نقش سایت های تویتر ، فیس بوک و سایت های ضد انقلاب در اغتشاشات اخیر

اين در حالي است كه گردانندگان اين سايت اذعان مي‌كنند بدون دخالت سايت تويتر در روند اغتشاشات پس از انتخابات رياست جمهوري، گزينه "تقلب" هرگز جا نمي‌افتاد و در اين سطح در دنيا مطرح نمي‌شد.
سه‌شنبه، 31 شهريور 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نقش سایت های تویتر ، فیس بوک و سایت های ضد انقلاب در اغتشاشات اخیر
 به نوشته اين روزنامه امريكايي، نقش تويتر در هماهنگي حوادث پس از انتخابات بي‌نظير بود، به طوري كه از نقش يك شبكه فراتر رفت و فرصت‌هاي فراواني را در اختيار معترضان قرار داد و آن‌ها به‌راحتي مي‌توانستند هماهنگ شوند چرا که در سايت‌هاي ديگر تنها دو يا چند نفري كه با هم ارتباط دارند، مي توانند به مطالب يكديگر دسترسي پيدا كنند ولي تويتر اين موانع را كاهش داد و توانست تمامي كساني را كه در اين سايت نام‌نويسي مي‌كنند، با يكديگر مرتبط كند.
 
با نگاهی به آنچه که در عرصه انتخابات دوره دهم گذشت، متوجه می شویم که فضای سایبری هم اکنون از جنگ های فرهنگی به جنگ های سیاسی نیز گسترش پیدا کرده است. به گونه ای که یک جنگ تمام عیار در فضای مجازی و اینترنتی در این دوران بین حامیان کاندیداهای مختلف شکل گرفته و هم اکنون نیز ادامه دارد. علاوه بر این سایت های خبری، سایت های اجتماعی خارجی مانند تویتر و فیس بوک نیز نقش بسزایی در این جنگ داشتند. کاربران این سایت ها با درج محل قرارهای اغتشاش، برنامه های آشوب، توهین، شایعه پراکنی، توطئه پروری، اخبار دروغین و... به کمک سایت ها و شبکه هایی مانند بی بی سی تبدیل به خاکریزهای استراتژیک و مهمی در مقابله با نظام شده بودند. همچنین برخی کاربران سایت های اجتماعی ایرانی مانند کلوب نیز همین رویه را در پیش گرفتند، با این تفاوت که در آن ها کاربران مؤمن و دلسوز حامی گفتمان امام و رهبری نیز نقش فعالی داشتند.
 
منظور از سایت‌های شبكه‌ اجتماعی چیست؟
به گفته دانابوید « یك شبكه اجتماعی» نوعی از وب‌سایت‌ها با پروفایل‌ها، اظهارنظرهای عمومی تا حدی پایدار و ماندگار در پروفایل و یك شبكه اجتماعی عمومی تركیب شده است كه در ارتباط با پروفایل نمایش داده می‌شود.»
 
زندگی آنلاین از طریق شبكه‌های اجتماعی
بر این اساس می‌توان گفت سایت‌‌های شبكه اجتماعی بیشتر چند بعدی هستند و به كاربران توانایی كاربرد‌های قبلی‌تر از جمله پیام‌های فوری و وبلاگ‌ها و یا تبادل پیام‌های شخصی و بارگذاری محتوای تولیدی كاربر مثل وبلاگ‌ها، تصاویر، ویدئو و نیز بسیاری از كاربرد‌های دیگر مثل یافتن دوستان قدیمی و دوست شدن‌های جدید و داشتن شبكه‌های دوستان را می‌بخشد. این قابلیت‌ها عمومی هستند و آنچه در زندگی افراد در یك شبكه اجتماعی آن‌لاین اتفاق افتاده را به تفصیل شرح می‌دهند. به تعبیری دیگر كاربران این شبكه‌ها به نوعی یك زندگی آن‌لاین را از طریق این سایت‌‌ها دارند.
سایت‌های شبكه‌ اجتماعی مشاركت مخاطب را از طریق بحث‌های با واسطه كامپیوتری با اعضای دیگر اجتماع، دوستان یا تماس‌ها تشویق می‌كنند. در واقع تكنولوژی‌های نوین به كاربران عادی كمك كرده است تا محتوا و مطالب اصلی خویش را از طریق كانال‌های مختلف در اینترنت تولید و توزیع كنند. از طریق اجتماعی شدن آن‌لاین، كاربران جزئی از شبكه‌‌های اجتماعی و عمومی می‌شوند و به درون اعضای اجتماعات مجازی نفوذ پیدا می‌كنند.
