديم که متاسفانه وي فقط بر ضد شيعه عمل نکرد بلکه تمام اهل تسنن مخلص و معتدل را نيز مورد هجمه فتوايي خود قرار داد .
عصام العماد گفت : شيخ محمد عبدالوهاب معناي حقيقي و ضوابط اصلي تکفير را پي نبرده بود ؛ بنابراين جمع کثيري از مسلمان شيعه و سني را داخل در دايره شرک و تکفير نمود و اين همان خطر بزرگ است . وي هر کس که تابع افکارش نبود را ضد توحيد مي انگاشت .
وي ادامه داد : اين شخصيت با فکر شخصي خود قواعدي را در زمينه ي توحيد تدوين کرده بود و هر کسي را با اين چهارچوب مخالفت يا نقد مي کرد ، کافر مي شمرد و بر اين اساس مشاهده مي کنيم بزرگان علمي عالم اسلام را رد کرده است ؛ مثلاً کتاب توحيد زمخشري ، تفسير آيات توحيد امام فخررازي و امام ابوحامد غزالي ، طبرسي و عسقلاني ، ثعلبي و حتي طبري که از علماي بزرگ اهل سنت است ، در نظر شيخ محمد عبدالوهاب مصداق کتب مضله است و نويسنده آن کتاب ، کافر است .
اين محقق تاريخ اسلام خاطر نشان کرد : شيخ محمد عبدالوهاب يک نوع حساسيتي در مساله توحيد داشت و درصدد بود با فکر خودش اين مساله را حل کند غافل از اينکه کميتش در اين زمينه لنگ بود و او با کارش نه فقط مشکل در عربستان ، بلکه در تمام جوامع اسلامي از اندلس تا ايران و پاکستان و در ميان تمام فرق اعم از اشعري ، معتزله ، سلفيه و شيعه و ... ايجاد کرد .وي باعث شد جنبش هاي بزرگ اسلامي به چند دستگي مبدل شوند و از حرکت باز ايستد .
موسس وهابيت مي خواست توحيد ساختگي خويش را بر ديگران تحميل کند .
عصام العماد تاکيد کرد : بنده درصدد اين نيستم که نيت شيخ محمدالوهاب را در اين کار بيابم ؛ چرا که نيت ، امري دروني و فقط خداوند متعال از آن مطلع است . آنچه براي من مسلم است ، اين است که شيخ با عملکردش مي خواست توحيد ساختگي خويش را بر ديگران تحميل کند، بدون اينکه درک جامعي از آن داشته باشد . او به قدري تعصب داشت که در نامه هاي خويش به ديگران ، آنان را مشرک خطاب مي کرد و مي گفت ( من محمد عبدالوهاب الي المشرکين ) وي معتقد بود جان و مال و زنان مخالفش براي طرفدارانش مباح است .
وي ادامه داد : حتي شيخ سليمان عبدالوهاب برادر شيخ محمد عبدالوهاب نيز به مقابله با اوپرداخت و روزي به او گفته بود : « تو هرگز کتاب هايي را که خوانده اي به درستي درک نکرده اي » .
وي تاکيد کرد : بسياري از مسايلي را که شيخ محمدالوهاب متعرض آن شده است ، به قدري تند است که بسياري معتقدند : « ابن تيميه » که او هم يکي از شخصيت هاي افراطي در تاريخ بوده است ، از وي معتدل تر بوده است ؛ چرا که در باب بدعت ، کثيري از امور هستند که شيخ محمد عبدالوهاب آن را داخل در شرک دانسته ، ولي « ابن تيميه » چنين نکرده است .
دکتر عصام العماد ، فتواي تکفيري 38 تن از علماي وهابي را متاثر از فتاواي شيخ محمد عبدالوهاب عنوان و اضافه کرد : تا زماني که راه حلي براي اين معضل نيابيم ، مشکل جهان اسلام حل نخواهد شد .
بزرگ ترين مشکل دنياي اسلام حرکت وهابيت است .
وي گفت : شيخ محمد سعيد رمضان لوطي که از فقهاي بزرگ است ، گفته بود « حدود 200 متفکر اسلامي از سراسر جهان اجتماعي تشکيل داديم تا مشکلات جهان اسلام را بيابيم و حل کنيم . پس از بحث به اين نتيجه رسيديم که بزرگترين مشکل که دنياي اسلام با آن دست و پنجه نرم مي کند حرکت وهابيت است » اينان مشکلاتي در تمام دنيا اعم از آمريکا و فرانسه ، آلمان و چين و تمام جاهايي که در آن نفوذ کرده اند ، ايجاد نموده اند .
دکتر العماد از قول دکتر علامه يوسف قرضاوي نقل کرد : در دنياي اسلام کسي اعم از مرده و زنده وجود ندارد مگر اينکه وهابيت کتابي در لعن آن نوشته است چه شيعه باشد چه سني ، چه زيدي و چه ...
