موسسه آموزشی ، پژوهشی امام خمینی (ره) یک گام به سوی توسعه علوم اسلامی

از آنجایی که تکنولوزی روز به روز در حال پیشرفت است ؛ تحصیل در علوم دینی امروزه یکی از نیازهای بشر محسوب می شود، نیازی که شاید دانشگاه پاسخ گوی آن نباشد.
شنبه، 8 اسفند 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
موسسه آموزشی ، پژوهشی امام خمینی (ره) یک گام به سوی توسعه علوم اسلامی
راسخون : موسسه آموزشی امام خمینی (ره)قم  باسیستم آموزشی دانشگاهی حوزوی، فراگیران بسیاری را به خود علاقمند کرده است طوری که  شعبه های آن در شهر های مختلف کشور در حال بسط و گسترش است.
 
مطلب زیر حاصل گفتگوی راسخون با حجت الاسلام والمسلمین کریم کشکولی مدیر دومین شعبه موسسه آموزشی امام خمینی در اصفهان است.
 
حجت الاسلام والمسلمین کریم کشکولی

لطفا فعالیت های موسسه آموزشي و پژوهش امام خميني(ره) در خصوص مسائل ديني را بیان  بفرمائيد؟
 
اين موسسه يکي از ضرورت هاي تحصيل علوم اسلامي در سال هاي قبل از انقلاب و بعد از انقلاب بوده به اين معنا که يک سري علوم رايج حوزه هاي علميه بوده در گذشته ايام علوم انساني و اسلامي ديني در اثر مرور زمان و جفائي که مستکبران عالم در حق حوزه هاي علميه داشتند اين علوم کم کم از حوزه هاي علميه گرفته شد و يک بخشي از آن به دانشگاه داده شده و دانشگاه هايي که متکلف علوم انساني شده اند، معمولاً از غرب بيشتر بهره برداري و الگو برداري مي کنند و منابع اسلامي درمتون آنها کمتر دیده می شود. لذا بر اين اساس و احساس ضرورتي و نيازي احساس شد، حضرت آيت الله مصباح تصميم گرفتند بعد از پيروزي انقلاب اسلامي يک حرکتي را در اين راستا انجام بدهند و  12 رشته علوم انساني که فعلاً در دانشگاه ها هست و از اسلام در آنها خبري نيست  وارد عرصه اين مؤسسه بشوند. ايشان زحمات زيادي را متحمل شدند و اين مؤسسه را با نام مؤسسه تحقيقاتي، آموزشي امام خميني دائر کردند و به لطف الهي در حال حاضر تعدادي از فارغ التحصيلان اين مؤسسه از مسئولين نظام هستند عده ای در خارج کشور نمايندگي هاي فرهنگي ايران را اداره مي کنند و عده دیگر نیز در خارج کشور ادامه تحصيل مي دهند. در اين راستا کم کم اين ضرورت و نياز در بقيه حوزه ها نیز دیده شد. با توجه به اینکه  تعدادي نمي توانستند در حوزه علمیه قم حضور فيزيکي داشته باشند و از طرفی حوزه هاي علميه مشهد و اصفهان نیزاز حوزه هاي قديم و کهن حوزه ها به شمار مي روند؛ قرار بر اين شد که مؤسسه شعباتي را داير کند که شايد اصفهان دومين شعبه يا دفتري است که توسط مؤسسه  امام خمینی (ره) دائر شده است.
 
اولین شعبه در کدام شهر برپا شد؟
 
اولين شعبه در يزد و دومي در اصفهان دائر شد . از سال تحصيلي گذشته حدود 300نفر متقاضي داشته ایم
 
آيا دفتر اصفهان با دفتر مرکزي قم تفاوتي دارد ؟
 
تفاوت آن فقط در مکان است و گرنه همان مطالبی  که آنجا ارائه مي شود در اصفهان نیز  ارائه مي شود و جالب است بدانيد که ادامه تحصيل قم در اصفهان  وبرعکس نیز امکان پذیر است.
 