صدها سایت شبكه اجتماعی آن‌لاین موجود است كه هر كدام از آنها تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با یكدیگر دارند. برخی از مشهورترین این سایت‌ها عبارتند از:
Facebook: عمدتاً به وسیله دانش‌آموزان و دانشجویان دانشگاه مشهور شد و در حال حاضر برای عموم قابل دسترس بوده و هم‌اكنون از همه سایت‌های شبكه اجتماعی مشهورتر و دارای كاربران زیادی است.
Twitter: مهم‌ترین سرویس میكروبلاگینگ است. این سرویس در سال 2006 برپا شد و تا امروز توانسته جایگاه خود را در برابر سایت‌های مشابه حفظ كند.
Myspce: یك شبكه اجتماعی آن‌لاین عمومی و یكی از مشهور‌ترین سایت‌های شبكه اجتماعی است.
Orkut: سایت شبكه اجتماعی آن‌لاین گوگل بود كه در زمان خویش كاربران زیادی داشت. امروزه در میان همه سایت‌های شبكه اجتماعی در جهان، فیس‌بوك جایگاه ویژه‌ای دارد. این شبكه اجتماعی، مشهورترین سایت در بین همه سایت‌های شبكه اجتماعی آن‌لاین است.
 
Facebook چهارمین سایت برتر در ایران
فیس‌بوك تا ژوئن 2009 تقریباً 200 میلیون عضو در سراسر جهان داشته و در سال 2008 برنده جایزه بهترین سرویس اینترنتی در این سال شده است. این سایت شبكه اجتماعی كه در سال 2004 از سوی مارك زوكر‌برگ، دانشجوی هاروارد راه‌اندازی شد، هم‌اكنون چهارمین سایت برتر در بین سایت‌های ایرانی به شمار می‌رود، به گونه‌ای كه جوانان و به خصوص دانشجویان ایرانی همگام با جامعه جهانی در چندماه اخیر استقبال فوق‌العاده‌ای از این سایت شبكه جهانی نشان داده‌اند.
فیس‌بوك ویژگی‌های جمعی بسیاری دارد كه آن را از سایر سایت‌های شبكه اجتماعی متمایز می‌كند. وجه تمایز فیس‌بوك با دیگر سایت‌های مشابه در ابزارهای تكمیلی است كه كاربران می‌توانند از آنها استفاده كنند. تمایز دیگر فیس‌بوك نسبت به سایت‌‌های مشابه آن، مدیران این سایت شبكه اجتماعی است كه هر روز به نوآوری روی می‌آورند و نیز كاربران این سایت كه به حداقل‌ها قانع نمی‌شوند، چرا كه نوآوری و داشتن كاربران فعال یكی از دلایل موفقیت هر سایتی در فضای مجازی است. با این ویژگی‌ها و مشخصات اقبال عمومی به سایت فیس‌بوك طبیعی به نظر می‌رسد.
این سایت در جهان رقیبی برای سایت‌های پربیننده یاهو و گوگل بوده و طبق آخرین اطلاعات، این شبكه بزرگ اینترنتی چهارمین سایت بعد از سایت‌های گوگل، یاهو و یوتیوب در بین 500 سایت برتر جهان قرار گرفته و از نظر میزان ترافیك نیز رتبه چهارم را دارد و این میزان ترافیك به همراه میانگین بازدیدكنندگان روزانه و مشاهده صفحات در بیش از سه ماه گذشته معیار معروفیت این سایت را نشان می‌دهد.
از نظر سنی بیشترین كاربران فیس بوك را سنین 18 تا 34 سال و كمترین كاربران را سنین بین 55 تا 65 سال تشكیل می‌دهند. از نظر جنسیت مردان نسبت به زنان حضور بیشتری در فیس‌بوك دارند و افراد تحصیلكرده و دانشجویان بیشترین میزان كاربران را نسبت به افراد گروه‌های دیگر دارند.
