ضرب المثل های لیگ برتری

يک سري ضرب المثل هايي وجود دارد که مي تون آن ها را به صورت فوتبالي بررسي کرد، خوشبختانه فوتبال ما آن قدر تنوع سوتي دادن داره که مي توان به راحتي هر ضرب المثلي را با آن توضيح داد.
شنبه، 25 ارديبهشت 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ضرب المثل های لیگ برتری
راسخون: هزار تا دختر کور و يک روز شوهر ميده!
اين ضرب المثل در مورد بعضي دلال هاي فوتبال گفته مي شود که از خارج بازيکن ميارن و اولش ميگن يارو به کريستين رونالدو تويه بازي پنج بار دريبل دو طرفه زده، ولي موقع تمرين طرف نمي دونه که توپ را بايد با دست بگيره يا پايش!
بعد هم که اسم يارو  رو توي اينترنت سرچ مي کني يه دفعه يه عکس مياد که يارو در کنار يک بيل که پشت سرشون يک باغ گله عکس انداخته و اثر از کريستين رونالدو نيست.
خاله سوسکه به بچه اش ميگه قربون دست و پاي بلوريت!
کسي که باعث شد اين ضرب المثل به وجود بياد، امير قلعه نوعيه! اون وقتي مصاحبه کرد وگفت توي بعضي باشگاه ها ، يه بچه داره تصميم گيري مي کنه وحرف آخر با اونه، بچه هه وقتي اين مصاحبه را خوند ناراحت شد. و شروع کرد به گريه کردن و مدير عامل باشگاه براي اينکه دلداريش بده گفت: قربون دست و پاي بلوريت برم!
يه سال بخور نون وتره، صد سال بخورنون وکره
اين شعار دلال هاي حرفه اي بازيکن فوتبال بوده که به مرور زمان تبديل به يک ضرب المثل شده، در زمان هاي قديم وقتي دلال ها ميديدن که مدير باشگاه ها اومده که خود شو يک ساله ببنده تا اگه سال بعد برکنارش کردن حسرت نخوره، بهش پيشنهاد عقد قرارداد با بازيکناني مي دادن که حاضر بودن بيشتر از نصف مبلغ قرارداد رو به مدير باشگاه بدن و فقط وارد تيم بشن. البته مدير عامل بايد حداقل يک سال پول هاي دريافتي رو دپو مي کرد و خرجش نمي کرد و با اتوبوس و مترو مي رفت سر کار تا بگه  ما بي پوليم و ظهرها جلوي کارمندانش نون و تره مي خورد و بعد از يک سال شروع مي کرد به جنگولک بازي درآوردن که برکنارش کنن تا بتونه پول ها را خرج کنه، البته زمان قديم يه جوري بود که هر وقت مديري در جايي گند مي زد، بلافاصله برکنارش مي کردن  مي بردن يه جاي بهتر!
به همين خاطر دلال ها بهشون مي گفتن، يه سال بخور نون و تره، صد سال بخور نون و کره.
البته در حال حاضر اين ضرب المثل کاربرد ندارده و به لطف فرهنگي شدن باشگاه ها، ديگه اين جور کارها جيزه!
  اومد زير ابرو شو برداره زد چشمشو کور کرد
اين ضرب المثل در مورد بازيکنان ليگ برتري گفته مي شود که بنده هاي خدا ابروهاي مدل جارويي دارن و موقع شوت زدن ابروها مياد جلوي چشمشون و نمي گذاره که دروازه رو ببينن!
به همين خاطر ميرن زير ابروها شونو برمي دارن و به جايش موهوشانو بلند مي کنن و توبازي موقع شوت زدن اين بار موها ميريزه جلوي چشمشون و اون يه ذره اي هم که مي ديديدن ديگه نمي بينن  و تماشاگرها ميگن، اومد زيرابرو شو برداره زد چشمشو کور کرد
از تنگي چشم پيل معلوم شده آنانکه غني ترند محتاج ترند
اين ضرب المثل بعد از اينکه يکي از تيم هاي فوتبال ليگ برتري براي مسابقه به خارج از کشور رفته بود و بازيکنان اين تيم علي رغم گرفتن چند ميليون تومان پول هنگام عقد قرارداد بابت پرداخت نشدن 300 دلار پول توجيبي زنگ زدن به مطبوعات و گفتن چون پول ندادن، ما هم نتوانستيم غذا بخوريم و الان حال بازي کردن نداريم درست شد.
از آن جا که اي آقايون به خاطر 300 دلار آبرو ريزي کردن معلوم شد که محتاج تر از همه اند!
همسايه ها ياري کنيد تا من شوهر داري کنم!
اين ضرب المثل الکي رفته سمت زن و شوهر، چون کاملاً ورزشيه و ربطي به مسائل خانوادگي نداره. اصل ضرب المثل اين بوده، کارشناسان ياري کنيد تا من تيم داري کنم! اين ضرب المثل بعد از اين که مرفاوي سرمربي استقلال شد بر سرزبان ها افتاد.چون هر وقت يک بار واعظ آشتياني بايد شديداً ازش حمايت مي کرد تا بازيکن ها توي تمرين ازش حساب ببرن و نامجو مطلق و محصص هم براي تيم داري کمکش مي کردن و مسائل تاکتيکي رو بهش مي گفتن و غلامپور هم مسئول خوشحالي بعد از گل در سطح  لاليگا بود، باعث شد که همه بگن، همسايه ها ياري کنيد تا من شوهر داري کنم!
بادست پس مي زنه، با پا پيش مي کشه!
اين ضرب المثل براي ارتباط حاکم بين قلعه نويي و واعظ آشتياني به کار مي ره ، از آن جا که اونها يه هفته از هم حلاليت مي طلبند و از هم ديگر به عنوان مرد ياد مي کنند و هفته بعد از هم شکايت مي کنند و يک هفته در ميان اين کار را انجام مي دن ميگن، با دست پس مي زنه و با پا پيش مي کشه.
خودگويي و خود خندي ، عجب مرد هنرمندي!
اين ضرب المثل کاملا مشخصه که در مورد کي گفته شده، اگر حدس زديدکه  اين ضرب المثل در مورد کفاشيانه خيلي ذوق مرگ نشيد، شما زياد باهوش نيستيد، بلکه قضيه کاملاً واضحه!
ضرب المثل های لیگ برتری