شرط ورود علاقه مندان به اين موسسه چيست ؟ تحصيل در آن چند سال طول مي کشد ؟
 
شرط ورود به موسسه قبولي در آزمون ورودي است .در این موسسه 12 رشته تحصيلي وجود دارد که تمام آنها از معارف اسلامي هستند. البته دو سال اول براي کليه رشته ها عمومي است و بعد از دوسال دو سال ديگر طول مي کشد تا افراد ليسانس بگيرند و بعد از آن تقريباً بين دو تا 3 سال طول مي کشد تا فوق  ليسانس بگيرند و بين چهار تا 5 سال هم بين آن طول مي کشد تا بتوانند دکترا بگيرند و جالب است بدانيد که شرط فارغ التحصيل شدن از اين موسسه معمم بودن و سربازي خالص براي امام زمان (عج الله تعالی الفرجه الشریف)است. شرط ورود ، حوزوي بودن و پايان سطح يک و شرط ادامه نیز مشغول بودن به دروس حوزه است. به خلاف ديگر موسسات که شايد دامي باشد براي جذب انديشه هاي حوزوي، در اینجا کاملا حساب شده برنامه ريزي های لازم انجام شده  که يک موقعي خدا ناخواسته دوستان براساس استفاده از امکانات حوزوي جذب جاهاي ديگر نشوند. همچنین این مرکز فضای مناسبی برای تامين نيروی دانشگاه نیز محسوب می شود.
 
سبک تحصيل در این موسسه  شبيه دانشگاه است يا حوزه ؟آیا مدارک موسسه مورد تأييد وزارت علوم هست؟
 
مدارک آن کاملاً مورد تاييد وزارت علوم است . سبک آن هم کاملاً حوزوي با استفاده از ابزار و تکنولوژي دانشگاه است.
 
سيستم سنتي حوزه هاي علميه با موسسه امام خميني چه تفاوتي دارد؟ مزايا و معايب  مؤسسه پژوهشي امام خميني را بیان بفرمایید.
 
مزاياي حوزه که تعميق، تبحيث و تعليم و تعلم است به صورت ژرف و دقیق دراین مجموعه وجود دارد . علاوه برآن  علومي که فعلاً درحوزه نيست مثل روانشناسي، جامعه شناسي علوم سياسي حقوق معارف قرآن، فلسفه ، کلام، جديد و اين مواردي که حوزه هاي علميه فعلاً از آنها بي بهره هستند؛ در موسسه تدریس می شود و طلاب مي توانند با انديشه هاي اسلام ناب براي پيشبرد جامعه اسلامي آشنا شوند.   
 
یعنی هیچ مزايا و معايبی وجود ندارد؟
 
يکي از عمده ترين عيوبي که به نظر مي رسيد ممکن است با ورود به مؤسسه، درحوزه هاي علميه ایجاد شود  اين بود که زمانی  استعدادهاي خوب جذب  فعاليت هاي مغایر با نظر حوزه هاي علميه بشوند ولي با  وجود این موسسه ، در عمل افراد رسالت خودرا پيدا کردند و در جاهاي مختلفي که به نظر مي رسيد بايد تلاش هایی بشود؛ حضور خيلي خوب و چشمگيري پيدا کردند.  کافي است خروجي هاي موسسه را در کل کشور رصد کنيد. زمانی  خروجي هاي مدرسه حقاني مورد نظر بودند و تربيت يافتگان مرحوم آيت ا... قدوسي ولي امروز خروجي هاي مؤسسه حضرت امام (ره) مورد نظر است که در نظام مشغول هستند و کارهاي اساسي انجام مي دهند.
 
حجت الاسلام والمسلمین کریم کشکولی

اگر فردی بخواهد وارد حوزه يا مؤسسه امام خميني(ره) شود ؟ شما کداميک را پيشنهاد مي دهيد؟
 
مؤسسه چيزي مقابل حوزه نیست بلکه  يک رسالت مکمل بیرای حوزه است . درواقع  به افراديبرجسته  درحوزه پيشنهاد مي دهيم، براي تکميل بحث هاي مربوط به مسائل علمي مؤسسه راکنارمطالعات خود در نظر بگیرند. البته مؤسسه تنها نيست شايد بدانيد در حال حاضر دارالحديث نیز در اصفهان شعبه دائر کرده و کار علمي خيلي خوبي را انجام مي دهد و ما هر چه بتوانيم حوزه را در اين مسائل علمي بارور کنيم، نياز علمي کشور تامين شده است. در واقع حوزه های علمیه  وظيفه دارند مردم را در سطوح مختلف آموزش دهند ؛ يکي از اين سطوح ، سطح عاليه علمي است که فارغ التحصيلان اين موسسه می توانند در آن سطوح به کارگيري شوند و نقش خود را به خوبی ايفا کنند.
 