همچنین بیشتر افراد نیز به ترتیب از محل كار،‌ خانه و دانشگاه وارد سیستم فیس‌بوك می‌شوند. طبق آمار كاربران ایرانی از لحاظ عضویت در این سایت، اولین كشور در خاورمیانه و سومین كشور در آسیا به شمار می‌روند و 2/1 درصد كاربران فیس‌بوك را تشكیل می‌دهند.
 
Twitter و اهداف تأسیس آن
تویتر امكان مكالمات در زمان واقعی و دنیای واقعی را می‌دهد. مكانیسم‌های اصلی تویتر به طور قابل ملاحظه‌ای ساده‌اند اما تجربه رسانه‌ای تركیبی را ایجاد می‌كند كه بر خلاف تجربیات قبلی است. یكی از ویژگی‌های اصلی تویتر این است كه بیشتر كاربران آن از طریق نرم‌افزارهای ایجاد شده به وسیله مشاركت‌كنندگان ارتباطات خود را گسترش می‌دهند. در واقع سایت‌های شبكه اجتماعی به شدت تحت تأثیری ذائقه و علاقه جوانان و نوجوانان هستند. ساختار انطباق پذیر، اشتراك لینك و جست‌وجوی زمان واقعی در تویتر باعث شده تا این شبكه ارتباطی روز به روز طرفداران بیشتری بیاید.
عملکرد تويتر به صورت يک وبلاگ خلاصه و شبيه به پيامک‌هاي اس‌ام‌اس بوده و در طول هفته‌هاي اخير به صورت جدي در اختيار سازمان‌هاي خارجي براي تهييج و هماهنگي با اعضا و هوادارانشان در داخل کشور براي تجمع و اغتشاش قرار گرفت. بدين ترتيب تويتر نقش بي‌سيم و شبکه ارتباطي نيروهاي اپوزيسيون را بازي مي‌کند بطوريکه در کنار حرکت‌ اين سايت‌ها شاهد فشار دستگاه حکومتي آمريکا بر تويتر بوديم که حتي تعميرات ماهيانه خود را انجام ندهد تا اينکه ارتباط آشوبگران لحظه‌اي قطع نشود.
جک دورسي ( Jack Dorsey )، اسحاق استون (Isaac Stone) و اون ويليامز (Evan Williams) در سال 2006 ميلادي اقدام به راه اندازي شبکه تويتر نمودند.اين سرويس با سه هدف اصلي شروع به کارکرد:
1-ايجاد روش ارزان تر و آسان تري براي فرستادن پيامک به تعداد زيادي از افراد به منظور استفاده در تبليغات، ارتباطات اجتماعي و در کنار آن تشويق به استفاده بيشتر از سرويس پيامک و در نتيجه درآمدزايي براي شرکت‌هاي ارتباطات.
2- استفاده از فرهنگ دنبال کردن ديوانه وار افراد معروف (Celebrity Obession) که در کشورهاي غربي به صورت هدفمند تبليغ مي‌شود به منظور جلب توجه تبليغات چي‌هاي هاليودي.
3 - در راستاي فرهنگ عريانگري غربي که در چند سال اخير موج جديد آن در ساختمان سازي هاي با پنجره‌هاي بلند و بدون پرده و مدهاي لباس جديد غربي روز به روز افزون مي‌شود، به منظور عادت دادن مردم به اينکه کارهاي خود را لحظه به لحظه گزارش داده و چيزهايي که توسط ساير سايت‌هاي ارتباطات اجتماعي غير قابل اکتشاف بود بدين وسيله از مردم استخراج نموده و در اختيار سازمان‌هاي اطلاعاتي غربي قرار دهند.اين مطلب را تا حدودي خود دورسي در يک وِب کَست در30 سپتامبر 2007 در سايت يوتيوب اعتراف نمود و اذعان داشت: " برتري سايت ما بر ديگر سايت‌هاي ارتباط اجتماعي در اين است که مردم تشويق مي‌شوند کارهاي معمولي خود را به هم اطلاع دهند، کاري که به دليل ساختار ساير سايت‌ها، صورت نمي‌گيرد. به اين ترتيب شما مي‌توانيد لحظه به لحظه از يکديگر مطلع باشيد. "
در سال 2008 ميلادي تويتر به عنوان يک بخش مهم از تبليغات انتخاباتي اوباما در کنار سي‌ان‌ان و فيس بوک قرار گرفت و نقش اساسي در استفاده از رأي خاموش در به قدرت رساندن اوباما داشت. در ژانويه سال 2009 ميلادي تويتر به عنوان سريع ترين روش اطلاع رساني عرض اندام نمود و در حادثه سرنگوني يک فروند هواپيماي US Airways در رود هادسون نيويورک سرويس تويتر به عنوان منبع اصلي اطلاع رساني توسط رسانه‌هاي آمريکايي مورد استفاده قرار گرفت.