وي خاطر نشان کرد : به عنوان مثال يک وهابي کتابي در رد سيد جمال الدين اسدآبادي به نام « تحذير الامم من کلب العجم = بر حذر داشتن امت از ... فارسي » نوشته است . يک وهابي ديگر کتابي در رد صاحب « تفسير المنار»به نام «صواعق من النارعلي صاحب المنار:هجوم شعله هاي آتش بر سرصاحب کتاب «المنار»نوشته است . ديگري کتابي به نام « الکلب العالي يوسف القرضاوي : ... بزرگ يوسف قرضاوي » نوشته است .
عصام گفت : بنده قبل از شيعه شدنم نزد فردي به نام « المدخلي » درس مي خواندم که نزد اين شيخ قريب 100 کتاب در لعن و رد بزرگان اسلام اعم از « سيد محمد قطب » ، « شيخ محمد غرالي » ، « آيت الله خويي » ، « شيخ محمد عبده » و ... وجود داشت . اين در حالي است که ما در ميان کتب وهابيون کتابي در رد مارکسيست ، بودائيسم ، بهائيت و تفکرات اسرائيلي و آمريکايي نمي بينيم . تمام نوشته هاي آنان فقط و فقط عليه مسلمانان است .
وي تاکيد کرد : فتواي وهابيون ناشي از تاثيرات عناصر اسرائيلي در ميان آنان است و بايد توجه داشت که اين فتوايي است که از قصر سعودي صادر شده است زيرا تمام علماء و مفتي هاي عربستان کارگزارحکومت هستند . اين فتوا در جهت منافع اسرائيل و براي متوقف کردن حرکت حزب الله لبنان و حماس و اخوان المسلمين و ... صادر شده است .
عصام العماد ، ظهور وهابيون معقول در عربستان را از پديده هاي مبارک ياد کرد و به خبرنگار فقه و حقوق ايسنا گفت : شيخ سليمان العوده ، سردمدار وهابيون معقول از جمله کساني است که شجاعت نقد شيخ محمد عبدالوهاب را يافت و او را به خطا منتسب کرد .
وي ، دليل تحقق چنين امري را داراي ريشه ي تاريخي عنوان کرد و گفت : پس از آنکه بين « ملک فيصل » و « جمال عبدالناصر » درگيري پيش آمد ، « ملک فيصل » جهت انتقام گيري ، جمعي از علماي اهل تسنن مصر از جمله « سيد محمد قطب » و « شيخ محمد غزالي » را به عربستان دعوت کرد تا آنان را بر ضد « جمال عبدالناصر » به کار گيرد وليکن وقتي آنان وارد عربستان شدند چون از تفکرات « سيد جمال الدين اسدآبادي » و « شيخ محمد عبده » تاثير پذيرفته بودند ، تفکرات « شيخ محمد عبدالوهاب » را مورد انتقاد شديد قرار دادند .
عصام العماد گفت : وقتي اينان وارد عربستان شدند « شيخ ربيع مدخلي » و « بن باز » تعبيري کرده و گفته بودند ورود اينان به منزله ي بمبي است که موجب انفجار تفکر وهابي خواهد شد .
وي ادامه داد : « سيد محمد قطب » پس از محکوميت به اقامت اجباري در عربستان مشغول تدريس شد و شاگردان معقولي چون « سليمان العوده » را پرورش داد .
در شرايطي که امام علي (ع) و عمر بن خطاب در عربستان نقد مي شدند ، کسي حق نقد عبدالوهاب را نداشت عصام العماد گفت : من به ياد دارم زماني در دانشگاه هاي عربستان نقد امام علي (ع) و حتي عمر بن خطاب به راحتي صورت مي گرفت ولي هيچ کس حق نقد شيخ محمد عبدالوهاب را نداشت . در اين ايام با ظهور بزرگاني شجاع چون « سيد محمد قطب » و « شيخ محمد غزالي » اين وضعيت افول يافت .
وقتي بزرگان وهابي نتوانستند با قدرت علمي « قطب » مقابله کنند ، او را به شورش عليه ولي امر خود متهم کردند .
وي ادامه داد : وقتي بزرگان وهابي نتوانستند با قدرت علمي « سيد محمد قطب » مقابله کنند ، او را متهم کردند به اينکه عليه ولي امرخود شورش کرده است که او نيز در جواب گفته بود اگر امري براي من باشد ، او « جمال عبدالناصر » است .
حرکت وهابيت در جهت اهداف انگليس ، آمريکا و اسرائيل است .
