به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ تهران این روزها در بدترین شرایط آلودگی هوا قرار دارد و حتی برخی از نقاط عدد شاخص آلودگی هوا 177 را تجربه کردند.

اما با توجه به اثرات بسیار مخرب آلودگی هوا بر سلامتی تمامی افراد، رعایت برخی تدابیر و دستورالعمل‌‌ها می‌تواند از میزان اثرات منفی آلودگی هوا بکاهد.

در ادامه به برخی از تدابیر "طب سنتی" برای کاهش و خنثی شدن اثرات منفی و ضایعات آلودگی هوا اشاره شده است:

ــ از مصرف غذای غلیظ و دیرهضمی مانند فست‌فودها، سرخ‌کردنی‌ها، حلیم، کله‌پاچه، ماکارونی، لازانیا، قارچ، الویه، مود غذایی کنسروی و صنعتی و... پرهیز کنید.

ــ بهترین غذاه‍ا در این شرایط، خورش، سوپ یا آش‌های پرسبزی حاوی جو، کدو مسما یا حلوایی، هویج، شلغم، اسفناج، کمی جعفری، گشنیز، پیاز و... است.

ــ از انواع سبزی‌های تازه استفاده کنید البته مصرف آنها در حدی باشد که منجر به نفخ نشود.

ــ از بین نوشیدنی‌ها، آب سیب شیرین، شربت لیموترش با عسل و گلاب، شیر محلی گرم همراه با عسل و گردو جزو بهترین گزینه‌ها هستند همچنین سکنجبین، دمنوش "به" یا گل‌سرخ، ماءالشعیر طبی نیز مفیدند.

ــ بین میوه‌ها، لیمو شیرین، انار شیرین، سیب شیرین و نارگیل را مصرف کنید.

ــ در وعده صبحانه می‌توانید کره و عسل یا مرباهای سیب، به و انجیر یا تخم‌مرغ عسلی میل کنید.

ــ از آب‌ نارنج یا لیموترش تازه روی غذا و سالاد خود استفاده کنید.
 

5 توصیه‌ غیرغذایی

ــ زود خوابیدن به‌هنگام شب

ــ چند کاسه سرکه یا پیاز و نارنج چهارقاچ در برخی نقاط خانه قرار دهید

ــ استفاده از دستگاه بخور در محیط داخلی خانه

ــ پرهیز از تردد غیرضروری در محیط بیرون از خانه یا اداره

ــ اجتناب جدی از فعالیت بدنی شدید و ورزش
 

برای  خنثی‌کردن "عوارض آلودگی هوا" چه کنیم؟

به گزارش خبرگزاری فارس، آلودگی هوا به عنوان یکی از معضلات سالهای اخیر بوده و روز به روز تبعات منفی آن بیشتر مشخص می‌شود و سلامتی مردم نیز در نقطه اول آسیب آن قرار دارد.

در این میان مصرف برخی مواد غذایی عامل مؤثری در جلوگیری از آسیب‌های مخرب آن به سلامتی است.

سید ضیاءالدین مظهری،متخصص تغذیه و استاد دانشگاه درباره «مهمترین مواد غذایی مؤثر در کاهش آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا»، اظهار داشت: مهمترین ماده در درجه اول در چنین شرایطی مصرف آب است؛ در حالی که ما نوشابه‌ها و شربت‌ها را جایگزین آب کرده‌ایم و این خیانت بزرگی به سلامتی است.

وی با بیان اینکه دو سوم وزن بدن را آب تشکیل می‌دهد، افزود: استفاده از سبزیجات و میوه‌جاتی که حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی یا ضد رادیکال‌های آزاد هستند که می‌توانند ریزگردها و سموم وارده به بدن را خنثی کنند، بسیار مؤثر است.

مظهری اضافه کرد:‌ استفاده از ماست‌های سنتی که دارای پروبیوتیک هستند و دوغ‌های خانگی که با نمک کم از ماست‌های کم چرب تهیه شده باشند نیز بسیار مؤثر است.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: گنجاندن سنت‌های موجود در تغذیه؛ مانند استفاده از سبزیجات خام و پخته بسیار مفید بوده و می‌توانند به خنثی سازی آلودگی‌های هوا کمک کند.

وی با بیان اینکه شلغم عامل تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است، بیان داشت: استفاده از این ماده غذایی و میوه‌های انار، پرتقال، سیب، لیموشیرین و لیموترش، نیز می‌تواند سیستم دفاعی بدن را در مقابل آلاینده‌های هوا تقویت کنند.

مظهری با تاکید بر اینکه مهمترین موضوعی که در آلودگی هوا باید به آن توجه کرد پرهیز از شب بیداری و روز خوابی است، گفت: در روزهایی که تراکم آلودگی بسیار زیاد است باید کودکان، سالمندان  و بیماران قلبی -عروقی از حضور در چنین هوایی خودداری کنند.