 
آشنایی تمامی نوجوانان با شبكه‌های اجتماعی
اگر چه مردم اطلاعات چندانی در مورد قسمت‌های مختلف سایت‌های اجتماعی ندارند اما میزان آگاهی از وجود این سایت‌ها در سطح بالایی است، به گونه‌ای كه تقریباً تمامی نوجوانان بین 16 تا 17 سال با اینگونه سایت‌های شبكه‌ای اجتماعی آشنایی دارند.
در تحقیقات گسترده‌ای بر روی دلایل گرایش افراد به سایت‌های شبكه‌ای اجتماعی، نحوه رفتار افراد در زمان فعالیت در این سایت‌ها و میزان علاقه مردم كار شده است. تحقیقات كلی نشان می‌دهند كاربران سایت‌های شبكه‌ای اجتماعی به پنج دسته مشخص براساس چگونگی استفاده‌شان از این سایت‌ها و چگونگی تعامل با دیگران دسته‌بندی می‌شوند. بر این‌اساس افراد معاشرتی، افراد جلب توجه كننده، افراد دنباله‌رو، افراد وفادار و افراد وابسته به شغل به ترتیب برای خوشگذرانی و ملاقات با افراد جدید، ارسال عكس برای دریافت نظر دیگران، ادامه ارتباط با دوستان، پیدا كردن دوستان قدیمی و ترغیب و دنباله‌روی علایق از این سایت‌ها استفاده می‌كنند.
 
سایت های اجتماعی به زبان فارسی:
علاوه بر سایت هایی نظیر فیس بوک و تویتر، سایت های اجتماعی دیگری نیز به زبان فارسی در داخل و خارج از کشور تأسیس شده است. برخی از این سایت های با بازدیدهایی بیش از دو میلیون در روز، در دوران انتخابات، نقش بسیار مهمی در تهییج جوانان، اطلاع رسانی اغتشاشات، شایعه پراکنی، توهین به مسؤولین نظام، مبارزه با ولایت فقیه و اصول دینی و اسلامی، ترویج آیین های باستانی ایرانی متضاد با فرهنگ اسلامی و ایرانی و ... داشتند. در زیر به برخی از این سایت های اشاره می کنیم:
 
بالاترین
این سایت، به گونه ای طراحی گردیده است که هر فردی که عضو آن است می تواند اخبار و لینک هایی که مورد نظرش است را در آن درج کند. بدین وسیله یک سایت خبری بدون این که هزینه خبرنگاری پرداخت شود فعالیت نموده و می تواند کاربران زیادی نیز به خود جذب نماید. بالاترین سایتی است که از کاربران بسیار بالایی برخوردار می باشد که عمدتا از معاندین جمهوری اسلامی و اسلام هستند. بازدید این سایت هم اکنون در حدود 250 هزار نفر در روز است که در دوران انتخابات بیش از سه برابر وضعیت کنونی بود. در ابتدا عضویت در این سایت آزاد بود، اما هم اکنون عضویت در آن بسیار سخت گردیده و تنها با دعوتنامه امکان پذیر می باشد. در صورتی که نیروی ارزشی وارد سایت شود هم فرد دعوت کننده و هم فرد وارد شده هر دو از کاربری سایت حذف می شوند. مدیران این سایت از یک سیستم گروهی فیلترینگ، برای ممانعت از ورود و نفوذ نیروهای ارزشی به سایت بالاترین استفاده می کنند. هر فرد بعد از عضویت به اصطلاح به میزان مشخصی انرژی دریافت می کند. به عنوان مثال با ورود به سایت 200 انرژی کسب می کند، هر بار که اقدام به درج خبر می کند مثلا 70 انرژی از وی کم می شود، لذا وی در مرحله اول تنها می تواند 2 خبر وارد کند، بعد از آن، تشکیلات زنجیره ای که عموما متصل به مدیران سایت هستند، به خبر وارد شده امتیاز می دهند(تنها افرادی که عضو سایت بالاترین هستند می توانند به اخبار امتیاز بدهند)، اگر امتیاز منفی دریافت شود به طور کلی انرژی فرد برای ورود اطلاعات از بین می رود و اگر انرژی مثبت دریاف کند، به میزان انرژی وی افزوده می شود تا به حدی برسد که بتواند یک خبر دیگر درج نماید. افراد آنلاین بسیاری به صورت شبانه روزی لینک های وارد شده را کنترل نموده و اقدام به امتیاز دهی به خبرها می کنند، اگر خبری از امتیازات بیشتری برخوردار باشد در صفحات ویژه که بازدیدکنندگان بسیار بیشتری دارد خبر به نمایش گذاشته می شود که همین امر موجب افزایش امتیازات فرد مذکور و توانایی در درج اخبار بیشتر توسط وی می شود، از طرف دیگر مدیران سایت با این روش، اخباری که خود مد نظر دارند را به طرز وسیعی گسترش می دهند و اخباری که با سیاست های آنان مخالف باشد را به طور کلی منزوی و در نهایت از بین می برند.