حضرت عالي اشاره فرموديد به بحث دارالحديث آيا اين مؤسسه با دارالحديث یا  مؤسسه امام خميني(ره) فرقی دارد؟ يا تمام اين ها در يک راستا هستند ؟
 
نه! دارالحدیث نیز  دو رشته بيشتر ندارد و زير نظر حضرت آيت ا... ري شهري است.
 
مؤسسه امام خميني(ره) و دارالحديث تاکنون در اصفهان فارغ التحصيل داشته است؟
 
خير امسال سال اول هر دو است.
 
حضرت عالي چه مشکلاتي براي راه اندازي اين مرکز داشته ايد ؟
 
بحمدالله تاکنون با توجه به  رایزنی های لازم با  بزرگان حوزه  تاکنون مشکلی نداشته ایم.
البته  اين بزرگواران نیز  نظر داشتند که اين کار بسيارخوب است . البته تفاوت هایی در اين معنا داشتند که از چه مقطعي شروع بشود. بعضي از آقايان نظر داشتند که از مقطع درس خارج آغاز شود ولي در مجموع دوستاني که در این زمینه تخصص داشتند به اين نتيجه رسيدند که از پايه ي هفت به بالا بايد گرايش ها تخصصي شروع شود و دروس بصورت خاص وارد مرحله تخصصي شود. مؤسسه از پايه هفت به بالا نیرو جذب می کند.
جالب است بدانيد که برای همين نيروها زمينه فوق ليسانس  فراهم است  در واقع کسی از بیرون نمی تواند براي فوق ليساس به موسسه وارد شود. این افراد در ادامه نیز براي دکترا وارد عرصه هيئت هاي علمي می شوند و خدمت  می کنند. البته خبر داريد که کنکور مؤسسه از کنکور سراسري مجزا برگزار مي شود يعني مؤسسه حضرت امام (ره) اين قدرت را پيدا کرده است که کنکورش را به صورت مستقل برگزار نماید و افرادي را در مرحله اول پذيرش نماید و مرحله دوم از هر دو نفري يک نفرجذب موسسه می شوند .
 
دانشجويان موسسه فقط از طلاب ايراني هستند ؟
 
خير، طلاب خارجي هم حضور دارند البته اطلاع داريد که جامعه المصطفي اخيراً به يک سبک دانشگاي اداره مي شود و يک فرد بطور همزمان نمي تواند در دو مرکز آموزش عالي مشغول باشد لذا اگر اين ها بخواهند استفاده بکنند، حتما بايد در يک مرکز آموزش عالي جامعه المصطفي يا مؤسسه حضرت امام خميني(ره) مشغول باشند. در مؤسسه الان افرادي را داريم از کشور افغانستان که مشغول تحصیل هستنند با اين توضيح که اگر نتواند در دو مؤسسه آن واحد، تحصيل کنند قاعدتاً بايد يکي را بر ديگري ترجيح دهند.
 
چه صحبتي با افرادي که علاقمند به معارف ديني هستند، داريد؟
 
به  نظر می آید در آینده  نه چندان دور توسعه علوم اسلامي اقتضا مي کند که ما در هر بابي از ابواب فقه يک مجتهد بلکه يک مرجع تقليد داشته باشيم .در حال حاضر  بسياري از ابواب ما خالي از متخصصين است، شما فکرش را بکنيد الان بخواهند در قضا و شهادات احکامي را جاري کنند، نياز به اجتهاد در فاز خود دارد. درحدود ديات، تجارت جهاني، مسأله بيمه ، مسئله بورس ،مسائل به معاملات خارج از کشور، معاملات اينترنتي ، مسائل مربوط به امر به معروف و نهي ازمنکر و مسائل مربوط به تشکيل حکومت ودیگر مسائل  خواه ناخواه نيازمند متخصص است علاوه برآن برخی از امور روزمره مردم مثل مشاوره مسئله بسيار مهمي است که نیازمند بررسی و نگاه کارشناسان علوم دینی است. اگر يک روزي مرحوم مطهري خدمات اسلام و ايران را بصورت متقابل مطرح مي کرد؛ امروز بايد خدمات انقلاب ، اسلام و علم به صورت متقابل مطرح شود طبيعي است که این موضوع  نيازمند افراد متخصص در هر بخشي است.
/2759/



مصاحبه از ناصر نریمانی



منتظر اخبار ، انتقاد و پيشنهادات شما هستيم :
news@rasekhoon.net

جذب خبرنگار افتخاري


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.