نگاه فرقه وهابيت فقط در مورد قبور است و انفجار قبوري که در دنيا صورت مي گيرد ناشي از اين تفکر است .
عصام العماد ، حرکت وهابيت را در جهت اهداف انگليس و آمريکا و اسرائيل برشمرد و گفت : اين مذهب نگاهش فقط در مورد قبور است و به امور ديگر اهتمام ندارد و معتقدند زيارت قبور شرک است و به امور ديگر اهتمام قبوري که در دنيا صورت مي گيرد ناشي از اين تفکر است . اين تا جايي بوده است که برخي از علماء گفته بودند ، گويي شيخ محمد عبدالوهاب در مقبره متولد شده و بنابراين عقده اي دروني در اين مورد دارد . وهابيون چون درک درستي از معارف ندارند امور عرفي را داخل در مفهوم بدعت مي دانند .
وي ، بناي قبور و اشکال مختلف مقبره را از جمله امور عرفي برشمرد و اضافه کرد : وهابيون چون درک درستي از معارف ندارند امور عرفي را داخل در مفهوم بدعت مي دانند .و
به اعتقاد عبدالوهاب ، مشرکين مسلمان از مشرکين دوران پيامبر مانند ابولهب و ابوجهل بدتر و ملعون ترند .
مرض تکفيرامري است که بايد نسبت به آن هوشيار بود . وي  تصريح کرد : معتقدم هر جا تکفيري صورت گيرد پس از آن انفجاري در عالم رخ خواهد داد و مرض تکفير امري است که بايد نسبت به آن هوشيار بود .
اين محقق و پژوهشگر تاريخ و حديث تاکيد کرد : بايد مومنين کاملاً مواظب و هوشيار باشند چرا که پشيماني پس از تحقق مشکلات سودي نخواهد داشت .
عصام العماد ابراز عقيده کرد : وهابيون هرگز در انفجار حرمين عسگريين و کربلا و نجف متوقف نخواهند شد بلکه اگر فرصت يابند ، حرم ديگر ائمه اطهار را نيز منفجر خواهند
کرد .
مبناي فقهي وهابيون بسيار مصلحتي است .
وي درعين حال خاطر نشان کرد : متاسفانه مبناي فقهي وهابيون بسيار مصلحتي است به گونه اي که اگر مصلحت خود را در ارتباط با شيعه ببينند صدها کتاب در اسلاميت شيعه مي نويسند .
عصام العماد عنوان کرد : علماي عربستان وقتي ديده اند ايران به عنوان رهبر فکري دنياي اسلام شناخته شده است ، درصدد هجمه ي ايران برآمده اند و آنان وقتي انفجارات در کشور خود را ديدند به جهت تحقق چنين انفجاراتي در ايران ، با صدور فتواهاي تکفيرانه افکار را به چنين سمتي هدايت مي کنند .
شيعه شدنم هديه ي آسماني بود .
دکتر عصام العماد ، شيعه شدنش را هديه ي آسماني برشمرد و گفت : من در نزد « بن باز » در عربستان مشغول تحصيل بودم و با خود در اين انديشه بودم که پس از قرن ها ارادات خالصانه نسبت به امام علي و امام حسين (ع) و ديگر امامان بزرگوار ، همچنان در قلوب عده اي موج مي زند و کهنه نشده است و از طرف ديگر نقدهاي شديد نسبت به امام علي (ع) و امام حسين (ع) را در مجالس علمي عربستان مشاهده مي کردم و مي ديدم ظلم هاي يزيد و معاويه توجيه مي شود ولي به راحتي امامان شيعه نقد مي شوند .
مشاهده مي کردم در عربستان کتاب هايي در دفاع از يزيد و ... نوشته شده و هيچ گونه انتقادي بر آنان وارد نکرده اند .
وي ادامه داد : بنده مجالسي را مشاهده مي کردم که به راحتي امام علي (ع) را نقد مي کنند ولي وقتي فضايل امام ـ که حتي در خود کتاب هايشان نيز هست ـ مي شنوند ، قدرت تحمل ندارند . مشاهده مي کردم کتاب هاي متنوعي در دفاع از يزيد و عمر و عاص و ... نوشته شده است و هيچ گونه انتقادي بر آنان وارد نکرده اند .
دکتر عصام العماد روز يکشنبه ( يکم ديماه 1387 ) با حضور در دانشگاه تهران ، در ميان جمع بزرگي از دانشجويان و استادان به افشاگري عليه فرقه وهابيت پرداخت .
منبع:راه قرآن .
 
 
 
 

/1001/

منتظر اخبار ، انتقاد و پيشنهادات شما هستيم :
news@rasekhoon.net/div>


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.