بازدیدکنندگان این سایت، ایرانیان مقیم سرتاسر جهان هستند و از آنجا که آنان به سیستم خبررسانی جمهوری اسلامی اطمینان ندارند، سعی می کنند اخبار درون ایران را از طریق همین سایت و سایت های مشابه دریافت کنند، همین امر موجب می شود که اخبار دروغ و کذب، به طور وسیع در اذهان ایرانیان مقیم خارج از کشور نفوذ کرده و وضعیتی بسیار بحرانی و خطرناک از موقعیت درونی کشور در نظر آنان شکل بگیرد.
در یک تحقیق میدانی از این سایت، آمار بسیار جالبی استخراج گردیده است، در این تحقیق کاربران این سایت شامل: حدود27درصد از یهودیان اسرائیلی ، 14درصد از مرتبطین با شبکه های سیا و 8 درصد از افرادی که با شبکه های جاسوسی اروپا همکاری می کنند برآورد شده است.
به نظر می رسد آمار بالا،حلقه مدیران اصلی سایت بوده که با خط گیری از تشکیلات جاسوسی صهیونیستی و غربی، به شکل بسیار دقیق و روانکاوانه، اقدام به جذب کاربرانی که در داخل ایران هستند، نموده و با آموزش های لازم و کافی از آنان خبرنگارانی رایگان برای خویش پرورش می دهند.
این مدیران هر گونه خطایی را در نگارش اخبار، به افراد تذکر داده و حتی جزواتی برای آموزش بیشتر آنان ارسال می کنند، به گونه ای که اگر یک فرد هیچ گونه اطلاعی از مسائل مطبوعاتی و نوشتاری نداشته باشد، با هدایت این مدیران تبدیل به یک خبرنگار حرفه ای برای سایت های معاند و ضد انقلاب می شوند.
سرمایه گذاری این سایت در سال های گذشته، نتیجه خویش را در انتخابات اخیر کاملا بروز داد. کاربران این سایت با فیلم برداری های فریبکارانه، اشاعه دروغ پراکنی در مورد کشته شدگان، حجم وسیع تبلیغات منفی بر علیه نیروهای انتظامی، حمله های فراوان نوشتاری به مقام معظم رهبری و رییس جمهور، تعیین محل ها و ساعات تجمعات و اغتشاشات و ... خوراک تبلیغاتی فراوانی را به رسانه های بیگانه و صهیونیستی ارائه کردند و در کار آن موجب ملتهب شدن فضای درون ایران شده و دائما در حال تشویق به اغتشاش و شورش در نقاط مختلف کشور بودند.
مجریان این سایت، به گونه ای فضای آن را طراحی کرده بودند که هر فرد خالی الذهن با نگاه به اخبار و رویدادهای درج شده در آن، تصور می نمود که در درون ایران فاجعه انسانی در حال رویدادن است، این مساله به گونه ای می باشد که حتی برخی از نیروهای ارزشی نیز با مشاهده این نوع سایت ها با تردیدها و منفی نگری هایی نیز مواجه شده اند.
