ویتامین D هورمونی است که کمبود آن باعث اختلال در سوخت و ساز بدن درمورد کلسیم و فسفر می‌شود بنابراین بر سیستم عصبی و عضلانی تاثیرگذار است.
به گزارش راسخون به نقل از باشگاه خبرنگاران، دکتر بهجتی فوق تخصص غدد  گفت: به واسطه اختلالات غدد و هورمونی مشکلاتی برای افراد به‌وجود می‌آید که درصدر آن کم‌کاری تیروئید است و از آن شایعتر کمبود ویتامین D (دی) گاهی افرادی که ویتامین خونشان پائین است دچار ضعف یا گاهی دردهای عضلانی می‌شوند.
علائم اختلالات هورمونی بسته به علت آن متفاوت است: احساس ضعف، خستگی و اسپاسم، البته علاوه بر این علائم نشانه‌های دیگری نیز بررسی می‌شود: شخصی که دچار کم‌کاری تیروئید است معمولا بدنی پف‌دار و احساس سرما دارد و معمولا پوست خشکی دارد. شخصی که کمبود ویتامین D دارد دچار ضعف عضلانی اسپاسم و خستگی است. تفاوت این بیماری با بیماری که دچار کم‌کاری تیروئید است این است که چنین شخصی دارای احساس سرما و بدنی پف‌دار نیست.
وی در ادامه افزود: ویتامین D نوعی هورمون است و کمبود آن باعث اختلال در سوخت و ساز بدن در مورد کلیسیم و فسفر می‌شود بنابراین بر سیستم عصبی و عضلانی تاثیرگذار است.
در صورتی که تغذیه مناسب و نور آفتاب به اندازه کافی به بدن بتابد این مشکلات به‌وجود نمی‌آید ولی اکثرا افراد دچار این 2 کمبود هستند که از طریق دارو قابل جبران است.در بعضی افراد ویتامین D به طور ژنتیک به ویتامین فعال تبدیل نمی‌شود و باعث بروز اختلالات هورمونی می‌شود در بعضی بیماران ممکن است به علت بیماری‌های روده ویتامین D جذب نشود که معمولا همراه با علائم گوارشی مانند دل درد اسهال و کاهش وزن است.
این متخصص خاطرنشان کرد: در پرکاری تیروئید معمولا اسپاسم عضلانی پیش نمی‌آید.بیمارانی که دچار کمبود ویتامین D خفیف هستند در زندگی عادی در شهر متوجه این موضوع نمی‌شوند و وقتی به کوه می‌روند به علت تغییرات تنفسی و تغییرات اسیدی خون با توجه به تنفس تندی که به وجود می‌آید کلسیم یونیزه خونشان کم شده و دچار اسپاسم عضلانی می‌شوند. در چنین مواقعی اگر شخصی زمان یکی دو دقیقه در کیسه نایلونی نفس بکشد اسپاسم‌شان تا حدود زیادی کاهش پیدا می‌کند، این در مورد افرادی است که کمبود ویتامین D آنها کم است و در زمان استرس‌ها و بخصوص در کوهنوردی دچار اسپاسم می‌شوند.
وی متذکر شد: این عمل برای افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند ممکن است موثر نباشد.
اما در افرادی که دچار کمبود کلسیم به علت کمبود هورمون ویتامین D هستند یا افرادی که مبتلا به کمبود هورمون پاراتیروئیدانه بسیار موثر می‌باشد.
/111/