پياز هم خود شو داخل ميوه ها کرده!
اين ضرب المثل هلندي است و از وقتي قطبي گفته که من به همراه ديک ادوکات تونستم تيم کره جنوبي رو در جام جهاني هدايت کنم و با تيم وربيک و ساير مربيان بزرگ هلند خود شو قاطي کرده، هلندي ها وقتي بهش مي رسن ميگن، پياز هم خود شو داخل ميوه ها کرده!
اينکه براي من آوردي ببر براي خاله ات!
اين ضرب المثل نيست بلکه تکه کلام دکتر شريفي رئيس کميته انضباطي فدراسيون فوتباله! از آن جا که ايشون هميشه قبل از جلسه کميته انضباطي حکمشو داده و فقط بر اي اينکه عکسش توي مطبوعات چاپ بشه جلسه دادگاه تشکيل مي ده، وقتي بازيکن بدبخت مدارکي براي تبرئه خودش ارائه مي کنه، دکتر شريفي در حالي که به دوربين عکاس ها نگاه مي کنه و لبخند مي زنه ميگه، اين مدارکي که براي من آوردي ببر براي خاله ات!
يه ديوانه سنگي به تو چاه مي اندازه که صدتا عاقل نمي تونن درش بيارن!
اين ضرب المثل معلوم نيست براي چي گفته شده و اگه فکرمي کنيدکه در مورد بيانيه هاي شعار يک و دوي دشمن گروهبان قندلي و گنده باقالي هاست، سخت اشتباه مي کنيد!
/1030 1002

منتظر اخبار ، انتقاد و پيشنهادات شما هستيم :
news@rasekhoon.net

جذب خبرنگار افتخاري


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.