 
دنباله
اخراج کاربران سایت بالاترین که در بالا به آن اشاره گردید، موجبات ناراحتی بسیاری از افراد و کاربران اینترنتی را فراهم نمود. به گونه ای که اعتراضات اینترنتی به این امر به شدت بالا گرفت. سران صهیونیستی و غربی این سایت، از طرفی با چنین اعتراضات منفی روبرو گردیده اند و از طرف دیگر، نمی خواستند که افرادی غیر از آن چه آنان می پسندیدند وارد این سایت شود، بویژه آن که این سایت با آمار بازدید بسیاری مواجه گردیده و می توانست به عنوان یک رسانه بسیار تأثیر گذار مطرح باشد.
بنابراین مدیران رسانه ای صهیونیستی، در صدد برآمدند که با تاسیس سایت دنباله به جبران ناراحتی های بوجود آمده بپردازند، در این سایت عضویت آزاد بوده اما در بقیه موارد مانند سیستم فیلترینگ گروهی کاملا شبیه سایت بالاترین می باشد. این سایت از زمان آغاز به کار تا کنون حدود 14 میلیون و 500 هزار بازدیدکننده داشته است و هم اکنون دارای بازدید روزانه به طور متوسط 60 هزار نفر است. البته آمار بازدید این سایت در دوران انتخابات و قبل از آن بیش از سه برابر کنونی بود.
عملکرد سایت دنباله کاملا شبیه پایگاه بالاترین بوده و همان نوع سیاست ها و عملکردها در آن نیز اجرا می شود.
 
نقش سایت های اجتماعی غیر فارسی زبان در جریان انتخابات دوره دهم
«یکی از تحلیلگران غربی با اشاره به این مطلب که آغاز برنامه‌ بی‌ثبات‌سازی 2 در قضایای اخیر ایران مشهود است نوشت؛ اکنون به برنامه بی‌ثبات‌سازی2 رسیده‌ایم که چیز خیلی بیشتری از بی‌ثبات‌سازی 1.2 ندارد و تنها فرق آن استفاده از سایت‌های اینترنتی تویتر، فیس‌بوک [Facebook]،یوتیوب و دیگر رسانه‌های اجتماعی است که با هدف وسعت دادن به تاثیر اعتراضات داخلی به کار گرفته شده‌اند.
در پی حوادث اخیر در ایران دولت آمریكا از مدیران سایت «تویتر» درخواست كرد تا خدمات خود را در ایران بدون وقفه ادامه دهند. شبكه خبری فاكس نیوز هم كه متعلق به دولت آمریكاست با تأیید این خبر می‌نویسد: «واكنش‌های گروه‌های گوناگون ایرانی به نتیجه انتخابات، یك جنگ الكترونیكی را در محیط اینترنت پدیده آورده است. بسیاری از كاربران ایرانی اینترنت برای آگاه شدن از اوضاع اخیر ایران به شبكه‌های اجتماعی همچون «فیس بوك»، «تویتر»، «یوتیوب» مراجعه می‌كنند تا با بهره‌گیری از این سایت‌ها كه اصالتاً اجتماعی هستند و نه سیاسی، بتوانند گزارش‌ها و فیلم‌هایی از ایران ببینند.
سايت تويتر كه در جريان حوادث پس از انتخابات ايران، حمايت ويژه‌اي از آشوبگران انجام داد و مورد اشاره هيلاري كلينتون نيز قرار گرفت، به‌خاطر اين فعاليت‌ها به‌عنوان نماينده دريافت جايزه صلح نوبل معرفي شد. كريستين‌ساينس مانيتور روزنامه معروف آمریکایی در یک گزارش خبری بیان داشت: پخش فيلمي از آخرين لحظات زندگي و مرگ مشكوك ندا آقا سلطان به‌عنوان دليل معرفي شدن اين سايت براي دريافت جايزه صلح نوبل عنوان شده است. اين در حالي است كه گردانندگان اين سايت اذعان مي‌كنند بدون دخالت سايت تويتر در روند اغتشاشات پس از انتخابات رياست جمهوري، گزينه "تقلب" هرگز جا نمي‌افتاد و در اين سطح در دنيا مطرح نمي‌شد. به نوشته اين روزنامه امريكايي، نقش تويتر در هماهنگي حوادث پس از انتخابات بي‌نظير بود، به طوري كه از نقش يك شبكه فراتر رفت و فرصت‌هاي فراواني را در اختيار معترضان قرار داد و آن‌ها به‌راحتي مي‌توانستند هماهنگ شوند چرا که در سايت‌هاي ديگر تنها دو يا چند نفري كه با هم ارتباط دارند، مي توانند به مطالب يكديگر دسترسي پيدا كنند ولي تويتر اين موانع را كاهش داد و توانست تمامي كساني را كه در اين سايت نام‌نويسي مي‌كنند، با يكديگر مرتبط كند. كريستين ساينس مانيتور در پايان خاطر نشان كرد سايت تويتر به‌عنوان سلاح جنگ نرم براي دموكراسي كارآيي زيادي دارد.
علاوه بر سایت های تویتر، پایگاه های دیگری نیز به فعالیت های مشابه می پردازند. شبکه‌هاي خبري مانند سي‌ان‌ان با اجراي سياست "اسب تروا "، مطالب جعلي خود را در پوشش افراد حقيقي بر روي سايت‌هاي ارتباطات اجتماعي از جمله توييتر منتشر و به ارتباط‌گيري با مخاطبان قبلي اقدام مي‌کنند. اين در حالي است که عقبه طراحي کننده اين اقدامات که در حوزه جنگ رواني سايبرنتيک قرار دارد، همچنان در حال پيگيري اهداف از پيش تعيين شده خود است. سايت هاي ارتباطات اجتماعي در ظاهر به منظور ايجاد فضايي براي حضور الکترونيکي افراد در جامعه چند صدايي غربي و بيان ديدگاه‌ها، پيدا کردن دوست، ارتباط با دوستان و فرستادن پيام‌هاي گروهي عمل مي کنند اما در باطن اغلب اين وبگاه‌ها در خدمت بنگاه هاي خبري و اطلاعاتي قرار داشته و با جمع آوري اطلاعات شخصي از افراد اقدام به پرونده سازي و بعضاً عضوگيري براي سازمان‌هاي جاسوسي و تروريستي غربي مي‌نمايند. هرچند عضويت در اين سايت‌ها مجاني است ولي هيچ چيزي واقعاً مجاني نيست و در ازاي استفاده مجاني از سرويس‌هاي الکترونيکي اين وبگاه‌ها، افراد بخش عمده اسرار زندگي خود را به راحتي در اختيار آنها قرار مي دهند. کارکرد ديگر اين وبگاه‌ها، خبر رساني از نوع شايعه است.
از آنجا که خبر رساني از نوع شايعه و غوغا سالارانه اگر ابتدا از يک بنگاه خبري بزرگ صورت بگيرد، پس از معلوم شدن عدم صحت سبب تخريب شديد وجهه آن خبرگزاري مي شود، استفاده از شخصيت‌هاي حقيقي ساختگي بر روي اينگونه سايت‌ها تا حدود زيادي از هزينه شايعه پراکني براي بنگاه‌هاي پروپاگاندا مي کاهد. همچنين بسياري از شبکه‌هاي خبري همچون بي‌بي‌سي، سي‌ان‌ان، فاکس نيوز و العربيه با اجراي سياست "اسب تروا " و دوباره بسته بندي کردن ( Repackaging ) مطالب جعلي‌شان در پوشش افراد حقيقي بر روي سايت‌هاي ارتباطات اجتماعي اقدام به ارتباط گيري با مخاطبان قبلي خود مي کنند.
در هفته هاي منتهی به انتخابات دوره دهم و بعد از آن، سايت فيس بوک نقش اساسي در آموزش حملات مخرب به خصوص حملات اينترنتي داس ( DOS - Denial Of Service ) به سايت‌هاي ايراني به خصوص سايت‌هاي مخالف آمريکا را داشت. در همين زمان بنگاه‌هاي دروغ پراکني غربي به طور دائم اين ادعا را مطرح مي‌کردند که دولت ايران اقدام به کند کردن و قطع اينترنت در داخل کشور نموده و اينگونه وانمود مي‌کردند که حکومت جمهوري اسلامي در سدد ايجاد اختناق است. همچنين صفحات زيادي به اعلاميه‌هاي عناصر گروهک‌هاي اپوزيسيون اختصاص يافته و تلاش شده بود که مردگان سياسي را هر گونه که هست زنده کرده و به ايشان شخصيت ببخشند.اين عمل سايت فيس بوک با اشتیاق وصف ناشدنی کشورهاي غربي همراه بود، اين حرکت ها در حالي است که چند ماه قبل در جريان حملات ناجوانمردانه رژيم اشغالگر قدس به مردم مظلوم غزه همين سايت اقدام به خاموش کردن معدود صداهايي نمود که تلاش در خبر رساني در مورد مظلوميت مردم فلسطين مي‌نمودند.
هم اکنون آن قدر این سایت های اجتماعی، نه تنها برای ایران و کشورهای جهان سوم بلکه برای خود هدایت گران اصلی این سایت ها خطرناک گردیده اند که دولت آمریکا طی بخشنامه ای استفاده از سایت های تویتر و فیس بوک را برای نظامیان آمریکایی ممنوع اعلام کرده است. اين دستور جديد اعلام کرده که طبيعت شبکه‌هاي اجتماعي باعث ايجاد حملات وسيع و سو‌ء استفاده‌هايي مي‌شود که اطلاعات را براي دشمنان آشکار مي‌سازد و مسيري ساده براي خروج اطلاعات ايجاد مي‌کند. بر اساس اين دستور نظاميان نيروي دريايي آمريکا تنها مجاز به متصل شدن به شبکه مرکزي نيروي دريايي آمريکا هستند.
 نقش این پایگاه های اینترنتی، در اغتشاشات بعد از برگزاری انتخابات به حدی پررنگ و خطرناک شد، که مسؤولین را وادار به فیلتر ناگهانی کلیه سایت های حامی کاندیداهای شکست خورده کرده و حتی به مدت چند روزی پهنای باند اینترنتی کشور به شدت محدود گردید.
چنین اقداماتی قطعا در آن دوران و جریانات، امری معقول و در واقع تنها راه بوده است، اما باید دانست که به خصوص با تجربیاتی که هم اکنون غرب و حامیان داخلی آنان کسب کرده اند، این اقدامات و جنگ های سایبری متوقف نخواهد شد، بلکه به شکل قوی تر و با سازماندهی بسیار بهتر و پیچیده تر در آینده پی گیری خواهد شد.
از طرف دیگر به فیلترینگ و ایجاد محدودیت در پهنای باند اینترنتی، تنها به عنوان یک راه حل کوتاه مدت می توان نگریست، چرا که اولا با توجه به استفاده گسترده از اینترنت در بخش مدیریت و اقتصاد کشور، عملا محدودیت در پهنای باند، نمی تواند ادامه پیدا کرده و حتی در دوره کوتاه مدت هم صدمات جبران ناپذیری را وارد می کند، همچنین فیلترینگ هم به دو علت نمی تواند جوابگو باشد، چرا که راه هایی برای عبور از فیلتر وجود داشته و علاوه بر آن، بلافاصله این افراد با تاسیس سایت های مشابه دیگر، سعی در جبران فیلترینگ و کسب موفقیت در اهداف خویش می نمایند.
امروزه، جنگ های سایبری، پیشرفته ترین نوع حملات کشورها به یکدیگر است که بسیار مدرن تر و اثر گذارتر از جنگ های انسان های اولیه است. همانطور که در سال های گذشته نسبت به ترویج فحشاء تذکرات زیادی از جانب دلسوزان داده شد، هم اکنون نیز اظهار نگرانی های فراوانی از جانب متعهدین نسبت به تدبیر اندیشی پیرامون مبارزه با جنگ های سیاسی سایبری یا جهاد مجازی سیاسی، داده می شود. مسأله ای که با توجه به لطماتی که تا کنون وارد نموده است، اگر به آن توجه نشود، در آینده می تواند با دروغ پردازی و توطئه پروری موقعیت ها و شرائط خطرناکی را برای وجهه داخلی و خارجی نظام جمهوری اسلامی فراهم نماید.
حال چه باید کرد؟
به نظر می رسد با توجه به کسب تجربه از رویدادهای چند ماهه اخیردر عرصه انتخابات دهم، لازم است که گروهی متشکل از اندیشمندان و متخصصین متعهد و انقلابی، برای هدایت جهاد مجازی در عرصه سیاسی و اجتماعی، اقدام به تشکیل گروهای متعدد (که نقش لشگرهای یک سپاه عظیم را بازی می کنند) نموده، تا این بار نیز توطئه ها و دسیسه های غربیان و حامیان داخلی و خارجی آن ها را خنثی نمایند.
/2759/


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.